چهارشنبه 29 دی 1395 - 23:46

راه‌اندازی بزرگترین کمپین «شهر پاک» کشور در یاسوج (+تصاویر)

دبیر اجرایی نهضت سبز زاگرس از راه‌اندازی بزرگترین کمپین «شهر پاک» کشور در یاسوج خبر داد. نخستین نشست برنامه‌ریزی اجرای کمپین «شهر پاک» به همت تشکل مردم نهاد نهضت سبز زاگرس با حضور مسوولان و نمایندگان ادارات و سازمان‌های کهگیلویه و بویراحمد در محیط زیست مرکز استان برگزار شد.

به گزارش «بویر نیوز»، امید سجادیان دبیر اجرایی نهضت سبز زاگرس در این نشست اظهار کرد: تشکل مردم نهاد نهضت سبز زاگرس در نظر دارد پویش زیست محیطی «شهر پاک» را برای نخستین بار در کشور در این استان عملیاتی کند.

photo_2017-01-18_23-37-45

دبیر اجرایی نهضت سبز زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه این پویش در محورهای مختلفی اجرا خواهد شد، افزود: حقوق شهروندی و مدنی (روز بخشش، آشتی با سینما، اهدای کتاب، تفکیک زباله، عدم خشونت با حیوانات، کمیته‌های مردمی و گردشگری مسوولانه)، ترافیک (سه‌شنبه بدون خودرو و بین خطوط برانیم) از محورهای این پویش است.

وی، سلامت و تغذیه (سه‌شنبه بدون گوشت، بدون دخانیات و عدم استفاده از ظروف یکبار مصرف)، خرید پاک (سه‌شنبه بدون کیسه پلاستیکی و اول فکر بعد خرید) و محیط زیست و پوشش گیاهی (نهال‌کاری، کمیته مردمی اطفای حریق و ایجاد نهالستان) از دیگر محورهای پویش «شهر پاک» است.

این مسوول با بیان اینکه فعالیت پویش «شهر پاک» به صورت مجازی از یک ماه گذشته آغاز شده است، گفت: استارت مرحله عملیاتی این پویش مردمی از امروز آغاز شد وازجمله مصوبات نشست امروز بود.

وی از تهیه و تولید کیسه پارچه‌ای با همکاری شرکت سینره خبر داد و گفت: این کیسه ها برای جایگزین شدن کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌ها تولید و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

این مسوول تصریح کرد: کمپین «شهر پاک» بزرگترین کمپین محیط زیستی کشور است، که برای نخستین بار در یاسوج به عنوان پایلوت اجرا خواهد شد و امیدواریم بتوانیم با اجرای مطلوب این طرح الگوی خوبی برای سایر استان‌های کشور باشیم.سجادیان، تصریح کرد: گزارش پیشرفت کار این طرح باید به صورت هفتگی تهیه و جهت استفاده سایر استان‌ها به گروه «قرار سبز» ارسال شود.

دبیر اجرایی نهضت سبز زاگرس در کهگیلویه و بویراحمد، داشتن شهری پاک و زندگی سالم را از مهم‌ترین اهداف این اقدام عنوان کرد و بیان داشت: نهضت سبز زاگرس تاکنون در این حوزه فعالیت‌های مختلفی را انجام داده است.وی از دیگر مردم، دستگاه‌ها و سازمان‌ها خواست برای اجرای هر چه بهتر اجرا شدن این برنامه مهم با تشکل نهضت سبز همکاری لازم را داشته باشند.

این مسوول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تشکل مردم نهاد «نهضت سبز زاگرس» از سال 78 فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: این تشکل تاکنون اقدامات خوبی در راستای حفاظت از محیط زیست انجام داده است.

سجادیان، اجرای طرح جنگلانه، پاکسازی مناطق ذخیره‌گاه دنا، برگزاری کلاس‌های آموزشی پسماند، آموزش کاشت بلوط در مدارس، برگزاری مسابقه نقاشی با موضوع هوای پاک، شناسنامه‌دار کردن بلوط‌ها و کاشت گیاهان در حال انقراض را از مهم‌ترین فعالیت‌های این تشکل عنوان کرد.

وی ادامه داد: برپایی نمایشگاه توانمندسازی بانوان، پاکسازی پارک جنگلی یاسوج در هفته سلامت، برگزاری کارگاه اطفای حریق، برپایی غرفه نهضت سبز در نمایشگاه فیلم سبز و کاشت بذر گیاهان بومی در منطقه دمچنار بویراحمد از دیگر فعالیت‌های مهم این تشکل است.

نقش موثر آموزش در فرهنگ‌سازی و حفاظت از محیط زیست

سید اسدالله هاشمی مدیر کل محیط زیست استان  نیز در این نشست با بیان اینکه از 29 دی تا ششم بهمن به نام هفته «هوای پاک» نامگذاری شده است، اظهار کرد: قرار است برنامه‌هایی متناسب با این هفته به همت تشکل مردمی «نهضت سبز زاگرس» اجرا شود.

مدیر کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد ضمن تقدیر از فعالیت‌های این تشکل در راستای توجه و تلاش برای حفاظت از محیط زیست، تصریح کرد: از 20 تشکل ثبت شده تنها یک یا دو تشکل فعال هستند که تشکل مردمی «نهضت سبز زاگرس» فعالیت بسیار چشمگیر و ارزنده‌ای دارد.

وی فعالیت این تشکل را در راستای حفاظت از محیط زیست برای ارتقای سلامت جامعه عنوان کرد و یادآور شد: فعالیت تنها یک گروه یا اداره خاص این هدف را محقق نمی‌کند.

این مسوول بر فراهم کردن زمینه حضور بیشتر مردم توسط دولت و مسوولان در این حوزه تاکید کرد و بیان داشت: یکی از مواردی که باید برای حل آنها عزم عمومی صورت گیرد توجه به افزایش خودروها در یاسوج است که باعث ایجاد ترافیک و آلودگی شده است.

هاشمی، شورای شهر را از دیگر عوامل موثر در حل مشکلات زیست محیطی بیان کرد و افزود: شورای شهر باید مشکلات زیست محیطی را مورد توجه قرار داده و نسبت به رفع آنها اقدامات اساسی انجام دهد.

مدیر کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ظرفیت بالای گردشگری استان به خصوص یاسوج، گفت: این موضوع از مسائل اصلی شهر است که باید به صورتی ویژه مورد توجه قرار گیرد.

مدیر کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد، آموزش، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی را از مهم‌ترین موارد موثر در نهادینه کردن هر فرهنگی بیان کرد و گفت: سرمایه‌گذاری در آموزش و آگاهی‌بخشی از اهمیت بالایی برخوردار است و باید بدانیم هر چه در این حوزه هزینه کنیم ضرر نکرده‌ایم.

وی شناسایی و رفع مشکلات زیست محیطی را نیازمند فرهنگ‌سازی دانست و خاطرنشان کرد: صدا و سیما، آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و اصحاب رسانه می‌توانند در این خصوص یاریگر ما باشند.

این مسوول در بخش دیگری از سخنان خود به وجود پسماندها و زباله‌ها در اطراف و حاشیه شهر اشاره کرد و گفت: این عوامل علاوه بر ایجاد چهره نامطلوب برای شهر باعث آلودگی محیط زیست و بروز انواع بیماری‌ها خواهند شد.

هاشمی، ادامه داد: امیدواریم شهرداری با توجه بیشتر به این موضوع ضمن حفاظت از محیط زیست زمینه ارتقای سلامت مردم را فراهم کند.مدیر کل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به نقش موثر شهرداری در حفاظت از محیط زیست، تصریح کرد: شهرداری باید در کنار محیط زیست و تشکل‌های زیست محیطی حضور داشته و کمک‌کار آنها باشد.

شایان ذکراست مسوولان و نمایندگان ادارات و سازمان‌های کهگیلویه و بویراحمد نیز دراین نشست پیرامون موضوعات کمپین به گفت وگو وتبادل نظر پرداخته ودیدگاههای خود را اعلام کردند وقرار است جلسات بعدی نیز برگزار گردد.

 photo_2017-01-18_23-37-54

photo_2017-01-18_23-37-58

photo_2017-01-18_23-38-07

photo_2017-01-18_23-38-16

photo_2017-01-18_23-38-29

photo_2017-01-18_23-38-36

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=213652
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما