چاپ این برگه

تله‌های اینترنتی در کمین مسافران

مجله بویر نیوز- نوروز نزدیک است و تعداد زیادی از مردم کشورمان تعطیلات نوروزی را مغتنم می‌شمارند و به سفر می‌روند. در نوروز بسیاری از مسافران هنگام سفر از اینترنت رایگان هتل‌ها و مراکز تفریحی استفاده می‌کنند؛ موضوعی که گرچه در نگاه اول نشان‌دهنده خدمات خوب است، اما در این میان عده‌ای سودجو به راحتی با استفاده از وای‌فای رایگان دست به سرقت اطلاعات مسافران می‌زنند. بنابراین لازم است تا مسافران نوروزی با دقت نظر بیشتری از این امکانات بهره ببرند و به توصیه‌ها در این باره نیز توجه کنند.

سرپرست معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا با هشدار به مسافران نوروزی درباره جلوگیری از سرقت اطلاعات شخصی از راه اینترنت رایگان، گفت: بسیاری از هم‌وطنان در ایام نوروز و در سفر، با لپ‌تاپ، تبلت یا گوشی هوشمند خود در هرکجا به اینترنت رایگان وصل می‌شوند، غافل از اینکه بسیاری از هکرها از راه همین اینترنت رایگان اقدام به سرقت اطلاعات شخصی افراد می‌کنند. بیشتر هکرها در مراکز اقامتی بین راهی و توریستی با اینترنت‌های رایگان و بدون ‌رمز عبور به راحتی به اطلاعات افراد دسترسی پیدا می‌کنند. به دلیل هم‌زمانی استفاده چند نفر از یک دستگاه مجرمان نامرئی به راحتی سایت‌های دیده شده را مشاهده و دستگاه شما را هک می‌کنند. علیرضا آذرخش درباره را‌ه‌های جلوگیری از سرقت اطلاعات شخصی هنگام سفر عنوان کرد: بهتر است تمامی اطلاعات مهم و شخصی خود را قبل از سفر در یک‌هارد یا فلش تخلیه کرده و این اطلاعات را همراه خود به سفر نبرید. همچنین اگر در طول روز قصد دارید از اینترنت باز و رایگان استفاده کنید، روی دستگاه خود دیوار آتشین (فایر وال) را نصب کنید. او همچنین به مسافران نوروزی توصیه کرد؛ هنگام سفر برای لپ‌تاپ، تبلت و تلفن همراه خود از رمزهای ترکیبی و پیچیده مانند حروف، علائم و عدد استفاده کنند تا در صورت سرقت کسی نتواند به اطلاعاتشان دست یابد. همچنین بهتر است در هنگام سفر به جای اعتماد و استفاده از اینترنت رایگان بدون رمز از بسته‌های اینترنت اپراتورها استفاده شود.

نشانه‌های هک شدن گوشی موبایل

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که ممکن است گوشی شما تحت جاسوسی عوامل سودجو قرار گرفته باشد؟ یا اینکه با استفاده از چه نشانه‌هایی می‌توان متوجه شد که گوشی هوشمند ما هک شده است و اطلاعات آن توسط افراد دیگر به سرقت رفته است؟ این سوال و تمامی سوالات مشابه با آن، دغدغه مشترک بسیاری از کاربران گوشی‌های هوشمند است و با توجه به اینکه گوشی‌ها برای اغلب افراد در حکم یک ابزار همه کاره است، اطلاعات مهمی نیز در آن ذخیره می‌شود و بنابراین به سرقت رفتن آنها خسارات زیادی را ایجاد می‌کند. برای اینکه بدانید گوشی هوشمند شما در حال جاسوسی است یا نه، نشانه‌هایی وجود دارد. یکی از این نشانه‌ها زود تمام شدن شارژ گوشی است. اگر از موبایل خود استفاده زیادی نظیر بازی کردن به صورت مداوم ندارید، می‌توانید تا حد زیادی مطمئن باشید که گوشی تحت کنترل است و بخش‌های مختلف آن مانیتورینگ می‌شود. البته به یاد داشته باشید که دلایل زود تمام شدن شارژ گوشی متنوع است. همچنین اگر شارژ شدن دستگاه شما بیش از حد معمول همیشگی طول می‌کشد، می‌توانید از این موضوع مطمئن باشید. نشانه دوم هم به باتری موبایل برمی‌گردد؛ باتری مثل وسایل دیگر عمر مفید مشخصی دارد که به وسیله عوامل مختلفی کاهش می‌یابد، اما اگر باتری شما به صورت نامعمول و بعد از دوره کوتاهی غیرقابل استفاده شود، احتمال جاسوسی دستگاه شما وجود دارد. نشانه بعدی گرم شدن دائمی گوشی است. گاهی گوشی بدون هیچ دلیلی بیش از حد گرم می‌شود. در صورتی که با موبایل خود بازی نمی‌کنید یا به طور مداوم با برنامه خاصی کار نکرده‌اید، احتمالا هدف جاسوسی قرار گرفته‌اید. البته دقت کنید که گرم شدن نسبی دستگاه بر اثر شارژ شدن طبیعی است. موضوع بعدی بررسی مصرف دیتا توسط گوشی است. در گوشی‌های هوشمند می‌توان مصرف اینترنت را بررسی کرد. نرم افزارهای جاسوسی که برای اعمال جاسوسی در دستگاه‌ها نصب می‌شوند، فعالیت خود را به واسطه ارسال و دریافت دیتا انجام می‌دهند که در واقع همان مصرف اینترنت است. در صورتی که تغییرات چشمگیری را در مصرف اینترنت گوشی خود مشاهده می‌کنید، احتمال ورود هکرها به دستگاه شما و جاسوسی اطلاعات آن وجود دارد. به خاموش و روشن شدن‌های ناگهانی دستگاه خود نیز توجه کنید. در صورتی که موبایل شما تحت کنترل باشد، خاموش و روشن شدن‌های ناگهانی و بدون نظم خاص امری دور از انتظار نیست. همچنین در صورتی که پیام‌های نامرتبط و نامفهومی را دریافت می‌کنید که پیش از این بی سابقه بوده است، مثلا پیام‌هایی که حاوی تعداد زیادی کاراکتر و عدد باشد، احتمالا نفوذی به گوشی شما صورت گرفته است.

ترفندهایی ساده برای جلوگیری از هک

امروزه با فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند، اغلب افراد صاحب یکی از این گوشی‌ها هستند و روزانه ده‌ها برنامه را در آنها اجرا می‌کنند. اگر موبایل شما دارای سیستم عامل اندروید، آی‌اواس، سیمبین یا ویندوز موبایل است، پس شما هم صاحب یک گوشی هوشمند هستید. ممکن است موبایل شما به طور ناخواسته مورد حمله‌های هکری قرار بگیرد و اطلاعات شخصی خود را از دست بدهید. ما سعی کردیم تا در این مطلب به کاربران کمک کنیم تا با رعایت برخی مسائل امنیتی، از هک شدن موبایل خود جلوگیری کنند: هر وقت می‌خواهید وارد سرویس ایمیل یا سایت بانکی خود شوید، آدرس را با پیشوند https وارد کنید. به این ترتیب به شیوه‌ای امن به سایت مورد نظر وصل می‌شوید و امکان سرقت اطلاعات بسیار کم خواهد شد. تقریبا تمام سایت‌های بانکی و سرویس‌های ایمیل از پروتکل امن ssl پشتیبانی می‌کنند. اگر ایمیل ناشناس به ویژه ایمیل حاوی لینک دریافت کردید، روی لینک‌های موجود در ایمیل کلیک نکنید؛ زیرا هکرها با ارسال یک لینک حاوی کد مخرب می‌توانند موبایل یا تبلت شما را تحت کنترل در بیاورند. البته ایمیل‌هایی که از سایت‌های معتبر دریافت می‌کنید همیشه امن هستند. اگر به بازی و یا اپلیکیشن احتیاج دارید، سعی کنید آنها را از منابع معتبر دریافت کنید. زیرا برخی از همین برنامه‌ها و بازی‌ها می‌توانند آلوده به کدهای مخربی باشند که باعث بروز مشکلاتی امنیتی برای موبایل شما می‌شود. با وجود عدم پشتیبانی برخی از اپ‌استورها از کاربران ایران، سایت‌های فارسی معتبری هم برای دانلود نرم افزار موبایل وجود دارند. اگر علاقه‌مند به عکاسی با موبایل خود هستید و نمی‌خواهید که اطلاعات موقعیتی و برخی دیگر اطلاعات شخصی شما توسط عکس منتشر شود، کافی است گزینه‌های مربوط به gps camera و geo tag را غیرفعال کنید. همچنین لازم است در صورت عدم نیاز، بلوتوث و وای‌فای موبایل خود را در مراکز شلوغ خاموش نگه دارید. همیشه آپدیت‌های منظمی برای سیستم‌عامل‌ها منتشر می‌شود. برخی هکرها از این موضوع سوءاستفاده کرده و فایل‌های آلوده خود را به عنوان آپدیت موبایل در اینترنت منتشر می‌کنند. مراقب این موضوع باشید و همیشه آپدیت سیستم عامل را توسط برنامه update manager خود گوشی انجام دهید. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید رعایت کنید این است که هیچ گاه حساب‌های بانکی خود را توسط نرم افزار‌های ناشناس باز نکنید. بلکه از نرم افزار بانکی مخصوص بانک خود کمک بگیرید. ترفندهای گفته‌شده بسیار ساده هستند، اما بیش از ۹۰ درصد کاربران موبایل به این نکات توجه نمی‌کنند و همین باعث بروز مشکلاتی مثل هک شدن اطلاعات شخصی آنها می‌شود.

اینترنت رایگان ارزش ریسک ندارد

یک کارشناس ارتباطات در گفت‌وگو با «آرمان» در رابطه با هشدارهای پلیس فتا مبنی بر استفاده نکردن از اینترنت‌های رایگان در سفرهای نوروزی می‌گوید: در بحث استفاده از اینترنت، زمانی که شما با استفاده از یک کانال اینترنتی، چه با سیم و چه بی سیم به اینترنت وصل می‌شوید، کلیه سوابق از جمله مشخصات کامپیوتر، لپ تاب یا گوشی موبایل و اطلاعات موجود در آنها در آن سیستم ثبت می‌شود. برای مثال شما مشترک اینترنت یک تب هستید و وقتی به اینترنت آن تب وصل می‌شوید، اطلاعات دستگاه‌های شما در آنجا ثبت شده است. بنابراین امکان اینکه آنها بتوانند از اطلاعات دستگاه‌های شما استفاده کنند، وجود دارد.

داوود زارعیان تصریح می‌کند: این هشدار توسط پلیس فتا داده شده است که وقتی به یک شبکه بی سیم ناشناخته وصل می‌شوید، عملا خود را از نظر ارتباطی و اطلاعاتی، با یک شبکه‌ای پیوند داده‌اید که نمی‌دانید چیست! بنابراین امکان هرگونه سوء‌استفاده از اطلاعات شما وجود دارد. به نظر من هشدار پلیس فتا، هشدار درستی است و باید به آن دقت شود. مگر اینکه افراد از گوشی بدون اطلاعات استفاده کنند و در حد دیدن یک خبر به اینترنت وصل شوند، اما در کل این توصیه قابل تامل است و باید به آن توجه شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا خالی کردن اطلاعات قبل از سفر الزام دارد؟ اظهار می‌کند: بله، تا جای امکان در سفر از گوشی‌هایی استفاده شود که اطلاعاتی در آن وجود ندارد. زارعیان ادامه می‌دهد: در حال حاضر بسته‌های اینترنتی قیمت چندانی ندارد و استفاده از وای‌فای‌ رایگان و ناشناخته که ممکن است باعث هک شدن گوشی شهروندان شود، ارزش ریسک کردن ندارد. استفاده از بسته‌های اینترنتی اپراتورهای تلفن همراه این امکان را دارد که اگر مشکلی هم در مورد اطلاعات پیش آمد، قابل پیگیری باشد، اما در مورد اینترنت‌های رایگان ناشناخته، امکان پیگیری هم وجود ندارد.