شنبه 9 اردیبهشت 1396 - 13:23

رتبه برتر جامعه عشایر کهگیلویه و بویراحمد در کشور/بیمه خانوارهای عشایر برای اولین بار در دولت تدبیر و امید

راه اندازی و فعالسازی کارخانه خوراک دام با تولید قریب به 8700 تن کنسانتره و اشتغالزایی 40 نفر، فعال و بروزرسانی تاسیسات سیلندر پر کنی، اتمام پروژه های نیمه تمام عشایر به ویژه در زمینه تامین آب، پروار کردن 34 هزار راس دام از دیگر اقدامات امور عشایر در دولت تدبیر و امید بود.

گروه اقتصادی- راه اندازی و فعالسازی کارخانه خوراک دام با تولید قریب به 8700 تن کنسانتره و اشتغالزایی 40 نفر، فعال و بروزرسانی تاسیسات سیلندر پر کنی، اتمام پروژه های نیمه تمام عشایر به ویژه در زمینه تامین آب، پروار کردن 34 هزار راس دام  از دیگر اقدامات امور عشایر در دولت تدبیر و امید بود.

مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد ضمن تسلیت شهادت مرزبانان غیور ایران زمین، اظهار  داشت: “عشایر”، جامعه مولد، تولید گر و فعال در عرصه تولید و اشتغال است و به همین دلیل از نمادهای بارز اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال به شمار می رود.

مجید علی پور گفت: عشایر مجموعه است که در بطن جامعه به تولید مشغول است در حالیکه خود از کمترین رفاه و بهره مندی از امکانات را دارد.

وی ادامه داد: در زمان تحریم دیدیم جامعه عشایر به صورت مستقل با تولیدات خود به ویژه در زمینه لبنیات و گوشت با تولید قریب به 25 درصد نیاز داخل، کشور را از وابستگی به خارج تا حد قابل توجهی بی نیاز کرد و امروز هم میبینیم.

علی پور با اشاره به اینکه در جامعه عشایر درصد اشتغال قریب به 96 درصد است، افزود: در استان ما امروز بیش از 71 هزار نفر در عشایر مشغولند، در جامعه عشایر همه اعضای خانواده به کاری مشغولند و هیچ وقت نمیبینیم فردی از جامعه عشایر برای کارهای دولتی به دستگاهی مراجعه کند.

وی بیان کرد: در دولت تدبیر و امید، تولید به صورت ویژه مد نظر ما بود، و برای اولین بار در سال 95 و 96 طرح افزایش تولیدات با دوقلو و چندقلوزایی با همکاری دانشگاه یاسوج و مرکز تحقیقات دام و طیور جهاد کشاورزی را به مرحله اجرا درآوردیم که با موفقیت 100 درصدی در فاز اول روبرو شدیم و هم اکنون متقاضیان زیادی داریم.

علی پور با اشاره به افت محسوس بارش ها و خشکسالی های چندسال اخیر در کهگیلویه و بویراحمد، تصریح کرد: در استان مناطق عشایری داریم که تا الان یک قطره بارندگی نبوده و برخی مناطق هم در حد یک یا چند مرتبه بارش بوده، و حتی ریاست سازمان امور عشایر را به این منناطق بردیم تا ببیند و بتوانیم از محل اعتبارات خشکسالی که حق این مردم است بهره مند شویم.

مدیرکل امور عشایر استان ادامه داد: جمع آوری آب های سطحی، سدهای زیرزمینی، سطح های سیقلی و …از جمله اقدامات ما برای مقابله با خشکسالی بود و خوشبختانه در دولت تدبیر و امید 280 منبع ذخیره آب در مناطق عشایری احداث کردیم و قریب به 370 چشمه را نیز بهسازی کردیم و البته در این مدت برای عشایری که با مشکل آب روبرو بودند سعی کردیم با آبرسانی سیار مشکلشان را مرتفع کنیم.

علی پور از توسعه کشت گیاهان دارویی در عشایر استان هم بررای استفاده از این ظرفیت مهم برای بهبود اقتصاد و اشتغال جامعه عشایر و هم تامین بخشی از علوفه دام ها خبر داد و افزود: بهترین آمار کشت گیاهان دارویی را استان کهگیلویه و بویراحمد داشت که در همین خصوص شهرستان بویراحمد با کاشت قریب به 9000 هکتار گیاه دارویی بعنوان پایلوت و مرکز نمونه کشوری شد.

راه دسترسی به مناطق عشایر دغدغه دیگری مدیر بود که به آن اشاره کرد و گفت: هنوز مناطقی داریم که جاده دسترسی ندارند و با وجود ظرفیت های خوب به ویژه در زمینه دامداری نمیتوانیم خدماتی به آنها ارائه کنیم، الان حداقل 9 منطقه فاقد راه دسترسی برای اخذ مجوز از منابع طبیعی ارائه شده که 3 مورد از آنها مورد موافقت قرار گرفته است.

علی پور افزود: در دولت تدبیر و امید قریب به 68 کیلومتر جاده سازی داشتیم و در این حدود 4 سال نیز سالانه 3800 کیلومتر راه عشایری را بازگشایی و بهسازی کردیم.

وی از طرح های حمایتی هم گفت: 1100 خانواده عشایری بیمه شد و همچنین بیش از 800 هزار راس دام را بیمه کردیم.

علی پور به برنامه های ویژه برای تامین سوخت عشیار هم اشاره کرد و عنوان داشت: 758 هزار سیلندر گاز در سال 95 توزیع کردیمو قریب به 15 میلیون و 380 هزار لیتر نفت بین عشایر توزیع کردیم.

راه اندازی و فعالسازی کارخانه خوراک دام با تولید قریب به 8700 تن کنسانتره و اشتغالزایی 40 نفر، فعال و بروزرسانی تاسیسات سیلندر پر کنی، اتمام پروژه های نیمه تمام عشایر به ویژه در زمینه تامین آب، پروار کردن 34 هزار راس دام  از دیگر اقدامات امور عشایر در دولت تدبیر و امید بود.

مدیرکل امور عشایر خاطر نشان کرد: در سال 95 اعتبارات خوبی از محل صندوق توسعه ملی داشتیم، برای سال جدید نیز 6 میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار پیشنهاد دادیم به سازمان مدیریت که امیدواریم با نگاه ویژه به این بخش زمینه ساز استفاده بهینه از ظرفیت عظیم عشایر در توسعه اقتصادی کشور فراهم شود.

مجید علی پور در پایان خاطر نشان کرد: خوشبختانه الان روند برگشت به جامعه عشایری سرعت گرفته و الان بازگشت بیش از 800 خانوار عشایری را داشتیم و با پیش بینی های خوب برای این قشر در برنامه ششم شاهد بهبود بیش از پیش وضعیت این عزیزان خواهیم بود.

 

 

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=228393
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما