چاپ این برگه

بیسابقه ترین اظهارات احمدی نژاد علیه روحانی: چه کسی گفته تو به قیمت له کردن ملت باید رییس باشی/ چرا ۸ میلیارد خرج استخرت می کنی، آن بنده خدا که از دنیا رفت درست کرده بود دیگر!

در ادامه روند پاسخگویی دکتر احمدی نژاد به شبهات ، ابهامات و اتهامات مخالفان دولت های نهم و دهم ، رئیس جمهور سابق این بار در یک گفت گوی ویدئویی با اجرای محمدرضا تقوی فرد، به روشنگری در باره قانون هدفمندی یارانه ها و مواضع دولت فعلی در این زمینه پرداخت و تاکید کرد که به جای احترام به مردم و اعاده حقوق آنان در پرداخت یارانه ، به مردم توهین کردند و با تکبر و خودبرتربینی، این حق بدیهی مردم را در بسیاری از موارد پایمال کردند.

متن کامل این گفت و گو به شرح زیر است:

مجری : عرض سلام دارم خدمت شما ، مصاحبه ما کمی صریح  است ولی حتما  سوالات مورد نظر من قبلا به گوش شما رسیده است و من امیدوارم بتوانم پاسخ های مناسبی از شما دریافت کنم.

دکتر احمدی نژاد :بسم الله الرحمن الرحیم . اللهم عجل لولیک الفرج والعافیه والنصر واجعلنا من خیر انصاره و اعوانه و المستشهدین بین یدیهبنده هم سلام عرض می کنم خدمت همه و جنابعالی و امیدوارم که جلسه مان بتواند به روشن شدن مسائل کمک کند.

مجری : من جسارتا می خواهم بپرسم چرا یارانه؟ مردم که داشتند زندگی شان را می کردند و اینکه بلاخره کم یا زیاد خوب یا بد یک شرایطی در کشور وجود داشت. چه شد که یکباره طرح تحول اقتصادی و یارانه ها را دنبال کردید و اصلا این کار چه لزومی داشت؟

دکتر احمدی نژاد : ببینید همه دولت ها یارانه می دهند و مالیات می گیرند. دو ابزار برای تنظیم اقتصاد و تعادل بخشی به آن در جهت تامین رفاه مردم است. دولت ها به یارانه ها خیلی جاها میگویند مالیات منفی . یعنی هم مالیات می گیرند و هم یارانه می دهند. در کشور ما یارانه های گسترده ای پرداخت می شود مثلا در آموزش تقریبا آموزش برای بخش وسیعی از کشور مجانی است ، بخش مهمی از بهداشت و درمان مجانی است ، خیلی از خدمات دولتی مجانی است ، یعنی دولت یارانه می دهد .

مجری : حالا چرا باید نقدی بدهند؟

دکتر احمدی نژاد :یک بخش مهمی از یارانه ها که در ایران پرداخت می شود، یارانه انرژی از محل مصرف سوخت و آب و برق و گاز است. این یارانه سنگین دو مشکل را بوجود آورده است. رقم یارانه به قیمت های امروز دربازار بین المللی نفت ، سالی 360 تا 370 هزار میلیارد تومان می شود. اولا این یارانه ، به صورت عادلانه توزیع نمی شد و هرکس بیشتر مصرف می کرد ، در عمل یارانه بیشتری را به خود اختصاص می داد. خیلی ها هم از قِبَل همین یارانه ،کاتریلیاردر شدند. برای مثال یک کارخانه پتروشیمی با قیمت یارانه ای مواد اولیه را می گیرد و آن را به قیمت آزاد می فروشد.
بخش مهمی از سود کارخانه ، محصول آن یارانه است نه محصول کار و سرمایه گذاری ! بنابراین هر کسی که دستش می رسید، از یارانه بیشتری استفاده می کرد ولی یک روستایی یا یک نفر از طبقه ضعیف جامعه که در برگیرنده اکثریت مردم هستند، در حد همین مصرف روزانه شان از یارانه بهره مند می شدند. خیلی از خانواده ها حتی نمی توانند به اندازه متوسط مصرف کشور آب و برق و گاز و بنزین مصرف کنند. در حالی که انرژی متعلق به همه ملت است . معدن ، انرژی ، زمین و… متعلق به همه ملت است . پس باید همه بتوانند از آن استفاده کنند. بخش مهمی از فاصله طبقاتی ریشه در همین یارانه های عمومی دارد که طی 60 سال اخیر داده شده است.

مجری : اگر اشتباه نکنم یک مدتی هم دلار دولتی داشتیم؟

دکتر احمدی نژاد :دلار نفتی می گرفته و در بازار می فروخته و از این مابه التفاوت آن سود می برده است. پول ، متعلق به همه ملت است. پس یک اشکالش بی عدالتی و فاصله طبقاتی بود. هرکس بیشتر مصرف می کرد بیشتر از یارانه سود می برد .
اشکال دوم بالا رفتن مصرف کل بود و اصلا مدیریت های صحیح در کشور شکل نمی گرفت. بهره وری پایین آمده بود. طرف انرژی مفت مصرف می کرد ؛ کارخانه ای که می آورد یک کارخانه درجه سی ام بود با بازدهی پایین ، چون مابه التفاوت قیمت انرژی خیلی بود سود می برد. متوجه نبود که از محل یارانه سود می برد نه از محل کار و سرمایه گذاری. در نتیجه صنعت کشور هم پیشرفت نمی کند ، مدیریت کشور باید مبتنی بر صرفه جویی و ذخیره انرژی باشد. ما 4 برابر متوسط جهانی مصرف انرژی مان بود یعنی به ازاء هر واحد تولیدی 4 برابر متوسط جهانی مصرف می کردیم.
خوب اگر هیچ تولید نمی کردیم و سوختمان را 3 برابر می فروختیم ، سود باد آورده نصیب مان می شد. در واقع دارند از مابهالتفاوت سود می برند به تصور اینکه سود تولید است.
این رویه باید اصلاح می شد تا کشور پیشرفت کند . براین اساس از 28-27 سال پیش طرح هدفمندی یارانه ها در قوانین برنامه وارد شد و تاکید بر این بود که اولا قیمت ها واقعی شود و در ثانی مشخص شود که هر کس چقدر بهره می برد.
در سال 1389 این کار را می خواستیم انجام بدهیم ، قانونش هم بود ، نگذاشتند و گفتند که نمی شود. اول گفتند اگر این طرح را اجرا کنید در انتخابات زمین می خورید، گفتیم ایرادی ندارد که یک دولت زمین بخورد، اما زیرساخت های اقتصاد اصلاح شود. بعدا گفتند نه نمی گذاریم. شما رای تان بالا می رود. بعد هم یک قانونی دادند که خیلی بسته بود تا نشود آن را اجرا کرد. با این حال ، یک مرحله که شاید 20 درصد آن بود ، اجرا شد ، بعد قانون را عوض کردند و ده یازده اصلاحیه به آن زدند و از حیز انتفاع ساقط شد. قانونی که باید 100 درصد آن اجرا شود فقط 20 درصدش اجرا شده است. یک زمان بگذرد اثارش خود را نشان دهد ، بعد بیاییم ارزیابی کنیم . با این حال همین 20 درصدی که اجرا شد، آثار خیلی خوبی داشت.

مجری : آقای دکتر چرا به همه از فقیر و غنی ، شمال شهری و جنوب شهری و شهرستانی یارانه دادید؟

دکتر احمدی نژاد: اولا اموال کشور متعلق به همه مردم است . وقتی قصد توزیع اموال را داریم باید بین همه توزیع کنیم. فرض کنید شما یارانه ندهید . بگویید نفت مال همه است . روزانه شش لیتر هم به همه می رسد. به خودشان می دهند تا هر کاری می خواهند بکنند. آیا آنوقت نمی توانیم بگوییم به فقیر می دهم به غنی نمی دهم؟ همه صاحب آن هستند. دوم اینکه تا الان پول دارها بیشتر می بردند. 50 یا 60 سال بود که هیچکس صدایش درنیامده است. حالا ما آمدیم و از انکه مصرفش بیشتر است پول بیشتری گرفته ایم. طرف در گذشته دو هزار لیتر بنزین ، سه هزار کیلووات برق و سه هزار مترمکعب گاز مصرف می کرده که همه اینها روی هم 300 هزار تومان می شد. حالا همان طرف دو میلیون تومان می دهد. یعنی یک میلیون و هفتصد هزار تومان بیشتر می پردازد . از این رقم 200 هزار تومان را به خودش بازمی گردانیم که در عمل یک و نیم میلیون تومان بیشتر پرداخت کرده است و ما همین را بین بقیه مردم پخش کرده ایم.
هر ایرانی مالک کشور است و به طور مساوی از کشور حق دارد. ببینید نمی گویند که پیش از این چه طور بوده است یا همین الان راجع به 80 درصد چگونه است. الان که خیلی بدتر است . فاجعه بار است . یک فردی سه هزار کیلووات برق ، سه هزار متر مکعب گاز و دو هزار لیتر بنزین مصرف می کند، ضرب کنید و ببینید یارانه او چقدر می شود. او دارد سود می برد. گفتیم شما باید پس بدهید، مختصری از آن را هم به خودت برمی گردانیم. تو هم به اندازه بقیه . اگر همه خانواده ها 182 هزار تومان می برند. تو هم همینقدر ببر. هر چقدر هم مصرف کردی پولش را بده. این خیلی حرف درست و قشنگی است . به لحاظ عدالت تاثیر هم داشت. یعنی با همین کار که تازه 20 درصد آن اجرا شده است، ضریب جینی که شاخصی برای تعیین فاصله درامد خانوارهاست خیلی بهبود پیدا کرد و فاصله طبقاتی کاهش یافت. متاسفانه از سال 93 به بعد که قیمت ها را افزایش دادند و به مردم چیزی اضافه نکردند، در نتیجه فاصله طبقاتی دوباره در حال ازدیاد است.

مجری : یعنی امکان افزایش یارانه ها وجود دارد؟

دکتر احمدی نژاد : حتما دارد. با همین درآمد 105 هزار میلیارد تومانی ناشی از افزایش قیمت حامل های سوخت ، میتوانند یارانه های مردم را دو برابر کنند. سوال این است که پول کجا میرود زیرا با افزایش قیمت انرژی ، این عدد هم باید افزایش پیدا می کرد. این پول متعلق به مردم است .

مجری : آیا می شود کسی را مجبور کرد که یارانه اش را نگیرد؟

دکتر احمدی نژاد: در قانون چنین چیزی پیش بینی نشده است و خلاف است.

مجری : آقای دکتر ، گفته اند که شما قانون هدفمندی یارانه ها را اجرا نکرده اید؟
دکتر احمدی نژاد: بسیار خوب ، بگویند که ما کدام بخش را اجرا نکرده ایم. همینطوری کلی که نمی توانند دیگران را متهم کنند. آنها یک بحثی می کنند که شما یارانه تولید را ندادید و این حرف هم صددرصد خلاف است. در قانون پیش بینی شده است که یارانه تولید را ما به صورت قیمت تبعیضی بدهیم، یعنی قیمت انرژی را ارزانتر بدهیم . یعنی هرکسی تولید بیشتری می کند، یارانه بیشتری دریافت می کند. در واقع به اندازه مصرفی که دارد، یارانه میگیرد. با این حال شاهد هستیم که پیوسته می گویند به تولید یارانه نداده ایم و باید نقدی یعنی رانت بدهیم که این می شود سوءاستفاده و چون هیچ معیاری نداریم که برای چه باید یارانه نقدی بدهیم و اصولا به یک کارخانه چقدر باید یارانه بدهیم . در دوره ای که ما بودیم، گفتیم که گازوئیل 350 تومان است و ما را با تولید کننده 150 تومان حساب می کنیم که در نتیجه 200 تومان یارانه پرداخت کرده ایم. نفت سیاه، گاز و برق هم همینطور بوده است و یک تخفیف جدی برای صنعت و تولید در نظر گرفتیم. چون معیار سنجش وجود ندارد، یارانه نقدی ، به مفسده تبدیل می شود.
میگوییم شما دارید سیمان تولید می کنید، معلوم است که گاز مصرف کرده اید و ما روی قیمت گاز مصرفی تخفیف میدهیم .اما معلوم نیست که دولت بابت چه چیزی باید یارانه نقدی بدهد و چه مقدار و چگونه بپردازد. چگونه در بین این همه کارخانه، یا در میان 700 تا 800 هزار کارگاه ، می توانیم یارانه را توزیع کنیم؟ به چه کسی چقدر بدهیم؟ خودش دو تا دولت میخواهد که در درون آن هزاران سوء استفاده ممکن است اتفاق بیفتد.
سال 90 اولین سال اجرای هدفمندی یارانه ها بود و بیشترین تولید و صادرات نیز به سال 90 باز می گردد، لذا سال طلایی تولید نام گرفت. مخالفین قانون هدفمندی می گویند که دولت باید پول یارانه ها را صرف پروژه های عمرانی می کرد؟ در حالی که این پول متعلق به مردم است و ربطی به بودجه دولت و هزینه های عمرانی ندارد. من هم شنیده ام که می گویند پروژه های عمرانی ما خوابیده است و پول را به مردم می دهند. در حالی که چند برابر یارانه نقدی ، از مردم اخذ شده است.دولت کنونی از محل درامد ناشی از افزایش قیمت حامل های سوخت، 105 هزار میلیارد تومان درامد داشته است که از این رقم 27 هزار میلیارد تومان آن یعنی یک چهارم آن رقم را به مردم داده اند.باید سؤال کنیم بقیه اش کجا میره؟

مجری : آقای دکتر آیا پرداخت یارانه به مردم ، در دولت دهم عذاب آور بود؟

دکتر احمدی نژاد: چطور عذاب؟ چرا باید عذاب باشد؟

مجری : برخی مسئولان گفتند که روز پرداخت یارانه ها برای ما روز عذاب است.

دکتر احمدی نژاد: آیا می دانید چرا گفته شد عذاب؟ برای اینکه، اینها خیال می کنند صاحب اختیار مردم و مالک کشور هستند. این پول خود مردم است یعنی همان پولی که از خود مردم گرفته شده است ، باید در یک فرایند عادلانه به جیب مردم بازگردد. وزارت خانه های نفت و نیرو ، قیمت ها را بالا می برند اما دوست ندارند آن را به دولت بازگردانند، این دولت هم گفته است که به مردم نمی دهد. ولی در دولت ما هیچ دستگاهی جرأت نمی کرد که درامدهای ناشی از افزایش قیمت ها را به دولت نپردازد زیرا تاکید ما بر این بود که این پول متلق به مردم است و اگر کسی می خواست پول ندهد، باید به دنبال کار خودش می رفت. ما با مردم قرارداد بستیم و گفتیم که طبق این قانون، ما قیمت ها را بالا می بریم و آن را در یک چرخه عادلانه به حساب تان بازمی گردانیم اما در دولت فعلی قیمتها را بردند بالا و پول مردم را دبه کردند و نمی دهند. می گویند ما می خواهیم پروژه عمرانی اجرا کنیم ، بسیار خوب از محل درامدهایتان پروژه عمرانی اجرا کنید. می گویند قیمت نفت کاهش پیدا کرده است. در حالی که هیچ ارتباطی ندارد. 105 هزار میلیارد تومان درامد داشته اند که 84 هزار میلیارد تومان آن ناشی ازافزایش قیمت های داخلی و 22 هزار میلیارد تومان نیز ناشی از صرفه جویی است.از محل هدفمندی مصرف کنترل شده و صرفه جویی شده است و دولت فعلی آن را صادر می کند و در جیبش قرار می دهد. این پول متعلق به مردم است . قبلا همه اینها را مردم مصرف می کردند و چیزی گیر وزارت نفت نمی آمد، اما الان مردم کمتر مصرف می کنند و وزارت نفت سهم خودش رابر میدارد و اضافه هم بر می دارد! از 105 هزار میلیارد تومان فقط 27 هزار میلیارد تومان را به مردم میدهند و بعد میگویند”عذاب است”،بدبختی،بیچارگی است”.چرا بدبختی و بیچارگی؟! آقا پول خود مرد را به خود مردم می دهید این عذاب است؟! این محصول یک نگاه است،نگاهی که خودش را مالک کشور و آقای مردم می داند. چقدر روی موضوع یارانه ها به مردم توهین کردند و اوقات مردم را تلخ کردند.

مجری: کل یارانه ای که دولت در حاضر پرداخت می کند چقدر است؟

دکتر احمدی نژاد: کل یارانه داخل کشور که در حال حاضر دولت روی سوخت، انرژی و آب پرداخت می کند بیش از 360 یا370 هزار میلیارد تومان است! یک دوازدهم (یعنی 27 هزار میلیارد)آن را نقدی پرداخت می کند، و یازده دوازدهم آن را باز هم به همان روش قبل تقسیم می کند! یعنی هر کس بیشتر دسترسی داشته باشد ، بیشتر برداشت می کند! روی یازده دوازدهم هیچ صدایی نیست! یک دوازدهم دست ملت افتاده است که مساوی تقسیم شده است! همه سر و صداها برای این است؟؟!!یعنی آن یازده دوازدهم که دست دولت است و توزیع می کند هیچ مشکلی ندارد؟! حالا اگر کل درآمد ناشی از صادرات نفت را هم که متعلق به مردم است ، در نظر بگیریم می شود یک بیستم . ملت اگر خودش بخواهد کار خودش را مدیریت کند ، آیا اشکال دارد و برای دولت عذاب است؟! آقا خودش می خواهد مال خودش را مدیریت کند! مگر شما مالک او هستید؟شما کارمند مردم هستید، دولت ،رئیس جمهور همه و حتی رهبر می گوید من نوکر مردم هستم،همه کارمند مردم هستند، مردم بهتر خرج می کنند یا دولت ؟! بعد جالب اینجاست که همین ها می روند مفصل حرف می زنند که بله دولت بازدهی و راندمانش کم است،درست خرج نمی کند، معلوم است در آن دفتر و دستکی که درست کردید، از یک تومان فقط دو ریالش باقی می ماند! ما 45 هزار و پانصد تومان به هر نفر دادیم و دیدیم که خانواده ها چقدر خوب مدیریت کردند! بعد یکی می آید می گوید مردم تنبل شده اند کار نمی کنند، چقدر به مردم توهین می کنند! کشورهایی هستند که ماهی 2500 یورو به هر نفر یارانه می دهند. آیا در آن کشورها مردم تنبل شده اند؟! عده ای فریاد برمی آورند که “آقا سوء استفاده شد و اقتصاد به هم ریخت”! یک بیستم کل درآمد نفت را شما از جیب خود مردم به خودشان می دهید و می گویید “فساد شد”! همه مشکلات تاریخ آمد روی دوش مردم! این بد است. اینطور مگر می شود کشور را اداره کرد؟ تازه همه اینها را ما بگذاریم کنار؛ مگر قرار نیست در کشور رای مردم حاکم باشد؟! بسیار خوب مگر سال 1393 رفراندم یارانه انجام نشد؟! دولت همه سرمایه اجتماعی اش را به میدان آورد، مجلس ،قوه قضائیه،صدا و سیما آمدند و مراجع هم حمایت کردند. کاملا یک طرفه بود! خفقان بود، واقعا خفقان بود! سانسور شدید بود. یک نفر در تلویزیون پنج دقیقه به نفع یارانه حرف بزند، همه گفتند باید پس بدهید، بد است، کشور را نابود کرده است، یک عده را دولت نگذاشت ثبت نام کنند، مثل ایرانیان خارج از کشور، آنهایی که تازه ازدواج کرده بودند و نیروهای مسلح با این حال 97% مردم گفتند ما همین را می خواهیم. مگر نباید نظر ملت حاکم باشد؟ چطور اینها خودشان را بالاتر از ملت می دانند؟! هرچه گفتید و هر استدلالی داشتید ارائه کردید اما ملت استدلال شما را نپذیرفت. به ما که وقت ندادید آن موقع بیاییم تلویزیون پنج دقیقه با ملت حرف بزنیم. زمانی که می خواستید برگزار کنید و به مردم می گفتید برای ثبت نام نیایید. حدود بیست تا سی روز یک بند از صبح تا شب قبل و همینطور چند سال قبل از آن به یارانه ها فحش دادید.

مجری : آقای دکتر برخی جاها مطرح می شود که این نوع نگاه که ما به همه مردم اجازه بدهیم مردم فکر کنند و تصمیم بگیرند درست نیست چون همه مردم در این باره متخصص نیستند.

دکتر احمدی نژاد: دراین97% متخصص وجود ندارد؟ تخصص را فقط همان چند نفر دولت دارند؟ میگویم این همان نگاه خودبرتر بینی است.

مجری : می گویند ما صلاح می دانیم که یارانه به مردم داده شود.

دکتر احمدی نژاد: بلاخره مگر نظر مردم نباید حاکم باشد؟ هرچه صلاح می داند برای خودش می داند. سرنوشت مردم را خودشان باید تعیین کنند. مگر رای مردم نباید حاکم باشد؟دیگر کسی نمی تواند بگوید نه! من به رای مردم اهمیت نمی دهم! من حاکمم؛ هرچه من تشخیص بدهم،این که غلط است. در اصل ششم قانون اساسی پذیرفته ایم امور کشور توسط آراء عمومی و اراده مردم اداره شود. شما همه حرفها را یک طرفه زده اید دیگر؛ مردمی که متشکل از 5 میلیون نفر دانشگاهی هستند ، 20 تا 25 میلیون فارغ التحصیل دانشگاهی وجود دارد،در جامعه ایران ، انسانهای فرهیخته موج می زند ، اینها هیچ کدام استدلال های شما را نپذیرفته اند، بلندگوها به صورت یک طرفه دست شما بود. شما چرا می گویید قبول ندارم؟ تو ملت را قبول نداری! ملت هم تو را قبول ندارد.خیلی ساده است.چه معیار دیگری وجود دارد جز اینکه بگوییم مردم پذیرفته اند؟روح جمعی جامعه پذیرفته است.باز هم توهین می کنند و می گویند گداپروری است! دولت چه کاره است؟ مستخدم و نوکر و پادوی مردم است. آقای مردم نیست!
می گوید من مالک کشورم حالا هم شما یک عده گدا گشنه من حالا یک گوشه اش را می اندازم جلویتان! اینجور رفتار می کنند!
حقوقی که شما می گیرید ملت انداخته است جلویت، ملت به تو حقوق داده و گفته است بیا کارهای من را انجام بده و نوکر من و مستخدم من باش. رییس جمهورش هم همین است . همه اش همین است، همان تفرعن است! همان فرعنت است، همان خودبرتر بینی است، همان استکبار است، همان شاه کوچولو است! می گوید من برتر از همه ملت هستم!
۹۷ درصد، تو زورت را زدی، همه سرمایه اجتماعی ات را هم خرج کردی، ۹۷ درصد گفتند می خواهیم اما باز هم توهین می کنید؟ چرا توهین می کنید؟ چرا یارانه مردم را قطع می کنید؟ نماینده مجلس تصویب کرده! بیخود تصویب کرده! نماینده ملت باید حرف ملت را بزند نماینده مجلس ۱۲ درصد رای مردم را دارد، ۱۵ درصد رای مردم را دارد چطور می توانند ۹۷ درصد را بگذارند زیر پا؟ به چه حقی؟ این حق را چه کسی به او داده است؟ بگوید منشا این حق از کجاست ؟
۹۷ درصد گفتند ما این حق را می خواهیم به چه حقی قطع می کنید؟ تحت پوشش کمیته امداد را قطع کردند! ۵ میلیون وام قرض الحسنه گرفته بیچاره قطعش کردند! یک خانه ۶۰ متری دارد قطع کردند به چه حساب!؟ مگر دست شماست. آیا شما خوب خرج می کنید؟ بگویید کجا خرج کرده اید؟ ۲۷ هزار از ۱۰۵ هزار میلیارد تومان را یارانه داده اید بگویید بقیه اش را کجاها خرج کرده اید!؟ ۷۸ یک بیلان کار به مردم بدهید تا مردم قانع شوند که شما خیلی بهتر ، با راندمان بالاتر و بهره وری بیشتر خرج می کنید. آنوقت مردم آن را می دهند به شما! از جیبشان هم میزنند و به شما می دهند. ولی می گویید پول نداریم کار عمرانی کنیم می خواهیم برویم یارانه مردم را برداریم کار عمرانی کنیم اگر پول ندارید چرا ۸ میلیارد خرج استخرت می کنی؟ استخری که آن بنده خدا از دنیا رفت درست کرده بود دیگر! مگر می خواهی چه کار کنی؟ می خواهی توی آن آب تنی کنی! اگر پول نداری چرا همه خودروهای اداره ات را نو کردی!؟ چرا دکور عوض می کنی؟ چرا افتتاحیه یک سد ۲ میلیارد تومان خرج دارد؟ اگر پول ندارید این خرج ها برای چیست؟ بعد هم به مردم مرتب توهین می کنید که عذاب است! انگار که مردم مجرمند! مردم مالک کشورند رهبری فرمودند: مردم صاحب سهام کشورند، همه شریک ثروت کشورند.
یک بیستم نفت به قیمت امروز حالا اگر قیمت ۱۰۰ دلار باشد که خیلی بیشتر است می شود یک چهلم، یک چهلم را دادی دست مردم مستقیم مدیریت کنند اینقدر توهین می کنید به مردم؟ یعنی مردم نمی فهمند ۴۵ هزار تومان شان را کجا خرج کنند؟ و اولویت زندگیشان چیست؟ این همه چیز را خراب کرده؟ این حرف ها توجیه اقتصادی ندارد! توجیه منطقی و علمی هم ندارد فقط از یک خودخواهی و خودبرتربینی است! ضمن اینکه طرح موفقی است و دولت قبل آن را اجرا کرده است. آیا باید لجن مالش کرد! مردم اینجا یک مقدار بالا آمدند باید لجن مال کرد! به شما بگویم یک عده معتقدند مردم باید همیشه ضعیف و تو سری خور باشند تا اینها رییس باشند! می گویی با مسکن مهر هدفمندی یارانه ها ، بنگاه های کوچک و سهام عدالت ، مردم بالا می آیند و تو می گویی مردم بیایند بالا دیگر من را قبول نمی کنند! قبول نکنند تو برو. من نمی خواهم مثل آن ها واژه برو به فلان جا را به کار ببرم، کی گفته تو باید رییس باشی؟ مردم رشد نکنند که تو رییس باشی؟ هر کاری که منجر به رشد مردم می شود را تو باهاش مخالفت می کنی! من که می دانم من با همه شان حرف زده ام . اینها می گویند مردم توقع شان افزایش پیدا کند ما دیگر نمی توانیم اداره کنیم! یکایک ۸۰ میلیون نفر قوی تر از تو هستند ، می آیند اداره می کنند.

چه کسی گفته تو به هر قیمت باید رییس باشی؟ به هر قیمت! حتی با له کردن مردم! این نه منطق اسلام است. نه منطق انقلاب اسلامی است، نه منطق بزرگان دینی ماست، یک منطق خودخواهی است و این هم عاقبتی ندارد. به شما بگویم اگر عاقبت داشت قبلی ها می ماندند..

مجری: خیلی متشکرم آقای دکتر ممنون از توضیحات تان متشکر از شما بینندگان عزیز و ارجمند بحث هدفمندی یارانه ها و آری یا خیر به آن را مطرح کردیم و صحبت های آقای دکتر احمدی نژاد را هم شنیدید.