یکشنبه 15 اسفند 1395 - 10:34

افزایش سلامت روان با مصرف بیشتر میوه و سبزیجات

مجله بویر نیوز- میوه ها و سبزیجات بخش عمده ی یک رژیم غذایی سالم هستند اما فواید میوه ها و سبزیجات فقط به سلامت جسم خلاصه نمی شود. یافته ها در پژوهش های جدید نشان می دهند که تنها در طول دو هفته با افزایش مصرف میوه و سبزیجات، سلامت روان نیز بهبود می یابد.

دکتر تاملین کونر (Tamlin Conner) از بخش روانشناسی دانشگاه اوتاگو (Otago) نیوزیلند و همچنین سرپرست این پژوهش و همکارانش دریافتند که جوانانی که به طور روزانه و به مدت 14 روز، میوه و سبزی بیشتری مصرف کرده بودند، افزایش قابل توجهی در شادابی و انگیزه را تجربه کردند.

این پژوهشگران، نتایج تحقیقات خود را به تازگی در مجله پلوس وان (PLOS One) منتشر کرده اند.

 

 

طبق اعلام وزارت کشاورزی ایالات متحده، بزرگسالان می بایست روزانه حدود دو فنجان میوه و حدود دو تا سه فنجان سبزیجات مصرف کنند. یک فنجان میوه معادل یک نصفه گریپ فروت و یا یک پرتقال بزرگ و همچنین یک فنجان سبزیجات معادل یک فلفل دلمه ای بزرگ و یا یک سیب زمینی بزرگ پخته است.

میوه ها و سبزیجات به عنوان جزئی از رژیم غذایی سالم، می توانند به کاهش خطر ابتلا به چاقی مفرط، دیابت نوع 2، بیماری های قلبی، سکته و برخی از انواع سرطان کمک کنند.

همچنین مطالعات انجام شده در سال های اخیر اثبات کرده اند که مصرف میوه و سبزی می تواند سلامت روان را بهبود ببخشد. دکتر کونر و تیم تحقیقاتی وی قصد دارند تا مطالعات بیشتری در مورد این ارتباط انجام دهند.

افزایش انگیزه و شادابی با مصرف بیشتر میوه ها و سبزیجات

این تیم تحقیقاتی برای این پژوهش، از 171 دانشجوی بین 18 تا 25 سال نام نویسی به عمل آوردند و آنها را برای دو هفته، به سه گروه تقسیم کردند. یک گروه همان رژیم غذایی قبلی خود را پیگیری کردند و یک گروه نیز به شخصه، دو وعده اضافی از میوه ها و سبزیجات تازه (شامل هویج، کیوی، سیب و پرتقال) را به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کردند. در عین حال، گروه سوم با کوپن های از پیش پرداخت شده و همچنین پیامک های یادآوری مصرف بیشتر میوه و سبزیجات، کار را ادامه دادند.

در زمان شروع و پایان این مطالعه، شرکت کنندگان از لحاظ خلق و خو، شادابی، انگیزه، علائم افسردگی و اضطراب و سایر عوامل موثر بر سلامت روان و تندرستی مورد ارزیابی قرار گرفتند.

پژوهشگران دریافتند، شرکت کنندگانی که به شخصه میوه و سبزیجات اضافی را در این مدت 14 روزه (3.7 وعده در روز) مصرف می کردند، ارتقاء محسوسی را در تندرستی روانی خود تجربه و احساس کردند. بهبود هایی علی الخصوص در شادابی، انگیزه و سرزندگی این شرکت کنندگان قابل مشاهده بود.

اما دو گروه دیگر در این مدت، هیچ گونه بهبودی در سلامت و تندرستی روان خود نشان نداند. علاوه بر این نتایج، بهبودی در علائم افسردگی و اضطراب در هیچ کدام از این سه گروه مشاهده نشد. این پژوهشگران یادآور شدند: برای ارزیابی دقیق تر و مطمئن تر تغییرات سلامتی می بایست این تحقیق در بازه ی زمانی طولانی تری انجام شود.

این محققان همچنان ادعا می کنند که یافته های آنها بر تاثیر افزایش مصرف میوه و سبزیجات در ارتقاء سلامت روان دلالت دارند.

نتیجه گیری این تیم پژوهشی

“تغذیه جوانان با میوه ها و سبزیجات با کیفیت بدون اطلاع رسانی پیامکی و بدون اختصاص کوپن می تواند در مدت زمان دو هفته، منتج به بهبود سلامت روان آنها شود. این اولین پژوهشی است که نشان می دهد، تغذیه جوانان با میوه ها و سبزیجات با کیفیت می تواند در کوتاه مدت، منجر به ارتقای سرزندگی، شادابی و انگیزه ی آنها شود. این یافته ها به عنوان تایید اولیه بر وجود ارتباطی بین مصرف میوه و سبزیجات و تندرستی تلقی می شود و مطالعاتی در مقیاس بزرگتر می تواند ضمانتی بر صحت این یافته ها باشد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=220906
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما