یکشنبه 3 اردیبهشت 1396 - 23:47

دانش‌آموزان کهگیلویه و بویراحمدی که برای تحصیل با مرگ می‌جنگند (+عکس)

درحالی‌که تا پایان سال تحصیلی 96-95 کمتر از یک‌ماه دیگر باقی‌است، متاسفانه شرایط تحصیل برای برخی از دانش آموزان مدارس در کهگیلویه و بویراحمد همچنان سخت و خطرناک است.

به گزارش بویر نیوز، کهگیلویه و بویراحمد دارای مساحتی معادل یک درصد کشور بوده که 90 درصد از آن پوشیده و از جنگل‌ها و مراتعی است که در دل کوهستان‌های سربه فلک کشیده محاصره شده اند.

شرایط تحصیل برای برخی از دانش آموزان در کهگیلویه و بویراحمدی که کوهستان های بسیاری اطراف آن را محاصره کرده اند بسیار سخت است اما اینان راهی جز تحصیل و باسواد شدن ندارند.

دانش آموزان روستای تنگ ساحلی منطقه مارگون شهرستان بویراحمد اکنون از این قاعده مستثنی نبوده و متاسفانه برای ادامه تحصیل خود با مشکلات متعددی مواجه هستند و باید از کوه‌های سخت و مسیرهای ناهموار عبور کنند تا در روستای همجوار به تحصیل بپردازند.

2 دانش آموز این روستا که خواهر و برادر هستند برای ادامه تحصیل مجبورند به روستای ” گنج بسیار جوکار ” روزانه پیاده روی و البته کوهپیمایی در ارتفاعات را بطور مرتب در طول روز انجام دهند.

عبور از صخره‌های تند و پرتگاهی چشمان خواهر را که اتفاقا بزرگتر از برادرش است هر روز نگران می‌کند تا وقتی که برادرش از صخره ها بالا می رود شاهد حادثه ای برای او نباشد.

فاصله مکانی خانه این خواهر و برادر تا مدرسه روستای “تنگ ساحلی” بیش از یک کیلومتر است و البته یک کیلومتر صخره و کوهیپمایی.

خواهر بزرگ که در پایه چهارم ابتدایی مشغول به تحصیل است به ایلنا چیزی نمی‌گوید و فقط لبخند می زند اما وقتی از وی می پرسیم برای جان برادر کوچک ات که روزانه مجبور است این صخره ها را با شما طی کند نگران نیستی؟ مضطرب می شود و می گوید یعنی می گوئید ممکن است برادرم بمیرد؟

احتمال پرت شدن از کوه جان این دانش‌آموزان را تهدید می‌کند و برادر هفت ساله که این روزها باید اولین سال تحصیلی خود را تجربه کند با خطرات فراوانی مواجه است.

البته محرومیت و فقر در کنار این سختی ها خود مقوله دیگری است که فقط باید افسوس خورد و آه کشید که سرانجام این نوگل های تازه شکفته در آینده چه می شود.

مدیر آموزش و پروش مارگون شهرستان بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد با تائید گزارش خبرنگار ایلنا یاسوج، از وجود مشکلاتی شبیه همین برای 2 مدرسه دیگر این بخش خبر می دهد.

” کریم اخترشناس” می‌گوید این خواهر و برادر که در پایه‌های اول و چهارم ابتدایی مشغول به تحصیل هستند روزانه یک کیلومتر را برای تحصیل در روستای ” گنج بسیار جوکار ” کوهپیمایی می کنند و مجبورند که از صخره ها و شیب های بسیار تند عبور کنند.

وی گفت: بطور حتم با وجود چنین صخره ها و شیب هایی جان این عزیزان درخطر است و البته در سال تحصیلی جاری قول می دهیم یک معلم برای این روستا اعزام کنیم.

مدیر آموزش و پروش مارگون شهرستان بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد خودش نیز از وضعیت تحصیلی این خواهر و برادر نگران است و تنها اظهار امیدواری می‌کند اتفاق ناگواری در راه مدرسه برای آنان پیش نیاید.

اخترشناس، تعداد دانش‌آموزان بخش مارگون شهرستان بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد را حدود سه هزار دانش آموزان عنوان و اظهارداشت: حدود یک هزار و 800 دانش آموز در مقطع ابتدایی مشغول به تحصیل هستند.

وی فاصله مکانی روستای “تنگ ساحلی جوکار” با مارگون را حدود 40 کیلومتر ذکر و خاطرنشان کرد: واقعا از پرودگار متعال می‌خواهم مشکلی برای این خواهر و برادر پیش نیاید زیراکه دسترسی ما به آنها بسیار سخت و زمان بر است.

مدیر آموزش و پرورش مارگون شهرستان بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد گفت:تاکنون گزارشی مبنی بر مصدومیت این دانش آموزان به ما گزارش نشده اگرچه والدین آنها بطور مرتب پیگیر حضور یک معلم در روستای تنگ ساحلی جوکار است.

اخترشناس، کمبود معلم در مقطع ابتدایی را مهمترین دلیل اعزام نکردن معلم به روستای تنگ ساحلی مارگون دانست و البته قول داد در سال تحصیلی جاری یک معلم به این روستا اعزام کند.

وی افزود: متاسفانه تردد به روستای تنگ ساحلی جوکار مارگون بسیار ناهموار و مسوولان مرتبط برای رفع مشکلات روستانشینان در حوزه راه بایستی تدابیر بهتری بیندیشند.

به گزارش ایلنا، مدیر آموزش و پرورش مارگون شهرستان بویراحمد استان کهگیلویه و بویراحمد، تعداد مدارس این بخش را حدود 150 مدرسه ذکر و یادآورشد: این بخش تا یاسوج مرکز استان 75 کیلومتر فاصله دارد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=227856
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. سلام
    رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه مارگون آقای کریم اختری مقدم هست که شما به اشتباه نوشتین اخترشناس

  2. Moein گفت:

    روستایی ها باید بگن که تو این کوه گنج پیدا شده یعنی یک شبه کوه رو صاف میکنن راه این دو نفر صاف و هموار میشه…😂😂

دیدگاه شما