چاپ این برگه

زمین خواری های عجیب و غریب در کهگیلویه و بویراحمد(+تصاویر)

گروه اجتماعی- با گشت و گذار در نقاط خوش آب و هوای یاسوج، دنا و گچساران با مناظری ناراحت کننده از تصاحب طبیعت توسط افراد سودجو روبرو می شویم که دل هر بیننده را به درد می آورد.

به گزارش بویرنیوز، استان کهگیلویه و بویراحمد به واسطه طبیعت بکر و زیبا و تفاوت های خیره کننده آب و هوایی از سردسیر تا گرمسیرش، لقب استان چهار فصل و پایتخت طبیعت ایران زمین را به خود گرفته است و گوشه گوشه آن نشان از قدرت و زیبایی دوستی خداوند لایزال دارد.

متاسفانه چند سالی است به ویژه با شدت گرفتن مهاجرت ها به مناطق شهری شاهد تصرف های پنهایی و لاکپشتی مراتع و منابع ملی هستیم و در هر منطقه خوش آب و هوایی قدم بگذارید محال است نمودی از تخریب و زمین خواری در منابع ملی را نبینید، اقدامی که هم از بعد قانون و هم تضییع حق الناس اقدامی نابخشودنی به حساب می آید.

در ادامه برخی آمارهای ناراحت کننده از این قبیل دست اندازی ها به منابع ملی و ردپای مسئولان و دستگاه های دولتی از زبان مسئولان استان آمده:

مدیرکل دفتر فنی استانداری کهگیلویه و بویراحمد

شهرستان‌های دنا، بویراحمد، گچساران و کهگیلویه به ترتیب شهرستان‌هایی از این استان هستند که باپدیده زمین خواری روبه رو هستند و البته در شهرستان های دنا و بویراحمد این پدیده، شدت بیشتری نسبت به سایر شهرستان های استان دارد.

بعنوان مثال تنها در محدوده ” سرگچینه دهستان دشتروم بویراحمد ” 53 هکتار از اراضی ملی با به آتش کشاندن درختچه های کوهی به تصرف برخی افراد سودجو درآمده است!

هر جایی که زمین‌خواری صورت می‌گیرد مدیران و دستگاه‌ها نقش دارند

7 هکتار از اراضی شمال شهر یاسوج طبق دستور وزیر وقت جهاد کشاورزی به منابع طبیعی واگذار شد که به صورت غیرقانونی بین کارکنان این دستگاه تقسیم شده است

مغایر بودن 270 متر جاده پارک ساحلی یاسوج با طرح تفصیلی موجب شد بخشی از اراضی حاشیه رودخانه بشار به خاطر تخلف شهرداری یاسوج در زمان شهردار سابق تصرف شود

معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد

بیش از چهار هزار و 7500هکتار از اراضی ملی این استان در دست سودجویان است.

شهرستان بویراحمد نیز با حدود دو هزار و 2300 هکتار دارای بیشترین منابع ملی تصرف شده به دست متصرفان و سودجویان است و پس از آن شهرستان های گچساران با 916 هکتار و کهگیلویه با 5911 هکتار در رده های بعدی زمین های ملی تصرف شده قرار دارند

مدیرکل منابع طبیعی استان

طی سال های 90 تا 94 حدود یکهزار و 8166 پرونده مربوط به تخریب و تصرف عدوانی اراضی ملی در مراجع قضایی استان تشکیل شده است.

همه این آمار و اشاره مسئولان به دخالت برخی دستگاه های دولتی و کارمندان دولت خبر از بروز فاجعه ای نگران کننده برای کهگیلویه وبویراحمد دارد.

دست اندازی دستگاه ها و افراد دولتی که خود باید نمود عینی اجرای بی چون و چرای قانون باشند، بدون شک سودجویان را در تصرف منابع ملی مصمم تر و موفق تر می کند و این آغاز نابودی یکی از زیباترین استان های کشور می شود.

در این بین اما سهم مرکز استان از این فاجعه بیشتر است و در چند سال گذشته و با تشدید مهاجرت ها به یاسوج، شاهد تخریب و تصرف های زیادی هستیم، و فارغ از توان کم اقتصادی مهاجران و هجوم به این دست مناطق برای خلاصی از تهیه پروانه ساختمانی و سایر هزینه ها متاسفانه در برخی از مناطق هم شاهد حضور افراد با وضع اقتصادی بهتر و برخی مدیران هستیم که بعنوان مثال در منطقه سروک این قبیل ویلاها شکل گرفته است.

از سویی برخی سازمان ها نیز خود متولی اقدامات غیرقانونی در این زمینه هستند و به گفته مدیرکل حوزه فنی استانداری، برخی سازمان ها به صورت غیرقانونی زمین هایی را برای تعاونی مسکن در اختیار کارمندان خود قرار می دهند که خود نوعی از زمین خواری محسوب می شود.

به هر ترتیب فارغ از نابودی چشم اندازهای طبیعی، تضییع حق الناس، گران شدن زمین ها به گونه ای که خرید و سکونت خود بومی های شهرها را با مشکلات عدیده ای روبرو کرده، از بین رفتن مراتع ملی و در نهایت آلودگی و شلوغی بیش از ظرفیت مرکز شهر و عدم خدمت رسانی مناسب به شهروندان بخشی از فاجعه ای است که با استمرار امر زمین خواری در پایتخت طبیعت ایران شاهد آن خواهیم بود.

به گزارش بویرنیوز، در چند سال اخیر دادگستری کهگیلویه و بویراحمد و دادستان مرکز استان تلاش های خوبی برای جلوگیری از تصرف و تغییر کاربری های غیرقانونی داشته اند که در همین زمینه هم رتبه اول پیشگیری و مقابله با زمین خواری را ازآن خود کردند اما این پایان کار نیست و مردم انتظار دارند بر منابعی که حق همه افراد در آن نهفته و محفوظ است نظارت های بیشتر شود و با سودجویان چه دولتی و چه غیر آن به صورت سختگیرانه تری برخورد شود که زمینه وقوع این قبیل دست درازی ها فراهم نشود.