پنجشنبه 30 دی 1395 - 14:11

یک زن رقیب روحانی در انتخابات ریاست جمهوری (+عکس)

این ‌روزها دوباره نامش برسرزبان ها افتاده. شده است سخنگوی جبهه تازه تاسیس اصولگرایان؛ همان جبهه ای که قراراست کاندیدای نهایی اصولگرایان ورقیب حسن روحانی رادر سال 96 تعیین تکلیف کند؛مرضیه وحید دستجردی.
همان آشنای دولت سابق است،این بار نه به عنوان نخستین وزیر زن در تاریخ جمهوری اسلامی، بلکه به واسطه مسئولیت سخنگویی درجبهه نیروهای مردمی انقلاب اسلامی.
راستش را بخواهید وحید دستجردی دراین ایام، به خاطر چیزهای دیگری نیز مورد توجه
قرار گرفته، مثلا اینکه شاید او همان رقیب حسن روحانی برای سال 96 باشد !
درست خواندید! این بار پای یک زن در میان است …
**
استراتژی اصولگرایان چیست ؟
اما از چه روی اصولگرایان از میان همه ؛ باید به مرضیه وحید دستجردی بیندیشند ؟
جناح محافظه کار برای سال 96 بیش از آنکه به فکر پیروزی درانتخابات باشد دو موضوع را در برنامه انتخاباتی اش دارد. نخست اینکه با تکثر کاندیداها پای به عرصه انتخابات بگذارد تا در مناظره های انتخاباتی از طریق چند کاندیداعلیه روحانی و سیاست هایش قیام کرده و اورا مورد نقد وهجمه قراردهد .
دوم اینکه بتواند با نگاه داشتن یک کاندیدای مطلوب رای شکن تا روزرای گیری، آرای حسن روحانی‌‌را در سال 96 کاهش دهد.
اصولگرایان نیک می دانند به هر اندازه که حسن روحانی با رای کمتری به ریاست جمهوری برسد، فرصت عرض اندام آن ها درچهار ساله دوم دولت وی نیز بیشتر شده و می توان او را به خاطر این آرای کم سرکوفت زد.
ولی این گزینه رای آور رای شکن!اصولگرایان،چرا باید مرضیه وحید دستجردی باشد؟مگر اوکیست ؟
**
مرضیه وحید دستجردی
اگر چه پیش از مرضیه وحید دستجردی کسانی چون فرخ رو پارسا و مهناز افخمی تجربه وزارت در ایران را داشته اند، اما به وزارت رسیدن دستجردی به عنوان زن در طول تاریخ 38 ساله انقلاب برای اولین بار اتفاق افتاد ، اتفاقی که باعث شد دولت احمدی نژاد برای مدتی هم که شده از آن چهره تند و خشن که خیلی ها در سال 84 از این دولت متصور بودند، فاصله بگیرد. احمدی نژاد با انتخاب مرضیه وحید دستجردی به عنوان وزیر بهداشت کشور، نشان داد که می توان در دولت های
پس از انقلاب به غیراز مسئولیت های محیط زیستی! به زنان پست و مقام های بالای دولتی مثل وزارت را سپرد …وحالا وزیری بر سر کار نشست که عده ای او را از جمله مردترین عضو کابینه احمدی نژاد برمی شمردند .
مرضیه وحید دستجردی پیش از وزارت اما؛ از لحاظ تفکری چندان هم روشنفکر و ترقی خواه به نظر نمی آمد. بدنیست که بدانید او یکی از مطرح‌کنندگان «طرح تفکیک جنسیتی در بیمارستان‌ها» است. وی حتی با پیوستن ایران به طرح کنوانسیون امحای تبعیض علیه زنان مخالفت کرد و یک جورهایی آن طرح را نماد فمینیسم دانست. هرچند روی هم رفته باید گفت رفتارهای وحید دستجردی خیلی هم مثل سایر زنان هم جناحی‌اش ضد زن نبوده !! یا همچون زنان مجلس نهم علیه ورزشگاه رفتن بانوان شعار و فریاد وامصیبتا سرنداده است!
**
محبوبیت
با همه این احوال ؛ مرضیه وحید دستجردی در برهه ای از زمان محبوب مردم شد و نماد جدایی طلبی از محموداحمدی نژاد . چون دیری نپایید که از جمله مردترین عضو کابینه! با اوقاتی تلخ ساز جدایی از دولت را زد. دعوای او با محمود احمدی نژاد
هم ظاهرا دعوای اختصاص ندادن ارز دولتی برای مصارف پزشکی و دارویی در اوج تحریم ها بود. احمدی نژاد می گفت ارزبه داروها تعلق گرفته ، وزیر انکار می کرد.
البته این دو بر سر برکناری باقر لاریجانی – برادر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، قائم مقام وزیر بهداشت و رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران – نیز باهم اختلاف داشتند . وزیر، پشت باقرلاریجانی را گرفت و گفت او را تغییر نمی‌دهم و خلاف دستور احمدی نژاد که خواهان عزل او بود،عمل کرد !
سرانجام، مرضیه وحید دستجردی از کار برکنار شد. برکناری او همانا و تبدیل شدن یک بانوی اصولگرای نه چندان میانه رو! به یک قهرمان ملی همان .
حالا وزیر زن جمهوری اسلامی به خاطر ایستادگی در برابراحمدی نژاد محبوبیت یافت شاید هم
به واسطه همان محبوبیت هاست که اکنون درراس یکی از پیشروترین جبهه‌های اصولگرایی
قرار گرفته است.
**

677217_471
چرا رای آور است ؟
مرضیه وحید دستجردی یک زن است. یک زن که با هر نوع اندیشه ای چه اصولگرا چه اصلاح طلب ، چه روشنفکر و چه متحجر، می تواند یک تابوشکن باشد. تابو شکنی که قادر خواهد بود حتی بخش الیت جامعه و گروهی از اصلاح طلبان و همین طور زنان را به سمت خود جلب کند ، پروانه سلحشور رئیس فراکسیون زنان که یک اصلاح طلب به تمام معناست به ایسنا در اینباره گفته :« البته برای من به عنوان یک زن اصولگرا و اصلاح‌طلب فرقی ندارد و کسی که جایگاه زنان را ارتقا دهد از آن استقبال می‌کنم. خانم دستجردی رقیب خوبی برای آقای روحانی است که در بین اصلاح‌طلبان هم شناخته شده است. من از این مسئله که ایشان یک رجل و سیاسی و موجه است استقبال می‌کنم.»
هرچند مرضیه وحید دستجردی را نمی توان دارای کاریزمای لازم دانست اما صرف زن بودن او و همین طور شهرت و سابقه سیاسی و اجرایی اش
می تواند بسیار موثر باشد . از آنجایی که مردم ما همواره با هیجان و احساساتی شدن در انتخابات شرکت می کنند ، حضور یک زن ولو اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری هم می تواند در بین گروه زیادی از مردم این حس هیجان را ایجاد کرده و باعث رای آنها به مرضیه وحید دستجردی و کاهش رای حسن روحانی شود .
اصولگرایان و توجه به زن ؟
اما جای پرسش اینجاست که چگونه جناح اصولگرا که همواره نگاه نه چندان جالبی به زنان دارد و بارها و بارها آن ها را از حقوق های مختلفی به بهانه های واهی باز می داشته است و حتی بعضا رفتن به ورزشگاه ها ، حضور در دانشگاه ها و
محل‌های کار را به صلاح این قشر نمی داند ، اکنون در صدد معرفی یک زن به عنوان کاندیدای رئیس جمهوری است!
عده ای معتقدند که این جناح درمعرفی یک زن در انتخابات ریاست جمهوری نیز، از این ایده، استفاده ابزاری کرده است؛ استفاده ابزاری برای اهداف جناحی .
با این استدلال که اصولگرایان می دانند وحید دستجردی رئیس‌جمهور بشو نیست! و با خیال راحت ازاین موضوع ، او را برای رقابت با روحانی برگزیده اند تا صرفا به خاطر زن بودن بتواند رای گروهی از مردم را به سمت خود جلب کرده و باعث کاهش آرای حسن روحانی شود.
اما دسته دوم کسانی هستند که بر خلاف این استدلال ،صرفا حضور یک زن در رقابت های ریاست جمهوری را به واسطه همان تابوشکنی ، نکته بسیار مثبتی می دانند. حتی علیرغم اینکه اصولگرایان اساسا نه به حقوق زنان اشراف داشته باشند و نه این موضوع برایشان اهمیتی داشته باشد!
**
رجل سیاسی
ولی یک سوال ! آیا رویای کاندیداتوری یک زن ؛
حتی اگر آن زن ، یک زن اصولگرای سابقا وزیر باشد، رویایی دست نیافتنی است؟
38 سال است واژه رجل سیاسی در قانون، شرایط را برای کاندیداتوری هر زنی پیچیده و دشوار کرده .
می‌گویند اینکه برای رئیس جمهور شدن باید زن نباشی، یک قانون است؛ قانونی با استناد به لفظ رجل سیاسی .
هرچند شورای نگهبان تا به امروز هیچ گاه نگفته که نباید یک زن کاندیدای ریاست جمهوری باشد ولی هیچ وقت نیز یک زن را برای انتخابات ریاست جمهوری تایید نکرده است و حال پرسش اینجاست که…
هرچند شورای نگهبان تا به امروز هیچ گاه نگفته که نباید یک زن کاندیدای ریاست جمهوری باشد ولی هیچ وقت نیز یک زن را برای انتخابات ریاست جمهوری تایید نکرده است و حال پرسش اینجاست که مرضیه وحید دستجردی می‌تواند پیش قراول یک اتفاق بی سابقه باشد ؟
درطی ماه‌های اخیر، شورای نگهبان و البته سخنگوی آن، درباره رجل سیاسی دوپهلو تر از گذشته ودر عین حال امیدوار کننده تر سخن می‌گویند.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرده:” زنان حتما می‌توانند در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری به‌عنوان نامزد ثبت‌نام کنند، ولی موضوع رجل سیاسی در شورای نگهبان هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. بحث شاخص‌های رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن را در دست بررسی داریم و به‌طور قطع دنبال این هستیم که بتوانیم معیارها و شاخص‌های روشن و شفافی را در این جهت اعلام کنیم.”
و یا در جایی دیگر می‌گوید:” فعلا نمی‌توانم نظر شورا را درباره رجل سیاسی اعلام کنم.”
امسال حتی شورای نگهبان ازمردم نیزدرباره واژه رجل سیاسی نظر خواهی کرد!
مجموعه اقداماتی که نشان می‌دهد مرجع بررسی تایید صلاحیت‌ها، این بار به صورت ویژه‌تر از همیشه نسبت به واژه “رجل سیاسی” توجه داشته و می‌خواهد این موضوع را که آیا گاهی می‌شود یک زن رابرای ریاست جمهوری تایید کرد؟ بررسی کند.
شاید همین دقت نظر است که موضوع کاندیداتوری مرضیه وحید دستجردی برای سال۹۶ را جدی تر مطرح می‌کند.
مرضیه وحید دستجردی هم از سویی رابطه خوبی با حاکمیت دارد و هم از جهات مختلف گزینه مطلوبی برای اصولگرایان است؛ برای همین اگر وی به خاطر زن بودن رد صلاحیت شود برای اصولگرایان مطلوب نیست.
روحانی و یک رقیب زن !
با این اظهارنظرها و تلاش‌ها شاید خیلی گزاف نیست اگر بگوییم مرضیه وحید دستجردی می‌تواند به ورود برای رقابت‌های ریاست جمهوری سال ۹۶ نیز امیدوار باشد. بخصوص آنکه به یاد بیاوریم او همان موقعی هم که باید از مجلس بابت وزیر شدنش رای اعتماد می‌گرفت ؛ با مخالفت‌های زیادی به استنادات مختلف در مورد وزارت زن روبه رو شد اما درنهایت توانست به وزارت برسد.
حال باید دید او می‌تواند این بار هم از سد واژه رجل سیاسی بگذرد و رقیب حسن روحانی در سال ۹۶ شود ؟
———————–
مرضیه وحید دستجردی یک زن است. یک زن که با هر نوع اندیشه ای
چه اصولگرا چه اصلاح طلب، چه روشنفکر و چه متحجر، می‌تواند یک تابوشکن باشد. تابو شکنی که قادر خواهد بود حتی بخش الیت جامعه و گروهی از اصلاح طلبان و همین طور زنان را به سمت خود جلب کند

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=213717
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما