چاپ این برگه

نقدی بر دخالت رئیس شورای سیاست گذاری ائمه جمعه در انتخابات ها!

منصوري – نظام جمهوری اسلامی حاصل رهبری امام راحل(قدس سره) و وحدت و همدلی ملت شریف ایران و خونبهاي شهدای گرانقدر انقلاب است.
شعار اصلی انقلاب ما استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی بوده و برای تحقق این شعار بستر نظام حکومتی جمهوری اسلامی مهیا شده است. شکل و محتوای این نظام در 12 فروردین 58 با هدایت بنیانگذار جمهوری اسلامی که فرمودند«جمهوری اسلامی، نه یک کلمه کم و نه یک کلمه زیاد» و با آراء 98.2 درصدی رای (آری به جمهوری اسلامی) توسط مردم قهرمان ایران تعیین و تثبیت گردیده است که ارکان مهم و اساسی برای اداره کشور بر اساس خواست و رای مردم (میزان رای ملت است) تعیین ومستقر می‌شوند.«جمهوریت» و جهت‌گیری و مسیر آن بر اساس تعالیم روح‌بخش اسلام که سازوکار آن در قانون اساسی ایران مشخص شده است تعيين گردیده است«اسلامیت»
بدون تردید بی‌توجهی و عدول از هر کدام ازاين دواصل مانع توفیق در تحقق اهداف این نظام است و بدیهی است که تحقق جمهوریت جز با پذیرش و تحمل نقش رای و نظر مردم میسر نبوده و اسلامیت آن نیز جز با پایبندی عمومی و به خصوص کارگزاران نظام به اصول و تعالیم و اخلاقیات اسلامی و تطبیق خود با آن اصول و… ونه تطبیق آنها با خود قابل تحقق نیست.
بی‌شک دستاوردهای اسلامی و مهمي که در تداوم انقلاب موثر بوده و هستند از جمله نظام حاکم و ارزش‌های محقق شده و توفیق برگزاری آیینها و مراسمات مذهبی از جمله نمازهای جمعه و جماعت از جمله امور مهمي هستند که بايدبرای حفظ شأن و تاثیر آنها در حفظ حرمت وحراست آنها کوشید و با دقت و تعهد عمل کرد و نبايدبرای رسیدن به اهداف شخصی و گروهی یا جناحی آنها را هزینه کرد، چرا که متعلق به همه‌اند نه گروه و طیفی خاص.
اینجانب با مشاهده تصویر یکی از افراد مسئول در فعاليتهاي انتخاباتي مجلس شوراي اسلامي برآن شدم تا نکاتی را یادآور نمایم اما به دلایلی از جمله شعاع کم ان نوع فعاليتها و محدود بودن آن به یک حوزه انتخاباتی و اینکه شاید مقطعی و گذرا و تکرار نشدنی باشد و … منصرف شدم اما به دلیل مشاهده حضور پررنگ مجدد ایشان در فعاليتهاي حزبي وگروهي تاجايي كه رياست ستاد انتخاباتي يكي ازكانديداها را بعهده گرفتندبرآن شدم نکاتی را به ایشان و همه وکسانی که ممکن است چنین جایگاهی داشته باشند یادآوری نمایم.
– آن برادر عزیز و محترم حتما می‌دانند نماز جمعه از دست‌آوردهای بزرگ و معنوی این نظام و متعلق به حزب و گروه خاصی نبوده و نیست که دبیريا رئيس سیاست‌گذاری استانی آن بدون توجه به افکار عمومی و چشمان تيزبين مردم آن را به نفع خود و جریان خاصی هزینه نمایند و بهتراست اگر برادران قدر و سهم و سرمایه شخصی برای خود قائلند از قدر و سهم خود هزینه کنند نه از جایگاه رفیع و معنوی نماز جمعه که باید مظهر وحدت و انسجام وحضور همه اقشار جامعه باشد.
– سوال اینجاست که آیا با این روش و شیوه که خود شما پرچمدار جریان و گروه خاصی مي باشید می‌توانید توصیه فراجناحی و وحدت آفرین به عزیزان ائمه جمعه و دیگران داشته باشید. اگرچه ائمه محترم جمعه خود واقف به تاثیر نقش خود و ضرورت حفظ حرمت جایگاهشان در میان مردم بوده و هستند و مطمئنا اکثر آنها از شیوه‌های این چنینی ناخشنودند. ايا دخالت صريح وپررنگ شما در رقابتهاي انتخاباتي كمكي به نقش ورونق وجايگاه نماز جمعه كه بايدمظهر وحدت وانسجام گروهها واقشارمختلف جامعه باشد خواهدكرد ؟؟. ايا وقتي شما به عنوان مسئول سياستگذاري ائمه جمعه دراستان رياست ستاد انتخاباتي يكي ازكانديداها را بعهده ميگيريد انعكاس اين امر درجامعه وقضاوت مردم فهيم وانقلابي استان وبعضا چگونگي مواجهه ائمه محترم جمعه بااين موضوع را مورد تامل قرار داده ايد؟؟؟
– برادر عزيز مردم فهیم ما و افکار عمومی عملکرد ها را رصد می‌کنند و رعایت حرمت و سکوت آنها به معنی تایید برخی عملکردها نبوده و نیست.
– ما نباید برای امری گذرا و مقطعی از سرمایه‌های دینی و معنوی ودستاورهاي مقدس و متعلق به عامه مردم هزینه نماییم زیرا ما ازخود شماها اموختيم كه آنچه می‌ماند نتیجه و آثار کارهای ماست و باید با عمل مردم را به وحدت ويكپارحگي وانسجام دعوت نماییدوبه فرمايش امام صادق (ع) «کونوا دعاه للناس بغیر السنتکم» يا به قول حكيم ابواقاسم فردوسي ::دو صد گفته چون نیم کردار نیست.
– لذا اگر گذشت از این امور برایتان امكان پذير نبودايا بهتر نبوداز مسئولیت‌های خاص و تاثیرگذار كناره گيري مي كرديد و آن‌وقت وارد میدان رقابت‌های سیاسی واجتماعي ميشديد و خود را ميازموديد وعيار خودرا مي سنجيديد، خداوند عاقبت همه ما را ختم به خير نمايد.

* فرماندار كهگيلويه در دوران سازندگي و فعال سياسي اجتماعي