پنجشنبه 19 اسفند 1395 - 8:14

چرا خوابیدن روی پهلوی چپ مفیدتر است؟

مجله بویر نیوز- خواب یکی از نیازهای اصلی بدن است و خوابیدن هشت ساعت از شبانه روز برای یک فرد بالغ برای سلامتی بدن توصیه شده است. علاوه بر ساعات خواب، نحوه خوابیدن نیز بر روی سلامتی تاثیر می گذارد. حالت های مرسوم خوابیدن بین افراد شامل خوابیدن به پشت، خوابیدن روی شکم، خوابیدن به پهلو یا به صورت جنینی می باشند که هرکدام ممکن است بر روی چگونگی تنفس و وضعیت ستون فقرات و اندام های داخلی تاثیر داشته باشد.

به تازگی تحقیقات نشان داده است که خوابیدن روی پهلوی چپ برای بدن و سلامتی ارگان های بدن بسیار مفید است. در این مطلب، سایت خانومانه به بررسی شش دلیل علمی و وضعیت ارگان های بدن در حالتی که خواب روی پهلوی سمت چپ انجام شود خواهد پرداخت.

۱- بهبود عملکرد سیستم لنفاوی

سیستم لنفاوی نقشی حیاتی با از بین بردن مواد زائد و سموم از بدن ما ایفا می کند. کارشناسان می گویند که مجرای اصلی قفسه سینه (بزرگترین عروق لنفاوی از سیستم لنفاوی) در سمت چپ بدن ما واقع شده است. به همین دلیل خواب بر روی پهلوی سمت چپ می تواند به از بین بردن مواد زائد و سموم از بدن به طور موثرتری کمک کند. همچنین از آنجا که سیستم لنفاوی وظیفه حمل چربی ها، پروتئین ها و دیگر مواد مهم را به بافت های بدن دارد، خوابیدن روی پهلوی چپ باعث می شود سلولها سریع تر این مواد مغذی را دریافت کنند. وقتی دستگاه لنفاوی نتواند کارآمد عمل کند، در تصفیه سموم و حرکت مایع لنف در بدن اختلال ایجاد شده و زمینه بروز بیماری هایی به دلیل تحمع سموم افزایش می یابد. تحقیقات نشان داده است خوابیدن افراد به پهلوی چپ به دفع مواد زائد از مغز نیز کمک می کند.

۲- بهبود عملکرد طحال

طحال بزرگترین ارگان در سیستم لنفاوی می باشد و در سمت چپ بدن شما واقع شده است. وقتی شما به پهلوی چپ می خوابید طحال بهتر کار خواهد کرد و دلیل آن بیشتر به خاطر جاذبه است، جریان خون بیشتری به طرف طحال رفته و طحال با سرعت بیشتری خون را تصفیه می کند.

۳- تسهیل فرآیندهای گوارشی

دریچه ایلئوسکال که محل اتصال روده کوچک و بزرگ به یکدیگر می باشد، در سمت چپ بدن شما واقع شده است. موقعی که شما روی پهلوی چپ دراز می کشید، به خاطر وجود گرانش یا جاذبه مواد زائد راحت تر از روده کوچک به بزرگ منتقل می شوند و این باعث بهبود و تسریع عملکرد روده ها می شود.

۴-کاهش سوزش معده

ریفلاکس و برگشت اسید از معده به مری مشکل شایع در بین افراد است، یکی از دلایل رفلاکس بد خوابیدن است. توصیه های زیادی برای حل این مشکل ارائه می شود که از آن جمله می توان نخوردن غذا حداقل ۲ ساعت قبل از خوابیدن، نخوردن غذاهای پر ادویه، گوشت های چرب و… را نام برد. مطالعات نشان می دهد خوابیدن به پهلوی چپ می تواند رفلاکس را کاهش دهد. زیرا وقتی به پهلوی راست می خوابید خروج اسید از مری بیشتر طول می کشد. با خوابیدن روی پهلوی چپ از بازگشت محتویات معده به مری می توانید تا حد زیادی جلوگیری کنید. پزشکان به کسانی که بعد از صرف غذا دچار رفلاکس می شوند توصیه می کنند ده دقیقه به پهلوی چپ دراز بکشند تا از شدت سوزش کاسته شود.

۵- جلوگیری از مشکلات کبدی

کبد در سمت راست بدن قرار گرفته است، بنابراین خوابیدن بر روی پهلوی راست می تواند روی کبد فشار وارد کند و باعث مشکلات جدی شود.

۶- بهبود عملکرد قلب

قسمت چپ قلب خون را از ریه ها دریافت و آن را به به تمام قسمت های بدن می فرستد، بنابراین خوابیدن به پهلوی چپ باعث می شود قلب این کار را راحت تر انجام دهد. در این حالت گرانش باعث تسهیل گردش خون خواهد شد. پزشکان به زنان باردار هم توصیه می کنند که روی پهلوی چپ بخوابند تا گردش خون در بدن بهبود پیدا کند.

از مزایای دیگر خوابیدن به پهلوی چپ می توان به تسکین کمردرد اشاره کرد. تحقیقات نشان داده است خوابیدن به این حالت میتواند فشار روی ستون فقرات را کاهش دهد.

خوابیدن به پهلو مشکلاتی نیز دارد که مهم ترین آن تاثیر روی پوست است. افرادی که به طور مرتب به پهلو می خوابند بیشتر در معرض چین و چروک پوستی قرار می گیرند زیرا پوست در تماس و ساییدگی با بالش بیشتر قرار دارد. همچنین احتمال افتادگی سینه ها در خانم هایی که در این وضعیت می خوابند بیشتر است. تحقیقات نشان داده است کسانی که زیاد به پهلو می خوابند بیشتر مبتلا به سنگ کلیه می شوند، بررسی روی ۹۳ بیماری که به سنگ کلیه مبتلا بودند نیز نشان داده است سنگ کلیه ۷۹ درصد این افراد در سمتی قرار دارد که روی آن خوابیده اند.

در مجموع اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید که طرز خوابیدن می تواند در بهبود یا تشدید آن بیماری موثر واقع شود، توصیه می شود حتما با پزشک خود در این مورد مشورت کنید.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=221860
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما