یکشنبه 22 اسفند 1395 - 8:39

حل مشکلات وای‌فای با چند کار ساده

مجله بویر نیوز-آیا در منزل شما هم نقاط کور وای‌فای وجود دارد؟ قبل از اینکه بخواهید جهت رفع این مشکل قادام کنید، ممکن است با تغییر محل نصب روتر (Router) مشکل شما رفع شود.

به نظر وای‌فای نیرویی جادویی است که تنها توسط ساحرانی که راهکارهای جادویی آن را می‌دانند قابل دستکاری است. اما حقیقت اینگونه نیست. لپتاپ یا آیپد شما توسط تکنولوژی که یک قرن قدمت دارد به اینترنت متصل می‌شود: امواج رادیویی.

امواج رادیویی محدودیت‌هایی دارند. اگر در حالی که از رادیو اف‌ام استفاده می‌کنید وارد تونل شوید، احتمالا صداهایی نامفهوم به گوشتان می‌رسد. با این دلیل که سیگنال‌های برج رادیویی نمی‌توانند از سطح زمین عبور کنند و به شما برسند. در حقیقت سدهایی وجود دارند که باعث مختل شدن این سیگنال‌ها می‌شوند.

این محدودیت‌ها در مورد سیستم وای‌فای هم صدق می‌کنند: سدهای بین مودم و دستگاه شما باعث کاهش کیفیت سیگنال‌ها می‌شوند. پس جاگذاری مناسب دستگاه در داخل منزل تفاوت‌های قابل توجهی در کیفیت دریافت سیگنال‌ها ایجاد می‌کنند.

روتر را در مرکز خانه قرار دهید

اگر یک سنگ ریزه را داخل ظرف آب بیاندازید، امواج به وجود آمده از آن در تمامی جهات گسترش پیدا می‌کنند. این حقیقت کم و بیش به نحوه کارایی امواج رادیویی نیز شباهت‌هایی دارد: این امواج از یک نقطه مرکزی سرچشمه گرفته و در تمامی جهات پخش می‌شوند.

با درنظر داشتن این تعریف در ذهن، موقعیت ایده‌آل برای روتر شما، نزدیکترین نقطه ممکن به مرکز خانه است. اگر روتر در گوشه‌ی منزل قرار داشته باشد، به منزله انداختن سنگ ریزه‌ها به خارج از ظرف آب است و در نتیجه‌ کیفیت امواج دریافتی، کمتر و ضعیف‌تر خواهد بود. ضمنا در دورترین نقطه‌ی نسبت به محل قرار گیری مودم، تقریبا هیچ سیگنالی دریافت نخواهید کرد. بنابراین روتر را در مرکز خانه نصب کنید تا در هرنقطه‌ای که هستید بتوانید سیگنال یکسان دریافت کنید.

در ضمن تفکر سه‌بعدی را فراموش نکنید، در یک خانه‌ی سه طبقه در صورتی که بخواهید در همه نقاط سیگنال خوب و یکسان دریافت کنید، بهترین محل قرارگیری روتر طبقه‌ی دوم خواهد بود.

مودم را در فضای باز نصب کنید

قبول داریم که روترها ظاهر زشتی دارند و احتمالا شما هم مایلید که آنها را درون قفسه یا کمد لباسها قایم کنید. شاید از نظر ظاهری کار خوبی باشد، اما از نظر سیگنالی اصلا کار منطقی و درستی نیست. با این کار، موانع بیشتری بین شما و روتر قرار خواهند گرفت و کاهش کیفیت سیگنال‌ حتی قبل از رسیدن به داخل فضای اتاق را به همراه خواهد داشت.

فرض کنید در حال رانندگی به داخل یک تونل هستید. به دلیل وجود دیواره‌های تونل، سیگنال‌های FM به خودروی شما نمی‌رسند و سطح زمین از ورود سیگنال‌ها به داخل جلوگیری می‌کنندد. این مسئله راجع به مودم‌ها نیز صدق می‌کند، با این توضیح که اشیاء فیزیکی سیگنال‌ها را قطع و مختل می‌کنند.

دیوارهای آجری یکی از دشمنان اصلی سیگنال‌ها به شمار می‌آیند. قفسه‌های دیواری و حتی مبلمان هم در کیفیت سیگنال‌ها تاثیرگذارند. یک راهنمایی ساده: اگر می‌توانید با چشمانتان مودم را ببینید، یعنی سیگنال‌ها در بهترین حالت ممکن به شما می‌رسند. اگر ان را نمی‌بینید، یعنی سیگنال دریافتی با عبور از موانع و با کیفیت کمتری در حال دریافت است.

آیا از ظاهر زشت مودم ناراظی هستید؟ برخی از شرکت‌ها این مشکل را با تولید مودم‌های زیباتر حل کرده‌اند. OnHub محصول شرکت گوگل که تصویر آن را در بالا مشاهده می‌کنید یکی از همین دستگاه‌ها است.

مودمتان را از مودم همسایه و دستگاه‌هایی مانند مایکروویو دور نگه دارید

نصب مودم در مرکز خانه یکی از اقدامات اصلی برای دریافت سیگنال مناسب است اما موارد دیگری نیز وجود دارند که ممکن است بر روی سیگنال دریافتی شما تاثیر منفی بگذارند. برای مثال مایکروویو‌ها و تلفن‌های بی‌سیم در زمینه ایجاد اختلال در سیگنال مودم‌های با فرکانس 2.5 گیگاهرتزی شهرت دارند.

برای رفع این معضل می‌توانید در صورت امکان از فرکانس 5 گیگاهرتزی استفاده کنید البته روترها و دستگاه‌های قدیمی از این فرکانس پشتیبانی نمی‌کنند. اگر مودم شما قدیمی است، بهترین راه، دور نگه داشتن روتر از این دستگاه‌های مختل کننده امواج است.

یکی دیگر از معضلات احتمالی، علی‌الخصوص اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید، روتر همسایه خواهد بود. بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل، قرار دادن روتر در مکان‌هایی است که روتر همسایه سیگنال‌های ضعیفتری را به آنجا منتقل می‌کند. تشخیص قدرت سیگنال مودم‌های اطراف با برنامه‌ها و ابزارهای مخصوص قابل تشخیص است.

اگر تغییر مکان روتر کارساز نبود چکار کنیم؟

تغییر محل قرارگیی روتر تاثیرات شگفت انگیزی در کیفیت سیگنال‌های دریافتی دارد. در بعضی موارد دیده شده که جابجایی مودم به اندازه یک متر و قرار دادن آن در فضای باز، نقاط کور داخل خانه را به طور کامل از بین برده است.

اما این نکات همه‌ی ماجرا نیستند. اگر تفییر مکان روتر کارساز نبود، با کلیک بر روی این لینک‌ها می‌توانید از راهنمایی‌های لازم جهت بهبود کیفیت سیگنال وایرلس و یافتن سیگنال‌های مزاحم استفاده کنید. اگر خوش‌شانس باشید، می‌توانید مشکلات وای‌فای را بدون خرید تجهیزات اضافی حل کنید. اما در صورتی که از مودم خیلی قدیمی استفاده می‌کنید یا در خانه‌ای بزرگ با دیوارهای قطور زندگی می‌کنید، احتمالا برای پوشش کامل منزلتان به یک مودم قوی‌تر، نقطه اتصال (Access Point) بیشتر و سیستم “مش نتورک” (mesh network) نیاز خواهید داشت.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=222414
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما