چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396 - 21:51

پاسخ جهانگیری به سوالی درباره کناره‌گیری روحانی/تکذیب یک شایعه درباره رئیسی/ مشاور قالیباف: از جنبش وال‌استریت الگوبرداری نکرده‌ایم

بویرنیوز- دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در روز جمعه 29 اردیبهشت برگزار می‌شود. در ادامه به مهمترین اخبار انتخاباتی امروز مرتبط با فعالیت مقامات، شخصیت ها، احزاب و جریان های گوناگون سیاسی اشاره شده است.

نگاه رویترز به حمایت جامعه مدرسین از آیت‌الله رئیسی
خبرگزاری رویترز حمایت جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از آیت الله رئیسی را موجب تقویت این کاندیدای ریاست جمهوری در آستانه انتخابات دانسته است.
رویترز نوشت: مجموعه ای از روحانیون تاثیرگذار در ایران روز سه شنبه حمایت خود را از ابراهیم رئیسی، کاندیدای ریاست جمهوری اعلام کردند. این اعلام حمایت از آقای رئیسی موجب تقویت جایگاه وی در آستانه انتخابات ماه می ایران شده است.

تحلیلگر اندیشکده رند نیز با اشاره به وضعیت نه چندان مناسب ایران در دوران ریاست‌جمهوری «حسن روحانی» تأکید کرد که ممکن است روحانی شانس پیروزی برای دومین بار در انتخابات ریاست‌جمهوری را نداشته باشد.

«علیرضا نادر» تحلیلگر ارشد سیاست بین‌الملل در اندیشکده «رند» نوشت: برجام آنطور که روحانی وعده داده بود و بسیاری از مردم ایران انتظار داشتند، سود اقتصادی بزرگی به همراه نداشت. این گزارش می‌افزاید، تولید بیشتر نفت احتمالاً به مفهوم افزایش درآمد دولت باشد اما این امر به بهتر شدن اوضاع یک فرد از طبقه متوسط جامعه منجر نشد. وضعیت اشتغال در ایران چندان مناسب نیست و بسیاری از مردم این کشور از پس قیمت‌های بالا و کاهش یارانه‌های دولتی برآیند. این گزارش سپس با اشاره به تمامی این موارد، ابراز داشت که بسیاری از مردم ایران که با این اوضاع ناامیدکننده مواجه هستند، احتمال می‌رود یا روز انتخابات در خانه‌هایشان بمانند یا اینکه به یک کاندید جدید و ناشناس رأی دهند.

خبرگزاری کیودو ژاپن نیز با اشاره به فضای رقابت‌های انتخاباتی در ایران گزارش داد: کاملا روشن است که روحانی و جهانگیری در یک تیم رقابت می‌کنند، اما حضور مستقل رئیسی و قالیباف در این رقابت‌ها می‌تواند به پاشنه آشیل اصولگرایان تبدیل شود.

جبهه‌پایداری رئیسی را نامزد اصلح معرفی کرد
جبهه پایداری انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه‌ای ضمن اعلام شاخص‌های نامزد اصلح انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری، حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی را به عنوان نامزد اصلح معرفی کرد.

اعتراض جمنا به رسانه‌ملی
جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با انتشار نامه‌ای خطاب به علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما، نسبت به عملکرد رسانه ملی در حمایت جانب‌دارانه از کاندیدای دولت اعتراض کرد. در بخشی از این نامه آمده است: جبهه مردمی نیروهای انقلاب با درک مشکلات و تنگناهای مالی صداوسیما، اعلام می‌دارد که رسانه ملی به‌عنوان یک سرمایه ملی نباید به بهانه تضییقات مالی و یا فشارهای صاحبان قدرت تن به بی‌عدالتی و آنتن فروشی دهد.

رئیسی در صورت ریاست‌جمهوری هیچ مشکلی برای خروج از کشور ندارد
دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه آقای رئیسی صد درصد مورد تأیید ماست گفت: آقای رئیسی سال گذشته دو بار برای یک سفر اروپایی و آسیایی از کشور خارج شدند و هیچ مشکلی برای کاندیداتوری ایشان در این زمینه نیست.

آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز با اشاره به انتشار برخی از شایعات تلگرامی به نقل از وی درباره حجت‌الاسلام رئیسی، اظهار داشت: آنچه بنده مطلع شدم این است که برخی سایت‌ها از آقای ناطق نقل کرده‌اند که ایشان با من درباره کاندیداتوری آقای رئیسی صحبتی داشته و به نقل از بنده گفته‌اند ایشان اگر بخواهد از کشور خارج شود، مشکل دارد و بنابراین مصلحت نیست ایشان کاندیدا باشد و این حرف‌ها را به من نسبت داده‌اند.

آیت‌الله موحدی کرمانی با بیان اینکه به بنده نسبت داده‌اند و گفته‌اند من این را نمی‌دانستم و اگر زودتر می‌گفتند ایشان را کاندیدا نمی‌کردم که این نسبت دروغ محض است و من هیچ‌گاه چنین جمله‌ای به آقای ناطق نگفته‌ام، افزود: آقای رئیسی صد درصد مورد تأیید ماست و شایستگی‌های لازم را دارد.

واکنش جهانگیری به احتمال کناره‌گیری‌ روحانی به نفع وی
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور ظهر امروز در جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی که بعد از برگزاری مناظره اول کاندیداها،‌برخی محافل سیاسی از احتمال کناره‌گیری آقای روحانی به نفع شما سخن گفتند، ارزیابی شما از این موضوع چیست، گفت: انتخابات سازوکار خودش را دارد و در سازوکار خودش هم تصمیم‌گیری می‌شود، خیلی این دغدغه‌ را به خودتان وارد نکنید، بگذارید ببینیم چگونه پیش می‌رود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: براساس خردجمعی درباره کناره‌گیری از انتخابات تصمیم می‌گیرم. جهانگیری گفت: اگر در مورد آینده و کار و برنامه حرف بزنند من هم در همان چارچوب حرف می‌زنم و نقد می‌کنم اما اگر به حاشیه و جاده خاکی رفتند ما هم پاسخ می‌دهیم به هر حال گاهی ما هم عصبانی می‌شویم.او درباره رنگ انتخاباتی خود گفت: ما رنگ انتخاباتی انتخاب نمی‌کنیم و بی‌رنگیم. او در مورد فیلم انتخاباتی خود گفت: فیلم انتخاباتی‌ام را آقای توکلی و خانم طائرپور ساختند.

شعارها حاصل مشورت با متخصصان باشد
دبیر شورای نگهبان به کاندیداهای انتخابات توصیه کرد که شعارها و برنامه‌های‌شان حاصل مشورت با متخصصان و کارشناسان باشد. آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان صبح امروز گفت: شعارها و برنامه‌های کاندیداها، حاصل مشورت با متخصصان و کارشناسان باشد. وی ابراز امیدواری کرد که شاهد افزایش مشارکت مردم در صحنه انتخابات باشیم و تصریح کرد: افزایش مشارکت مردم در انتخابات موجب افزایش قدرت کشور می‌شود.

احتمال زلزله در اردوگاه اصلاح طلبان
محمدرضا باهنر پیش از ظهر امروز در دانشگاه قرآن و حدیث شهر ری، در سخنانی اظهار داشت: سه نفر از اصلاح طلبان و سه نفر از اصولگرایان کار تبلیغات خود را انجام می دهند.

باهنر گفت: هر کاندیدای ده ها ساعت در تلویزیون برنامه دارند اما جذابترین برنامه مناظره ها هستند، در برنامه های تک نفره کاندیداها مسائل مهمی مطرح می شود اما مردم نسبت به مناظره ها علاقه بیشتری دارند و این بخش از تبلیغات کاندیداها جذاب تر است. وی با اشاره به آخرین نظرسنجی ها گفت: از نظر کمی اقای روحانی اول، قالیباف دوم، رئیسی سوم، جهانگیری چهارم و میرسلیم و هاشمی طبا آخر هستند؛ اما از نظر روندها رئیسی در حال رشد، روحانی تقریبا متوقف و گاهی پایین آمده، جهانگیری رای پایینی دارد اما در حال رشد است و قالیباف هم ثابت است، البته بعضی موارد رشد می کند.

باهنر گفت: آقای جهانگیری از ابتدا گفت به کمک رئیس جمهور آمدم، اراده وی رقابت با روحانی نیست اما به احتمال زیاد تا پایان همین گونه است اما رشد آرا اقای جهانگیری بیشتر و سریع است، بعد از مناظره دوم در اواسط هفته آینده می توان کار را ارزیابی کرد گه اگر رشد ارا جهانگیری زیاد باشد اردوگاه اصلاحات خودشان بحث جدی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه در اردوگاه اصولگرایی مجموع آرا رئیسی و قالیباف در حال رسیدن به ۵۰ درصد است، گفت: این عزیزان تمکین می کنند اما شاید جبهه مردمی تصمیم بگیرد هر دو تا پایان بمانند ضمن اینکه هر کدام کنار بروند تمام آرائشان به سبد دیگری ریخته نمی شود که باید صبر کرد چون هنوز همه احتمالات هست.

قالیباف گفت: احتمال ۹۰ درصد روحانی تا پایان می ماند و جهانگیری کنار خواهد رفت اما این احتمال هم هست که در آینده زلزله ای در اردوگاه های سیاسی به وجود آید که شرایط تغییر کند.

باهنر در پاسخ به اینکه به چه کسی رای می دهید گفت: بین آقای رئیسی و قالیباف رصد می کنم ببینم کدام دقیق تر حرف می زنند.

از جنبش وال‌استریت الگوبرداری نکرده‌ایم
مشاور سیاسی محمدباقر قالیباف با بیان این که دوقطبی شدن فضا یعنی این که ما انتخابات ریاست جمهوری را تبدیل به شرایطی کنیم که انگار می خواهیم رهبر انتخاب کنیم، یا اصل حاکمیت را عوض کنیم، گفت: مردم به خاطر بی مسئولیتی و بی عرضگی مسئولان اجرایی از اصل حاکمیت انتقاد می کنند.

حسین قربان زاده گفت: اقداماتی که قالیباف در شهر تهران کرده اند و در طول تاریخ بی نظیر بوده است و در این 12 سال زیرساخت هایی که به اِزای 100 سال تاریخ بلدیه انجام داده اند را هم زیر سوال می برند. کسی که بخواهد تخریب کند برایش فرقی نمی کند.

قربان زاده در پایان در خصوص الگو برداری آقای قالیباف از جنبش وال استریت و پوپولیسم جهانی بیان داشت: این چیزی است که دوست دارند آن را به ایشان منتسب کنند اما قطعاً چنین چیزی نیست.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=229582
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما