شنبه 7 اسفند 1395 - 0:35

همچنان برعهد خویش هستیم

سرمقاله ابتکار – محمد علی وکیلی نماینده تهران

یک سال از انتخابات مجلس دهم می گذرد. انتخاباتی که در آن هر چند یک جناح به طور مطلق پیروز نشد و کرسی های مجلس تقریبا علی السویه توزین شد اما، رای مردم، حاوی پیام های جدی و جدیدی بود.
برای اولین بار با وجود ناشناس بودن اکثر اعضای لیست امید در تهران، همه لیست وارد مجلس شد و رکوردی تاریخی به ثبت رسید. در اکثر کرسی هایی که امکان رقابت وجود داشت نیز، رای مردم رنگ و بوی امید داشت. این همه در حالی بود که رقابت سال ٩۴، حقیقتا رقابتی نابرابر بود. امکانات امید در مقایسه با تبلیغات حریف، بسیار ناچیز بود. با این حال مردم اقبال به امیدی ها نشان دادند.
این اقبال برای ما هم حاوی پیام است و حامل وظیفه؛ مردم بر آن شرایط نابرابر غلبه کردند لذا حق دارند که از ما نیز، همین انتظار را داشته باشند. مردم موانع را
می شناسند و ناهمواری های راه را می دانند اما حق دارند که انتظار موفقیت نسبی از ما داشته باشند. وقتی خود مردم با وجود موانع کار خود را می کنند و رای خود را
می دهند حق دارند از ما هم انتظار داشته باشند که در مقابل این موانع عقب نشینی نکنیم و از جهد کردن و جان کندن در استیفای حقوق مردم، خسته نشویم.
در این حدود نه ماه سعی بر این بود که از عهدی که با مردم بستیم پا پس نکشیم. در این میان نقدهای موکلان، چراغ راه ما بود.
در این مدت عملکرد ما بالا و پایین داشت. گاهی از عهده عهدمان برآمدیم و گاهی نه؛ اما هیچ گاه از راهی که انتخاب کردیم پشیمان نشدیم. ما انتخاب کرده بودیم که امیدوارانه و مردم باورانه به خانه ملت وارد شویم. انتخاب ما این بود که از راه مردم جدا نشویم. مشفقانه درد محرومان را بشنویم و مصلحانه به قدرت برویم. اصلاح امور خلق را بر مصلحت خویش ترجیح دهیم. به هنگام دفاع از خلق زبانمان به لکنت نیفتد و در راه حق زانوانمان نلرزد. در این راه، عهد بستیم با مردم صداقت داشته باشیم و در
لابی های قدرت، حقوق ملت را وجه المعامله قرار ندهیم و در مراودات و معاملات کثیف وارد نشویم. عهد بستیم که عملکردمان شفاف باشد و دیوار سیاست ورزی مان شیشه ای باشد و با پستوهای تاریک قدرت و زبان فساد خیز آن، هیچ نسبتی پیدا نکنیم. این راهی بود که ما انتخاب کرده بودیم. مردم نیز به واسطه این ادعا، به ما آن اقبال را نشان دادند. اکنون نیز در سالگرد آن انتخاب، اعلام می داریم که بر سر عهد پیشین خود هستیم و «حقه مهر بدان مهر و نشان است که بود». اعلام می داریم که هر چند در این یکسال کاستی هایی در کارمان بود اما هنوز دلمان به پلشتی های قدرت آلوده نشده است. در سالگرد آن انتخاب بابت همه کاستی ها و قصورها البته، زبان عذرخواهی داریم. ما بابت اینکه خوزستان زیر خاک و غبار است عذر می خواهیم. از اینکه این همه بیکار در کشور غمباد کرده اند شرمنده ایم. در مقابل انباشت مسائل اجتماعی سرمان پایین است. از اینکه نتوانسته ایم حقوق شهروندی این مردمان را بطور تام و تمام استیفا کنیم عذرخواهی می کنیم.
میزان سهم ما در انباشت این مشکلات، مقصود این نوشته نیست. بر ذمه ماست که با هر میزان تقصیر، عذر تقصیر را به جای آوریم و از مسئولیت پذیری شانه خالی نکنیم..
با این همه اما، ما هنوز به آن راه، ایمان داریم. ایمان داریم که سلامت و سعادت در گرو همین میثاق است. لذا به بهانه هفت اسفند اعلام می داریم که عزم پای کشیدن نداریم و با این همه مشکلات، امید به اصلاح و تداوم این راه در گرو حمایت مردم است.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=219336
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما