شنبه 9 اردیبهشت 1396 - 14:37

درخواست انتخاباتی «سیده فاطمه حسینی» از اصلاح طلبان

«سیده فاطمه حسینی» نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس دهم تأکید می‌کند: اصلاح‌طلبان طبق وعده قبلی خود باید ٨ زن را در فهرست انتخاباتی شورای شهر تهران به مردم معرفی کنند که این شامل ۳۰درصد سهم زنان و بخشی از سهمیه جوانان است.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ثبت‌نام ۵۲۳ زن برای ورود به انتخابات شورای شهر تهران را حاکی از حضور زنان توانمند تحلیل کرده می‌گوید: وقتی ما ۵۲۳ زن ثبت‌نام شده داریم و وقتی سوابق و کارنامه آن‌ها را مرور می‌کنیم می‌بینیم بیشتر آن‌ها در حوزه‌های مختلف کار کرده‌اند و علاوه بر تخصص تجربه هم دارند نباید نگران باشیم. بنابراین قرار نیست صرف زن بودن کسی به فهرست راه یابد بلكه بر اساس شايستگي و توانمنديشان در تركيب ليست قرار خواهند گرفت.

مشروح نظرات این عضو فراکسیون زنان مجلس درباره تعداد زنان فهرست اصلاح‌طلبان در انتخابات شورای شهر تهران را در ادامه می‌خوانید:

*از چندقبل زمزمه‌هایی از شورای عالی اصلاح‌طلبان به گوش رسید که سهم زنان و جوانان در فهرست شورای شهر تهران فقط ۶ نفر است. این در حالی بود که فراکسیون امید پیشتر وعده داده بود ۳۰درصد سهم زنان و ۲۰ درصد سهم جوانان برای فهرست‌ها از جمله تهران در نظر خواهد گرفت. حال که به موعد ارائه فهرست‌های انتخاباتی برای شورای شهر نزديك مي شويم این نگرانی مطرح است که تعداد کمتری از زنان نسبت به آنچه اعلام شده به فهرست راه یابند.

آقای دکتر عارف رئیس فراکسیون امید زمستان گذشته این برنامه‌را پیشنهاد کردند که سهم مشخصی برای زنان و جوانان در فهرست انتخاباتی شوراها درنظر گرفته شود. متعاقب آن نیز ایشان تأکید کردند سهم ۳۰درصدی برای زنان در فهرست انتخاباتی شوراها منظور شود. پس از این فراکسیون زنان مجلس نیز از این پیشنهاد حمایت کرد. در نهایت در شورای عالی اصلاح‌طلبان تصميم بر اين شد كه سهمی برای جوانان نیز منظور شود. با این تصميم در سهم جوانان نیز به زنان و دختران جوان فرصتی مي رسيد. با این توصیف حداقل سهم ۳۰درصدی زنان در فهرست تهران ٦ نفر خواهد بود. اگر سهم جوانان را هم ۴ نفر درنظر بگیریم باید ۲دختر یا زن جوان معرفی شوند. بنابراین اصلاح‌طلبان باید ٨ زن در فهرست شورای شهر تهران به مردم معرفی کنند.

*اما یکی از اعضای اصلی شورای عالی اصلاح‌طلبان چندی قبل در گفتگو با خبرگزاری‌ها تأکید کرده بود که فقط ۶ نفر. چنین اظهارنظری بیشتر به یک خلف وعده از سوی اصلاح‌طلبان شباهت پیدا می‌کند.

این وعده آقای عارف به عنوان رئيس شوراي عالي اصلاح طلبان و بنا بر تصميم اخذ شده در اين شورا بوده و فکر نمی‌کنم هیچ‌کس بخواهد خلف وعده کند. استفاده از روش تبعیض مثبت برای بهبود شاخص مشارکت سیاسی زنان و کاهش شکاف جنسیتی یک روش تجربه شده‌ در جهان است و پیشتر در انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۴ دیدیم که مردم به این شیوه اعتماد کردند.

*ولی این روزها به ویژه با افزایش تعداد ثبت‌نام کنندگان و چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب به نظر می‌رسد برای معرفی فهرست با محدودیت مواجه شده‌اند. اگر قرار باشد چهره‌های مطرح سیاسی که ثبت‌نام کرده‌اند در فهرست قرار بگیرند دیگر نه برای زنان جایی می‌ماند و نه برای جوانان.

وقتی ما می‌بینیم که مردم به شعارها و وعده‌های ما اعتماد می‌کنند و شاهد حضور آن‌ها به هنگام ثبت‌نام نامزدهای انتخابات شوراها هستیم و با خضور خود مشارکت سیاسی زنان را در دوره پنجم انتخابات شوراها افزایش می‌دهند و شاهد نشاط سياسي در بين جوانان و زنان هستيم نباید با خلف وعده موجب دلسردی آن‌ها شوند. اكنون برخلاف شرایطی که در دوره دهم انتخابات مجلس شورای اسلامی در مورد تأیید صلاحیت گسترده زنان روی داد، تعداد قابل توجهي از داوطلبين زن فرصت حضور در انتخابات را يافته اند كه اين هم در نتيجه افزايش چشمگير مشاركت در انتخابات ٩٤ مجلس شوراي اسلامي است.

*چندی قبل با یکی از زنان فعال اصلاح‌طلب مصاحبه‌ای داشتیم و ایشان تأکید می‌کردند که صرف زن بودن نباید زنان را در فهرست جای دهیم بلکه باید به تناسب تخصص و توانمندی این کار صورت گیرد. این‌ها همه زمزمه‌هایی است که نگرانی نسبت به کاهش سهم تعیین شده برای زنان و جوانان را دامن زده است.
به نظرم وقتی ما ۵۲۳ زن ثبت‌نام شده داریم و وقتی سوابق و کارنامه آن‌ها را مرور می‌کنیم می‌بینیم بسياري از آن‌ها در حوزه‌های مختلف کار کرده‌اند و علاوه بر تخصص مرتبط تجربه مرتبط هم دارند نباید نگران باشیم. به نظر من معرفی ٨ زن در فهرست ۲۱ نفره تهران و همچنین رعایت سهم زنان و جوانان در فهرست شورای کلانشهرها می‌تواند به جلب اعتماد عمومي کمک کند. تأکید می‌کنم قرار نیست صرف زن بودن يا جوان بودن کسی به فهرست راه یابد كما اينكه در انتخابات مجلس نيز در ظرف مقدورات بر همين اساس تلاش شد، بلکه مطابق با راهکار «تبعیض مثبت» فرصتي براي زنان توانمند و متخصص جهت حضور تضمين شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=228404
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما