چهارشنبه 11 اسفند 1395 - 9:14

تصاویر/ گزارشی از جگرخوری در ایران

مجله بویر نیوز- جگر خوری در گرگان از دیرباز رونق داشته و در مسیر خیابان مطهری گرگان می توان شاهد حضور بیش از 50 مغازه جگرکی بود. استقبال بی نظیر مردم گرگان از این خوراکی لذیذ به گونه ای است که تقریبا عصر ها تردد در این خیابان را مشکل می کند.

به گزارش اسپوتنیک، آداب و رسوم هر جامعه که در گذر تاریخ از نسلی به نسل دیگر منتقل شده و هر یک بنا به باور یا اعتقادی مانده است، از اجزای شکل دهنده هویت هر جامعه و یا بهتر بگوییم شناسنامه فرهنگی و میراث معنوی هر دیاری می باشد. در این بین گرگانی ها به عنوان اهالی دیاری با تاریخ و فرهنگ غنی، دارای آداب و رسومی خاص می باشند.

می توان جگر را به صورت خالص یا مخلوط با چربی سفارش داد.

قدمت سنت جگرخوری در گرگان حداقل به زمان صفویه می رسد. شاید اگر از افرادی که چند صباحی در گرگان به سر برده‌اند بپرسید “غذای سنتی گرگانیها چیست؟” بسیاری از آنان از جگر به عنوان یکی از غذاهای ویژه اهالی این دیار نام میبرند. اما شاید بسیاری ندانند که این علاقه خاص گرگانیها به جگر، براساس اسناد موجود حداقل قدمتی تا دوران صفویه دارد و حتی بعید نیست سابقه ای بسیار بیش از این داشته باشد.

اسدالله معطوفی محقق گرگانی می گوید: براساس اسناد موجود، در زمان صفویه یک بار در دوران حکومت شاه‌طهماسب و یک بار در زمان شاه‌صفی مالیاتهایی بر مردم استراباد بخشیده شد که عوارض بر جگرفروشان و جگرکی‌ها، هیزم‌کشی، صابون پزی، قوش‌پرانی و …. از آن جمله بود. به طور قطعی می توان گفت از اواسط دوره قاجار به بعد بساط جگرکی ها در ماه رمضان در میدانچه‌های محلات مختلف شهر برپا و جوانان و خانواده‌های گرگانی بعد از افطار به سراغ آنها می‌رفتند.

سیخ های جگر یکی پس از دیگری برای مشتریان سرو می شود.

یکی از خوراکی های محبوب مردم گرگان جگر می باشد. که به صورت کباب شده بر روی ذغال عرضه می شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=220351
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما