شنبه 25 دی 1395 - 0:22

پروژه‌ای که از نان شب برای یاسوج واجب‌تر است

تصفیه‌خانه اضطراری شهر یاسوج پروژه‌ای است که اگر مسؤولان امروز ساخت آن را جدی نگیرند شاید در همین تابستان شهر یاسوج با بحرانی بزرگ مواجه شود.

به گزارش «بویر نیوز»، شاید وقتی سخن از بحران آب در برخی مناطق استان کهگیلویه و بویراحمد همانند شهر یاسوج کنیم با نیشخند و پوزخند روبرو شویم و خواننده و بیینده خبر و گزارش زیاد قضیه را جدی نگیرند.

شاید هم حق با مردم باشد چرا که هر روز در اخبار جراید و صدا و سیما می‌بینند و می‌شنوند که 10 درصد آب کشور متعلق به کهگیلویه و بویراحمد  است و به همین خاطر بیننده و شنونده و خواننده آب را در همین نزدیکی‌ها جست‌وجو می‌کنند.

آری آب در همین نزدیکی است اما نگه داشتن و استفاده کردن از آن بسیار سخت‌تر از آن است که در فکرها و مخیله‌ها بگنجد چرا که برای نگه داشت آب باید سازه‌ای و سدی و ساختگاهی جلوی آن باشد تا بتوان جلوی آب را گرفت و نوش جان کرد.

همین رویکرد و تفکر غلط است که باعث شده برای مثال در شهر یاسوج آب را زیاد جدی نگیرند و فکر کنند که آب را هرگونه که می‌خواهیم و می‌توانیم باید مصرف کرد.

برای همین است که برای مثال می‌شنویم در حوالی شهر یاسوج فردی برای آبیاری باغ خود از 10 اینچ آب مصرفی مردم، نیمی از آن را به صورت غیر قانونی به سمت باغ و باغچه خود سرازیر کرده چرا که فکر می‌کند آب در یاسوج کالایی بی‌ارزش و فراوان است.

اما در همین سال‌هایی که از توانمندی آب استان و شهر یاسوج به عنوان تأمین کننده 10 درصد آب کشور زیاد شنیده‌ایم به موازات آن هم شنیده‌ایم که یاسوج شهری است که دچار تنش آبی شده است.

یعنی این که از مرحله بحران هم عبور کرده و اگر همچنان در مصرف آب بی‌مبالاتی شود و هر که هر چقدر دوست دارد آب مصرف کند در ماه‌های آینده شاهد اتفاقات بسیار بدی در این شهر خواهیم بود.

بسیاری از مردم شهر یاسوج هنوز نمی‌دانند که آب این شهر از 8 تا 10 حلقه چاه در نقاط مختلف استحصال می‌شود و هیچ استفاده‌ای از رود بشار برای تأمین آب این شهر نمی‌شود.

آبی که از چاه‌های تنگ‌کناره در ورودی شهر یاسوج و همچنین بخشی از آن از چاه‌های چم گنجشکی و بخشی دیگر هم از آبشار یاسوج تأمین می‌شود و در صورتی که وضعیت بارندگی‌ها به همین منوال باشد باید در تابستان امسال خانه و کاشانه را به دلیل بی‌آبی ترک کرد و به جایی دیگر پناه برد.

سد تنگ‌سرخ که می‌توانست منبعی و ذخیره‌گاهی برای تأمین آب پایدار شهر یاسوج باشد به سرانجام نرسید و اکنون تنها یک راه پیش روی مسؤولان است تا از بحران بزرگ سال آینده جلوگیری شود که آن هم ساخت تصفیه‌خانه اضطراری شهر یاسوج است.

بنا به گفته سید علی لدنی‌نژاد کار مطالعه فاز اول ساخت این تصفیه‌خانه انجام شده و مطالعات فاز دوم هم در حال انجام است اما مشکل بزرگ بزرگ این است که از مبلغ 10 میلیارد تومانی که در سفر دولت به آن تعلق گرفت چیزی به استان ابلاغ نشده است.

آن چه که در ستاد بررسی مصوبات سفر ریاست‌جمهوری دستگیرمان شد اینگونه است که استاندار به عنوان شخص اول اجرایی استان به خوبی اهمیت اجرای این طرح مهم را می‌داند و به همین خاطر است که دستوری اکید به مدیر آب و فاضلاب استان برای کلنگ‌زنی آن در دهه فجر امسال داد.

سید موسی خادمی که گویی از برخی اهمال‌ها در این پروژه نگران بود با قاطعیت دستور داد که باید این طرح در دهه فجر با حضور یکی از مسؤولان کشوری در استان کلنگ‌زنی شود.

به گزارش فارس، این طرح جز 7 طرح مهم استان در حوزه آب آشامیدنی است که اجرای آن برای شهر یاسوج با جمعیت زیادی که دارد بسیار حیاتی است که آب رود بشار را بعد از تصفیه در اختیار مردم این شهر می‌گذارد شهری که علاوه بر جمعیت خود روزانه به همین میزان رفت و آمد از بیرون در آن صورت می‌گیرد.

شهر یاسوج اکنون نه تنها خود با مشکل آب مواجه است بلکه حاشیه‌‌نشین‌هایی مانند مادوان، بلهزار و و دیگر مناطق را دارد که اگر آب آن‌ها تأمین نشود نه تنها بحران بلکه با فاجعه روبرو خواهد شد.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=213156
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. همشهری گفت:

    در صورت نیازمند شدن شهر یاسوج به آب شرب تصفیه شده از رودخانه بشار بایستی از الان هماهنگی های لازم جهت تعطیل نمودن طرحهای پرورش ماهی بالادست بخصوص مجتمع پرورش ماهی روستای قلات به دلیل آلودگی شدید آب رودخانه از نظر مزه و بو بعمل آید تا نسبت به فروش ماهی های خود در زمان مناسب اقدام نمایند. 

دیدگاه شما