چاپ این برگه

حداقل دریافتی کارگران در سال 96

نمایندگان کارگران و کارفرمایان در آخرین جلسه شورای عالی کار، بالاخره پس از 15 ساعت چانه زنی تصمیم گرفتند حداقل دریافتی کارگران در سال 96 را به یک میلیون و 317 هزار تومان برسانند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان این جلسه و در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما به جزئیات بیشتری از افزایش حداقل دریافتی کارگران در سال 96 اشاره کرد و گفت : براساس تصمیم نمایندگان کارگران ، کارفرمایان و دولت که از ابتدای سال اینده لازم الاجراست برای همه سطوح دریافتی حقوق 12 درصد به علاوه روزانه 6787 ریال افزوده می شود .
علی ربیعی مهمترین سیاست دولت یازدهم را کاهش شکاف معیشتی میان کارگران حداقل بگیر دانست و افزود : بر اساس توافق شرکای اجتماعی دولت ، حقوق حداقل بگیران 14/5 درصد در سال 96 افزایش خواهد یافت .
وی همچنین از افزایش 70 درصدی پایه سنواتی کارگران در سال اینده خبر داد و گفت : از این پس به کارگران مشمول قانون کار بجای 30 هزارتومان 51 هزارتومان پایه سنواتی تعلق می گیرد .
ربیعی مجموع هزینه های مزد را برای کارفرمایان در سال 96 کمتر از 11/3 درصد اعلام کرد .
ربیعی شورای عالی کار را یک نهاد استثنایی توصیف کرد و گفت : در این نهاد موضوع سه جانبه گرایی کاملا مراعات می شود .
خدایی نماینده کارگران در شورای عالی کار در مصاحبه با خبرنگار ما با بیان اینکه سبد هزینه کارگران 2 میلیون و 400 هزارتومان براورد شده است تاکید کرد : با این حال امکان افزایش ناگهانی حقوق و دستمزد کارگران امکان پذیر نیست .
وی با اشاره به اینکه سبد هزینه کارگران به تایید نمایندگان کارفرمایان و دولت رسیده است ابراز امیدواری کرد شورای عالی کار بتواند در سالهای اینده حقوق کارگران را به همین اندازه افزایش دهد .
خدایی از اینکه دستمزد سال 96 کارگران متناسب با حداقل های زندگی نیست ابراز ناخرسندی کرد .
سلاحورزی نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار نیز در مصاحبه با خبرنگار ما به اتفاق نظری که میان شرکای اجتماعی دولت برای تعیین حداقل دستمزد کارگران ایجاد شده است اشاره کرد و افزود : هزینه های مزد در سال 96 برای کارفرمایان 11/3 درصد است که میزان قابل قبولی است.