دوشنبه 23 اسفند 1395 - 22:06
معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور:

افزایش سه برابری مستمری مددجویان بهزیستی/ نجات 4220 نفر از خودکشی

رئیس سازمان بهزیستی گفت: در دولت تدبیر و امید سه رویکرد را پیش روی خود قرار دادیم و با استفاده از رویکردهای علمی، تخصصی و کارشناسی سازمان را از نظام برنامه ریزی استراتژیک، پایدار و فرآیند محور برخوردار کردیم تا بر اساس برنامه های عملیاتی که در ذیل برنامه های استراتژیک طراحی کردیم بتوانیم نسبت به شیوع آسیب های اجتماعی و معلولیت ها پیشگیری های همه جانبه ای را داشته باشیم.

گروه اجتماعی – معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور استفاده از رویکردهای علمی، تخصصی و کارشناسی نسبت به شیوع و جلوگیری از آسیب های اجتماعی و معلولیت، ارتقای کیفیت خدمات توانمندسازی جامعه هدف و رویکرد اجتماع محور برای بهره وری از ظرفیت های مردم نهاد را سه رویکرد اصلی سازمان بهزیستی در سال دولت تدبیر و امید عنوان کرد.

به گزارش بویر نیوز به نقل از خبرگزاری یوپنا، دکتر انوشیروان محسنی بندپی روز دوشنبه در نشست صمیمی با خبرنگاران با اشاره به ظرفیت رسانه ها و نقش بی بدیل آنان در پیشبرد اهداف سازمان بهزیستی بیان داشت: رسانه ها با اطلاع رسانی، شفاف سازی و انتقادات سازنده نقش بسزایی در موفقیت های سازمان بهزیستی در سال گذشته داشته اند.

وی ضمن تقدیر از اطلاع رسانی خدمات سازمان بهزیستی از نقدهای سازنده اصحاب رسانه بصورت ویژه تقدیر کرد و بیان داشت: ما عهده دار خدمت رسانی به جامعه ای هستیم که بر اساس نابرابری های اجتماعی دچار آسیب های اجتماعی ضده اند و صدایی برای فریاد زدن ندارند.

نظام برنامه ریزی استراتژیک، پایدار و فرآیند محور سازمان بهزیستی

رئیس سازمان بهزیستی گفت: در دولت تدبیر و امید سه رویکرد را پیش روی خود قرار دادیم و با استفاده از رویکردهای علمی، تخصصی و کارشناسی سازمان را از نظام برنامه ریزی استراتژیک، پایدار و فرآیند محور برخوردار کردیم تا بر اساس برنامه های عملیاتی که در ذیل برنامه های استراتژیک طراحی کردیم بتوانیم نسبت به شیوع آسیب های اجتماعی و معلولیت ها پیشگیری های همه جانبه ای را داشته باشیم.

وی اضافه کرد: ارتقا بخشیدن به کیفیت خدمات بسیاری از خدمات برون سپاری شده است که نظارت می تواند معنا و مفهوم واقعی خود را پیدا کند و نیز بحث توانمندسازی جامعه هدف و همچنین ارتقا بخشیدن به خدماتی که توسط موسسات همکار ارائه می شد.

محسنی‌بندپی با تاکید بر اینکه نگاه به مسائل اجتماعی باید رویکرد اجتماع محور باشد، خاطرنشان کرد: بحث سوم استفاده از ظرفیت های ارزشمندی که در جامعه وجود داردو بر همین اساس بر استفاده از ظرفیت های مردم نهاد تاکید ورزیدیم.

اجباری شدن غربالگری‌های ژنتیک پیش از ازدواج

رئیس سازمان بهزیستی گفت: در ماده 90 قانون برنامه ششم برای پیشگیری از معلول‌زایی، غربالگری ژنتیک اجباری شد چرا که حدود 30 هزار کودک معلول سالانه متولد می‌شوند.

انوشیروان محسنی بندپی با اشاره به برنامه ششم توسعه اظهار کرد: برنامه ششم توسعه یک برنامه میان مدت پنج ساله است که بسیاری از سازمان‌ها بر اساس آن بودجه سنواتی خود را آماده می‌کنند. بهزیستی هم طبق بررسی‌ها و شواهد در این برنامه پیشگیری را اولویت خود قرار داد و در ماده 90 آن در راستای پیشگیری از معلولیت زایی، غربالگری ژنتیک را اجباری کردیم زیرا سالانه 30 هزار کودک معلول متولد می‌شود.

وی افزود: با حمایت‌های دولت و اجباری کردن مشاوره‌های ژنتیک به صورت پایلوت 40 هزار زوج در آستانه ازدواج را غربالگری ژنتیکی کردیم که از این تعداد 70 درصد نیازمند مشاوره ژنتیک نبودند و تنها 30 درصد آنها به این مشاوره‌ها نیاز داشتند و از این تعداد نیز 15 درصد از 30 درصدی که نیازمند دریافت مشاوره‌های ژنتیک بودند نیز به آزمایشگاه‌های ژنتیک ارجاع داده شدند.

غربالگری 40 هزار زوج در آستانه ازدواج در سال جاری

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه پیشگیری اولویت بهزیستی است، تصریح کرد: غربالگری 40 هزار زوج در آستانه ازدواج در سال جاری انجام می‌شود که 30 درصد این تعداد نیازمند مشاوره ژنتیک و 15 درصد از این تعداد نیازمند انجام آزمایشهای ژنتیک بودند و این در حالی است که از ابتدای اجرای قانون برنامه ششم تمامی افراد موظف و مکلف به انجام تکمیل پرسشنامه غربالگری ژنتیک پیش از ازدواج هستند.

نجات 4220 نفر از خودکشی

محسنی‌بندپی خاطرنشان کرد: در برنامه ششم توسعه، گسترش اورژانس اجتماعی را به عنوان راهبرد دنبال خواهیم کرد بطوری که در سال آتی 140 شهر بالای 50 هزار نفر جمعیت به اورژانس اجتماعی تجهیز خواهند شد.

دکتر انوشیروان محسنی بندپی با مثبت ارزیابی کردن مداخلات بهنگام سازمان بهزیستی در بحث خودکشی ابراز داشت: نتایج عملکرد اورژانس اجتماعی نشان از اثربخشی اقدامات این مرکز در پیشگیری از خودکشی و مداخلات بهنگام در مسائلی مانند کودک آزاری، همسر آزاری، سالمند آزاری و طلاق داشته است.

رئیس سازمان بهزیستی تصریح کرد: مراکز اورژانس اجتماعی از سال 87 تا 95 گسترش نداشت اما مقرر شده در سال 96، این مراکز در 140 شهر بالای 50 هزار نفر راه اندازی شود که همه کارهای مقدماتی آن را انجام داده ایم.

وی خاطرنشان کرد: اعتبارات لازم برای راه اندازی این مراکز در بودجه 96 در طرح تملک بهزیستی دیده شده است.

آغاز ساماندهی معتادان متجاهر در 12 شهر کشور

رئیس سازمان بهزیستی کشور از آغاز ساماندهی معتادان متجاهر در 12 شهر کرج از جمله کرج، شیراز ، اصفهان، کرمانشاه، کرمان، زاهدان، مشهد ، بندرعباس و خرم آباد خبر داد و گفت: نسبت به ساماندهی و پذیرش این افراد در مراکز خود اقدام کرده ایم.

محسنی بندپی افزود: در تهران نیز از 9 اسفند کار ساماندهی آنان آغاز شده و تا 20 اسفند ، یکهزار و 350 نفر از معتادان متجاهر غربالگری شده اند که 400 نفر از افراد رها شده در خیابان معتاد نبودند .

ساماندهی مراکز ترک اعتیاد ماده 15

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه به فعالیت این سازمان در حوزه اعتیاد اشاره کرد و گفت: سازمان بهزیستی از گذشته تولیت مراکز ماده 15 را که ویژه افراد داوطلب ترک اعتیاد است بر عهده داشت.مسولیت مراکز ماده 16 که ویژه معتادین متجاهر، رها شده و سخت در دسترس که مراکز ماده 15 اثربخشی لازم برای آنها را ندارند نیز سابقا بر عهده وزارت بهداشت بود که این وزارتخانه اعلام کرد که نمی‌تواند اقدامی را در این حوزه به انجام برساند و به این ترتیب این مراکز نیز به بهزیستی واگذار شدند.

وی در ادامه به خدمات سازمان بهزیستی در مراکز ماده 15 اشاره کرد و گفت: در چند سال اخیر نسبت به بازبینی پروتکل‌های مراکز ماده 15 و بازنگری در خصوص صدور مجوز برای این مراکز اقدام کردیم و به این نتیجه رسیدیم که برای فعالیت‌های اثربخش در این حوزه باید از رویکردهای تلفیقی استفاده کنیم و به این ترتیب در سال جاری مراکز ماده 15 را سر و سامان دادیم و همچنین نسبت به گسترش TC نیز اقدام کردیم.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه ما برای برعهده گرفتن درمان معتادان متجاهر شروطی را داشتیم، افزود: از جمله مهم‌ترین شروط ما این بود که باید درمان معتادان براساس الگوی دادگاه درمان محور باشد و به معتاد به عنوان مجرم نگاه نشود که در این راه معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه هم به سازمان بهزیستی کمک می‌کند.

7 شرط برای پذیرفتن مسئولیت ساماندهی معتادان متجاهر

معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در شورای عالی اجتماعی مطرح شد که مسئولیت اجرای ماده 16 مربوط به معتادان متجاهر به بهزیستی واگذار شود.

محسنی بندپی افزود: بهزیستی برای پذیرفتن این مسئولیت، هفت شرط داشت که همه آنها پذیرفته شد و سپس ما برای پذیرفتن این مسئولیت، اعلام آمادگی کردیم.

وی خاطرنشان کرد: نخستین شرط ما این بود که نگاه به معتاد نباید نگاه به مجرم باشد بلکه این نگاه باید در جهت درمان و اجتماع پذیر کردن معتاد باشد. بنابراین الگوی دادگاه درمان مدار را با همکاری قوه قضائیه مطرح کردیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: اکنون در حال استقرار این الگو در چهار استان تهران، البرز، سمنان، قزوین و گیلان هستیم و استان یزد نیز اعلام آمادگی کرده است.

محسنی بندپی تصریح کرد: در غربالگری معتادان متجاهر، مقرر شده کسانی که در بین افراد رها شده، معتاد نبوده بلکه بیمار روان عادی، مبتلا به هپاتیت،ایدز و دیگر بیماری های خطرناک باشند از سوی وزارت بهداشت، پذیرش شوند. قوه قضائیه پذیرفت که نگاه مجرمانه به معتاد برداشته شود.

وی اضافه کرد: ظرفیت پذیرش معتادان در مراکز ترک اعتیاد ، حداکثر 100 نفر است تا اثربخشی اقدامات بهتر باشد.

پذیرش 1350 معتاد متجاهر

رئیس سازمان بهزیستی در رابطه با پذیرش معتادان متجاهر گفت: تا روز 20 اسفندماه 1350 معتاد پذیرش شده است که 400 نفر آن ها معتاد نبودند و از این تعداد 2 هزار و 640 نفر کودک و 75درصد غیر ایرانی بودند.

معتادان پذیرش شده به مراکز ماده 15 ارجاع داده می‌شوند و هم اکنون این طرح در شهرهای زاهدان، اصفهان، مشهد، هرمزگان، تهران و لرستان اجرا می‌شود.

افزایش سه برابری مستمری مددجویان با اجرای برنامه ششم توسعه

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به افزایش سه برابری مستمری مددجویان همراه با اجرای برنامه ششم توسعه، گفت: در دولت لایحه مساعدتهای اجتماعی را مطرح کردیم و از ابتدای اجرای قانون برنامه ششم، مستمری افراد تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد مشمول 20 درصد حداقل قانون کار مصوب سال می‌شود.

دکتر انوشیروان محسنی بندپی یادآور شد: مستمری مددجویان برای خانواده های تک نفره، 53 هزار تومان، برای خانواده های دو نفره، 60 هزار تومان، برای خانواده های سه نفره، 70 هزار تومان و برای خانواده های بالای 3نفر، یکصد هزار تومان بود.

محسنی بندپی افزود: این ارقام با توجه به تورم، ناچیز است بنابراین در دولت، لایحه مساعدت های اجتماعی را مطرح کردیم و دولت نیز موافقت کرد از ابتدای برنامه ششم توسعه، مستمری مددجویان، 20 درصد حداقل حقوق قانون کار درنظر گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: این به آن معنا است که مستمری مددجویان به میانگین 170 تا 180 هزار تومان رسیده و بطور مثال مستمری خانواده تک نفره 140 هزار تومان و مستمری خانواده بالای سه نفر به 250 هزار تومان می رسد.

محسنی بندپی تصریح کرد: در سال 97 نیز که به میزان حداقل حقوق قانون کار اضافه می شود، مستمری مددجویان نیز همراه آن افزایش خواهد یافت.

شناسایی 2640 کودک کار و خیابان

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: طی دو ماه گذشته دو هزار و 640 کودک کار و خیابان شناسایی شده اند که 75 درصد آنان غیرایرانی بودند.

محسنی بندپی افزود: این کودکان را به مراکز شبه خانواده بهزیستی منتقل کردیم اما هنگامی که والدین آنان بیایند موظف به تحویل کودکان هستیم اما در حال رایزنی با قوه قضائیه هستیم تا درصورت سه بار مشاهده کودک هنگام کار ، حضانت از والدین سلب شده و این کودکان به مراکز شبه خانواده تحویل می شوند.

وی خاطر نشان کرد: کودکانی که از کشورهای دیگری هستند و غیر قانونی در ایران اقامت دارند نیز باید به کشور خود بازگردانده شود.

1350 سقط قانونی

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: اقدامات غربالگری ژنتیکی ما در یزد و کرمان موثر بود و در سال 95، 14 تا 15 درصد از معلول زایی کاهش یافت.
محسنی بندپی افزود: در سال 94، یکهزار و 350 سقط قانونی داشتیم ؛ اگر آگاهی خانواده ها را ارتقا دهیم به پیشگیری از معلولیت جنین اهمیت می دهند و فکر می کنم آمار سقط قانونی امسال نیز افزایش داشته باشد.

کاندیداتوری نابینایان در انتخابات مجلس شورای اسلامی

محسنی بندپی در مورد اینکه سازمان بهزیستی پیشنهادی به مجلس برای اجازه به نابینایان برای کاندیداتوری نمایندگی مجلس داده است، گفت: وزیر کار در لایحه حمایت از معلولان که در مجلس در حال بررسی است بندی اضافه کرده است تا به نابینایان اجازه کاندیداتوری مجلس داده شود، همچنین در این لایحه بیمه تکمیلی برای تمام معلولان سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده است.

شیوع ناشنوایی بیشتر از نابینایی است​

وی افزود: یک میلیون و 200 هزار نفر تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که تمام آن ها بیمه هستند.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه 14 درصد معلولان سازمان بهزیستی ناشنوا و 10 درصد نابینا هستند، یادآور شد: شیوع ناشنوایی بیشتر از نابینایی است و تا سال 95، حدود 7 هزار نفر تحت غربالگری ناشنوایی قرار گرفتند و ما سعی داریم این طرح را گسترش دهیم تا از بروز ناشنوایی جلوگیری کنیم.

طرح پایلوت ثبت الکترونیکی طلاق

محسنی بندپی با اشاره به اینکه پیشگیری از طلاق هم به سازمان بهزیستی سپرده شده است، تصریح کرد: در خراسان رضوی که سومین استان از نظر شیوع طلاق بود، طرح پایلوت ثبت الکترونیکی طلاق انجام شد و بسیار موفق بود و ما سعی داریم زوجین قبل از ازدواج به مراکز مشاوره ارجاع داده شوند و در سال آینده این طرح در 11 استان دیگر هم اجرا می‌شود.

استقرار دبیرخانه شورای عالی سالمندان در بهزیستی

محسنی بندپی از استقرار دبیرخانه شورای عالی سالمندان در بهزیستی خبر داد و گفت: این دبیرخانه پیش از این در اختیار وزارت بهداشت بود و وضعیت مشخصی نداشت در حالی که از میان 4 شاخص سالمندی فقط یک مورد سلامت است و بقیه به حوزه رفاهی برمی‌گردد، امیدواریم در تیرماه سال آینده نیز همایش شاخص دیده‌بانی سالمندی را در بین کشورهای منطقه به خوبی برگزار کنیم.

وی افزود: با جامعه‌ای کار می‌کنیم که صدای اعتراض ندارند، بی‌پناهی خاصی دارند به همین دلیل در احکام دائمی برنامه ششم توسعه و بودجه 96 تلاش کردیم برنامه‌های حمایتی اثربخشی خاصی داشته باشد و از این افراد نیازمند حمایت کنیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: در کشورهایی مثل مصر، اردن و کویت که بیشترین ازدواج‌‌های فامیلی را دارند خیلی زودتر از ما اقدامات پیشگیری از معلولیت و ژنتیک را اجرا کردند که ما نیز به لحاظ قانونی مشکل داشتیم اما اکنون خیلی از این مشکلات برطرف شده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=222757
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما