دوشنبه 4 اردیبهشت 1396 - 15:30

استقبال نمایندگان از گزارش ربیعی در جلسه غیرعلنی مجلس

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی گفت: باید به نحوی در راستای رشد اقتصادی و حمایت از تولید هدفگذاری صورت گیرد که ارائه تسهیلات در این زمینه به صورت هدفمند باشد.

سید فاطمه حسینی در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به ارائه گزارش وزیر کار در نشست غیرعلنی روز گذشته مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: آقای ربیعی در این جلسه گزارش خوبی در مورد بحث اشتغال ارائه کردند و در ادامه نمایندگان نیز نقطه‌ نظرات خود را در این خصوص مطرح کردند.

او گفت: بنابر آخرین مطالعات در حوزه اقتصاد و ایجاد اشتغال در دنیا ارائه تسهیلات بی‌قید و شرط و بدون درنظر گرفتن مقتضیات هر حوزه کاری و نیز بدون توجه به مسائل مربوط به ظرفیت‌های هر منطقه بنا بر آمایش سرزمینی چندان راهگشا نیست و به این شکل که ارائه تسهیلات بدون در نظر گرفتن مقتضیات انجام شود مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بنا بر دستاوردهای علمی و مطالعاتی جدید در سطح بین‌المللی این رویه که حمایت بی‌قید و شرط از تولید در هر حوزه و منطقه صرفاً‌ با ارائه تسهیلات، پیش گرفته شود چندان کارایی ندارد بلکه باید حمایت‌ها به صورت هدفمند انجام شود.

او خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در گزارش وزیر کار نیز این مسائل مورد توجه قرار گرفته بود، مشخصاً پیشنهادی که مطرح شد این بود که با شناسایی و مطالعه چند رشته در سطح ملی و منطقه‌ای استانی به نحوی در راستای رشد اقتصادی و حمایت از تولید هدفگذاری صورت گیرد که در این چند رشته و رسته به خصوص به صورت هدفمند ارائه تسهیلات صورت گرفته و در این راستا کار شود.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اضافه کرد:‌ بر این اساس باید پس از آمایش سرزمینی و شناسایی ظرفیت‌ها در هر منطقه حوزه‌های کاری و رسته‌ها در آن منطقه انتخاب شود و برنامه‌ریزی در جهت تقویت آن بخش صورت بگیرد. به عنوان نمونه ممکن است در یک استان بحث گردشگری در اولویت باشد و در استان دیگر صنعت پوشاک که باید با در نظر داشتن این مسائل در آن حوزه اقدام شود.

او گفت:‌به طور کلی پیشنهاد وزارت کار برای ایجاد اشتغال این بود که هدفگذاری مشخص بر پایه مطالعه درباره هر منطقه صورت بگیرد و دولت نیز در این راستا تلاش‌های خوبی انجام داده است.

عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر این اساس وزارت کار و مجموعه دولت در تلاش است تا با در نظر داشتن این مسائل سیاست‌ها و بسته‌های پیشنهادی خود را به شورای عالی اشتغال ارائه داده و به تصویب برسانند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در عین حال پیشنهاد داد: با وجود اقدامات مثبت دولت و برنامه‌ریزی خوبی که برای ایجاد اشتغال انجام شده لازم است در بحث هدفمندی یارانه‌ها نیز به نوعی عمل شود که به جای پرداخت یارانه نقدی به شهروندان، آنچنان که در قانون هدفمندی یارانه‌ها نیز به صراحت مورد تاکید قرار گرفته در راستای حمایت از تولید و اشتغال عمل شود.

او خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت در این بحث که در گزارش وزیر کار نیز مورد اشاره قرار گرفته بود این است که در راستای توزیع هدفمند یارانه شروطی نیز در نظر گرفته شد که به عنوان مثال در بحث تعرفه‌ها به گونه‌ای عمل شود که به منظور حمایت از محصول نهایی تعرفه مواد اولیه برای تولیدکنندگان متناسب با ظرفیت‌های آنها تنظیم شود. آنچنان که در بحث پوشاک تعرفه خرید نخ باید به گونه‌ای عمل شود که نرخ تعرفه‌ها در راستای حمایت از تولیدکنندگان تعیین شود.

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: برای اینکه در سال آینده شاهد رشد اقتصادی به گونه‌ای باشیم که منجر ایجاد اشتغال شود، عوامل متعددی موثر هستند و این در حالی است که رشد اقتصادی نسبتاً بالای سال گذشته عمدتاً مربوط به فروش نفت بود که احتمالاً این روند در تمام سال جاری ادامه نخواهد یافت مگر اینکه برنامه‌ریزی مدونی صورت گیرد که در این راستا هدفمند کردن حمایت از تولید به نحوی که منجر به ایجاد اشتغال شود راهگشا خواهد بود که وزارت کار نیز به این مهم توجه دارد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=227901
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما