دوشنبه 2 اسفند 1395 - 9:20

چه کسی آنفلوآنزای حاد پرندگان را وارد کهگیلویه و بویراحمد کرد؟

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به کهگیلویه و بویراحمد رسیده و تا کنون یک روستا را نیز در شهرستان دنا درنوردیده است.

صدیقه امیدی: آنفلوآنزا فوق حاد پرندگان در  روستای «بن زرد علیا » در شهرستان دنا مشاهده شده و تاکنون دستوری مبنی بر قرنطینه کردن روستانشنیان صادر نشده اما ورود و خروج پرندگان به طور زنده از این روستا ممنوع است.

به گزارش بویرنیوز، ویروس آنفلوآنزای پرندگان دارای سه تیپ C,B,A است که در طیور فقط تیپ A می تواند ایجاد بیماری کند و این تیپ علاوه بر طیور، سایر حیوانات همچون خوک، اسب و حتی انسان را نیز درگیر می کند.

یک مرغ فروش غیر بومی منشأ ورود بیماری است

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد در نشستی اضطراری که برای مقابله با این بیماری برگزار شد گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در یکی از روستاهای شهرستان سردسیری دنا مشاهده شده است.

بهمنش افزود: این بیماری از طریق فروش مرغ زنده توسط یکی از عرضه کنندگان مرغ زنده از استانهای همجوار وارد استان شده است.

وی با بیان اینکه مردم می توانند از طریق شماره تلفن ۱۵۱۲ موارد مشکوک را به دامپزشکی گزارش دهند، گفت: مردم از خرید و فروش هرگونه مرغ و سایر پرندگان به صورت زنده خودداری کنند.

بهمنش تصریح کرد: برای مقابله با این بیماری در روستای «بن زرد» تا کنون ۱۰۰۰ قطعه مرغ و کبوتر معدوم شده است.

وی بر همکاری مردم با دامپزشکی تاکید کرد و گفت: برخی اهالی روستا برای کنترل بیماری همکاری نمی کنند که متاسفانه این امر شیوع بیماری را به همراه خواهد داشت.

بهمنش تصریح کرد: غرامت طیور معدوم شده به مردم پرداخت می شود.

وی اظهار داشت: اگر مردم اصول قرنطینه ای و بهداشتی را رعایت کنند این بیماری قابل کنترل است.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ویروس آنفلوآنزا فوق حادپرندگان یک ویروس خطرناک است، گفت: روستانشنیان بن زردعلیا دنا  نیز توسط مرکز بهداشت واکسیناسیون شده اند و از روستانشینان نزدیک به این روستا نیز نمونه گیری شده است.

بهمنش از استقرار اکیپهای دامپزشکی در روستاهای استان خبر داد و گفت: ۲۰ اکیپ با بیش از ۶۰ نیرو در هشت شهرستان استان برای مقابله و اقدامات پیشگیرانه با بیماری فوق حاد پرندگان تشکیل شده است.

وی افزود: همه پرندگان باید تا شعاع یک کیلومتری از کانون آلودگی در این روستا معدوم شوند.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در بویراحمد مشاهده نشده است

فرماندار شهرستان بویراحمد نیز در این نشست گفت: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تاکنون در شهرستان بویراحمد گزارش نشده است.

کاظم نظری با بیان اینکه سرعت شیوع این بیماری بسیار زیاد است، افزود: احتمال ورود این بیماری به شهرستان وجود دارد.

وی تاکید کرد: با توجه به مصوبات جلسات استانی ورود پرندگان از استانهای فارس و اصفهان و منطقه لردگان به استان ممنوع است.

نظری اظهار داشت: باید با تمهیدات لحاظ شده خسارات احتمالی را به حداقل برسانیم.

وی تاکید کرد: در صورت شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد در شهرستان همکاری همه دستگاه ها همچون بنیاد مسکن، شهرداری، راه و شهرسازی و حمل و نقل و پایانه‌ها برای معدوم‌سازی پرندگان ضروری است.

فرماندار شهرستان بویراحمد پیشگیری را مهمترین راهکار برای مقابله با بیماری دانست و گفت: مردم از خرید طیوری که مهر دامپزشکی ندارند خودداری کنند.

وی افزود: مراکز بهداشت و خانه‌های بهداشت شهرستان باید موارد را به دقت رصد کرده و در صورت مشاهده، موارد پیشگیرانه اعمال شود.

به گزارش  مهر، بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طریق پرندگان مهاجر وارد کشور شده و تا کنون چند استان کشور را درگیر کرده است.

بیماری آنفلوآنزای پرندگان جزو بیماریهای هزارچهره طیور و مشترک بین انسان و دام است

به گفته کارشناسان بیماری آنفلوآنزای پرندگان جزو بیماریهای هزارچهره طیور و مشترک بین انسان و دام است که با تغییر سویه‌های خود همواره صنعت پرورش طیور و جمعیت انسانی جامعه را تهدید می‌کند.

یک کارشناش علوم دامی گفت: علت اولیه این بیماری پرندگان مهاجر هستند.

هومن باختری با بیان اینکه پرندگان مهاجر معمولا فاقد علائم بالینی هستند افزود: ویروس این بیماری در روده های پرنده تجمع یافته و از راه مدفوع دفع می شود.

وی اظهار داشت: آب آشامیدنی آلوده و غذای طیور، تماس غیرمستقیم از طریق وسایل و تجهیزات آلوده به قطرات و ترشحات تنفسی نیز از دیگر راه های انتقال ویروس است.

باختری اظهار داشت: دوره نهفتگی این بیماری متفاوت است و به عوامل مختلفی بستگی دارد.

وی دوره نهفتگی بیماری را از چند ساعت تا سه روز و در گله نیز تا حدود ۱۴ روز عنوان کرد.

به گزارش مهر، ویروس آنفلوآنزای پرندگان به دو دسته فوق حاد و تحت حاد تقسیم بندی می شوند که در این میان حتی سویه های تحت حاد نیز امکان جهش و تبدیل به سویه های فوق حاد را دارا هستند و این امر برای جمعیت انسانی خطر ساز است.

در اغلب موارد ابتلا به ویروس آنفلوآنزای پرندگان تنها یک بیماری خفیف ایجاد می کند، ولی در هر صورت برخی از سویه ها همچون H۵N۱  و H۷N۹ می توانند بیماری شدید و یا حتی کشنده در انسان ایجاد کنند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=218384
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ک.الف گفت:

    من همیشه گفته ام که مرغ ونان لواش نقش عمده ای درتنزل جایگاه سلامت مردم استان ما داشته اند.درکشورهای پیشرفته دارندازمرغ ارگانیک استفاده میکنندوماهنورمثل نیم قرن پیش ازمرغ واکسنی وهورمونی.حداقل جهادکشاورزی چندتا تولیدی مرغ سبز راه اندازی کنندیا یارانه خریدبه مردم بدهندتابتوانندمرغ فاقدانتی بیوتیک تهیه کنندازاین مراکزوازخارج استان واردکنند!

    • ناشناس گفت:

      آقا کی بر کی؟مسئولا گوشت مرغ نمیخورن که به فکر این حرفها باشن.. گوشت شتر مرغ و بوقلمون جایگزین گوشت مرغ توی سفره هاشون هست

دیدگاه شما