چاپ این برگه

کارخانه قند یاسوج واگذار شد(+عکس و جزئیات)

گروه اقتصادی- سرانجام و پس از کش و قوس های فراوان کارخانه قند یاسوج به فعال اقتصادی بخش خصوصی واگذار شد.

به گزارش بویرنیوز؛ کارآفرین برتر استان که برنده مزایده فروش کارخانه قند یاسوج بود، به تعهداتش عمل کرده و سهام کارخانه به وی واگذار شده است تا بدین ترتیب آخرین سنگ اندازیهای منفعت طلبان هم ناکام بماند.

تقریبا همگان به خوبی از دوران پر فراز و نشیب کارخانه قند یاسوج خبر دارند، پیرترها این کارخانه را از دهه چهل به یاد دارند و نسل امروز هم کارخانه قند را با تعطیلی می شناسد اما هرچه باشد مردم این استان صنعت پیر خود را خوب می شناسند و جویای احوالش هستند.

خود مردم سالها فریاد میزدند که نوشداروی نجات کارخانه قند یاسوج، واگذاری به بخش خصوصی توانمند است،کارشناسان اقتصادی در خلال اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود بارها بحث بخش خصوصی امتحان پس داده را پیش کشیدند اما مسئولان هربار به مسکن های موقتی متوسل میشدند اما بالاخره بانک تجارت به عنوان آخرین مالک کارخانه قند پیش از واگذاری به صنعتگر بخش خصوصی، نوشدارو را انتخاب کرد و برای واگذاری کارخانه تعطیل خود مزایده منتشر کرد.

سهام خود بانک تجارت در خردادماه 1388 و در عمل به اصل 44 قانون اساسی در فرابورس عرضه شد و این بانک از زمره بانکهای دولتی خارج و به یک بانک خصوصی مبدل گشت. و پس از آن در اسفند ماه 1391 که دولت هم از دست کارخانه پر فراز و نشیب و اغلب تعطیل قند یاسوج خسته شده بود، آن را در راستای رد دیون دولت با بانک ها، به بانک تجارت واگذار کرد و از اردیبهشت سال بعد اداره امور کارخانه زیر نظر بانک تجارت قرار گرفت و این کارخانه نیز جزء اموال بانک تجارت که پیشتر خصوصی شده بود، به حساب می آمد.

photo_2016-12-31_20-57-08

بانک تجارت هم نتوانست ناجی کارخانه قند یاسوج باشد و در دوران مالکیت این بانک نیز کارخانه با رکود طولانی و تعطیلی همراه بود تا اینکه بانک هم پس از گذشت قریب به دوسال از اداره آن، به زیانده بودن کارخانه قند یاسوج اعتراف کرد و شروع فشار بانک مرکزی بر بانک ها برای کاهش بنگاه داری فرصتی شد تا بانک تجارت، کارخانه تعطیل و زیان ده قند یاسوج را از سر خود باز کند و این آغاز فصلی جدید در دفتر خاطرات کارخانه قند یاسوج بود.

بالاخره در 30 خرداد 1394 و مجددا در 26 اردیبهشت ماه سال 1395 اداره سرمایه گذاری بانک تجارت با انتشار دو نوبت آگهی مزایده در روزنامه کثیرالانتشار سراسری دنیای اقتصاد و سایت ملی مناقصات و مزایده ها، فروش کارخانه قند یاسوج را از طریق فضای رقابتی استارت زد که طبق روال قانونی برگزاری مزایده ها، پس از بازگشایی پاکات پیشنهاد قیمت، کارآفرین برتر استان که مدیرعامل بزرگترین صنعت کهگیلویه و بویراحمد یعنی مجتمع تولیدی صنعتی بین المللی دنا صنعت و مالک مجتمع عظیم تفریحی، رفاهی، ورزشی و اقامتی آزادی باقری بود، به عنوان برنده این مزایده اعلام شد.

بعد از اعلام برنده مزایده، عده ای که منافعشان با فعال شدن کارخانه به خطر میافتاد، شروع به سنگ اندازی کردند و با حاشیه سازی قصد داشتند که جاده هموار واگذاری و فعال شدن صنعت پیر استان را ناهموار کنند. کسانی که انگار با واگذاری کارخانه خواب خوششان آشفته شد، به ناگاه ماهیت خود را برملا کردند و به طرق مختلفی متوسل شدند تا شاید با تعطیل ماندن بیشتر کارخانه، منافعشان اندکی بیشتر پابرجا بماند. کسانی که در طول ماهها و سالها رکود و تعطیلی و زنگ زدگی چرخ های پیرصنعت استان کلامی برنیاورده و اعتراضی نکرده بودند تا سخن از فعال شدن و راه اندازی مجدد کارخانه شد، با مظلوم نمایی میخواستند خود را دغدغه مند نشان دهند که البته دستشان برای مردم رو شد. اما این افراد چه کسانی هستند؟

**هشدار استاندار وقت
حسین صابری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد در سالهای 1391 تا اواخر تابستان 1392 ، در خردادماه سال 1392 در نامهای به مدیرعامل وقت کارخانه قند یاسوج نسبت به تصرف غیرقانونی  برخی خانه های سازمانی کارخانه قند هشدار میدهد. استاندار وقت کهگیلویه و بویراحمد در این نامه مینویسد: «بنا به گزارشات دریافتی، در اموال و املاک آن کارخانه دولتی تعداد زیادی خانه سازمانی وجود داشته که متاسفانه در اثر بی مبالاتی به طرق غیرقانونی و بر خلاف ضوابط در اختیار افراد قرار گرفته و بعضا دست به دست گشته و بعضا هنوز در تصرف افرادی است که کارخانه را ترک و بازنشسته شدهاند، ضرورت دارد دستور فرمائید هرچه سریعتر بررسی و نسبت به اعمال ضوابط و بازگرداندن این گونه املاک به کارخانه اقدام و نتیجه را اعلام فرمایید.»

هرچند این دستور استاندار وقت کهگیلویه و بویراحمد صریح و شفاف است اما به آن عمل نمی شود. به طوریکه این افرادی که آن روزها به صورت خارج از ضوابط به تصرف بخشی از املاک کارخانه قند اقدام کرده اند و در طول این سالها از قبل کارخانه تعطیل، صاحب مزایایی همچون مسکن رایگان، آب، برق و گاز مجانی شده اند این روزها در راه فعال شدن مجدد کارخانه قند سنگ اندازی می کنند. این موضوع را میتوان از مصاحبه قدرت الله حبیبی مدیرعامل کارخانه قند یاسوج فهمید.

photo_2016-12-31_20-57-21

حبیبی تعداد کارگران فعلی شاغل در کارخانه قند در حال حاضر را 32 نفر میداند که 10 نفر از آنها قراردادی بوده و قرارداد آنها در 29 اسفند 95 به پایان میرسد و از 22 نفر باقیمانده نیز 5 نفر تا پایان اسفند سال جاری بازنشسته میشوند. وی همچنین تعداد خانههای سازمانی کارخانه قند را 120 واحد میداند که با این گفته های مدیرعامل مشخص میشود، اکثر قریب به اتفاق ساکنان خانه های سازمانی کارخانه قند، اصلا پرسنل این کارخانه نیستند.

وی همچنین به تجمع اخیر و علت آن نیز اشاره می کند و می گوید: از میان تجمع کنندگان تنها سه نفر کارگر کارخانه قند هستند که از این سه نفر نیز یک نفر کارگر قراردادی است که قراردادش تا پایان اسفند سالجاری به اتمام میرسد.

یک بازخوانی ساده حوادث و اتفاقات از زمان دستور حسین صابری به مدیرعامل وقت کارخانه قند تا تجمع اخیر و همچنین گفته های حبیبی نشان می دهد که عدهای سالهاست بدون اینکه رابطه کاری با کارخانه قند داشته باشند از مزایای مسکن رایگان بهره میبرند که همین عامل سبب شده که چشم دیدن فعالیت دوباره کارخانه را نداشته باشند. موضوعی که مدیرعامل کارخانه نیز در مصاحبه خود به آن اشاره داشته و میگوید: برخی افراد با اخلال در نظم و انضباط کاری و ایجاد اغتشاش با هیاهوهایی که در روزهای اخیر در کارخانه قند به راه انداخته اند، قصد دارند مشکلاتی را در ارتباط با پیشرفت مسائل اقتصادی کارخانه و واگذاری به بخش خصوصی ایجاد کنند.

**کارگرانی که قول دادند در کارخانه نباشند!

کارگران کارخانه قند اول آذرماه سالجاری درخواستی به مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی می دهند و طبق آن خواستار تعیین تکلیف خود می شوند که روز بعد جلسهای با حضور مدیرکل کار استان، مدیر روابط کار، مسئول حراست و نماینده بیمه بیکاری اداره کار  و مدیرعامل کارخانه قند و چهارتن از نمایندگان کارگران برگزار میشود. طبق صورتجلسه ای که در این جلسه به امضا میرسد، مدیرعامل کارخانه وعده میدهد که تا زمان واگذاری کارخانه به مالک جدید، کارگران را اخراج نکرده و حقوق و بیمه آنها از سوی کارخانه پرداخت شود. خود کارگران نیز تایید می کنند که تنها تا زمان واگذاری به مالک جدید این شرایط وجود داشته باشد، از سوی دیگر کارگران نیز تعهد می دهند که بدلیل عدم فعالیت کارخانه تنها در صورت نیاز در محل کارخانه حضور بهم برسانند.

این سند هم که نسخه ای از آن در اختیار خبرنگار ما قرار گرفته، پشت پرده تجمعات را آشکار می کند و نشان می دهد که افرادی به عمد قصد دارند، قوانین و مقررات و منافع اقتصادی استان را فدای منافع برق و گاز و مسکن رایگان خود کنند و به تصمیم مرجع رسیدگی کننده به درخواست کارگران – اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی- پایبند نباشند.
**معارضین باید بروند
پر واضح است که برنده مزایده کارخانه قند یاسوج که پس از طی روال قانونی، از سوی مالک سابق، سهام کارخانه نیز به وی واگذار شده، آنچه که خریداری کرده است، کارخانه قند یاسوج است نه عدهای معارض که سالها سکونت در خانه های رایگان، شیرینی بیخ دندانشان شده و علی رغم نداشتن هیچ رابطه کاری با کارخانه قند حاضر نیستند دل از گرو آب و برق و گاز رایگان بکنند. افرادی که بعضا به استناد نامه استاندار وقت و شواهد موجود با ارتباطات برخی سیاسیون توانسته اند پای در ملک کارخانه قند بگذارند و به قول استاندار سابق در اثر بی مبالاتی جا خوش کنند. قدرت الله حبیبی مدیرعامل کارخانه نیز میگوید که خانه های سازمانی کارخانه باید تخلیه شوند تا ملک برای واگذاری به مالک جدید بدون معارض باشد.

photo_2016-12-31_20-57-14

حبیبی برخی از ساکنان خانه های سازمانی را کسانی می داند که حدود یک دهه است بازنشسته شده اند، حالا سوال اینجاست که کدام نهاد دولتی در کشور به کسی که 10 سال است بازنشسته شده، خانه سازمانی واگذار می کند که بخش خصوصی این کار را بکند.

مدیرعامل کارخانه قند ساکنان خانه های سازمانی را سه گروه میداند که یک گروه همان بازنشستگانی بودند که در بند قبل به آن اشاره شد، گروه دوم که حدود 90 نفر هستند، کارگران قراردادی هستند که از حدود دو سال قبل که کارخانه برای فروش آماده میشده با پایان یافتن قراردادهای آنان، رابطه کاریشان با کارخانه قطع و مطالبات حقوق و مزایای خود را هم دریافت نموده اند و جالبتر از همه گروه سوم هستند که افراد غریبه ای می باشند که معلوم نیست به چه علت در منازل سازمانی یک کارخانه مطلقا تعطیل ساکن شده اند.

حبیبی تاکید می کند که کارخانه در حال واگذاری به خریدار جدید بوده که نیازمند تخلیه منازل مسکونی است و منازل سازمانی کارخانه قند ارث پدری من یا هیچکدام از کارگران نیست و حتی کارخانه در صورت فعال بودن هم  هیچگونه تعهد و تکلیفی در خصوص واگذاری مسکن به کارگر را ندارد و طبق قانون کار ملزم به پرداخت همان مبلغ حق مسکن مقرری ب

**آخرین حربه منفعت طلبان هم ناکام ماند
آنچه که در این میان پیداست، این است که عده ای منفعت طلب قصد داشتند که هر طور شده در راه واگذاری و فعال شدن کارخانه سنگ اندازی کنند و در این راه از تجمع و شب نامه تا اتهام زنی و انتشار اکاذیب به هر راهی که میتوانستند متوسل شدند. تجمع افراد غیرکارگر که شیرینی سکونت رایگان  مسحورشان کرده بود آخرین حربه برای این سنگ اندازی بود که در این تجمع بحث سهام کارگری کارخانه قند را پیش کشیدند.

ظاهرا حدود 10 درصد سهام کارخانه قند متعلق به تعداد معدودی از کارگران است که به گفته مدیرعامل کارخانه قند برخی از کارکنان شرکت سهمی جزئی تحت عنوان سهم کارگری در کارخانه دارند که شماره و تعداد سهام هر سهامدار شرکت اعم از سهامدار عمده و جزء بصورت شفاف در دفتر ثبت سهام شرکت لحاظ گردیده  و اوراق سهام هر سهامدار هم در ید اختیار ایشان بوده و هیچ احد دیگری اختیار و اجازه دستیابی به سهم دیگری را جز با انجام مراحل قانونی خرید و فروش رسمی نداشته و ندارد. حبیبی می افزاید: جهت تنویر افکار عمومی باید عرض کنم که تعداد سهام هر کارگر 7 سهم از کل 10 هزار سهم شرکت می باشد که در حال حاضر فقط 15 نفر از تعداد کل 145 نفر سهامداران شرکت شاغل می باشند و دیگر سهامداران بازنشسته شده اند.

ذکر این نکته نیز ضروری است که سهامدار بودن به معنای داشتن مسئولیت در سود و زیان است و با توجه به اینکه امروز کارخانه دارای مبلغ بالایی زیان انباشته است، دارندگان سهام کارگری نیز به اندازه سهم خود در این زیان شریک هستند و قطعا باید در پرداخت آن مشارکت داشته باشند و با هیاهو نمیتوانند از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند و گرنه همچنان که در گفته های مدیرعامل هم آمد، هیچ کس نمیخواهد و نمیتواند سهم آنها را بفروشد.

بهرحال افرادی که  امروز خود را دغدغه مند کارخانه نشان میدهند اما در سالهای رکود و تعطیلی کارخانه صدایشان در نمیآمد و حتی اعتراضی به رکود مطلق در کارخانه ای که امروز برایش حاشیه سازی می کنند، نمی کردند، دستشان برای مردم، مسئولان و رسانههای منصف رو شده و سنگ اندازی آنها نه در راه واگذاری کارخانه قند، بلکه برای به تاخیر انداختن توسعه صنعتی استان است.

photo_2016-12-31_20-57-18

**کارخانه واگذار شد
براساس آخرین پیگیریهای خبرنگار ما از روند واگذاری کارخانه قند به مالک جدید، سهام این شرکت پس از طی کلیه مراحل و تشریفات قانونی و مقررات موضوعه توسط مدیرعامل و رئیس هیات مدیره بانک تجارت ایران- دو مقام صاحب امضا در این بانک- به مالک جدید واگذار شده است به طوریکه وفق قوانین مربوطه، نقل و انتقال سهام شرکت، از سوی بانک تجارت و شرکتهای وابسته به آن به عنوان انتقال دهنده به لهراسب باقری به عنوان انتقال گیرنده در دفتر ثبت سهام شرکت و نیز ظهر نویسی اوراق سهام فروشندگان (بانک) جمعا به میزان 8 هزار و 324 سهم از کل 10 هزار سهم شرکت با امضا مجاز صاحبان سهام صورت گرفته و رسما طی مراسمی در دفتر مدیرعامل بانک تجارت کشور دفتر ثبت سهام و همچنین اوراق سهام به خریدار (لهراسب باقری) تحویل گردیده است که این نشان میدهد، برنده مزایده به تعهدات خود عمل کرده و بانک تجارت به عنوان طرف دیگر این مزایده در حال عمل به تعهدات خود در واگذاری این کارخانه به برنده مزایده است.

گفتنی است که تحویل دفتر سهام کارخانه قند یاسوج توسط مقامات بانک تجارت ایران نوید بخش آیندهای روشن در کارخانه قند است و باید منتظر ماند تا کارآفرین برتر ملی و استانی و مدیرعامل منحصربه فردترین تعاونیهای کشور، اداره امور کارخانه قند را در دست بگیرد تا صفحه ای جدید از دفتر خاطرات صنعت پیر کهگیلویه و بویراحمد ورق بخورد.