چاپ این برگه

تأثيرات مثبت خانه تکانی بر سلامتی جسم و روان

 

مجله بویر نیوز- آیا می دانید که تمیز و مرتب نکردن خانه آثار منفی بر ابعاد مختلف سلامتی شما به جای می گذارد و جنبه های روانی، ذهنی و حتی اجتماعی شما را تحت تأثیر خود قرار می دهد. در این گزارش آثار مثبت تمیز کردن خانه را خواهید خواند.

خانه ی نامرتب بر سلامتی شما اثر می گذارد

پژوهش ها نشان می دهد که تأثیرات خانه ی نا مرتب بر شما، بیش از آن چیزی است که تصور می شود. اسباب و وسایل آشفته که هر یک در گوشه ای از خانه افتاده اند بر سلامت روح و جسم شما اثرات مخرب دارند. بی خوابی، بد خوابی، از دست دادن تمرکز و استرس اکسیداتیو از آثار مخرب نامرتب بودن خانه هستند‌.

شفافیت ذهن با تمیز کردن خانه

خانه نامرتب و به هم ریخته نشانه ای از به هم ریختگی ذهن شماست. این موضوع عدم توانایی شما در تمرکز را نشان می دهد. شما در یک خانه نامرتب قادر به دسته بندی و پردازش اطلاعات در ذهن خود نیستید. اگر همه اسباب و وسایل سرجایشان باشند شما مساحت بیشتری برای نفس کشیدن دارید. وقتی از فکر اسباب و اثاثیه خانه بیرون آمدید و آنها را مرتب کردید فرصت کافی برای اندیشیدن به انسانها و مهارت ها را خواهید داشت و احساس آزادی بیشتری خواهید کرد.

کاهش فشار و استرس

زندگی در یک محیط نامرتب نیروی فکر را می گیرد، زیرا محال است کاری که ناتمام مانده را فراموش کنید و نادیده بگیرید. فکر کردن به کار ناتمام باعث فشار روانی در شما می شود. انرژی تان را صرف خود کرده و دستگاه ایمنی بدن شما را تضعیف می کند. استرس و فشار روانی سر منشأ بسیاری از امراض هستند. خانه را مرتب کنید تا از شدت استرس خود بکاهید.

خانه مرتب و بهبود عملکرد دستگاه گوارش

مرتب کردن خانه شما را از ناخوشی ها و امراضی همچون نفخ، ریفلاکس، سوزش سر دل، سوء هاضمه و التهاب می رهاند. با کاهش میزان فشار روانی، ذهن شما آرام می گیرد و انرژی بیشتری دارد. بدن شما در آرامش اکسیداتیو نخواهد داشت. همه اینها بر فرآیند هضم و سیستم گوارشی شما اثر می گذارد. سم زدایی بدن و جذب مواد غذایی بهتر انجام میشود و سطح آنتی اکسیدانی بدن بهبود می یابد.

از بین رفتن عوامل بیماری زا

خانه نامرتب محل مناسبی برای تراکم گرد و غبار و رشد میکروب ها و آلودگی هاست. گرد و غبار روی وسایل ممکن است به فاجعه بهداشتی تبدیل شود. ایجاد حساسیت، مشکلات تنفسی، التهاب، استرس اکسیداتیو و بیماری های مزمن از جمله آنها هستند. پس اگر می خواهید عوامل بیماری زا را از بین ببرید خانه را مرتب و تمیز کنید.

پژوهش National Association of Professional Organizers نشان می دهد که هر شهروند آمریکایی یک سال از عمر خود را صرف پیدا کردن وسایل گم شده در خانه های نامرتبشان می کنند. پژوهش دیگری هم که در نشریه «نشنال دیترجنت» چاپ شده می گوید، با گذاشتن وسایل سر جای خود، 40 درصد کارهای خانه انجام می شود.

تقویت دوستی با تمیز کردن خانه

بر پایه یک نظر سنجی نیمی از مردم دوستانشان را به خاطر نامرتب بودن اسباب و اثاثیه به خانه هایشان دعوت نمی کنند. نامرتب بودن خانه دلیل اصلی دعوت نکردن دوستان به خانه است. این پژوهش نشان می دهد که ۱۶ درصد زنانی که سه فرزند دارند اجازه نمی دهند که بچه هایشان دوستان خود را به خانه دعوت کنند.

ارتباط خستگی همیشگی و تمیز نبودن خانه

براساس پژوهش انستیتو علوم اعصاب دانشگاه پرینستون، خانواده هایی که خانه های نامرتب و کثیف دارند به دلیل فشار روانی و خستگی ذهنی ناشی از آن دست و دلشان به انجام کارهای دیگر نمی رود. قدرت تمرکز و طبقه بندی اطلاعات را ندارند. بیشتر از سایرین در معرض افسردگی هستند و در نتیجه احتمال گرفتن تصمیمات اشتباه در آنها بیش از سایرین است.