شنبه 30 بهمن 1395 - 8:01

راه حل رئیس نظام مهندسی ساختمان برای توقف تخلفات ساخت و ساز در کهگیلویه و بویراحمد

اجرای تمام و کمال قوانین راه حل رفع همه مشکلات و حرکت رو به جلو به سمت توسعه و آبادانی است.

رئیس نظام‌مهندسی ساختمان استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه قانون نظام‌مهندسی همانند قوانین دیگر مانند قانون مجازات، تأمین اجتماعی یا شهرداری‌ها لازم الزام اجرا است گفت: اگر مقررات ملی ساختمان به طور صحیح در تمام مراحل طراحی ، اجرا و نظارت اجرایی شود هیچ مشکلی برای سازه ها چه از نوع اسکلت فلزی و چه اسکلت بتنی به وجود نمی آید.

به گزارش روابط عمومی سازمان،احمد رضا خورشیدی در گفت‌وگو با «دبیرخانه چهره سال صنعت ساختمان کشور» گفت: نباید مسئولین دراجرای قوانین مسامحه کنند زیرا اجرای دقیق این قوانین حافظ منافع ملی و اقتصادی جامعه است.

وی بابیان اینکه باید هماهنگی‌های خوبی بین عوامل ساخت‌وساز اعم از طراح، ناظر، سرمایه‌گذار، سازنده و مالک شکل بگیرد گفت: هرکدام از این عوامل حلقه‌های یک زنجیر هستند و نبود یکی از این حلقه ها کل زنجیر را متزلزل می کند.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان اظهار داشت: سازمان نظام‌مهندسی نباید در زمینه انجام وظایف خود به نحو مطلوب از هیچ تلاشی فروگذاری یا ملاحظه کاری داشته و منافع یک شخص را به جامعه ترجیح دهد.

خورشیدی در ادامه گفت: شهرداری باید صرفاً نقشه‌هایی را بپذیرد که علاوه بر اینکه ممهور به مهر یک مهندس طراح صلاحیت‌دار بوده به تأیید سازمان نظام‌مهندسی ساختمان نیز رسیده باشد.

وی بابیان اینکه شهرداری باید پرونده‌های متقاضیان در حیطه دریافت پروانه ساخت را به سازمان نظام‌مهندسی ارجاع دهند افزود: ازآنجایی‌که تعداد تخلفات ساختمانی روند کاهشی ندارد باید تمام دستگاه‌های اجرایی و نظارتی عزم جدی برای اصلاح وضعیت موجود داشته باشند.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان گفت: سازمان نظام‌مهندسی همواره در راستای اجرای قانون و مقررات ساختمان با مهندسانی که به هر نحو در تقویت چرخه تخلفات دخیل و یا در انجام تعهدات خود مسامحه کنند برخورد قانونی و قاطع داشته و خواهد داشت. جرم این عده قابل‌بخشش نیست زیرا این عده همانند پزشکان متعهد به حفظ اخلاق حرفه‌ای و به‌طور مستقیم باجان مردم در ارتباط هستند.

خورشیدی در ادامه بابیان اینکه قانون نظام‌مهندسی ناقض هیچ قانونی نیست تأکید کرد: تمام قوانین ساخت‌وساز پشت‌به‌پشت هم و تکمیل‌کننده هم است و نباید در خصوص اجرای قوانین یک ارگان مانند شهرداری یا نظام‌مهندسی دچار تناقض شویم.

وی همچنین در ادامه گفت: باید حمایت‌های زیادی در خصوص فرهنگ‌سازی اعمال شود. در حال حاضر کوچک‌ترین فرهنگ‌سازی برای اجرای صحیح قوانین و مقررات ملی ساختمان نشده است همه‌روزه تبلیغات متعددی از تلویزیون سراسری و استانی بابت کالاهای مختلف یا صرف جویی اعمال می‌شود اما تاکنون هیچ تبلیغی در خصوص یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد و اجتماع یعنی ساخت‌وساز پخش نشده است.

خورشیدی بابیان اینکه متأسفانه رسانه‌ها حمایتی از عرصه ساخت‌وساز نمی‌کنند گفت: این بخش به حمایت همه‌جانبه و نیازمند فرهنگ‌سازی گسترده است.

وی درنهایت گفت: در حال حاضر اجرای قوانین نظام‌مهندسی قابل‌لمس است اما در رتبه قابل قبولی قرار ندارد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=217820
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما