سه شنبه 24 اسفند 1395 - 0:38

برگزاری جشن روز مهندس در کهگیلویه و بویراحمد/مهم ترین چالش های استان/زمان دقیق توسعه استان مشخص شد!(+تصاویر)

گروه فرهنگی- جشن روز مهندس توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد با حضور مسدولان کشوری، استانی و جمع کثیر مهندسان برگزار شد.

به گزارش بویرنیوز، در ابتدای این مراسم، احمدرضا خورشیدی ضمن تبریک روز مهندسی خاطر نشان کرد: تاریخ ایران سرشار از غرور آفرینی مهندسانی است که در راه توسعه و آبادانی کشور از جانشان گذشتند.

ضرورت پایبندی مهندسان به اصول و اخلاق حرفه ای مهندسی

رئیس نظام مهندسی ساختمان خاطر نشان کرد: مهندسانی داشتیم در مقاطع مختلف زمانی و به ویژه در جنگ از جان و تن خود برای جلوگیری از ورود دشمن سد ساختند.

خورشیدی گفت: وقتی آن شهدای عظیم الشان با رشادت و جان فشانی محیطی امن و آرام برای ما به یادگار گذاشتند و انصافا به تعهد مهندسی خود در حد کمال پایبند بودند ما نیز باید در شرایط جاری راستای تحقق اخلاق حرفه ای مهندسی بکوشیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خاطر نشان کرد: امروز ما باید بگوشیم با ایجاد امنیت و آرامش به ویژه در سنگرهای اقتصادی، زمینه ساز توسعه و پیشرفت را فراهم آوریم و با تاسی از ارشادات، فداکاری ها شهدای گرانقدر و مهندس بزرگ ایرانی خدمات رسانی بهتر و مقبول تر از گذشته برای مردم عزیز داشته باشیم.

در ادامه معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان داشت: همیشه در مقایسه جامعه پزشکی و مهندسی همیشه کفه ترازو به سمت پزشکان است و حتی در جامعه نگاه هم به سمت مشاغل پزشکی است و حتی فردی را میشناسنم که تحصیل کرده مهندسی از آلمان است و امروز میگوید دارم مطالعه میکنم تا در رشته پزشکی ادامه دهم.

خودباوری مهندسین به ظرفیتهایشان و شناخت جایگاه مهندسان توسط جامعه دو گزینه ارتقاء جایگاه مهندسان

پژمان نیک اقبالی گفت: این موضوع دو دلیل دارد؛ عدم خودباوری جامعه مهندسی و عدم توجه جامعه به مهندسان، بخش اول دست خود مهندسان است و باید ارزششان را خودشان بشناسند و بخش دوم هم جامعه باید به مرحله ای برسد که به ارزش و جایگاه مهندس واقف شود.

وی بیان داشت: امروزه  توجه نظام برنامه ریزی کشور با آنچه الان هست باید متفاوت باشد، اگر اقتصاد مقاومتی و یا توسعه ای و پیشرفتی میخواهد صورت بگیرد بر اساس دانش مهندس باید پایه ریزی شود و بنابراین توقع جامعه مهندسی اینست بهتر دیده شوند و حق و حقوقشان بالاتر از میزان فعلی باشد.

نیک اقبالی ادامه داد: بیش از 3000 نفر عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هستند و هرکاری میتوانند بکند،قطعا هم افزایی میان آنها میتواند منشا تغییرات بزرگی باشد.

کهگیلویه و بویراحمد در مسیر توسعه است

معاون عمرانی استاندار با اشاره به اینکه این هم افزایی در میان ما و در سطح ملی در میان جامعه مهندسان رخ نمی دهد، افزود: این موضوع دلایلی دارد، بخشی از این ظرفیت در راه و شهرسازی است، بخشی در نظام مهندسی و بخشی در شهرداری و سایر ادارات که اگر همراه و همگام شوند منشأ اثرگذاری های بزرگی خواهند بود.

وی ضمن بیان افزایش وسعت تفکر و نگاه مهندسان در حوزه های مرتبط، تصریح کرد: علیرغم محدودیت های مالی به لطف شما مهندسان، استان مسیر توسعه را پیدا کرده است.

نیک اقبالی افزود: حاشیه نشینی، بافت های فرسوده و ناکارآمد و بافت های تاریخی  چالش های بزرگی است که مرکز استان را تهدید می کند و ضروری است مهندسان نسبت به این مسائل هوشیار و حساس باشند.

معاون عمرانی استاندار عنوان کرد: مهندسی فقط طراحی، سازه و نمای ساختمان نیست، اگر خوب طراحی شود اما ترافیک زا باشد و بحث پیرامونی و کاربری قانونی دیده نشود این ناکارامد است پس باید وسعت نگاه و دیدمان توسعه یابد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: استان راه پپیشرفت را پیدا کرده و مطمعنم وقتی بروز خیلی از نابسامانی را در شهرهای ایران شاهد باشیم، کهگیلویه و بویراحمد با ظرفیت های بزرگی که دارد، پیشرفتش را به رخ ایران اسلامی خواهد کشانید.

چرا روز تولد خواجه نصیرالدین طوسی شد روز مهندس؟

در ادامه این جشن رئیس گروه کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی کشور اظهار داشت: شاید شما نیز پرسیده باشد چرا روز تولد خواجه نصیرالدین طوسی را روز مهندس گذاشتند؟ خب در شرایط و فضای مخرب و کشتار قوم مغول، این مهندس بزرگ قد علم کرد و در آن اوضاع با برنامه ریزی گستره آن روحیه مخرب مغول را تبدیل به عمران و آبادی کرد، جمع آوری دانشمندان سراسر کشور در فضای علمی و تحقیقی طوری شد که هلاکو خان بدون نظر طوسی دست به کاری نزد و از همان زمان مهندس پایه گذاری شد.

مهندس محمد رضا محمدیان تصریح کرد: مقام معظم رهبری در سال 83 در روز مهندس سخنانی داشت و نکاتی راجع به خواجه نصریرالدین طوسی بیان داشت با این مضمون که “ظلم و تاریکی و توحش همه جا را فرا گرفته بود، مردم از آینده بی خبر بودند، آیا طعمه تیغ تیز مهاجمان می شوند یا اینکه باید ترک وطن کنند و در کوه و بیابان زندگی کنند؟ اینگونه بود در پی جنگ حساس و هجوم قوم وحشی مغول و تاتار ممالک شرقی شب و روز خوش نداشتند تا اینکه ستاره ای بدرخشید و ماه مجلس شد ودر اندک زمانی مایه آرامش و خشنودی زمین و زمان شد”، به تعبیر مقام رهبری از ستاره های روشن در حوزه دانش و تاریخ پر افتخار ما خواجه نصیرالدین طوسی است.

وی گفت: حدود 21 سال از روند تصویب قانون نظام مهندسی گذشته و دستاوردهای خوبی داشته است.

محمدیان عنوان کرد: از زمان تاسیس سازمان نظام مهندسی ساختمان حدود 1 و نیم میلیارد متر مربع در کل کشور مهندسان نظارت کردند، هرچند به طور قطع نمیتوان همه این ساخت و سازها را در فرایند قانونی دانست اما افتخار ما اینست اگر ساختمانی بر اساس کلیه قوانین نظام مهندسی ساختمان بنا شده باشد این اطمینان هست که می تواند از جان و مال و مردم محافظت کند.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد فضای خلاق نوآوری با محوریت خلاقیت و پروژه محوری مهندسان، بیان داشت: مهندس باید آماده پویایی باشد و در سال های پیش رو از هر زمانی علم و حرفه مهندسی بیش از گذشته به هم نزدیک می شوند.

رئیس گروه کنترل ساختمان وزارت راه و شهرسازی کشور با اشاره به پیش بینی برتری علمی ایران در منطقه در سال 1404، خاطر نشان کرد: مهندس قرن 21 باید خلاق باشد، نوآور و کارآفرین باشد، تحلیل گر محیط کسب و کارش باشد، دارای دانش مدیریت و تجارب بین المللی و یادگیری مستمر باشد، پایبند به اصول اخلاق حرفه ای باشد، کنجکاو و فرصت شناسی، مهارت های ارتباطی بالا و واجد ویژگی های احترام متقابل باشد.

بر پایه این گزارش، حضور مسئولان مطرح استانی و کشوری، موسیقی زنده، مسابقه و قرعه کشی، اهداء هدایا به مهندسان، نمایش های سنتی و شعبده بازی بخش هایی از جشن روز مهندس در استان کهگیلویه و بویراحمد بود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=222767
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما