دوشنبه 13 دی 1395 - 20:25

مبارزه جدی با ساخت و سازهای غیر مجاز در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد (+جزئیات)

گروه اقتصادی- نشست اعضای اداره راه و شهرسازی، سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد و شهرداری یاسوج برای بررسی راه کارهای مقابله با بروز ساخت و سازهای غیر مجاز در سطح استان در محل نظام مهندسی ساختمان استان برگزار شد.

به گزارش بویرنیوز، در ابتدای این دیدار مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: قطعا در یک جایی باید جلوی تخلفات در ساخت و سازها گرفته شود و این روند تخریبی نباید ادامه پیدا کند.

photo_2016-12-29_08-35-24

علیمردانی گفت: شهر یاسوج با زیباترین نما و طبیعت متاسفانه ساخت و سازهایی در آن شکل گرفته و می گیرد که فقط جای حسرت باقی می گذارد.

وی بیان کرد: بردن پروانه ساختمان های خلاف و نظارت نشده که اصلا مشخص نیست چطور کار شده اند در ماده 100 خود یک اقدام غیر قانونی است و در اینجا تنها یک فرد و نهاد مقصر نیست و همه دستگاه های مرتبط مقصرند و باید با عملیاتی کردن قانون بیش از این شاهد وقوع این دست موارد نباشیم.

علیمردانی تصریح کرد: پیشنهاد من این است که عین قانون را بگذاریم وسط و دستگاه های مرتبط هم بیایند و از روی نص صریح قوانین دنبال رفع مشکلات باشند چرا که تاکید می کنم این مشکلات ریشه در اجرا نشدن دقیق و کامل قوانین دارند.

در ادامه رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: ما هم به دنبال اجرای قانون بوده و هستیم.

احمدرضا خورشیدی تصریح کرد: حرف ما اینست که شهرداری صرفاً نقشه هایی را بپذیرد که علاوه بر اینکه ممهور به مهر یک مهندس طراح صلاحیت دار بوده به تایید سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز رسیده باشد.

photo_2017-01-02_20-15-02

وی گفت: در راستای احقاق حقوق جامعه مهندسی و شهروندان تمکین به قانون بهترین راهکار است و شهرداری ها نیز باید در بدو تقاضای مالک برای پروانه ساخت، پرونده متقاضیان را جهت طی مراحل قانونی به سازمان نظام مهندسی ساختمان ارجاع نمایند.

وی خاطر نشان کرد: از آن جهت که تعیین ناظران صلاحیت دار و معرفی آنها به مالک و شهرداری ها بر اساس مفاد قانون از تعهدات سازمان نظام مهندسی ساختمان می باشد، شهرداری ها نمی توانند راساً و صرفاً به استناد برگ گزارش هر کدام از مهندسان بعنوان مهندس ناظر، آن را به عنوان گزارش مهندس ناظر ساختمان تلقی نموده و جهت طرح و تعیین تکلیف به کمیسیون تخلفات(ماده 100) ارجاع دهند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تصریح کرد: از آن نظر که روند رو به رشد تخلفات بسیار نگران کننده است، هر کدام از دستگاه های اجرایی و نظارتی که به نحوی در روند ساخت و سازها در سطح استان دخیل هستند می بایست عزمی جدی را در راستای بهبود و اصلاح روند موجود به کار گیرند واین سازمان نیز در راستای اجرای قانون با مهندسانی که به هر نحو در تقویت چرخه تخلفات دخیل و یا در انجام تعهدات خود مسامحه نمودند برخورد قانونی و قاطع خواهد داشت.

خورشیدی بیان کرد: هدف ما  علاوه بر اجرای قانون، اقدام در راستای برخورد با متخلفانی است که همکاری آنها منجر به تضییع جایگاه و حقوق جامعه مهندسان شده است.

در این جلسه نماینده شهرداری یاسوج هم بر عزم این سازمان برای ممانعت از ساخت و سازهای غیر قانونی در مرکز استان گفت و تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از ساخت و سازها شبانه و یا از درون خانه است و شهرداری هم از نیروی کم رنج می برد و هم قوانین سخت که اجازه برخورد سریع با این افراد را نمی دهد.

photo_2017-01-02_20-14-37

رمضانی گفت: دانشگاه یاسوج یک نهاد است در را قفل می کند و از درون ساخت و ساز می کند این عین بی قانونی است و جالب تر اینکه اجازه ورود و بازدید را هم به مامور ما نمی دهد خب میبینید که برخورد واقعا سخت است.

وی گفت: ما در شهرداری یاسوج مکانی را برای استقرار واحد نظارت سازمان مهندسی فراهم کردیم و آماده همکاری کامل با نظام مهندسی هستیم و خواهیم بود.

نماینده شهرداری یاسوج افزود: ما هم دقیقا همین مد نظرمان است که اگر نقشه ای مورد تایید سازمان نظام مهندسی نیست نباید تایید شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کهگیلویه و بویراحمد در پایان ضمن قدردانی از حضور اعضای حاضر در جلسه، خاطر نشان کرد: از آن نظر که اینگونه تخلفات ناشی از عوامل مختلف و سهل انگاری دستگاه های متولی در امر ساخت و ساز بوده است امیدواریم که با تداوم جلسات و عزم راسخ مسئولین در راستای اجرایی نمودن تصمیمات و پیشنهادات ارائه شده در چارچوب قانون و تمکین به آن بتواند خدمت ارزنده و صادقانه را به شهروندان عزیز و جامعه مهندسان استان داشته باشیم.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=212017
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. ناشناس گفت:

    درود بر مهندس رمضانی که همیشه از واقعیت سخن می گویی خداوند نگهدارت باشه مهندس جان

دیدگاه شما