سه شنبه 5 بهمن 1395 - 8:32

پدیده‌های نجومی جالب در بهمن‌ ماه

رییس انجمن نجوم آماتوری ایران ماه گرفتگی نیم سایه، هم نشینی ناهید و ماه و رویت هلال ماه جمادی الاول را از جمله رویدادهای آسمانی بهمن ماه عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، مسعود عتیقی گفت: چهارشنبه (6 بهمن ماه) 4:16 بامداد سیاره تیزپای تیر 3.7 درجه جنوب کره ماه خواهد بود؛ از آنجاکه این سیاره شانس کمی برای رصد توسط علاقمندان دارد، ماه آدرس خوبی برای یافتن این جرم در این بامداد به حساب می آید.
وی افزود: شنبه 9 بهمن ساعت 3:37 بامداد ماه نو خواهد شد که برای این منظور لازم است که به اولین غروب خورشید در شامگاه روز شنبه جهت رویت هلال ماه توجه کنیم؛ در غروب این روز به رغم برخی پارامترهای نسبتا مناسب اما با یک هلال بحرانی از نظر پارامترهای علمی مواجه هستیم ؛ چه بسا در مناطق جنوب غربی کشور شرایط مناسب تری برای رویت هلال ماه آن هم توسط افراد باتجربه و با ابزارهای قدرتمند رصدی در ارتفاعات وجود داشته باشد که باید برای رویت این هلال جمادی الاول اقدام و در صورت عدم رویت آن، ماه ربیع الثانی 30 روزه تمام خواهد شد.
عتیقی ادامه داد: قطعا در شامگاه یکشنبه با هلالی مواجه خواهیم شد که طول کمان بالا و روشنایی به نسبت مناسب و در ارتفاع مناسبی از افق غربی قرار دارد؛ این ماه به سادگی با چشم غیرمسلح توسط افراد باتجربه قابل رویت است.
سه شنبه 12 بهمن، ساعت 18:4 شامگاه این روز ملکه آسمان شامگاهی سیاره ناهید 4.1 درجه شمال کره ماه قرار خواهد گرفت. شاید علامت پرچم برخی کشورها را که با هلال ماه و یک ستاره همراه است، دیده باشید تصویر نجومی این روز در آسمان تداعی کننده این شکل زمینی است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطر نشان کرد: چهارشنبه 13 بهمن ساعت 4:39 بامداد سیاره سرخ بهرام 2.3 درجه شمال ماه خواهد بود. بدیهی است در این زمان ماه در افق کشور غروب کرده است؛ همچنین شنبه 16 بهمن ، کره ماه ساعت 7:49 دقیقه صبح به وضعیت تربیع اول می رسد و نیمی از روشنایی قرص ماه قابل مشاهده است. دو روز بعد یعنی دوشنبه 18 بهمن ساعت 17:29 دقیقه ماه به کمترین فاصله با زمین رسیده و در این زمان 368 هزار و 817 کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت.

ماه گرفتگی نیم سایه
عتیقی گفت: ساعت 4:03 شنبه 23 بهمن ماه در وضعیت بدر (ماه کامل) خواهد بود؛ در این شب کره ماه در نیم سایه زمین قرار گرفته و ماه گرفتگی نیم سایه که در قدیم از آن به عنوان خسوف غیرمرئی یاد کردند، به وقوع می پیوندد. بدیهی است با توجه به حساسیت چشم انسان قرار گرفتن ماه در نیم سایه زمین تغییر محسوسی در نور ماه ایجاد نخواهد کرد و این پدیده با چشم و یا ابزارهای رصدی قابل مشاهده و تشخیص نخواهد بود.

وی ادامه داد: چهارشنبه 27 بهمن سیاره غول پیکر برجیس که ایرانیان باستان از آن به نام زواش یاد می کردند 2.7 درجه جنوب کره ماه در ساعت 18:25 دقیقه قرار می گیرد.تربیع آخر ماه ساعت 23:3 دقیقه شنبه 30 بهمن خواهد بود؛ در این شب ماه در اوج زمینی خود قرار داشته و ساعت 44 دقیقه بامداد 404 هزار و 376 کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت. شنبه 30 بهمن ماه ساعت 23:3 دقیقه در وضعیت تربیع آخر قرار می گیرد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=214218
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما