جمعه 13 اسفند 1395 - 1:02

راه حل جالب رئیس سازمان بهزیستی برای کودکان بی سرپرست

رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مهم‌ترین ویژگی قانون بحث امین موقت است، تصریح کرد: تلاش کردیم کسانی که ویژگی و شرایط لازم دارند امین موقت بگیرند.

به گزارش بویرنیوز، انوشیروان محسنی بندپی صبح امروز در نشست سراسری هم‌اندیشی اجرای قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست که در هتل پردیسان برگزار شد، اظهار داشت: بر اساس نابرابری‌هایی که هر فردی در زندگی ممکن است با آن مواجه شود، آسیب‌هایی گریبان‌گیر او خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه ۲۳/۶ درصد جمعیت ۱۵ تا ۶۴ سال دچار نوعی اختلالات روحی روانی هستند، افزود: باوجود همه آسیب‌ها درزمینه کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست با کودکانی مواجهیم که خود هیچ نقشی در آن نداشته‌اند اما در موارد دیگر هرچند عوامل تأثیرگذار دیگری وجود داشته اما نقش اصلی را خود آن‌ها ایفا کرده‌اند.

معاون وزیر کار با بیان اینکه کودکان و نوجوانان بهزیستی دو گونه شرایط دارند، تصریح کرد: عده‌ای یا از همان ابتدا بی‌سرپرست و یا بد سرپرست بوده‌اند اما آمارها نشان می‌دهد بالای ۸۵ درصد این کودکان و نوجوانان بدسرپرست هستند.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه رشد و تکامل همه‌جانبه کودک تا ۸ سالگی میسر است، تصریح کرد: این کودکان از روابط ریتمیک، نفس به نفس و آموزش مهارت‌های زندگی محروم بوده‌اند که با مشکلاتی مواجه شدند.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی بر اساس مشکلاتی که داشت با تعامل دادگستری به بررسی قانون سال ۵۳ پرداخت و تصریح کرد: با بررسی‌های کارشناسانه این قوانین طی لایحه‌ای به مجلس ارائه شد که به دلیل فنی، تخصصی و حساسیت کار بررسی آن 10 سال طول کشید.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: در این قانون تلاش بر این داشتیم که مسیر انتقال بی‌سرپرست‌ها را در کوتاه‌ترین زمان به خانواده جایگزین فراهم کنیم که میسر شد.

محسنی بندپی خاطرنشان کرد: تجربیات نشان داده که هرچقدر تعداد این افراد در مراکز بهزیستی کمتر باشد آموزش پذیری بهتر و رشد و تکامل بهتری صورت خواهد گرفت.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین ویژگی قانون بحث امین موقت است، تصریح کرد: تلاش کردیم کسانی که ویژگی و شرایط لازم دارند فرزندان امین موقت بگیرند.

معاون وزیر کار خاطرنشان کرد: با قانونی که دختران و زنان مجرد بتوانند فرزندخوانده داشته باشند، دامنه این قانون شمولیت بیشتری گرفته است و امیدواریم افراد داوطلب که آمادگی پذیرش آن‌ها وجود دارد، بیشتر شوند تا انتقال این کودکان به کانون گرم خانواده سریع‌تر میسر شود.

محسنی بندپی با اشاره به اینکه در کشور در تولید قانون مشکل نداریم، تصریح کرد: در اجرا هر دستگاهی جزیره‌ای عمل می‌کند و برای همین ما برای مسائل فنی، قضایی و شرعی دست نیاز به دادگستری دراز کردیم و مرجعیت تشخیص قضا را بر عهده آن‌ها قراردادیم که نتایج اولیه این طرح نشان از موفقیت آن دارد.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده است که هرگاه از خرد جمعی و عقلانیت برخوردار شویم کارها سریع‌تر و علمی‌تر برگزار خواهد شد و در همین راستا نشست‌هایی که در کشور برگزار می‌شود به این معناست که به اشتراکات رسیده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: رشد فزاینده آسیب‌های اجتماعی یکی از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب است که امیدواریم نسبت به مهار و کنترل آن با این قانون اقدام کنیم.

همچنین وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سه استراتژی بهزیستی در برابر کودکان بی‌سرپرست را تشریح کرد و گفت: یکی طرح خانواده است یعنی اگر یکی از اعضای خانواده می‌تواند کودکان را با کمک مددکار نگه دارد بهزیستی به او کمک می‌کند، دوم طرح خانواده نسبی و سببی است که هزینه‌های نگهداری کودک را به یکی از اقوام او پرداخت می‌کنیم و سوم طرح خانواده‌های انتخابی است که خانواده‌ها اقدام به فرزند خوانده می‌کنند.

وی در پایان تصریح کرد: باید گام‌های بیشتری برداریم که افزایش هماهنگی بین بخشی و هم‌افزایی‌ها به این قضیه کمک کرده است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=220612
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما