جمعه 20 اسفند 1395 - 15:55

اظهارات جالب سخنرانان در همایش ملی توسعه پایدار در چرام (+تصاویر)

دومین همایش ملی توسعه پایدار کهگیلویه و بویراحمد در دانشکده صنعت و معدن چرام برگزار شد.

به گزارش «بویر نیوز»، رئیس دانشکده صنعت و معدن چرام گفت: احداث کانال فیبر نوری از برنامه‌های دانشکده صنعت و معدن بود که متاسفانه به دلیل عدم همکاری مجموعه شهرداری نتوانستیم این کار را تکمیل کنیم و بیش از 8 میلیون تومان به دانشکده ضرر زدند.

امیر بهشاد در دومین همایش ملی توسعه پایدار استان کهگیلویه و بویراحمد سخنرانی خود را با گلایه و انتقاد شروع کرد و با بیان اینکه یکی از مشکلات بزرگی که در استان کهگیلویه و بویراحمد داریم، تخریب یکدیگر است، اظهار کرد: به جای اینکه اتحاد داشته باشیم، پا روی همدیگر می‌‌گذاریم و جای کمک کردن به عمران و آبادانی استان خود، دیگران را به عنوان نردبان برای پیشرفت خود، خراب می‌کنیم.

 بودجه سالانه استان کهگیلویه و بویراحمد کمتر از فروش نفت دو روز خود استان

رئیس دانشکده صنعت و معدن چرام با اظهار تاسف از اینکه با چنین اعمالی، تاکنون نیز هیچ پیشرفتی نکرده‌ایم، عنوان داشت: برای توسعه باید اتحاد داشته باشیم، وقتی می‌بینیم که سه استان از استان‌های لرنشین محروم‌ترین استان‌های کشور هستند.

وی در بخش بعدی از سخنان خود به عدم حضور برخی سخنرانان در همایش اشاره داشت و ابراز کرد: برای شهرستانی که قطب کشاورزی استان است و جای پیشرفت بسیاری دارد، مایه تاسف است، افرادی که باید حضور پیدا کرده و با ارائه نظرات تئوری را به عمل تبدیل کنند تهدید شوند و نتوانند در همایش سخنرانی کنند.

بهشاد، مهمترین مشکل موجود در استان کهگیلویه و بویراحمد را  کمبود آگاهی دانست و خاطرنشان کرد:  آگاهی مردم ما اگر به حدی برسد که بتوانند حق واقعی خود را بدانند، آن وقت استان ما اینقدر فقیر نمی‌ماند.

وی، افزود: استانی که یک درصد مساحت کشور و 20 درصد ذخایر نفت و گاز کشور را دارد، روزانه 750 هزار بشکه نفت تولید می‌کند اما سرمایه و درآمد یک روز نفت خودش هزینه سالانه خود نمی‌شود، یعنی بودجه سالانه استان کهگیلویه و بویراحمد کمتر از فروش نفت دو روز خود استان است.

رئیس دانشکده صنعت و معدن چرام، تصریح کرد: وقتی میانگین مطالعه‌ای در استان ما کمتر از نیم دقیقه هست با این میزان دانشجویی هم که داریم، باید اینگونه باشد پتروشیمی دهدشتی که قرار بود هزار روزه افتتاح شود بعد از 10 سال فقط 5 درصد پیشرفت فیزیکی داشته باشد ولی پتروشیمی استان آذربایجان غربی به بهره‌برداری رسید.

این مسئول با تاکید بر این مطلب که تا خودمان دست به دست هم ندهیم و اتحاد ایجاد نکنیم، هیچ تغییری ایجاد نمی‌شود، به فعالیت‌هایی که در دانشکده صورت گرفته پرداخت و فراهم کردن تجهیزات آزمایشگاهی بیش از 4 میلیارد ریال در این دانشکده را از جمله فعالیت‌ها برشمرد و گفت: احداث کانال فیبر نوری از دیگر فعالیت‌های ما بود که متاسفانه به دلیل عدم همکاری مجموعه شهرداری نتوانستیم این کار را تکمیل کنیم حتی بخشی از کانالی که برای فیبر نوری احداث کرده بودیم قبل از اینکه سیم فیبر نوری را بگذاریم مجموعه شهرداری لطف کردند و آن را پر کردند و بیش از 8 میلیون تومان به ما ضرر زدند.

بهشاد در ادامه سخنان خود به موضوع همایش اشاره داشت و متذکر شد: در این همایش در مجموع 823 مقاله ارسال شد از سراسر کشور و از این تعداد 86 مقاله پذیرش که 43 مقاله به صورت شفاهی و 33 مقاله به صورت پوستر ارائه شده است.

کهگیلویه و بویراحمد، فقیرترین و بیکارترین استان کشور

وی به آخرین خبر در خصوص چرام و اینکه معدن فسفات چرام توجیه اقتصادی ندارد، اشاره داشت و تصریح کرد: چرام این قدر پتانسیل دارد که با حذف معدن مشکلی برایش پیش نیاید، چرام که قطب کشاورزی استان است بدون این معادن هم می‌تواند بهشت روی زمین شود.

این مسئول با طرح این پرسش که وقتی رودخانه نازمکان 5 کیلومتری چرام است آیا انتقال آب این رودخانه به دشت‌های تشنه چرام کار سختی است، گفت: راحت‌ترین کاری می‌توان انجام داد تا همه دشت‌ها با این رودخانه بزرگ آبیاری شده، اشتغال ایجاد شده و تولید ثروت شود، انتقال این رودخانه است.

وی با ذکر این مطلب که در شهرستان کهگیلویه و چرام و در ورودی تنگ پیرزال چاه با عمق 280 متر حفر می‌کنند، ابراز کرد: بیش از 70 درصد چاه‌های آبیاری ما آبی ندارند که فعالیت کشاورزی انجام شود، جایی که دو رودخانه مارون و نازمکان کمتر از 10 کیلومتر با دو شهر ما فاصله دارند باید از آب زیرزمینی استفاده کنیم؟

بهشاد، خاطرنشان کرد: استان ما 10 درصد منابع آب ایران را دارد، آن وقت آب آشامیدنی شهر یاسوج از طریق چاه تامین می‌شود، یاسوجی که میزان بارندگی آن با بندر انزلی برابر بود و بالاترین میزان بارندگی در کشور را داشتند و این اوج بدبختی استان ما را می‌رساند که در اثر نبود آگاهی سرمایه‌های خود را به استان‌های همجوار واگذار می‌کنیم که این جز ضعف ما و ضعف مدیریتی ما هیچ دلیلی ندارد.

رئیس دانشکده صنعت و معدن چرام در ادامه، متذکر شد: استان کهگیلویه و بویراحمد دومین استانی بود که در زمینه پرورش ماهی قزل آلا فرصت‌های بسیار خوبی ایجاد شده بود و داشتیم قطب مزارع پرورش ماهی می‌شدیم، منتها در اثر یک بیماری که برای مزارع اتفاق افتاد بیش از 80 درصد مزارع پرورش ماهی ما تعطیل شد و بیش از 5 سال نتوانستند این را کنترل کرده و این مزارع برگردد به چرخه تولید و اشتغال و ثروت ایجاد کند.

وی به طرح آمایش سرزمینی هم گریزی داشت و خاطرنشان کرد: هرساله از طرف مسئولان می‌شنویم طرح آمایش سرزمینی استان کهگیلویه و بویراحمد به زودی می‌آید، استانی که برای همین امروزش برنامه ندارد طرح آمایش 20 ساله می‌خواهد چکار کند در حالی همه پروژه‌هایی که تعریف می‌شود شاید زیر 5 درصد پیشرفت دارند.

بهشاد، گفت: استان ما 18 رودخانه دایمی، 40 چشمه آب معدنی دارد و 3 دریاچه با همه این‌ها با جمعیت تقریبا 700 هزار نفری و  پایتخت طبیعت بودن، فقیرترین و بیکارترین استان کشور است.

نیکدل: حاکمیت در استان باید حاکمیت نگرش علمی باشد نه نگرش طایفه ای و قومی و جناحی

فریبرز نیکدل معاون فرهنگی دانشگاه یاسوج در این همایش با اشاره به توسعه پایدار گفت: توسعه با رشد متفاوت است و رویکرد در توسعه هم انسان و هم طبیعت است.


وی بیان کرد: همه شاخص های توسعه پایدار در کشور و دنیا به ظرفیت های علمی وابسته است.
معاون فرهنگی دانشگاه یاسوج ابراز کرد: نقش نظام آموزش عالی در توسعه پررنگ است یکی در بعد آموزش که در رویگرد جدید انسان محور استو دانشگاه ها با تربیت نیروی انسانی متخصص می توانند در توسعه کمک کنند.
وی افزود: آبشخور فکری که می تواند توسعه را ایجاد کند در دانشگاه می باشد.
نیکدل با اشاره به باورها و بافت فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت:در استان ما نقش فرهنگی و باورهایی که در این استان و شهر چرام وجود دارد می تواند در توسعه کمک کننده باشد.

وی افزود: باورهای فرهنگی در استان باید تغییر کند که تغییر بعضی از این باورها به توسعه پایدار کمک می کند و یکسری باورهای جدید باید ایجاد شود.

معاون فرهنگی دانشگاه یاسوج با اشاره به بحث حاکمیت علمی در استان بیان کرد: حاکمیت در استان باید حاکمیت نگرش علمی باشد نه نگرش طایفه ای و قومی و جناحی باشد.

وی افزود: باید فرهنگ علمی در استان حاکم شود تا امید داشته باشیم به توسعه پایدار استان و با نگاهی که هر کس به دنبال قوم و جناح خودش باشد توسعه شکل نمی گیرد.
نیکدل تصریح کرد: فرهنگ مشارکت در استان ما ضعیف است و گاهی اصلا مشارکت نخواستیم و به خاطر مسائل جناحی چوب لاری چرخ نگذارید.

وی با اشاره به حواشی ایجاد شده برای دانشگاه یاسوج گفت:چقدر اخبار و حواشی برای دانشگاه یاسوج ایجاد شد و این فرهنگ باید اصلاح شود و فرهنگ مشارکت بیشتر شود.
وی بیان کرد:نقد خیلی خوب است و ما معتقد به فضای باز و نقد مدیریت ها هستیم و این مدیریت ها باید نقد شوند و اگر این که نقد و انتقاد را قبول نکنیم باید این فرهنگ عوض شود.
نیکدل با اشاره به رسالت دانشگاه یاسوج در توسعه پایدار استان گفت: این دانشگاه در زمینه آموزشی و کیفی سازی و ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی داخل و خارج کشور فعال است. و به لحاظ علمی و پژوهشی جزو ۱۶دانشگاه برتر کشور هستیم، اساتید ما جز اساتید برتر جهان هستند و دانشگاه یاسوج فصل جدیدی از پیشرفت را شروع کرده است.

معاون فرهنگی دانشگاه یاسوج تصریح کرد: در بحث فرهنگی به دنبال تولید و نگاه غنای قوی تری هستیم و دنبال برنامه های تنش زا نبودیم.و تاکید بر کانون های فرهنگی بوده که بتوانیم تعمیق دهیم. که فضای نقد و تبادل افکار ایجاد شود.

وی افزود: دانشگاه یاسوج در بحث فرهنگی به دنبال تاثیرگذاری بر جامعه است.

نجات نیا: نیروی انسانی کهگیلویه و بویراحمد فدائیان جریانات سیاسی شده اند

مشاور ستاد تخصصی مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مفهوم توسعه که کلمه لوکس و بیشتر خاص کشورهایی مثل اتریش، بلژیک و سوئد هست، اظهار کرد:  از چهره استان می شود فهمید که فاصله با توسعه پایدار زیاد هست و می بایست با بررسی یکسری مبانی و علل و عوامل عدم پیشرفت پرداخته شود، و دبیرخانه دائمی، کمیته بندی و چکش کاری در کارگروه ها یعنی کار جدی در همین راستا، و خارج از گرایش ها، صف بندی ها با وفاق و همدلی برای رسیدگی به دردهای مشترک میشود به سامان کار امیدوار بود و اگر در سطوح پائین تر فرماندار، امام جمعه، سپاه و رئیس دانشکده در یک شهرستان همدل و هماهنگ باشند کار بهتر پیش خواهد رفت.


این فعال سیاسی استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه برخی مزیت های اقتصادی کشورهای مشابه و همجوار رو عنوان کرد و گفت: اکنون تولید ناخالص ترکیه کشور همسایه ۷۰۰ میلیارد دلار که بخشی از آن صنعت جنگل بلوط و چوب و تامین مبلمان بازار جهانی و فرآورده های دیگری آن …تا تولید شیرینی با برند بلوط هست و استان ما ۸۷ درصد منابع طبیعی با پوشش بلوط را دارد. ایران ۲۲۷ هزار هکتار جنگل نخل دارد و کشوری مالزی با جمعیت ۲۵ میلیونی روغن پالم (نخل) ۱/۵ میلیارد چین را تامین میکند حدود دو برابر درآمد نفتی ایران.
نایب رئیس سابق شورای شهر دهدشت  افزود: مزیت اقتصادی استان توریسم-کشاورزی-دامداری-صنایع تبدیلی-صنایع پائین دستی نفت و گاز مثل پتروشیمی است اما در شرایط کنونی که سرمایه گذار سود برای او اصالت دارد و در کارهای بازرگانی و خدماتی با زحمت کمتر بهره بیشتر می برد، بخش صنعت ما برای او جذاب نیست و می‌شنویم می گویند توجیه اقتصادی ندارد. ببینید در بحث پتروشیمی دهدشت بیش از چهار هزار روز قبل توسط نائب رئیس مجلس کلنگ زنی شد که ۱۰۰۰ روز بعد افتتاح شود، الان یه خاکبرداری شروع شد یه عده کارشکنی می کنند و نمیگذارند جوان باتجربه بومی بعنوان مدیر اجراء کار خودش رو شروع کنه از طرفی از قبل برخی روستاها خانواده ای یه نفر اسم نویسی کردن برای اشتغال در پروژه ای که بدنیا نیامده، این نشان از مشکلات عدیده مردم و از طرفی ریشه در فرهنگ غلط ما دارد. می بایست دانشجویان و جوانان منطقه را توانمند کنیم که به ناتوری و نگهبانی در عسلویه افتخار نکنند.

نجات نیا در انتقاد از گزارش های آماری برخی دستگاهها عنوان کرد: در همین شهرستان چرام سائلی از آقای استاندار پرسید یک ملات تر نمی بینم، این یعنی سرمایه در گردش ضعیف است، عدم دست به دست شدن پول، نبود فیزیک پول و نقدینگی و سایه شوم رکود، این یعنی مغازه و بازار بیل و کلنگ و فرغون فروشی هم راکد است. وی افزود: یکی از صنایع پراشتغال صنعت ساختمان سازیست، که بیشترین آیتم ها رو برای  ایجاد اشتغال را دارد ولی آرماتور بند از یه جا بتن ریز از افغانستان و…از یجای دیگه میاد. این یعنی فرهنگ کار نداریم. البته فراموش نشود همه سیاستگزاران، حاکمیت، قوا، دولت و حتی ملت باید چاره اندیشی و هرکس در بحث رونق اقتصادی سهمی دارند.

فعال فرهنگی استان در ادامه خاطر نشان کرد: صنعت توریسم که میتواند رونق اقتصادی خوبی ایجاد کند ولی توجه کنید  ما در پازل و مثلث تورهای خارجی گردشگری مرکز کشور نیستیم، برخی آژانس های مربوطه ۱۸ روز اصفهان و فارس و یزد رو در برنامه دارند در حالی که میتواند مربع شود و جاذبه های گردشگری منابع طبیعی و میراث فرهنگی  استان در برنامه قرار بگیرد. در شهر یزد فقط یک هتل ارگ ۲۰۰۰ در ماه گردشگر اسکان داده می شود و شیرینی حاج خلیفه یزد بیش از یک و نیم میلیارد درآمد دارد همین طور صنایع دستی و تابلوفرش…و اگر به شاخص های مختلف ازجمله بیشترین قبولی کنکور، کمترین بیکاری، کمترین آمار طلاق و آسیبهای اجتماعی و… و این استان جمعیتی به اندازه استان ما بعلاوه جمعیت گچساران و باشت دوباره اضافه بشود، اما ما دو دانشکده فنی داریم یزد ۹ دانشکده دارد. اشتغال الانه توی رشته های فنی و مهارتیست.

این فعال فرهنگی استان تاکید کرد: نیروهای سیاسی چند استان شاخص کشور که با سلیقه های فکری متنوع در کنار کارملی عایدی قابل توجهی برای استان خودشان دارند. و نیروی انسانی استان ما فدائیان جریانات سیاسی کشور شده ایم.
دبیر انجمن هم اندیشی فرهیختگان استان خاطر نشان کرد: برخی میگویند مهاجرت معضل است اتفاقا هجرت نخبگان برای تاثیر گزاری بیشتر مفید فایده است و استحضار دارید رئیس پایانه های نفتی منطقه خارک (که ۹۵ درصد صادرات نفت از خارک است)-مدیرعامل ساایران و یکی از موثرترین مدیران پروژه های سدسازی کشور از خطه چرام هستند و می توانند منشاء خدمات در سطح ملی و منطقه ای باشند.

سخنران روز افتتاحیه دومین همایش در چرام در ادامه گفت: صیفی جات ما میتوانست از مرز شلمچه بازار عراق را بدست بگیرد، واگر هندوانه و گوجه ما پشت مرز فاسد شود سوء تدبیر مدیریتی است. و برنامه ریزان در سطح ملی باید تبادل با بازار ۷۰۰ میلیون جمعیت ۱۵ کشور همسایه را تدبیر نمایند. وی در پایان نامگذاری سال توسط رهبر فرزانه انقلاب را بنام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل، را حکیمانه خواند و تاکید براقتصاد درون زا مبتنی بر آموزشهای خانوار و بومی سازی فعالیت های اقتصادی زود بازده را اولویت کنونی منطقه دانست.

 

——————-

گزارش و عکس: یاری زاده

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=222012
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما