سه شنبه 17 اسفند 1395 - 0:46

شناسایی همزمان دوکانون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در کهگیلویه و بویراحمد (+اسامی)

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه وبویراحمد از شناسایی همزمان سومین و چهارمین کانون شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان خبر داد.

مدیرکل دامپزشکی استان کهگیلویه وبویراحمد از شناسایی همزمان سومین و چهارمین کانون شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان خبر داد.
به گزارش بویرنیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان ، دکتر بهمنش با تائید این خبر گفت: پس از شناسایی اولین کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در روستای بن زرد و پس شهر پاتاوه ، و همچنین دو محله در شهر دهدشت ، همزمان کانونهای روستاهای سمغان و لیرکک دشمن زیاری در شهرستان کهگیلویه به عنوان سومین و چهارمین کانون این بیماری شناخته شد.
وی عنوان کرد: با تلفات مرغ بومی در این مناطق و اخذ نمونه های لازم و ارسال آن به آزمایشگاه مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور و تائید بیماری ، صبح امروز دوشنبه ، شانزدهم اسفندماه عملیات قرنطینه و معدوم‌سازی مرغ‌ها با همکاری مجموعه دستگاه های شهرستان و دو اکیپ از مرکز استان آغاز شده است.
دکتر بهمنش با اشاره به قوانین‌ و دستورالعمل‌های سازمان دامپزشکی کشور در خصوص نحوه برخورد با بیماری آنفلوانزای فوق‌حاد پرندگان گفت : تا شعاع یک کیلومتر کلیه مرغ‌ های بومی و صنعتی ، ماکیان و انواع طیور و پرندگان و تخم مرغ های محلی و بومی در منطقه معدوم می‌شوند که این اقدام با همکاری دستگاه‌های ذی ربط از جمله دستگاه قضا ، نیروی انتظامی ، دامپزشکی و … اجرا میگردد.
مدیرکل دامپزشکی استان با اشاره به ماهیت بیماری که مشترک بین انسان و دام است گفت : خوشبختانه مورد انسانی در کشور مشاهده نشده ولی لزوم همکاری‌های مردم با دامپزشکی و توجه به توصیه‌های کارشناسان دامپزشکی علی الخصوص عدم خرید و ذبح مرغ زنده در منزل و معابر عمومی ، عدم جابجائی مرغ های بومی و محصور نمودن آنها مد نظر قرار گیرد.
دکتر بهمنش به برخی نشانه‌هایی که می‌تواند نشانگر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان باشد، افزود: تلفات غیرعادی مرغ، سیاه شدن تاج مرغ یا خروس، آبریزش بینی و … از نشانه‌های این بیماری است و مردم با مشاهده این نوع علائم سریعاً مراتب را به سامانه ارتباط مردمی ۱۵۱۲دامپزشکی و یا خانه های بهداشت اطلاع تا اقدامات لازم در این خصوص صورت پذیرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=221326
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما