سه شنبه 19 اردیبهشت 1396 - 8:00

موزه میراث روستایی، بهشت رویایی در جنگل های گیلان+عکس

مجله بویر نیوز- موزه میراث روستایی عبور از پیچ و خم جادهای سرسبز گیلان، هوای مطبوع و دل انگیز پیچیده در فضا، نم نم بارون و عطر دلاویزِ شالیزارها که هوش از سر آدم میبره، یادآور بهشتِ گمشده ای در دلِ جنگل های گیلانه. صدای دلنشین آوازهای محلی از دور، که باعث میشه شمارو به دلِ این جنگل سرسبز دعوت کنه، بوی نان محلی و هیزم، مستتان کرده، تماشای لباس های رنگارنگ و زیبا در میان بهشتی سبز و خاطره زندگی گیله مردان و زنانی که روزگاری به همین روش زندگی می کردند، همین قدر سخت و همین قدر شیرین، فراموش نشدنیه.

زندگی روستایی
آشنایی با آرامش زندگی روستایی که هنوز هم خالی از سر و صدا و فرسوده شدن از سختی ها و هیاهوی زندگی شهرنشینی ست همونجایی که شادی و غم ها تقسیم میشن و همسایه از حال همسایه خبر داره، آدم هایی که در جستجوی آرامش و دور از هیاهوی و ازدحام شهرها هستن و این میراث باقی مانده تصویر شاعرانه ای، از روستا در ذهن گردشگران به یادگار میزاره. در این موزه، زندگی روستایی، مسکن، صنایع دستی، کار و هرآنچه ، در زندگی یک خانواده روستایی میگذره به شما نشان داده خواهد شد، همین زیبایی ها باعث شده، تا وجب به وجب این موزه خاطره بشه.

جشن شالیزار
جشن شالیزار، مراسم عروسی محلی و جشن برداشت برنج بانوان از مراسم های شاد و تکرار نشدنیه در این خطه ی سرسبزِ. جالبه بدونیم که موزه میراث روستایی گیلان در جشن ها و تعطیلات میزبان جمعیتی ، بین 5 تا 7 هزار نفر بوده که رقمی قابل توجهِ و همچینین یک موزه ی پرطرفداره، به دلیل اینکه، تونسته یک رابطه ی خوبی،با گذشته و ما برقرار کنه، این موزه زیبا از جاذبه های گردشگری گیلان، موزه های گیلان و زیباترین،دیدنی های گیلان،به شمار میاد که قدم زدن در آن و تماشای زیبایی های ، آن خالی از لطف نیست.
تاریخچه

زلزله ای که بعد از وایرانگری باعث به وجود اومدن این همه زیبایی شد. وقتی گیلانی ها در خردادماه، 1369 نامهربانی زمین رو دیدن، وقتی از خانه هاشان جز آوار چیزی باقی نمانده بود، فکر حفظ سازه های معماری سنتی ، گیلان در قالب موزه بعد از این آوارگی ها به ذهن رسید. فراهم کردن فضایی برای آشنایی با مردمان سرزمینمان، زندگی اجدادمان و تجربه ای از زندگی گیلکی ها در بافت معماری و سنت قدیم، دلنشینه.

موزه میراث روستایی گیلان در خاورمیانه و آسیای مرکزی منحصر به فرده و باهدف حفظ سنت و میراث، مردم سرزمین گیلان طراحی شده و مطالعات اولیه برای احداث این اکو موزه از سال 1381 با همکاری اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، دانشگاه تهران و اکو موزه آلزاس فرانسه، زیر نظر سازمان، یونسکو آغاز شد،و در سال 1385 افتتاح شد با وجود اینکه مردم علاقه ی زیادی به بازدید از موزه ها رو ندارند ولی این روستاهای زیبا،از پر بازدیدترین موزهای کشوره و هم اکنون یکی از جاذبه های گردشگری گیلان،
دیدنی های گیلان،و زیباترین موزه های گیلان محسوب میشه
موزه میراث روستایی
هدف از ساخت
و هدف از ساخت این زیبایی ها نمایش خانه های روستایی نیست، بلکه حفظ فرهنگ بومی، فن ساخت، و دانش نانوشته ی روستاهای گیلانه و دراین مجموعه علاوه بر معماری روستایی مناطق مختلف استان، عناصر فرهنگی ،مرتبط با زندگی و ابزار کار و خوراک و پوشاک و… به نمایش درآمده.موزه میراث روستایی موزه میراث روستایی گیلان در حال حاضر در روزهای پنجشنبه و جمعه و اعیاد هر هفته، از ساعت 10 الی 18 برای دیدار عموم باز هستن.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=230199
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما