جمعه 17 دی 1395 - 15:11

افزایش بی سابقه قیمت گوشت قرمز در کهگیلویه و بویراحمد و تناقض گویی مسئولان

موضوعی که نشان از بی‌توجهی سازمان‌های ذی‌ربط به موضوع معیشت مردم این استان دارد و به نظر می‌رسد در صورت ادامه بی‌تدبیری‌ها، باید به تدریج در انتظار حذف این کالای اساسی از سبد خانوارهایی باشیم که در تأمین مایحتاج اولیه زندگی خود مانده‌اند.

خبرها از افزایش بی سابقه قیمت گوشت قرمز در استان کهگیلویه و بویراحمد حکایت دارد، افزایش قیمتی که احتمالا به حذف این کالای اساسی از سبد بسیاری از خانوارهای این استان منجر شود.

به گزارش «بویر نیوز»، گوشت قرمز یکی از پرمصرف‌ترین گوشت‌ها در ایران است که فواید زیادی داشته و منبعی غنی از پروتئین محسوب می‌شود که دارای مقدار زیادی اسیدهای آمینه ضروری موردنیاز بدن است. هرچند در برخی منابع مصرف بیش از حد گوشت مضر اعلام شده اما نخوردن آن هم مضرات جبران ناپذیری برای بدن به دنبال دارد.

در سال‌های اخیر، قیمت بالای گوشت قرمز همواره دهک‌های پایین جامعه را برای خرید این کالای مورد نیاز با مشکل مواجه کرده، اما این روزها خبرها از گرانی بی‌سابقه گوشت قرمز در کهگیلویه و بویراحمد حکایت دارد، افزایش قیمتی که احتمالا به حذف کلی این کالای اساسی از سبد بسیاری از خانوارهای کمتر برخوردار استان منجر شود.

طبق گزارش‌های میدانی خبرنگار ما، قیمت بز و میش از 21 هزار تومان به 25 هزار تومان، بره و بزغاله از 27 هزار تومان به 31 هزار تومان و گوساله از 25 هزار تومان به 28 هزار تومان افزایش یافته است.

هرچند در این بازار نابه‌سامان خبر می‌رسد که ظاهرا گوشت با قیمت بیش از این هم در برخی قصابی‌ها به فروش می‌رسد و این مراکز گوشت بره و بزغاله را با قیمت بالای 35 هزار تومان عرضه می‌کنند.

قیمت مصوب گوشت قرمز تغییر می‌کند

در این راستا تلاش کردیم با معاون بهبود امور دام و تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تماس گرفته و از آخرین وضعیت قیمت مصوب گوشت قرمز در این استان اطلاع پیدا کنیم که محمدجعفر طالبیان‌پور در پاسخ به این سئوال که آیا قیمت مصوب گوشت قرمز در کهگیلویه و بویراحمد تغییر کرده است؟ اظهار داشت: «طبق صورت جلسه جدیدی که انجام دادیم قرار است قیمت گوشت قرمز تغییر داده شود».

وی با خودداری از بیان قیمت کنونی گوشت، گفت: «در این خصوص با رئیس سازمان جهاد کشاورزی مصاحبه شود».

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: مسئولیت تعیین قیمت محصولات دامی و کشاورزی تا سطح عمده فروشی با وزارت جهاد کشاورزی بوده و قیمت خرده فروشی به عهده اداره نظارت صنعت، معدن و تجارت است.

جعفر گوهرگانی با بیان اینکه جهاد کشاورزی کار تولید را تا ذخیره‌سازی، انبار و عمده‌فروشی انجام می‌دهد، افزود: پس از آن در صورتی که قرار بر افزایش قیمت باشد، باید نشستی با حضور تعزیرات حکومتی، صنعت و معدن، جهاد کشاورزی و صنف و عاملین مربوطه برگزار شود.

وی با اشاره به اینکه  قیمت عمده‌فروشی مرغ و گوشت قرمز در روزهای اخیر دچار هیچ تغییراتی نشده است، تصریح کرد: چنانچه صنف قصابان یا عاملان یا مصرف کنندگان نسبت به قیمت کنونی معترض هستند، باید قیمت جدید در نشست ستاد تنظیم بازار تعیین شود.

آنگونه که رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: «نرخ پیشین گوشت قرمز هنوز هیچ تغییری نکرده است».

افزایش قیمت دام زنده در کشور، بازار گوشت را متلاطم کرده است

قائم مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: هم‌اکنون قیمت گوشت قرمز به علت افزایش قیمت دام زنده در بازار ایران دارای تلاطم است، اما ما هنوز هیچ قیمت جدیدی برای گوشت قرمز اعلام نکرده‌ایم.

سالار حسین‌پور با بیان اینکه  آنالیزهای لازم تقریبا انجام شده و باید در کمیسیون تنظیم بازار استان مطرح و در این خصوص تصمیم‌گیری شود، افزود: آنالیزها نشان می‌دهد که قیمت گوشت بیشتر از قیمت مصوب قبلی است یعنی با توجه به افزایش قیمت دام زنده در کل کشور، قیمت گوشت قاعدتا بالا می‌رود.

آخرین قیمت مصوب گوشت قرمز در کهگیلویه و بویراحمد

وی با اشاره به اینکه طبق آخرین نرخ مصوب، باید گوشت بزغاله و بره با قیمت 27 هزار تومان، بز و میش با قیمت 21 هزار تومان و گوساله با قیمت 25 هزار تومان در قصابی‌های استان عرضه شود، تصریح کرد: ما هنوز قیمت جدیدی اعلام نکرده‌ایم و این موضوع در دست اقدام بوده و نیازمند بررسی‌های بیشتر است.

قائم مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: این موضوع هفته آینده در نشست کمیسیون تنظیم بازار استان مطرح و قیمت تصمیم‌گیری شده به عنوان نرخ جدید گوشت قرمز در بازار اعلام می‌شود.

جریمه واحدهای قصابی یک ابزار کارآمد برای مقابله با افزایش قیمت نیست

حسین‌پور در رابطه با افزایش قیمت گوشت توسط برخی قصابان، اظهار کرد: وظیفه نظارت بر واحدهای قصابی به عهده واحد بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت است  که ما هم در این راستا اقدام کرده و تعداد زیادی از واحدهای قصابی را هم جریمه کرده‌ایم، اما این اقدام نمی‌تواند به عنوان یک کار تأثیرگذار در بازار گوشت باشد.

وی تصریح کرد: مسئله‌ای که وجود دارد این است که قیمت دام زنده افزایش یافته و آنالیز آن نشان می‌دهد که گوشت از قیمت مصوب قبلی خیلی بالاتر است، بنابراین در این شرایط جریمه کردن یک ابزار کارآمد نیست، و اگر هم خیلی به آنها فشار بیاوریم ممکن است تعطیل کرده و بازار از گوشت قرمز خالی شود و چون گوشت قرمز یک کالای اساسی و موردنیاز مردم است بازار با تلاطم بیشتری مواجه می‌شود.

سخنان متناقض مسئولان کهگیلویه و بویراحمد

اما قائم مقام سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد در حالی گرانی دام زنده را علت افزایش قیمت گوشت قرمز عنوان می‌کند که چند روز پیش معاون سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از صادرات 70 تن دام زنده از این استان به خارج از کشور خبر داد.

صادراتی که طبق آمار ارائه شده در کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان کهگیلویه و بویراحمد امسال باید به 90 تن هم برسد، آماری که طبق جدول قابلیت‌های صادراتی استان کهگیلویه و بویراحمد در سال 95، نشان از وجود میزان زیادی دام زنده مازاد بر مصرف در این استان دارد، موضوعی که بهانه افزایش قیمت گوشت قرمز به علت گرانی دام زنده را شائبه برانگیز جلوه می‌دهد.

مخالفت ستاد تنظیم بازار با افزایش قیمت گوشت قرمز

همه اینها در حالی است که پیش از این در نشست تنظیم بازار استان کهگیلویه و بویراحمد در هفتم آذرماه امسال، با افزایش قیمت گوشت قرمز در استان به شدت مخالفت شده بود.

در این نشست محمد‌جعفر طالبیان‌پور معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی با بیان اینکه هم‌اکنون گوشت بره با قیمت 27 هزار تومان، بز و میش قیمت 21 هزار تومان، گوساله 25 هزار تومان و گوشت گاو با قیمت 24 هزار تومان در قصابی‌های استان عرضه می‌شود، گفته بود: واحد بهبود تولیدات دامی خواستار افزایش گوشت بره به 29، بز و میش به 23، گوساله به 27 و گوشت گاو به 25 هزار تومان است.

عرضه گوشت قرمز در کهگیلویه و بویراحمد با قیمت بالاتر از نرخ مصوب

مدیرکل امور اقتصادی استانداری کهگیلویه و بویراحمد هم با بیان اینکه گوشت قرمز در این استان بالاتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار عرضه می‌شود، اظهار داشت: بخشی از موضوع عدم رعایت نرخ‌های مصوب به سازمان صنعت، معدن و تجارت و بخشی به جهاد کشاورزی برمی‌گردد و در صورتی که با متخلفان برخورد شود این نرخ کمی ثبات پیدا می‌کند.

حسین سهمگین با اشاره به اینکه نرخی که در حال حاضر در قصابی‌های استان عرضه می‌شود 20 تا 30 درصد بالاتر از قیمت مصوب است، افزود: معیشت مردم و سبد خانوار بسیار مهم است، بنابراین افزایش قیمت گوشت قرمز باید بررسی کارشناسی شده و آنالیز دقیقی با جزئیات کامل توسط سازمان جهادکشاورزی برای افزایش قیمت ارائه شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارای استان کهگیلویه و بویراحمد هم از دیگر مخالفان جدی افزایش قیمت گوشت قرمز بود که در خصوص درخواست سازمان جهاد کشاورزی برای افزایش قیمت این کالای اساسی، اظهار داشت: در مباحث اقتصادی این امکان وجود ندارد که در طی 6 ماه، سه مرتبه قیمت یک کالای اساسی موردنیاز مردم افزایش یابد.

ابراهیم کشاورز با اشاره به اینکه امسال قیمت گوشت قرمز دو بار تغییر کرد، افزود: اگر قرار باشد قیمت یک کالای اساسی مانند گوشت قرمز افزایش یابد، قیمت سایر کالاهای اقتصادی هم باید به این نسبت افزایش پیدا کند.

افزایش قیمت گوشت قرمز معقول نیست

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: کمبود عرضه دام بهانه خوبی برای افزایش قیمت گوشت قرمز نیست، زیرا با این روند عرضه دام تا یک ماه آینده به میزان بیشتری کاهش یافته و باید مجددا قیمت گوشت قرمز افزایش یابد.

کشاورز با بیان اینکه دام در استان وجود داشته و شاید فرایند تنظیم بازار یا دامپرروی درست هدایت نشده باشد، عنوان کرد: نباید به خاطر درآمد تعدادی قصاب، کل جامعه ضرر و زیان پس دهد.

وی با تأکید بر اینکه مردم دغدغه‌های زیادی داشته و افزایش قیمت گوشت قابل قبول نیست، ادامه داد: باید به فکر معیشت مردم باشیم، اینکه امروز قصابی‌ها درآمد زیادی ندارند، در عوض در فصل تابستان پنج برابر درآمد دارند، بنابراین پذیرفتنی نیست که کاهش درآمد آنها در برخی فصول از جیب مردم تأمین شود.

بر اساس این گزارش با وجود مخالفت‌های شدید با افزایش قیمت گوشت قرمز در ستاد تنظیم بازار استان کهگیلویه و بویراحمد که در تاریخ هفتم آذرماه امسال برگزار شده بود، هم‌اکنون خبرها از افزایش بی سابقه قیمت این کالای اساسی در قصابی‌های این استان حکایت دارد، موضوعی که نشان از بی‌توجهی سازمان‌های ذی‌ربط به موضوع معیشت مردم این استان دارد و به نظر می‌رسد در صورت ادامه بی‌تدبیری‌ها، باید به تدریج در انتظار حذف این کالای اساسی از سبد خانوارهایی باشیم که در تأمین مایحتاج اولیه زندگی خود مانده‌اند.

منبع: تسنیم

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=212396
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. یاسوجی گفت:

    دیگه گوشت نمی خوریم

  2. ناشناس گفت:

    این هم به بدبختی و نداری مردم اضافه شد .بای بای گوشت قرمز 

  3. ناشناس گفت:

    با سلام به بویر نیوز بازم قیمت گوشت تو یاسوج خوبه ما که تهران هستیم شقه ای کلیویی چهل هزارتومن واگه کلیویی قسمت مغز ران گوسفند روبخایم بخریم کلیو 48 تومن .یا مهدی ادرکنی کمکمون کن

دیدگاه شما