چاپ این برگه

واکنش کاندیداها به لغو پخش زنده مناظره ها/ پست اینستاگرامی بازیکن پرسپولیس درباره رهبر انقلاب/ نظر تاجزاده درباره شرکت نکردن در انتخابات

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

توضیح نماینده دولت درباره عدم پخش مناظره از تلویزیون

سید سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور در کانال تلگرامی خود از مصوبه دومین جلسه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری خبر داد. در این جلسه که با حضور حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور، علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما، قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس و عضو شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما، مسئولان ستاد انتخابات کشور و نماینده ناظر شورای نگهبان به ریاست وزیر کشور برگزار شد، به منظور برخورداری برابر نامزدها از امکانات صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ضوابط و چارچوب های تولید و پخش برنامه‌های انتخاباتی دوازدهمین دوره ریاست جمهوری مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.سلمان سامانی همچنین در گفتگو با «انتخاب»، مصوبه کمیسیون تبلیغات را نتیجه آرا یک جمع دانست. وی ضمن دعوت رسانه ها به پرداختن به نقاط مثبت این مصوبه گفت که دولت تنها دو نماینده در کمیسیون دارد و سه عضو دیگر از نهادهای دیگر هستند.

فردا روز سرنوشت ساز کاندیداهای انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان گفت که این شورا فراتر از وظایف خود، در صورت احراز نشدن شرایط قانونی داوطلبان، این مسأله را به آنها اعلام می‌کند تا اگر کاندیداهایى که صلاحیتشان احراز نمى‌شود صلاح دیدند، انصراف دهند یا به شکل‌های دیگر از داوطلبی کناره‌گیری کنند. عباسعلى كدخدايى درباره جلسه امروز شوراى نگهبان و امر بررسى صلاحيت‌ها، در شبکه خبر گفت: در جلسه امروز شورا مستندات درباره وضعیت داوطلبان بررسی و اعضا نظر دادند اما کار بررسی حساس است بنابراین مقرر شد فردا جلسه فوق‌العاده داشته باشیم و اگر به نتیجه برسیم آن را اعلام خواهیم کرد. عباسعلی کدخدایی افزود: از آنجا که تعداد داوطلبان زیاد بود لازم است بررسی‌ها با دقت بیشتری صورت گیرد و این مسأله باعث شد تا فردا هم جلسه ادامه یابد. اگر فردا به جمع‌بندی برسیم اعلام می‌کنیم اما اگر غیر از این بود پنج روز دیگر فرصت داریم. البته مهلت پنج روز دوم به این معنا نیست که حتما پنج روز طول می‌کشد بلکه اگر در یک یا دو روز اول هم بررسی به اتمام برسد نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

پیام تبریک مهدی طارمی به مناسبت تولد رهبرانقلاب

مهدی طارمی،مهاجم پرسپولیس در صفحه اینستاگرامش تولد رهبرانقلاب را تبریک گفت.


واکنش ظریف به موضع گیری تند و تیز رکس تیلرسون علیه ایران

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: آمریکا موظف است که به تعهدات خود در برجام عمل کند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توییتر خود نوشت:«اتهامات بی پایه آمریکا نمی‌تواند اعتراف آن کشور به اجرای تعهدات برجامی توسط ایران را بپوشاند. آمریکا موظف است که مسیر خود را تغییر داده و به تعهدات خود عمل کند.»

واکنش روحانی به لغو پخش زنده مناظره ها

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر پنجشنبه در جریان دیدار با نخبگان فارس گفت: رقابت و انتقاد خوب است و حتی معتقدم که مخالفان هم باید حضور داشته باشند و حرفشان رابزنند. رئیس جمهور کشورمان با اشاره به مسائل مطرح شده پیرامون مناظره ها گفت: من معتقد به آزادترین شیوه هستم که همه حرفهایشان را بزنند.

 

نظر رئیس سازمان صداوسیما درباره لغو پخش زنده مناظره ها

دکتر علی عسکری اعلام کرد: با وجود اصرار رسانه ملی برای پخش زنده مناظره های انتخاباتی متاسفانه کمیسیون تبلیغات انتخابات در جلسه امروز خود به ریاست وزیر کشور با این پیشنهاد مخالفت و پخش غیرزنده مناظره ها را تصویب کرد.رئیس سازمان صدا و سیما افزود: امیدواریم با توجه به اینکه زنده بودن پخش مناظره ها جزو ذات اینگونه برنامه ها است کمیسیون تبلیغات با درک انتظار افکار عمومی از رسانه ملی ، پیشنهاد صدا و سیما را مبنی بر پخش زنده مناظره ها مجددا بررسی و تصویب کند.

نظر تاجزاده درباره شرکت نکردن در انتخابات

مصطفی تاجزاده معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات در گفتگو با آینه نشریه داخلی دانشگاه پلی تکنیک گفت: در شرایط فعلی تحریم انتخابات عملا هیچ یک از خواسته های تحریم کنندگان را برآورده نخواهد کرد.معیار ما برای شرکت در انتخابات، تفاوت معنادار در نامزدهاست. فرض کنیم ما را بین گزینه های ضرغامی و جلیلی محدود کنند. در این شرایط قطعا رای نخواهم داد. در سال 90 که تمام گزینه های ما رد می شدند ورود در انتخابات یک اشتباه بود.به طور مطلق قایل به تحریم یا شرکت در انتخابات نیستم و بستگی به شرایط دارد. اما در این انتخابات نظر به حضور اقای روحانی و تایید نامزدها در انتخابات شورا، مشارکت خواهیم کرد.با نگاه تک بعدی به مسایل از جمله انتخاب نامزدهای شورای شهر موافق نیستم. تجربه و دانش به من اموخته که نگاه جامع پاسخگو است. باید افرادی را انتخاب کنیم که حتما تخصص لازم را داشته باشند بی توجهی به این موضوع مشکل ساز است اما صرف تخصص در این زمینه کافی نیست. ما متخصص هایی داریم که چون سیاسی نیستند در برابر دستگاههای امنیتی و دولت پنهان آسیب پذیرند.

رئیسی:‌ از «مناظره زنده» استقبال می‌کنم

کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اینجانب از مناظره زنده به عنوان یکی از راه‌های شناخت در افکار عمومی استقبال می‌کنم و این را حق مردم بزرگوار و هوشمند کشورمان می‌دانم.حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تأکید کرد: این‌جانب از مناظره زنده به‌عنوان یکی از راه‌های شناخت در افکار عمومی استقبال می‌کنم و این را حق مردم بزرگوار و هوشمند کشورمان می‌دانم.حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی تصریح کرد: مردم باید بتوانند از طریق رسانه ملی به‌صورت زنده شاهد مناظره رقبا در محیطی عادلانه بر مبنای رعایت اصول اخلاق اسلامی باشند.

اعتـــراض قالیـــباف به لغو زنده مناظرات انتخاباتی

داوطلب انتخابات ریاست جمهوری نسبت به لغو زنده مناظرات انتخابات اعتراض کرد.محمد باقر قالیباف داوطلب انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم در حاشیه همایش شهدای مدافع حرم کرمانشاه به لغو برنامه زنده مناظرات انتخاباتی اعتراض کرد.وی با اشاره به ظرفیت‌های منحصر به فرد مناظره‌های زنده و افزایش میزان مشارکت مردم، برگزاری آنها را ضرورتی برای آگاه سازی عمومی از برنامه‌ها و دیدگاه‌های نامزدهای انتخاباتی دانست.قالیباف با تکرار انتقاد خود از لغو زنده بودن برنامه مناظره‌ها از کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات خواست که با درخواست عمومی برای برگزاری مناظره های آزاد و زنده موافقت و همراهی کند.

درخواست روحانی برای تجدیدنظر در مصوبه امروز

مشاور فرهنگی روحانی از تصمیم وی برای تجدید نظر در مصوبه امروز کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات درخصوص عدم پخش مناظره‌های تلویزیونی شد.حسام‌الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور در مطلبی که در کانال خود منتشر کرده به نقل از رئیس‌جمهور نوشته است که آقای روحانی خواستار تجدید نظر در مصوبه امروز کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات شده است.وی با بیان اشاره به تقاضای روحانی برای تجدید نظر در مصوبه امروز کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات نوشته است:‌ برگزاری و پخش مناظره‌های انتخاباتی در کشورهای مختلف به گونه‌های متفاوتی انجام می‌شود. در جمهوری اسلامی ایران از سال 1376 مناظره میان داوطلبان به صورت پخش تلویزیونی برگزار شد. در سال 1384 مناظره میان کارشناسان مرتبط با داوطلبان با یکدیگر مناظره کردند و در سال 1388 مناظره یک به یک زنده تجربه شد. سال 1392 مناظره، مصاحبه دسته جمعی زنده طراحی و اجرا شد. عده‌ای با جمع‌بندی تمام این تجربیات معتقد به اعمال نظارت بیشتر بر مناظره‌ها شدند و ظاهرا این نظر در کمیسیون تبلیغات رأی بیشتری آورده و ضبطی بودن مناظره ها تصویب شده است. رئیس‌جمهور در حین برگزاری جلسه با نخبگان استان فارس از این تصمیم مطلع شدند و در سخنرانی خود با صراحت تقاضای بازنگری این مصوبه را مطرح کردند.

حاج قاسم سلیمانی جزء 100 شخصیت پرنفوذ جهان

نشریه تایم سردار «قاسم سلیمانی» را یکی از ۱۰۰ شخصیت پرنفوذ جهان در سال ۲۰۱۷ معرفی کرد.نشریه «تایم» امروز به روال هر سال فهرستی از 100 شخصیت پرنفوذ جهان را منتشر کرد.در این فهرست نام سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هم به چشم می‌خورد.تایم به روال معمول رسانه‌های غربی حمایت از مقاومت را حمایت از تروریسم توصیف کرده، اما به نقش سردار سلیمانی در مبارزه با داعش هم پرداخته است.این نشریه سردار سلیمانی را مسئول «صدور انقلاب ایران» خوانده و نوشته زمانی که داعش به عراق حمله کرد، او دفاع از بغداد را شکل داد.در بخشی از این مطلب آمده است: «سلیمانی استاد جنگ تبلیغاتی هم هست و با انتشار تصاویرش در میدان نبرد در سرتاسر منطقه، به همه نشان می‌دهد که بازیگر ماهر شطرنج خاورمیانه است.»«ترزا می» نخست‌وزیر انگلستان، «نارندرا مودی» نخست‌وزیر هند، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، «جیمز کومی» رئیس اف‌بی‌آی، «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی، «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین، «رودریگو دوترته» رئیس‌جمهور فیلیپین، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک‌ها و «جیمز متیس» وزیر دفاع آمریکا از جمله دیگر چهره‌های سیاسی شناخته‌شده در فهرست تایم هستند.

ماموریت “جهانگیری” در مناظرات مشخص شد

معاون سرپرست کل نهاد ریاست جمهوری، ماموریت اسحاق جهانگیری در مناظرات انتخاباتی را اعلام کرد.مرتضی بانک معاون سرپرست کل نهاد ریاست جمهوری و عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه درپاسخ به این پرسش که حضور جهانگیری را در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری چگونه ارزیابی می‌کند و اینکه آیا جهانگیری قرار است تا آخر در کنار روحانی به رقابت بپردازد، گفت: آقای روحانی قطعا کاندیدای نهایی ما هستند و با تکیه بر عملکرد خوب و با توجه به اعتمادی که مردم به عملکرد دولت داشته‌اند.این مقام مسئول در دولت افزود: ایشان عزم جدی‌ای برای ادامه حرکتی که شروع کرده‌ و در حال تکمیل آن هستند، دارند که امیدواریم در ۲۹ اردیبهشت ابتدا شاهد حضور پرشور مردم و سپس نتایج مطلوبی برای حزب اعتدال و توسعه باشیم.وی درباره حضور جهانگیری ادامه داد:‌آقای جهانگیری برای تکمیل و ارائه ظرفیت‌های مختلفی که درون جبهه اصلاحات وجود دارد وارد عرصه انتخابات شده که ما این حضور را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم حضور ایشان به رقابت‌ها و شور انتخاباتی بیفزاید و امیدواریم که ایشان دفاع همه‌جانبه‌ای از دستاوردهای دولت داشته باشد. عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه افزود: قطعا حضور آقای جهانگیری در عرصه انتخابات برای رقابت با دکتر روحانی نخواهد بود و ایشان تنها به ارائه چالش‌ها و دستاوردهای دولت یازدهم می‌پردازند.

انتقاد یک نماینده از رفتار رسانه ای روحانی

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت با ندادن اعتبارات به صدا و سیما رسانه ملی را تحت فشار قرار می‌دهد، گفت: نباید آقای روحانی به عنوان یک کاندیدا از رسانه بهره‌برداری بیشتری داشته باشد و رئیس صدا و سیما باید در این باره عدالت را رعایت کند.حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی گفت: ما نسبت به صدا و سیما انتقاد داریم چرا که رسانه ملی باید در شرایط فعلی به نحوی در پخش مصاحبه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری اقدام کنند که حق نامزدهای دیگر ضایع نشود. وی افزود: از آن جایی که آقای روحانی رئیس‌جمهور است و سایرین این موقعیت را ندارند، نباید آقای روحانی بهره‌برداری بیشتری را داشته باشد چرا که این رفتار برخلاف عدالت است و رئیس رسانه ملی این جنبه کار را باید رعایت کند. نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: رئیس رسانه ملی از اینکه برخی اتهامات بی‌اساسی را به صدا و سیما می‌زنند نباید نگران باشد، آقای علی عسگری وظیفه دارد که قانون و عدالت را بین همه کاندیداها رعایت کند.