چاپ این برگه

بزرگداشت آیت الله هاشمی در یاسوج؛ روایتی از نقش هاشمی در ماجرای «جام زهر» و پاسخ وی به ادعای «زاویه داشتن با رهبری»/ رهبری گفت فقط به هاشمی مقروضم (+تصاویر)

گروه سیاسی – مراسم بزرگداشت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز (چهارشنبه) با حضور آیت‌الله احمدی‌شاهرودی نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، آیت‌الله ملک‌حسینی نماینده مردم کهگیلویه و بویراحمد در مجلس خبرگان و  نماینده ولی فقیه در استان، دکتر حریرچی معاون وزیر بهداشت، سید موسی خادمی استاندار کهگیلویه و بویراحمد و تعدادی از مسئولان و قشرهای مختلف مردم در مصلی شهر یاسوج برگزار شد.

به گزارش «بویر نیوز»، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری در این مراسم  ضمن ابراز تسلیت در وصف آیت الله هاشمی از وی به عناوین مرید امام، یاور رهبری، مدافع راستین نظام و انقلاب، یاد کرد و گفت: صحبت درباره هاشمی سخت است چون ایشان شخصیت چندین جانبه داشتند، هم روحانی فقید و مبارز و انقلابی و هم سیاست مداری تمام عیار و قوی و هم مفسر و خطیبی بزرگ و توانا، هم جامعه شناسی دلسوز؛ و این قسمتی از ابعاد شخصیتی هاشمی است.

dsc00305

آیت‌الله عبدالله احمدی شاهرودی ابراز داشت: چه زمانی که یک طلبه ساده بود و چه در دوران مبارزه انقلابی همراه امام و در زندان و شکنجه ها و چه از جان و مال خودشان در راه نهضت و انقلابیون گذاشت.

وی تاکید کرد: رهبر انقلاب گفتند؛ در مشکلات ما و حتی مشکلات مالی آیت الله هاشمی رفسنجانی بود و اگر من به کسی مقروض باشم صرفا به هاشمی مقروضم.

 آیت‌الله احمدی‌شاهرودی با بیان اینکه وی از سوی طرف امام (ره) به عنوان عضو موثر شورای انقلاب تعیین شد؛ افزود: امام خمینی فرمود؛ چون آیت الله خامنه ای در مشهد سکونت داشت در اعضای شورای انقلاب آورده نشد که آیت الله هاشمی گفت خدمت خمینی رسیدم و گفتم منافاتی ندارد و به همین واسطه نام ایشان در شورای انقلاب درج شد.

وی خاطرنشان کرد: در زمان جنگ تحمیلی، امام (ره)، هاشمی را بعنوان فرمانده جنگ و جانشین فرمانده کل قوا معرفی کرد و هاشمی در ۸ سال دوران جنگ فرماندهی جنگ را برعهده داشت علاوه بر سایر سمت هایی که در آن زمان بر عهده داشت.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: بعد از ارتحال آیت الله مشکینی از طرف خبرگان ملت به عنوان رییس خبرگان برای ۲دوره انتخاب شد و علاوه بر اینکه از سوی امام خمینی بعنوان رییس تشخیص مصلحت نظام انتخاب شد، در طول این دوره از فرهنگ هم جدا نبود و ۲کتاب نیز به رشته تحریر درآورد.

وی با بیان اینکه آیت الله هاشمی همواره مورد خشم دشمنان نظام بود، افزود: توسط منافقین مورد سوء قصد قرار گرفت و اگر رشادت های همسرش نبود همه اکنون از وجود این نعمت بزرگ بی بهره بودیم.

احمدی‌شاهرودی با تاکید بر اینکه شخصیت آیت الله متعلق به گروه و جناح خاصی نبود؛ اضافه کرد: وی شخصیت ملی و شخصیت جهانی و بین المللی داشت و مستقل فکر می کرد نه جناحی و بیشترین تاثیر بعد از امام در سرنوشت ملت و ایران را هاشمی رفسنجانی داشت.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با ذکر دو مثال از تاثیر گذاری هایش آیت الله هاشمی، گفت: در خاتمه جنگ اگر جنگ ادامه پیدا می کرد همه چیز را در خودش فرو می‌برد، هاشمی بعنوان فرمانده جنگ باید تصمیم بر ادامه با پایان جنگ می‌گرفت و در حالی برخی تندروها هم ندای جنگ می دادند، تصمیم بر پایان دادن گرفت و گفت من مسئولیتش را بر عهده می گیرم، که امام نیز پذیرفت.

وی تاکید کرد: اگر نظر رفسنجانی و اعتماد امام به ایشان نبود و جنگ ادامه پیدا می کرد، خدا می داند چه بلایی سر ما می آمد‌ و امام گفت ما دوست داریم با چنگ و دندان جنگ کنیم اما بخاطر مصلحت مردم جام زهر را می نوشم.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با انتقاد از فضاسازی ها علیه هاشمی، گفت: بعد بعضی ها فضاسازی و تبلیغات مسموم کردند که هاشمی جام زهر به امام نوشاند، مگر امام بچه بود و اصلا این چه حرفی است.

آیت‌الله عبدالله احمدی شاهرودی با ذکر خاطره ی دیگری از تاثیرگذاری آیت الله هاشمی، ابراز کرد: وقتی امام از دنیا رفت، همه نگران بودند که چه می شود و آراء به سمت رهبری شورایی میرفت و خود آیت الله خامنه ای با رهبری شورایی موافق بود و صحبت کرد، در آن لحظه حساس رفسنجانی جلسه ای که خدمت امام بود درباره رهبری آیت الله خامنه ای آن را برای خبرگان یادآوری کرد و از احمدآقا گواهی گرفت و جو به سمت رهبری فردی و انتخاب آیت الله خامنه ای رفت.

احمدی شاهرودی با بیان اینکه آیا کسانی که سنگ رهبر را به سینه می‌زنند و بر علیه هاشمی حرف می‌زنند نباید شکرگزار این خدمت باشند و همیشه به روح هاشمی رحمت بفرستند؛ تاکید کرد: همانطور که آیت الله خامنه ای هم بیان داشت، نظرات فقهی متفاوت است و این طبیعی است، اما این اختلاف به معنای این نیست مخالف با رهبری است و زاویه دارد.

احمدی شاهرودی به نقل از آیت الله هاشمی بیان داشت، وی در جواب اینکه با رهبر زاویه دارید، گفت؛ من هر سه شنبه خدمت رهبر میرسم و موضوعات را بیان میکنم یا من ایشان را قانع میکنم یا ایشان من را و در جایی که توافق نمی‌کنیم میگویم حکم بگویید و من اجرا میکنم که ایشان در چند مورد حکم کرد و ما نیز اجرا کردیم.

وی تاکید کرد: مردم در شخصیت ایشان دلسوزی و خدمت گزاری را دیدند در انتخابات ۹۲ هر چند رد صلاحیت شد اما دیدیم روحانی با اشاره ایشان قبول شد، در انتخابات مجلس هم اثرگذاری ایشان را دیدیم و در تشییع ایشان پس از امام نظیر نداشت، قریب به  ۴ تا ۵ میلیون آدم آمد.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ایشان با عزت و سرافرازی زندگی کرد و با عزت از دنیا رفت، اینطور افراد به تاریخ سپرده نمی شوند، بدن ایشان رفته اما فکر و اندیشه ایشان زنده و جاودانه است.

dsc00256

photo_2017-01-11_12-52-58

photo_2017-01-11_12-48-44

dsc00259

تصاویر کامل این مراسم را «اینجا» ببینید (کلیک کنید)