یکشنبه 24 بهمن 1395 - 0:08

جزئیات فروش و واگذاری کارخانه آرد یاسوج؛ راه نجات این کارخانه چیست؟

گروه اقتصادی- زمزمه های واگذاری کارخانه آرد، نشاسته و گلوگز یاسوج به بخش خصوصی با تایید روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر رنگ واقعیت به خود گرفت.
به گزارش بویرنیوز، اگر چه مزایده فروش کارخانه آرد، نشاسته و گلوگز یاسوج منتشر شد و در سامانه رسمی نیز در دسترس همه قرار دارد اما گویا در مرحله اول این مزایده کسی شرکت نکرده است و خریداری هم نبوده است و حال آنکه مسئولان کارخانه آرد یاسوج با روایت دیگری، مخالفت بنیاد شهید با روند واگذاری را دلیل توقف فروش می دانند.
کارخانه آرد، نشاسته و گلوگز یاسوج به تایید روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر کم کار شده است و به دلیل اینکه آرد زمینه تخصصی سازمان کوثر نیست فروش آن حتمی است و از طرفی درج آگهی فروش آن نیز در این شرایط برای کارگران، ترس از بیکاری و مسائل پس از آن را رقم زده است و حتی واکنش های تدافعی را نیز در بر داشته است.
اما واگذاری آن به بخش خصوصی توانمند آیا باید موجبات ترس باشد یا خوشحالی؟ و این سوالی است که پاسخ آن به خصوص برای کارگران مشعول در آن یک علامت سوال بزرگ است.
در گام اول سازمان کوثر اعلام کرده کارخانه به صورتی واگذار می شود که حقوق تمامی ذینفعان از جمله کارگران مشغول در کارخانه باید حفظ شود و از این بابت نگرانی وجود ندارد.
در وهله بعد معمولاً صنایع وقتی در دست نهادهای دولتی و نیمه دولتی هستند به دلیل تامین حاشیه امن، آنطور که باید به فکر سود و تولید بیشتر و بهره وری نیستند و کم کاری های مستمر صنایع اینچنینی و حتی در برخی موارد تعطیلی کامل آنها، دلیلی بر این مدعا است.
تجربه نشان داده واگذاری صنایع به بخش خصوصی خوشنام و توانمند می تواند برای فعال شدن چرخه تولید و اشتغال، بهره وری و درآمدزایی بیشتر مؤثر باشد چرا که فردی که هزینه میلیاردی می کند هدفش سود  و درآمد زایی است و برای جبران هزینه اش راهی جز تولید بیشتر ندارد و در ادامه تولید بیشتر درآمد زایی بیشتر و حتی اشتغالزایی بیشتر را در پی خواهد داشت.
در مورد کارخانه آرد، نشاسته و گلوگز یاسوج هم باید گفت تنها راه خلاصی از رکود در تولید و کم کاری در این صنعت  بخش اعتماد به بخش خصوصی است، چرا که الان استان نیاز به سرمایه گذاران مطرح دارد که هم بتواند جانی به تولید بدهد و هم از طرفی به اشتغال کمک کند امری که بدون شک با وابستگی این دست صنایع و رخوت موجود نمیتوان چندان به آن امیدوار بود.
به گزارش بویرنیوز، تمام مسئولان نبود سرمایه گذار در استان محروم کهگیلویه و بویراحمد را دلیل عمده عدم توسعه یافتگی آن میدانند و همین امر حمایت از بخش خصوصی و واگذاری این قبیل صنایع دارای ظرفیت بالقوه به بخش های خصوصی را برای برون رفت از معضلات کنونی ضروری می سازد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=216734
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. سعید گفت:

    اتفاقا بهتر الان مثلا میگن بابا سازمان کوثر حمایت میکنه چه نیازی به تولید بیشتر داریم اما اگر خصوصی بشه طرف برای سود مجبوره بیشتر تلاش کنه و رونق هم بیشتر میشه

    • مهسا نیک نژاد گفت:

      کلا صنایع وابسته به دولت و نیمه دولتی خیلی خودشون رو ملزم به تولید بیشتر و اشتغال بیشتر نمیبینن

  2. رضا بی باک گفت:

    اصل44می گویدبخش خصوصی ماهم موظفیم بگوییم اصل 44ولی در استان ما بخش خصوصی تاکنون ضعیف عمل نموده اند اگر فردی کارآمد ومتعهد وملتزم وجودداشته باشدوسرمایه کافی هم داشته باشد بهتر از روال گذشته است.

  3. کریم گفت:

    این روند کنونی آرد الکی هست میگن حقوق میدن دیگه نیاز به کار و ….نمیبینن پس بهتره واگذار شه

  4. ناشناس گفت:

    هیچ بخش خصوصی با سرمایه شخصی برای خرید آن پیشقدم نخواهد شد. سازمان اقتصادی کوثر نیز خود میداند که این کارخانه هرگز بازدهی مد نظر آنها را نخواهد داشت. فقط در پی رهایی از شر آن است.
    چنانچه وام بلند مدت (مثلاً 20 ساله) بدون بهره و یا کم بهره برای خرید آن داده شود، ممکن است صرفاً یک سرمایه گذار بومی برای خرید آن به ثمن بخس وارد عمل شود.
    برای آنکه کارگران این کارخانه دچار مشکل نشوند، بهتر همچنان فعلاً کارخانه نزد سازمان کوثر باقی بماند.

  5. ناشناس گفت:

    “به گزارش بویرنیوز، تمام مسئولان نبود سرمایه گذار در استان محروم کهگیلویه و بویراحمد را دلیل عمده عدم توسعه یافتگی آن میدانند”
    آیا تاکنون به دلیل این امر فکر کرده اید؟

دیدگاه شما