دوشنبه 21 فروردین 1396 - 11:15

ناگفته های مهم و خواندنی معاون سابق درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج/ علت ضعف و ناتمام ماندن پروژه های طرح تحول سلامت

گروه سلامت – آبان ماه سال 92 سکان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج به دست دکتر پرویز یزدان پناه متخصص طب فیزیکی و توانبخشی و عضو هیئت علمی دانشگاه سپرده شد.

به گزارش «بویر نیوز»، دکتر یزدان پناه که بجای دکتر ایلامی در این جایگاه قرار گرفته بود، پس از سه سال و 5 ماه و وقتی که ایلامی ریاست دانشگاه را بر عهده گرفت، جای خود را به دکتر سبز داد.

دکتر یزدان پناه در شرایطی حوزه درمان را تحویل گرفت که کمبود فضای فیزیکی و تجهیزات بیمارستانی و همچنین انتقادات از حوزه درمان به شدت به چشم می آمد و ماجرای مرگ 4 نوزاد در بیمارستان امام سجاد (ع) یاسوج که سال 91 اتفاق افتاد، باعث شد تا سطح انتظارات و توقعات از بالاتر برود و تغییر دولت نیز باعث شد تا بیش از هر مقعطی تغییر و تحولات در کانون توجه قرار گیرد.

به منظور بررسی عملکرد دکتر پرویز یزدان پناه در معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از 20/8/92 تا 25/12/95 خبرنگار ما گفتگویی ترتیب داده است که مشروح آن از منظر خوانندگان می گذرد:

* آقای دکتر وضعیت درمان در استان کهگیلویه و بویراحمد را در زمانی که مسئولیت را تحویل گرفتید و زمانی که مسئولیتتان را تحویل دادید؛ چگونه مقایسه می کنید؟

قبل از هر نکته ای لازم می بینم از همکاری جناب آقای دکتر چمن و هیئت رئیسه دانشگاه، پرسنل دانشگاه و معاونت درمان، بیمارستان ها و کلینیک های دانشگاه، روسای بیمارستان ها، کلینیک ها و شبکه های استان، همکاران پزشک، دندانپزشک و داروساز متخصص و عمومی استان، استاندار و معاونین محترم، آیت الله ملک حسینی، نمایندگان محترم مردم استان در مجلس شورای اسلامی، سازمان های بیمه گر استان، نهاد های نظارتی استان، سازمان های نظام پزشکی استان، صدا و سیمای استان، سایت ها، روزنامه ها و خبرگزاری های استان و همه کسانی که در بهبود شرایط درمان مردم استان با دانشگاه و اینجانب همکاری داشته اند کمال تشکر و قدردانی را داشته باشم.

در سال 92 در شرایطی حوزه درمان دانشگاه تحویل اینجانب داده شد که بیمارستان ها با مشکلات جدی مانند کمبود فضاهای فیزیکی بیمارستانی و کلینیکی، کمبود جدی تجهیزات پزشکی کلینیک ها و بیمارستان ها و کمبود نیروی درمانی مانند پزشک، پرستار و ماما دست به گریبان بودند.

* با توجه به مقطعی که شما منصوب شدید و شرایط آن موقع؛ کارهای خود را چگونه اولویت بندی و برنامه ریزی کردید؟

کارهای اورژانسی که در حوزه درمان دانشگاه باید سریعا “صورت می گرفت شامل ساماندهی اورژانس های بیمارستانی و پیش بیمارستانی، استقرار متخصصین طب اورژانس در بیمارستان شهید بهشتی (اولین بیمارستان جنوب ایران که متخصص طب اورژانس استقرار پیدا کرد)، تشکیل کمیته تجهیزات پزشکی، توزیع نیروهای متخصص در شهرستان ها ی استان بر اساس نیاز و عدالت، تمرکز و ساماندهی ستاد هدایت دانشگاه در یاسوج، راه اندازی 6 تخت ویژه بیمارستان امام سجاد(ع)، توسعه کلینیک های ویژه، تهیه تجهیزات ضروری اطاق عمل های بیمارستان ها، راه اندازی بخش هایی مانند بعد از زایمان و… راه اندازی و انجام شدند.

* شما یک نیروی حامی دولت بودید که با تغییر دولت در این مسئولیت قرار گرفتید؛ خط مشی کاری شما چه تاثیری از این موضوع داشت؟

خط مشی کاری اینجانب قانون گرایی، رعایت عدالت، مقدم دانستن حقوق بیماران بر سایر حقوق های دیگر، تلاش شبانه روزی در جهت رفع مشکلات حوزه درمان دانشگاه  و بیماران و مردم استان، رعایت احترام و شان پرسنل و پزشکان  دانشگاه، دفاع از منافع و حیثیت پرسنل و پزشکان  دانشگاه، ارتقاء جایگاه دانشگاه، حمایت از آموزش، پژوهش و بهداشت در دانشگاه، شفاف سازی، شایسته سالاری، تعامل با نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و نهادهای سیاسی استان، پاسخ گویی به نهاد های نظارتی، پرهیز از پذیرش سفارشات سیاسی و غیر سیاسی، پرهیز از سیاسی کاری در حوزه سلامت و عدم نگاه سیاسی به تامین، حفظ و ارتقاء سلامت مردم استان بود.

* چه میزان به برنامه ریزی و کار بر اساس برنامه تعیین شده اعتقاد داشتید؟

معاون درمان نمی تواند بدون برنامه مدون مشخص، خدمت قابل توجهی به مردم ارائه دهد که در غیر این صورت دچار روزمره گی می شود.

* مهمترین خدمات معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در دوران مسئولیت شما؟

از ابتدای خدمتم بعنوان معاون درمان دانشگاه، برنامه میان مدت و دراز مدت شامل 32 مورد زیر به عنوان راهنمای کار مورد استفاده اینجانب قرار گرفت که شامل:

1-راه اندازی جراحی قلب و عروق و آنژیوگرافی در بیمارستان امام سجاد(ع):توضیح آنکه یک دستگاه آنژیوگرافی دانشگاه که قبل از سال 92 خریداری شده بود ومتاسفانه در معرض باران ،سرما و گرما قرار گرفته بود و کیت های آن در اثر ورود باران به داخل دستگاه نیز سوخته شده بودند که با پیگیری ما مبلغ دویست و پنجاه میلیون تومان از استانداری برای برطرف کردن مشکلات فیزیکی پروژه و حدود هفده میلیارد تومان تجهیزات پزشکی از معاونت درمان وزارت بهداشت گرفته شد و خوشبختانه در پاییز سال 95 در بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج راه اندازی شدکه یکی از مجهزترین اطاق عمل های قلب کشور می باشد و حدود 80 مورد آنژیوگرافی و عمل جراحی قلب در چهارماهه آخر سال 95 در این بیمارستان انجام گرفت.

 

1121139512 (13)

2-راه اندازی کلینیک 5 طبقه یاسوج واقع در خیابان شهید دستجردی: با پیگیری های انجام شده در سال 93 مبلغ هفتصد میلیون تومان ،در سال 94 مبلغ یک میلیارد و پانصد میلیون تومان  و در سال 95 نیز دومیلیارد تومان از معاونت درمان وزارت بهداشت جهت اتمام پروژه گرفته شد ولی متاسفانه با عدم نظارت کافی حوزه پشتیبانیودفتر فنی دانشگاه وعدم همکاری پیمانکارمربوطه، پروژه هنوز به اتمام نرسیده است و قابل ذکر است درصد پیشرفت فیزیکی پروژه فوق 92 درصد بوده و چنانچه پیمانکار و دفتر فنی تمایل به اتمام پروژه داشته باشند در عرض 2 ماه تمام و قابل راه اندازی خواهد بود و کلینیک های فعلی شماره 2،3 و 4 شهید مفتح در این کلینیک پیشرفته تجمیع خواهند شد و با راه اندازی آن 60 پزشک متخصص در این کلینیک مستقر می شوند و مشکلات درمانگاهی مردم یاسوج و استان حل می شود.

3-راه اندازی بیمارستان 200 تختخوابی یاسوج:انشاالله در تابستان 1396 راه اندازی می شود.مبلغ 14 میلیارد تومان جهت تجهیزات 4 گانه و تجهیزات پزشکی به دانشگاه پرداخت شده است که تجهیزات بیمارستان در مرحله خرید توسط کمیته تجهیزات دانشگاه با دبیری معاونت درمان دانشگاه می باشد.

4-راه اندازی دو بیمارستان در گچساران:تجهیزات بیمارستان بی بی حکیمه که بیمارستان 96 تخت خوابی می باشد خریداری و به شبکه گچساران داده شده است .امید است که در اردیبشت 96 به بهره برداری برسد.

5-شروع عملیات احداث بیمارستان دنا

6-پیگیری واگذاری زمین بیمارستان های باشت/چرام و بهمئی

7-تهیه تجهیزات جهت غربالگری سرطان های شایع در استان:مرکز غربالگری سرطان در بیمارستان شهید رجایی یاسوج در مراحل پایانی می باشد .تجهیزات 4 گانه آن از طرف معاونت درمان وزارت تحویل دانشگاه خواهد شد.

8-تکمیل بخش مراقبت های ویژه نوزادان در بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت:بخش مراقبت های ویژه نوزادان در بیمارستان امام خمینی(ره) در سال 95 به بهره برداری رسید.

9-راه اندازی فیزیوتراپی در بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت:با استقرار متخصص طب فیزیکی و توانبخشی از بهمن ماه 95در بیمارستان دهدشت ، انشاالله در سال 1396 راه اندازی خواهد شد.

10-توسعه بخش های کولیز و دیالیز در بیمارستان های استان و خرید تجهیزات مورد نظر:22 دستگاه دیالیز توسط معاونت درمان دانشگاه خریداری و یا توسط کمیته بیماران خاص تهیه شده است و در اختیار بیمارستان های استان قرار داده شده است و خدمات مورد نیاز بیماران دیالیزی را به بیماران دیالیزی ارائه می دهند.

11-راه اندازی بخش جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان امام خمینی(ره):در سال 95 با تجهیزات کامل راه اندازی شده است.

12-فعال نمودن تجهیزات رادیولوژی و تبدیل سیستم آنالوگ به دیجیتال در بیمارستان امام خمینی(ره) دهدشت: درسال 93 تجهیزات فوق در بیمارستان فعال شد.

13-راه اندازی تخت های VIP در بیمارستان های دانشگاه

14-توسعه و تجهیز آزمایشگاه مرجع یاسوج و آزمایشگاه های بیمارستان های دانشگاه:در سال های 93 تا 95 آزمایشگاه های بیمارستان های استان و مرجع تجهیز شدند.

15-گسترش و تامین خدمات و امکانات درمانی شهرستان های باشت،چرام،بهمئی ،دنا و لنده و اعزام متخصصین داخلی،زنان ،اطفال و جراحی عمومی به این شهرستانها:قبل از سال 93 در هیچکدام از شهرستان های فوق، متخصصی وجود نداشت و بیماران شهرهای یاد شده مجبور به مراجعه به کلینیک های دهدشت،گچساران و یاسوج بودند.

16-نظارت های دوره ای و منظم مراکز درمانی خصوصی و دولتی و نهاد های عمومی غیر دولتی

17-ارتباط و تعامل سازنده با سازمان های بیمه گر جهت پرداخت به روز درآمدهای بیمارستان ها و کلینیک های استان

18-راه اندازی اورژانس هوایی در مرکز استان:با رایزنی های فشرده ریاست دانشگاه ،بنده و آقای پوران فر رئیس اورژانس استان و با کمک دکترآقاجانی معاون درمان وزارت  و دکتر کولیوند ریاست اورژانس کشور  در دی ماه سال 95 به بهره برداری رسید.

19-راه اندازی آزمایشگاه ژنتیک و فعال کردن پاتولوژی بیمارستان های بیمارستان های شهید بهشتی،امام سجاد(ع)،امام خمینی(ره) و شهید رجایی گچساران:در سال 93 بخش پاتولوژِی دانشگاه در آزمایشگاه مرجع یاسوج افتتاح گردید و حدود 7000 نمونه بیمارستان های دانشگاه به واحد پاتولوژی منتقل شد که درآمد حدود 630 میلیون تومان برای بیمارستان ها داشته است.

20-راه اندازی اورژانس روانپزشکی در بیمارستان های شهید رجایی یاسوج:در سال 94 برای اولین بار اورژانس روانپزشکی در استان افتتاح شد.

21-کاهش درصد سزارین در بیمارستان های دانشگاهی و ارتقاء شاخص های زایمان طبیعی:دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از دانشگاه های برتر در کاهش درصد سزارین در کشور بود.

22-هیئت امنایی شدن بیمارستان های آموزشی –درمانی یاسوج:به علت عدم صدور بخشنامه بیمارستان های هیئت امنایی توسط وزارت این مورد انجام نشد.

23-تهیه زمین جهت ساخت مرکز بیماران خاص:در سال 94 زمین فوق تهیه شد منتهی به دلیل عدم مشخص شدن خیابان 45 متری در ناحیه نجف آباد توسط شهرداری واگذاری زمین به دانشگاه توسط خیر انجام نشد.

24-توجه ویژه به بیماران خاص استان:در حال حاضر حدود 1477 بیمار خاص در استان وجود دارد که خدمات مورد نیاز را در بیمارستان ها و کلینیک های دانشگاه دریافت می کنند.

25-توجه ویژه به اقتصاد درمان و بهینه سازی درآمد بیمارستان ها :میزان کسورات بیمارستان های استان از 6.5 درصد به کمتر از 3 درصد رسیده است.

26-راه اندازی بخش رادیوتراپی در مرکز استان و جذب متخصصین مربوطه:متخصص جذب شده و ساختمان و تجهیزات در مرحله واگذاری به بخش خصوصی بوده است.

27-پیگیری و اخذ مجوزهای لازم تخت های بیمارستانی به تناسب نیاز مردم استان:مجوز های لازم برای تمام بیمارستان های استان و تجهیزات سرمایه ای در سه سال گذشته گرفته شده است.

28-نهادینه کردن بهره بری نیروی انسانی در بیمارستان های دانشگاه با جذب منابع مالی و نیروی انسانی لازم

29-شروع ساخت بیمارستان سوختگی در گچساران ، یاسوج و دهدشت:بیمارستان های یاسوج و گچساران شروع شده است و درمراحل 60 درصد غیر فعال باقی مانده اند.

https://boyernews.com/wp-content/uploads/1121139512-7.jpg

30-ایجاد بستر لازم جهت استقرار نظام پزشک خانواده شهری در استان:هماهنگی با معاونت بهداشتی دانشگاه جهت استقرار سامانه سیب و سایر زیر ساخت ها انجام گرفته است.

31-استقرار سیستم پرداخت مبتنی بر عملکرد در بیمارستان های دانشگاهی استان:دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از اولین دانشگاه های استقرار سیستم پرداخت مبتنی بر عملکرد در کشور در سال 93 می باشد.

32-ایجاد و اجرای بستر لازم جهت پرداخت تسهیلات ویژه برای ماندگاری پزشکان و نیروهای درمانی در استان:توجه ویژه به ماندگاری پزشکان متخصص و فوق تخصص در استان شده است که دانشگاه علوم پزشکی یاسوج از دانشگاه های برتر در درصد تمام وقتی و ماندگاری پزشکان  می باشد.

بنا به نظر خودم و همکاران در حوزه درمان در تمامی 32 برنامه فوق بجز هیات امنایی شدن بیمارستان شهید بهشتی و راه اندازی تخت های VIP   در بقیه موارد پیشرفت های قابل توجهی در حوزه درمان دانشگاه بوجود آمده است که ارزیابی های وزارت بهداشت نیز این پیشرفت ها را تایید کرده است. در 2 مورد فوق نیز به دلیل نداشتن برنامه کاری وزارت بهداشت در استان نیز کاری انجام نشده است.

* پروژه های طرح تحول سلامت در استان چه بود؟

در تاریخ 26/12/1393 قرارداد 5 سری پروژه طرح تحول نظام سلامت با وزارت بهداشت توسط معاون درمان و پشتیبانی دانشگاه یاسوج با معاونت درمان وزارت بهداشت به شرح زیر منعقد شد:

1-پروژه ساخت کلینیک های تخصصی دهدشت و گچساران

2-پروژه تعمیر و بازسازی اورژانس بیمارستان های شهید بهشتی یاسوج و امام خمینی دهدشت

3-پروژه ساخت مرکز غربالگری سرطان در بیمارستان شهید رجایی یاسوج

4-پروژه راه اندازی 9 تخت ویژه دربیمارستان های دانشگاه

5-بهسازی مراکز بلوک های زایمانی بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج و امام خمینی(ره) دهدشت

  • ساخت کلینیک های تخصصی دهدشت و گچساران که بترتیب درمراحل70و 50 درصد می باشند که انشاالله تا خرداد 96 افتتاح و به بهره برداری می رسند.
  • اورژانس بیمارستان دهدشت در مراحل پایانی می باشد ولی مسئولین بیمارستان شهید بهشتی یاسوج به دلایلی مانند ساخت اورژانس جدید علیرغم تذکرات معاونت درمان دانشگاه مانع بازسازی و توسعه اورژانس شدند.
  • مرکز غربالگری سرطان بیمارستان شهید رجایی یاسوج نیز در مراحل پایانی می باشد.
  • با پیگیری های فراوان اینجانب در سال 94 سهمیه 9 تخت ویژه استان  به 26 تخت ویژه افزایش یافت و تا اردیبهشت 95 همه تخت های فوق به بهره برداری رسید و تا اندازه ای مشکلات مردم استان به تخت های ویژه رفع گردید.
  • بلوک های زایمانی بیمارستان دهدشت و امام سجاد(ع) در مراحل پایانی می باشد.

* آیا این پروژه ها در حال حاضر در اختیار مردم قرار گرفته است؟

منابع مالی و تجهیزات پروژه های 5 گانه فوق توسط وزارت بهداشت به دانشگاه پرداخت شده است ولی متاسفانه بجز پروژه تخت های ویژه که توسط بیمارستان ها در حدود شش ماه زودتر انجام شد سایر پروژه ها که توسط پیمانکاران و با نظارت دفتر فنی دانشگاه در حال انجام است در زمان های تعیین شده انجام نگردیده است و دانشگاه علوم پزشکی یاسوج جزء دانشگاه های ضعیف در اتمام پروژه های طرح تحول نظام سلامت است که باید حوزه پشتیبانی و دفتر فنی دانشگاه جوابگوی این امر باشند.

با رایزنی فشرده ریاست دانشگاه و اینجانب، آیت الله ملک حسینی ،استاندار و آقای حاج زارعی نماینده مردم بویراحمد و دنا مجوز مرکز درمان ناباروری استان به عنوان یکی از 8 مرکز مصوب درمان ناباروری کشور در سال 94 گرفته شد که مبلغ دو میلیارد و ششصدو پنجاه میلیون تومان از وزارت بهداشت تامین اعتبار گرفته شد و تجهیزات این مرکز توسط هیات امنای ارزی خریداری و در انبار دانشگاه موجود می باشند وهمچنین نیروهای این مرکز تامین و در حال گذراندن آموزش های لازم می باشندکه انشاالله در سال 96 به بهره برداری برسد.

مرکز پزشکی هسته ای دانشگاه در بیمارستان امام سجاد(ع) در سال 95 توسط بانک پارسیان تامین اعتبار شد و به خاطر مشکل نقشه با تاخیر در زمستان 95 شروع شد.

* از طرح تحول سلامت در این سال ها چه بهره ای بردیم؟

با شروع طرح تحول نظام سلامت در 15 فروردین سال1393  در کشور، معاونت درمان دانشگاه  به طور جدی این طرح را به صورت کامل در استان به مرحله اجرا گذاشت. این معاونت توانست با استفاده از منابع طرح تحول و رایزنی های وسیع با معاونت درمان وزارت بهداشت از امکانات طرح برای پیشبرد و رفع مشکلات سلامت استان بهره برداری کند.

طرح تحول نظام سلامت شامل 7 برنامه به شرح زیر بود:

برنامه حمایت مالی بیماران بستری در بیمارستان های استان:

-بستری بیش از 220 هزار بیمار

-کاهش پرداخت از جیب بیماران از 37 درصد به 5.8 درصد

-ارجاع بیماران بستری جهت تامین دارو،ملزومات پزشکی و پروتز ها به خارج از بیمارستان از 40 درصد به کمتر از 3 درصد کاهش یافته است.

-افزایش درصد پوشش انجام آزمایشات درخواستی در بخش دولتی از 50 به 75 درصد

2-استقرار پزشک مقیم در بیمارستان های دانشگاه:

-استقرار متخصص طب اورژانس در بیمارستان شهید بهشتی یاسوج(آذر 92) و امام خمینی(ره )دهدشت (آذر 93) و شهید رجایی گچساران(جذب 2 متخصص طب اورژانس در سال 95 و فعال شدن در این بیمارستان از اردیبهشت 96)

-حضور 60  پزشک متخصص مقیم  در 8 رشته تخصصی

-شاخص تعیین تکلیف زیر 6 ساعت در اورژانس های بیمارستانی از 50 درصد به 88 درصد

3-برنامه زایمان طبیعی رایگان و کاهش درصد سزارین در بیمارستان های استان:

-انجام  حدود 22 هزار زایمان طبیعی به صورت رایگان

-کاهش درصد سزارین به میزان 5.6 درصد

-جذب    60 ما ما   و رفع کمبود  آنها در بلوک های زایمانی استان

-کاهش درصد سزارین بار اول به میزان  10  درصد

-کاهش مرگ و میر مادران باردارو نوزادان  دربیمارستان های دانشگاه

4- برنامه ارتقاء کیفیت ویزیت سرپایی در کلینیک های ویژه دانشگاه:

  • ویزیت بیش از 2میلیون  بیمار بصورت سرپایی در کلینیک های ویژه دانشگاه
  • تجهیز و راه اندازی 4 کلینیک تخصصی و فوق تخصصی در سطح استان در راستای برنامه ارتقاء کیفیت ویزیت
  • تامین اعتبار(4 میلیارد و دویست میلیون تومان) جهت اتمام کلینیک تخصصی و فوق تخصصی یاسوج
  • تامین اعتبار جهت ساخت 2 کلینیک تخصصی در دهدشت و گچساران به متراژ 3200 متر مربع

5- برنامه ماندگاری پزشکان در مناطق محروم:

  • جذب 150 پزشک متخصص و فوق تخصص در طی 3 سال و افزایش درصد متخصص در استان از 24 در هزار به 36 در هزار در سال 95
  • انعقاد قرارداد با 153 پزشک متخصص ،فوق تخصص و پزشک عمومی در برنامه حمایت از ماندگاری پزشکان در مناطق محروم(70 درصد تمام وقت)
  • اجرای کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت در استان از 1/7/93 >>>> حذف کامل پدیده زیر میزی در استان
  • اجرای دستورالعمل پرداخت مبتنی بر عملکرد پزشکان و کارکنان غیر پزشک در بیمارستان های استان از 1/7/93
  • کاهش درصد اعزام بیماران به خارج استان:از 27 در هزار بیمار بستری به حدود 6 در هزار بیمار بستری در سال 95

 

6- برنامه ارتقاء کیفیت هتلینگ بیمارستان ها:

  • هزینه کرد حدود 16 میلیارد تومان بابت  هتلینگ  بیمارستان ها(تعمیر و بازسازی بخش ها،راهروها،آشپزخانه ها،سرویس های بهداشتی،آزمایشگاه ها و….)
  • اقلام 11 گانه برنامه ارتقاء کیفیت هتلینگ شامل 141 تخت سه شکن ،99 تلویزیون ،86 یخچال،250 کنسول و…
  • جذب 95 پرستار در بیمارستان ها با استفاده از اعتبار برنامه هتلینگ
  • افزایش 42 تخت ویژه آی سی یو،آی سی یو نوزادان و سی سی یو در استان
  • افتتاح اورژانس روانپزشکی بیمارستان شهید رجایی یاسوج در هفته سلامت
  • افزایش تخت های بیمارستانی از 1.17 به 1.25 تخت به ازای هر هزار نفر جمعیت
  • تامین منابع لازم جهت ساخت و یا بهبود پاویون های پرستاری
  • تامین اعتبار جهت بهینه سازی بلوک های زایمانی بیمارستان امام سجاد(ع) و امام خمینی دهدشت
  • خرید تجهیزات پزشکی ازجمله سی تی اسکن گچساران،اکوکاردیو گرافی،سونوگرافی،رادیولوژی پرتابل،رادیولوژی دیجیتال،میکروسکوپ جراحی،آندوسکوپیکلونوسکوپ،لاپارسکوپ،هیستروسکوپ،برونکوسکوپ و…… ،تجهیزات اطاق عمل با اعتبار حدود 10 میلیارد تومان
  • خرید ام آر آی گچساران و دهدشت و سی تی اسکن 16 اسلایس بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج،تجهیزات آنژیو گرافی و جراحی قلب یاسوج
  • تامین و تحویل گرفتن 24 قلم تجهیزات  پزشکی بیمارستانی سهم استان که توسط وزارتخانه خریداری شده است.
  • خرید تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز بیمارستان های استان(اتو انا لایزر،الیزا و….)،راه اندازی پاتولوژی در آزمایشگاه مرجع سلامت استان

 

7- برنامه حمایت از بیماران خاص ،صعب العلاج و نیازمند:

  • ارائه خدمات دیالیز به 195 بیمار دیالیزی استان(تهیه ،خرید و نصب 22 دستگاه دیالیزجدید)،418 بیمار تالاسمی،49 بیمار هموفیلی،483 بیمار ام اس، بیمار 332پیوند کلیه  که مجموعا 1477 بیمار خاص در استان وجود دارد.
  • 17 مورد اهداء عضو در استان در سال 93 ، 28 اهداء عضو سال 94 و 26 اهداء عضودر سال 95(  71مورد اهدا عضو   که حدود 210 عضو جهت پیوند برداشته شد) .دانشگاه علوم پزشکی استان و مردم شریف استان  در 3 سال متوالی(93 تا 95) رتبه اول تا سوم کشوری را در اهدا عضو به هموطنان داشته اند. همچنین بیشترین اخذ رضایت اهداء عضو در کشور مربوط به بیماران استان بوده است  که باعث افتخار مردم استان می باشند.
  • خرید تجهیزات مورد نیاز جهت غربالگری و تشخیص سرطان
  • خرید 11 دستگاه دیالیز برای بیماران دیالیزی استان توسط دانشگاه از طریق هیئت امنا ارزیوتهیه 11 دستگاه دیالیز از طریق بنیاد بیماران خاص کشور
  • فرانشیز هزینه بستری بیماران خاص در مراکز دولتی در استان
  • پرداخت کلیه هزینه های فرانشیز داروهای تولید داخل بیماران ام اس

در ارزیابی های انجام شده توسط معاونت درمان وزارت بهداشت در سال 94 دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در 5 برنامه از متوسط کشوری بالاتر و در 2 برنامه(هتلینگ وبرنامه حمایت مالی بیماران بستری ) از متوسط کشوری کمی پایین بود که نشان دهنده دانشگاه موفق در اجرای طرح تحول نظام سلامت در کشور بود.

* در حوزه تجهیزات سرمایه ای چه اقدامی انجام شد؟

یکی از موفقیت های معاونت درمان دانشگاه،تشکیل کمیته تجهیزات دانشگاه از آذر سال 92 و  تامین تجهیزات سرمایه ای بیمارستان ها و کلینیک های دانشگاه بود که حدود 75 میلیارد تومان تجهیزات سرمایه ای کلان و متوسط خریداری و در اختیار موسسات پزشکی دانشگاه جهت استفاده در تشخیص و درمان مردم استان قرار گرفت.

تهیه کتابچه تجهیزات پزشکی دانشگاه  در دی ماه 95 به نام “امید سلامت “توسط معاونت درمان دانشگاه منتشر شد که در حوزه تجهیزات،  دانشگاه های علوم پزشکی البرز،یاسوج ،قزوین و فارس بترتیب رتبه های برتر کشوری را بدست آوردند.

در طی 3 سال گذشته تجهیزات سرمایه ای کلان شامل دو دستگاه ام آر آی فیلیپس 1.5 تسلا(جهت بیمارستان های دهدشت و گچساران) و دو دستگاه سی تی اسکن 16 اسلایس  توشیبا جهت بیمارستان شهید رجایی گچساران و فیلیپس برای بیمارستان امام سجاد(ع) خریداری گردید.

تجهیزات سرمایه ای متوسط که برای بیمارستان شهید بهشتی یاسوج به مبلغ 6 میلیارد تومانخریداری شد به شرح ذیل می باشد:

1-چراغ های  سیالکتیک  2-تخت های  عمل جراحی 3 دستگاه 3-میکروسکوپ جراحی مغز و اعصاب 4-ماشین  های بیهوشی 5-ونتیلاتور 6-میکروسکوپ جراحی گوش حلق و بینی 7-سونوگرافی رنگی  8-سونوگرافی پرتابل 9-آندوسوسکوپ و کلونوسکوپ پنتاکس 5000 10-امحاء زباله 11-الکتروشوک 12-رادیولوژی دیجیتال 13-الایزا 12-رادیولوژی پرتابل 14-اکوکاردیو گراف 15-اکلتروانسفالوگراف 16-ونتیلاتور 17-دستگاه آنالایزر هماتولوژی 18-تخت های آی سی یو 19-تخت بیمارستانی 60 دستگاه 20-ست سیستوسکوپی اطفال 21-ست کرانیوتومی 22-ست های چشمی 23-یو پی اس 24-2 دستگاه تخت ویژه سوختگی همراه با سایر تجهیزات مورد نیاز 25-پالس اکسی متر 26-دستگاه CRRT و  حدود 50 قلم تجهیزات سرمایه ای  متوسط و کوچک .

تجهیزات سرمایه ای که برای بیمارستان امام سجاد(ع) یاسوج به مبلغ تقریبی 25  میلیارد تومانخریداری شد به شرح ذیل می باشد:

1-تجهیزات جراحی قلب ،آنژیوگرافی و 6 دستگاه تجهیزات ICU  جراحی قلب

2-تجهیزات 6 دستگاه ICU  بزرگسال

3-خرید و نصب سی تی اسکن 16 اسلایس فیلیپس

4-توسعه ICU  نوزادان از 6 تخت به 15 تخت

5-میکروسکوپ جراحی چشم

6-هیستروسکوپ لاپاراسکوپ

7-اندوسکوپ لاپاراسکوپ بزرگسال و اطفال

8-فیکو چشم

9-میکروسکوپ گوش ،حلق و بینی

10-اکسیژن ساز سانترال

11-تخت های اطاق عمل 12-چراغ های سیالکتیک 12-ماشین های بیهوشی 13-سونوگرافی 14-ونتیلاتور 6 دستگاه 15-اکوکاردیو گراف 16-مانیتور علائم حیاتی 17-ونتیلاتور های دراگر و پرتابل 17-چراغ های سیالکتیک 18-تجهیزات آزمایشگاهی مانند الایزا ،سل کانترو… 19-ونتیلاتور های مختلف 20-رادیولوژی موبایل زیمنس 21-الکترو شوک 22-سرنگ پمپ،پمپ سرم و کپنوگراف 23-ارتقاء و توسعه تخت های ویژه CCU  از 6 تخت به 10 تخت

24-فتال مانیتور 25—انکوباتور26-دستگاه های فتوتراپی  و ده ها قلم تجهیزات سرمایه ای دیگر

تجهیزات سرمایه ای که برای بیمارستان شهید رجایی گچساران به مبلغ تقریبی 12  میلیارد تومانخریداری شد به شرح ذیل می باشد:

1-ام آر آی 1.5 تسلا فیلیپس 2-سی تی اسکن 16 اسلایس توشیبا 3-ماموگرافی دیجیتال 4-رادیولوژی دیجیتال 5-لاپاراسکوپ 6-میکروسکوپ جراحی چشم 7-میکروسیکوپ جراحی گوش حلق و بینی 8-فیکو 9-چراغ های سیالکتیک اطاق عمل 10-ونتیلاتور های بزرگسال و اطفال و پرتابل 11-تخت های اطاق عمل 12-ماشین های بیهوشی 13-سونوگرافی 14-اکوکاردیوگرافی 15-C-ARM  16-تجهیزات آزمایشگاهی مانند آنالایزر ،الایزا،گازهای خونی و.. 17-÷پمپ سرم،پمپ سرنگ،الکترو شوک 18-ست های مختلف جراحی 19-مانیتورهای مختلف  و ده ها تجهیزات سرمایه ای دیگر20-راه اندازی بخش ویژه نوزادان با  4 تخت

تجهیزات سرمایه ای که برای بیمارستان امام خمینی (ره) دهدشت به مبلغ تقریبی 11  میلیارد تومانخریداری شد به شرح ذیل می باشد:

1-ام آر آی 1.5 تسلا فیلیپس

2-راه اندازی ICU  جراحی مغز و اعصاب با 5 تخت(مجهز ترین بخش جراحی مغز و اعصاب  استان)

3-راه اندازی بخش ویژه نوزادان با 4 تخت

4-اکسیژن ساز سانترال 5-امحاء زباله 6-میکروسکوپ جراحی چشم 7-میکروسکوپ جراحی گوش حلق و بینی 8-اندوسکوپ کلونوسکوپ پنتاکس 5000 9-چراغ های سیالکتک 10-ماشین های بیهوشی 11-تخت های اطاق عمل 12-فیکو 13-تجهیزات ازمایشگاهی 14-سونوگرافی 2 دستگاه 15-رادیولوژی پرتابل 16-هولتر مانیتورینگ قلب 17-پمپ سرنگ،پمپ سرم  18-ونتیلاتور 19-مانیتورهای مختلف 20-اکوکاردیوگراف  21-تخت عمل جراحی C-ARM و ده ها تجهیزات سرمایه ای دیگر

حواله بعضی تجهیزات سرمایه ای دیگر مانند ماموگرافی و… نیز توسط معاونت درمان دانشگاه ازوزارت گرفته شده است که انشاالله در سال 96 تحویل این بیمارستان داده شوند.

تجهیزات سرمایه ای مختلف حدود2 میلیارد تومان  برای کلینیک های تخصصی یاسوج،گچساران و دهدشت نیز در طی این 3 سال گذشته خریداری شده است و به بهره برداری رسیده اند و در جهت تشخیص و درمان بیماران استفاده می شوند.البته حدود پانصد میلیون تومان تجهیزات کلینیک های دهدشت و گچساران در مرحله تحویل به دانشگاه می باشند.

همچنین 42 دستگاه آمبولانسبه ارزش تقریبی 12 میلیارد توماندر طی 3 سال گذشته به اورژانس 115 استان اضافه شده است که تعدادی توسط دانشگاه خریداری شده است و بقیه از وزارت بهداشت تحویل گرفته شده است.

تجهیزات 11 گانه هتلینگ بیمارستان ها مانند تخت های بستری،تلویزیون،یخچال  و…… نیز از وزارت بهداشت تحویل و به بیمارستان های دانشگاه جهت استفاده بیماران بستری داده شده است.

* چالش های حوزه درمان دانشگاه در سال 96 چیست؟

1-تاخیر سازمان های بیمه گر درپرداخت مطالبات بیمارستان ها و کلینیک های دانشگاه

2-عدم وجود منابع پایدار حوزه سلامت

3-تراز منفی سازمان های بیمه گر در تامین منابع مورد نیاز درمان

4-عدم اجرای سیستم ارجاع و پزشک خانواده

5-افزایش نیازهای القایی

6-عدم اجرا راهنماهای بالینی

7-آماده نشدن فضاهای فیزیکی کلینیکی و بیمارستانی در زمان های مقرر

8- نظارت ناکافی معاونت درمان به علت کمبود نیروهای آموزش دیده در بعضی رشته ها و کمبود فضاهای فیزیکی مورد نیاز  جهت استقرار واحدهای معاونت درمان

9-کمبود تجهیزات پزشکی مانند ست های مورد نیاز تجهیزات سرمایه ای در بعضی از رشته های پزشکی

10-اشکالات سیستم های نوبت دهی کلینیک های دانشگاه

11-کمبود فضاهای فیزیکی کلینیکی در 3 شهرستان بزگ استان(انشاالله با راه اندازی 3 کلینیک در شهرستان های فوق در سال 96 مشکلات حل شود)

12-عدم پرداخت به موقع منابع طرح تحول سلامت به پزشکان و پرسنل توسط  دانشگاه

13-برخوردهای ناکافی  با قصور های پزشکی در  بیمارستان ها و کلینیک ها و سایر موسسات پزشکی

14-سیاسی شدن حوزه درمان و سلامت  دانشگاه

15-فعال نبودن بیمارستان های 247 و 724 دانشگاه

16-عدم حفظ شان وجایگاه پزشکان و پرستاران در جامعه

17-عدم رعایت شایسته سالاری در دانشگاه

18-بزرگ نمایی اشکالات جزیی و قصورات پزشکی  در بیمارستان ها و کلینیک های دانشگاه در آستانه انتخابات

 

جدول مقایسه شاخص های درمان در استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 92 و سال 95

نام شاخص سال1392 سال1395
تعداد بیمارستان دانشگاهی 5 9
تعداد کلینیک ویژه تخصصی فعال 3 7
تعداد تخت های فعال دانشگاهی 667 728
تعداد تخت های ستاره دار دانشگاهی 200 216
تعداد تخت های ویژه دانشگاهی 44 86
تعداد تخت های اطاق عمل  دانشگاهی 17 21
تعداد پایگاه های اورژانس 28 39
تعداد آمبولانس 29 45
متوسط زمان رسیدن بر بالین بیمار در جاده(دقیقه) 12 9.1
متوسط زمان رسیدن بر بالین بیمار در شهر 7 5.9
میانگین زمان رسیدن بر بالین بیمار 9.5 7.5
نسبت پزشک متخصص به صد هزارنفر  جمعیت 24.12 36
نسبت پزشک عمومی به صد هزار نفر جمعیت 50 50
نسبت دندان پزشک به صد هزار نفر جمعیت 19 27.3
نسبت کادر پرستاری به صد هزار نفر جمعیت 180 220
نسبت کادر پرستاری به تخت فعال دانشگاهی 1.31 1.66
ضریب اشغال تخت 63 72
متوسط اقامت بیمار در بیمارستان 3.14 2.6
درصد پرداخت از جیب در بیمارستان های دانشگاهی 37 5.8
درصد سزارین بیمارستان های دانشگاهی 46.2 42.4
درصد سزارین بار اول در  بیمارستان های دانشگاهی 29 18.9
درصد سزارین استانی 47.9 43.9
درصد سزارین بار اول استانی 29 18.9
تعداد رشته های تخصصی مقیم در بیمارستان های دانشگاه 1 8
تعداد پزشکان  متخصص مقیم در بیمارستان های دانشگاه 5 60
درصد تعیین تکلیف زیر 6 ساعت بیماران اورژانس 50 88
درصد پزشکان تمام وقت 5 60
تعداد پایگاه اورژانس هوایی 0 1
تعداد اعزام بیمار به خارج از  استان به ازای هر 1000 بیمار بستری 27 6

 

* سخن پایانی:

مقایسه شاخص های دانشگاه در حوزه درمان  در سال های 92 تا 95 نشان دهنده زحمات شبانه روزی پرسنل و روسای بیمارستان ها و کلینیک های دانشگاه، همکاران حوزه معاونت درمان دانشگاه ،ریاست و هیات رئیسه دانشگاه،مسئولین دولت تدبیر و امید از جمله همکاران حوزه درمان وزارت  و اینجانب  می باشد.امید است که زحمات شبانه روزی حوزه درمان دانشگاه رضایتمندی خداوند متعال ، مردم شریف استان و مسئولین زحمتکش دولت تدبیر و امید را به همراه داشته باشد و مردم در مواقعی که به خدمات بیمارستان ها نیاز پیدا می کنند بجز غم بیمارداری به فکر مشکلات دیگر بیمار خود نباشند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=225425
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. بویراحمدی گفت:

    متاسفانه در کشور و خصوصا استان ما میزان سنجش مدیران بر اساس حرف شنوی از نمایندگان ارزیابی می شود و نه بر اساس دستاوردها و لیاقت فرد و دکتر چمن و کابینه وی و معاون درمان ایشان دکتر یزدان پناه از مدیرانی بودند که در حوزه درمان استان تحولات بسیار خوبی برای مردم و بخصوص شهرستانها ایجاد کردند انشالله هرجا هستند موفق و سلامت باشند و دعای خیر مردم محروم استان بدرقه راهشان باد .

  2. مسعودی گفت:

    واقعا اقدامات ماندگار دکتر چمن در بهداشت و درمان استان برای همیشه قابل تقدیر است و در هیچ دوره ای چنان مدیریت شجاع توانمند و با دانش نداشتیم.
    درود بر دکتر چمن و خداوند یار و نگهدارش باد
    درود بر معاون درمان زحمتکشش دکتر یزدانپناه که بسیار قوی عمل می کرد
    درود بر بویرنیوز حامی نخبگان دانشگاهی

  3. م. اکبری گفت:

    سلام بر بویرنیوز
    خسته نباشید دکتر یزدانپناه
    انصافا به شایستگی خدمات گسترده دکتر چمن و تیم درمانش را بیان کردند
    خیلیها شاید تازه دارند متوجه می شوند که چه گوهرهای گرانبهایی از دست دادیم.
    دکتر چمن با دنیایی از تجربه و با تلاش شبانه روزی خودش و دکتر یزدانپناه و همکارانش توانست این همه پیشرفت در علوم پزشکی ایجاد کنه.
    ولی متاسفانه ملاک اهل سیاست فقط سیاسی بازی و سفارش پذیری بود که دکتر چمن و دکتر یزدانپناه زیر بارشون نمی رفتند.
    خدا کند روزی برسد که همه در برابر زیاده خواهی ها بایستند.

  4. محمود گفت:

    واقعا دکتر یزدانپناه درست گفتند که مهمترین مشکل الان دانشگاه علوم پزشکی استان عدم شایسته سالاری هست.

  5. محمدپور مهریان گفت:

    احسنت بر دکتر یزدانپناه
    تا ۵ سال دیگه هم این تیم جدید فقط گزارش کارهای قبلی شما را میده. تا حالا هم هیچ طرح تازه ای نداشتن فقط کلی بالا و پایین کردن تا نتوانستن معاون بهداشت را عوض کنند.
    تشکر از گزارش کامل بویرنیوز که زحمات چهارساله مسولین قبلی دانشگاه را چقدر خوب گزارش کردند.

  6. پیمان نوشادی گفت:

    شرح فعالیت قابل تحسینی است
    با توجه به صداقت جناب دکتر یزدانپناه حاشیه خطا در این گزارش نباید زیاد باشد
    آرزوی موفقیت برای دکتر دارم

  7. کارمند گفت:

    ضعف دانشگاه در اتمام پروژه ها و معاونت پشتیبانی و دفتر فنی دانشگاه است که ضعف مفرط درنظارت ها دارند و متاسقانه سرپرست دانشگاه بدلیل پشتیبانی نماینده از آنان فقط جابجایشان می کند .

  8. ستایش گفت:

    درود بر دکتر چمن هرجا که باشند در پناه حق و خدا پشت و پناهشان ایشان خدمات شایسته و بزرگی به ای استان ارزانی داشتند
    ولی دکتر یزدان پناه یه مقدار بزدگ نمایی فرمودن

  9. آگاه گفت:

    معاونت درمان را نمی شود با سیاسی بازی اداره کرد و سلامت مردم نباید آلت دست اعضای انجمن اسلامی شود ولی متاسفانه اکنون چنین شده است .

  10. علی گفت:

    بنازم دکتر یزدانپناه را که مشخص کرد تمام پروژه هایی که این تیم جدید می خوان به نام خودشون کنن همش مربوط به دوره قبل هست و اینها هیچ طرح و برنامه جدیدی ندارن.

  11. تیرتاجی گفت:

    زارع که می‌گفت تجهیزات بخش قلب و عروق کار او بوده

دیدگاه شما