چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396 - 20:35

تذکر نماینده بویراحمد به وزیر نیرو/ابراز علاقه چیت چیان به موسیقی و لباس لری/اعتراف وزیر به یک کم توجهی به کهگیلویه و بویراحمد(+تصاویر و حواشی)

گروه اقتصادی- وزیر نیرو به همراه رئیس شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به منظور افتتاح و کلنگ زنی چند طرح آبی وارد یاسوج شدند.

به گزارش بویرنیوز، حمید چیت چیان برای افتتاح و کلنگ زنی طرح های تصفیه خانه گچساران، آبرسانی به شهرهای کهگیلویه بزرگ از سد کوثر و تصفیه خانه اضطراری شهر یاسوج وارد کهگیلویه و بویراحمد شد.

در ادامه به مهم ترین بخش های اولین کلنگ زنی وزیر نیرو در سفر یک روزه به کهگیلویه و بویراحمد پرداختیم:

علی لدنی نژاد؛ مدیرعامل آبفای شهری کهگیلویه و بویراحمد

* سالانه دو حلقه چاه در استان خشک  می‌شود و با افت منابع آب زیرزمینی رو به رو هستیم.

*افتتاح فاز دوم تصفیه خانه فاضلاب دوگنبدان،کلنگ‌زنی تصفیه خانه اضطراری آب شرب شهر یاسوج، گلنگ‌زنی پروژه آبرسانی به شهر مادوان از تنگ کبوتری، گلنگ‌زنی تصفیه خانه فاضلاب شهر سی‌سخت و کلنگ‌زنی تصفیه خانه فاضلاب شهر چرام  با حضور وزیر نیرو امروز انجام می‌شود.

*تصفیه خانه فاضلاب شهر سی‌سخت با اعتباری افزون بر 39 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی کلنگ‌زنی می‌شود.

*پروژه تصفیه خانه سی‌سخت با 8 هزار نفر جمعیت تحت پوشش در صورت تامین اعتبار تا 6 ماه دیگر افتتاح و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

*سیستم تصفیه فاضلاب سی‌سخت پکیج نوین تصفیه بیولوژیکی فاضلاب به روش رشد تلفیقی بوده و دبی خروج آن 1200 متر مکعب در شبانه روز است.

غلام محمد زارعی؛ نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی

-10 درصد ظرفیت آب کشور در کهگیلویه و بویراحمد است.

-در گذشته با وجود منابع مالی گسترده متاسفانه آنطور که باید کهگیلویه و بویراحمد مورد توجه قرار نگرفت و امید است تلاش‌های دولت در گام دوم این عقب ماندگی‌ها را جبران کند.

-با وجود اینکه از استان های پر بارش هستیم اما کم آبی یکی از مهم‌ترین مشکل شهروندان یاسوجی است

-نرخ رشد جمعیت در شهر یاسوج بالا است و این شهر در آینده جزء 20 شهر پرجمعیت کشور خواهد بود و توجه به مشکل کم‌آبی این شهر باید مدنظر قرار گیرد.

-450 کیلومتر خط داخلی، 135 کیلومتر خط انتقال و 21 حلقه چاه در حوزه آب یاسوج وجود دارد و متاسفانه بخش اعظمی از این شبکه های آبرسانی فرسوده است

-در حوزه روستایی با تدبیر خوب دولت و همراهی نمایندگان و نظر رهبر معظم انقلاب 500 میلیون دلار به آبرسانی روستایی تخصیص یافت که از از این میزان 38 میلیارد تومان سهم کهگیلویه و بویراحمد شد

-با وجود اقدامات خوب در زمینه تامین آب روستاها و احداث مجتمع های آبرسانی، حدود 50 درصد شبکه روستاهای استان فرسوده است و 206 روستا نیز فاقد شبکه آب آشامیدنی است و به صورت سیار آبرسانی می شوند

-سد تنگ سرخ موضوعی مورد مناقشه و مطالبه عمومی است و ورود بیش از حد به آن بدون شک تبعاتی را دارد

-وزیر نیرو در بازدیدی که سال گذشته از سد تنگ‌سرخ داشتند در خصوص بازبینی این طرح خبر دادند که ما همچنان منتظر هستیم و به خود اجازه نمی‌دهیم در مورد آن صحبت کنیم چرا که موجب نگرانی افکار عمومی می‌شود.

-در آینده شهر یاسوج با مشکل کم آبی رو به رو می‌شود علاوه  بر این صنعت ما، کارخانه های سیمان، فولاد و پتروشیمی هم به آب نیاز دارند و باید برای تسریع در روند اشتغال و تولید در استان زیرساخت این کارخانه‌ها تأمین شود.

موسی خادمی؛ استاندار کهگیلویه و بویراحمد

–در دولت یازدهم تخصیص آب از حوزه مارون و زهره به این استان داده شد و امیدواریم از حوزه “بشار” که به کارون میریزد نیز دریافت کنیم.

–۲۵ میلیون متر مکعب برای تامین آب شرب و مصرفی شهر یاسوج از سد تنگ سرخ در نظر گرفته شده است .

–سد تنگ سرخ یک ضرورت است چرا که تامین آب شهر یاسوج در بلند مدت از طریق این سد خواهد بود

–برای این پروژه در سال جاری ۱۴ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است .

–در حوزه مارون و زهره تخصیص آب انجام گرفته است و امید است در بشار نیز تخصیص های لازم انجام شود .

–راه حل میان مدت برای تامین آب شهر یاسوج استفاده از ظرفیت بشار و ایجاد این تصفیه خانه است .

–این استان از محدود استانهایی است که  چندین پروژه در این حوزه  برای آن تصویب شد که تعدادی از آنها در سفر وزیر نیرو کلنگ زنی می شوند.

حمید چیت چیان؛ وزیر نیرو

**استان کهگیلویه و بویراحمد دارای یکی از بزرگ‌ترین منابع آبی کشور است و استان‌های متعددی از آب‌هایی این استان بهره‌مند می‌شوند.

**در گذشته آنطور که باید به مصارف آب در استان توجهی نشده و در طول 4 سال گذشته کارهای بزرگی جهت توسعه استان آغاز شده است که بعضی به بهره‌برداری رسیده و مابقی در حال اجرا است.

**امید است در سایه اجرای طرح های آبرسانی چهره استان از جهت برخورداری از آب شرب، کشاورزی و آب مورد نیاز حوزه صنعت دگرگون شود و این طرح‌ها زمینه توسعه اقتصادی و عمرانی استان را ایجاد کنند.

**تصفیه خانه اضطراری آب شهر یاسوج که در نوع خود از مدرن ترین ها در کشور است تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

**کلنگ‌زنی پروژه تصفیه‌خانه شهر یاسوج، احداث دو پروژه آبرسانی به مادوان، تصفیه‌خانه فاضلاب شهر سی‌سخت، فاز دوم تصفیه خانه گچساران و آبرسانی به دهدشت، سوق، لنده و چرام از سد کوثر شروع خواهد شد.

**خط انتقالی از سد کوثر سال 82 برای استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و جنوب فارس ایجاد شده و این استان‌ها از آب این سد بهره‌مند می‌شوند اما توجه کافی به شهرهای استان کهگیلویه و بویراحمد  نشده بود که همزمان طرح انتقال آب از این سد به چهار شهر شهرستان کهگیلویه شروع می‌شود.

**مسائل زیست محیطی و به ویژه فاضلاب موضوع بعدی مد نظر وزیر بود که در این خصوص بیان داشت: آب مورد استفاده مردم چه در شهرها و روستا و صنعت بعد از اینکه استفاده شد به صورت فاضلاب رها و موجب مشکلاتی خواهد شد، از طرفی فاضلاب رها شده موجب آلوده شدن منابع آب منطقه شده و از حیز انتفاع خارج می‌شود که اگر این فاضلاب به صورت خام وارد طبیعت شود موجب بروز بیماری‌ها و تهدید سلامت مردم خواهد شد.

**براساس آمارها در چهار ساله فعالیت این دولت شاهد افزایش حدود 59 درصدی جمعیت تحت پوشش شبکه فاضلاب این استان هستیم که رقم قابل توجهی است .

**در آبرسانی روستایی در کهگیلویه و بویراحمد یک جهش فوق‌العاده انجام شده است و در سال 95 به تنهایی بیش از 2900 روستا در سراسر کشور از نعمت آب سالم برخوردار شدند.

**در دولت یازدهم 5 هزار و 200 روستا آبرسانی شده که 155 روستا متعلق به این استان بوده است.

**اسناد مناقصه سد تنگ سرخ آماده شده و در سه ماه آینده با انجام مناقصه پیمانکار انتخاب و اجرای طرح با سرعت آغاز می‌شود.

**انتخابات ریاست جمهوری هم از دید وزیر دور نماند و چیت چیان در این خصوص گفت: انتظار می‌رود مردم  همچون گذشته حضور داشته و با آمدن به پای صندوق‌های رأی ضمانت کننده توسعه آینده کشور باشند.

***حواشی:

ابراز علاقه وزیر نیرو به لباس و موسیقی لری(ساز و نغاره) در ابتدای ورود به مراسم

هدیه لباس لری اصیل به وزیر توسط استاندار

 

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=229546
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. علی گفت:

    این وزیرها ورییس سازمانها کجا بودند که حالا برای رای میان یاسوج

  2. قبل از دهه فجر تا الان هر روز فقط کلنگ زنی است شما خودرا مسخره می کنید یا مردم را؟شما نمی توانید بیمارستان و کمربندی را در دولت قبل که نود درصد کار شده تمام کنید

  3. ناشناس گفت:

    خواب بودن تازه بیدار شدن

  4. حسن گفت:

    امدی دیر امدی جانم به قربانت ولی حالا چرا؟

  5. ناشناس گفت:

    نمیدونم دردی از درد مردم کم میشه ؟؟؟

  6. دشتروم گفت:

    میایند کارهای نکرده مدیران ناتوان را ماست مالی کنند

  7. ناشناس گفت:

    فقط برای تبلیغاته. مسطولین ما فقط برا استقبال خوبند

  8. چرا نظریات را پخش نمی کنی افتضاح بازی در می اوری

  9. محمد گفت:

    زارع به جایی رسیده که تذکر به وزیر نیرو میده

  10. یاسوج گفت:

    بازم حاجی خوب درخشید
    واقعا سومین امیر کبیر انقلابی
    درست هدفمند کار میکنه
    افتخار استان وکشور ی

  11. بویراحمد گفت:

    آخ و بخت بویراحمد با نماینده انتخاب کردن گچساران بگه نماینده داریم بویر احمد هم بگه نماینده داریم

دیدگاه شما