پنجشنبه 9 دی 1395 - 17:18

آتش‌بس سراسری در سوریه از بامداد جمعه؛ داعش و النصره مستثنی شدند

ارتش سوریه و گروه‌های مسلح امروز در آنکارا با نظارت ترکیه و روسیه به توافق آتش‌بس دست یافتند. قرار است یک ماه پس از اجرای این توافق، مذاکرات برای دستیابی به راه حل سیاسی بحران سوریه آغاز شود.

به گزارش بویرنیوز، «مولود چاووش اوغلو» وزیرخارجه ترکیه صبح امروز پنجشنبه اعلام کرد که دستیابی به توافق آتش‌بس در سوریه در هر زمانی ممکن است و امکان دارد که این مسئله پیش از پایان سال جاری محقق شود.

بعداز ظهر امروز پنجشنبه «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در جریان نشست با «سرگئی شوویگو و سرگئی لاوروف» وزرای دفاع و خارجه این کشور اعلام کرد که ارتش سوریه با گروههای مسلح معارض با نظارت مسکو و آنکارا به آتش‌بس دست یافته‌اند و این آتش‌بس از نیمه شب 30 سپتامبر اجرایی خواهد شد.

پوتین در جریان این نشست تأکید کرد که این توافق حاصل شده بسیار سست و ناپایدار است و «نیازمند نظارت ویژه است و باید به صورت حرفه ای رفتار کرد و مستلزم شکیبایی بیشتر و تماس مداوم با شرکایمان است».

وی اعلام کرد که در این خصوص سه سند امضا شده است که «سند نخست میان ارتش سوریه و گروههای معارض، سند دوم تعریف معیارهای نظارت بر آتش‌بس و سوم اعلام حسن نیت برای حل بحران سوریه است».

شوویگو نیز تأکید کرد که 7 گروه از معارضان که شمار عناصر آنان بیش از  60 هزار فرد مسلح است این توافق را امضا کرده‌اند و مسکو و آنکارا ضامن اجرای این توافق هستند.

در همین راستا، شبکه خبری العربیه اعلام کرد که معارضان سوری از حصول این توافق اعلام حمایت کردند. «اسامه ابو زید» سخنگوی رسمی هیئت مذاکره کننده معارضان اعلام کرد که این توافق فراگیر است و هیچ یک از مناطقی را  که تحت اشغال «انقلابیون» است استثنا نمی‌کند. همچنین هیچ گروهی در این مناطق مستثنی از آتش‌بس نیستند. به گفته معارضان، فقط داعش از آتش‌بس مستثنی شده اما جبهه الفتح الشام (النصره سابق) مشمول توقف درگیری‌ها است.

این در حالی است که منابعی در وزارت خارجه ترکیه می‌گویند تمام گروه‌هایی که از نظر سازمان ملل تروریستی هستند، یعنی هم داعش و هم جبهه فتح الشام (جفش/ النصره) مشمول آتش‌بس نخواهند.

ستاد کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه با انتشار بیانیه‌ای، بر خلاف ادعای ابو زید اعلام کرد که گروههای تروریستی داعش و جبهه النصره و همه گروههای وابسته به آنها از این توافق مستثنی هستند.

ارتش سوریه همچنین اعلام کرد که هدف از این مسئله فراهم کردن شرایط مناسب برای حمایت از روند سیاسی حل بحران این کشور است.

گروه رسانه‌ای «الاعلام الحربی» نیز پیش نویسی را که گروههای معارض در جریان نشست آنکارا با هیئت روس در خصوص آتش بس ارائه کردند، منتشر کرد که بندهای آن به شرح ذیل است:

بندهای پیش نویسی که معارضان به هیئت روس تحویل دادند

نخست؛ آتش بس در همه خاک سوریه به جز مراکز نظامی تحت اشغال داعش.

دوم؛ ترکیه تضمین می‌کند که معارضان سوریه در همه مناطق تحت سیطره خود به آتش‌بس پایبند باشند.

سوم؛ روسیه نیز تعهد سوریه و همپیمانانش در مناطق تحت سیطره خود به آتش بس را تضمین می‌کند.

چهارم؛ طرفهای ضامن تضمین می‌کنند که دو طرف درگیر برای به دست گیری کنترل مناطق جدیدی تلاش نکنند که در زمان اجرایی شدن آتش بس در اختیار آنان نبوده است.

پنجم؛ دو طرف ضامن مکانیزم مناسبی برای نظارت بر آتش بس بر اساس معیارهای سازمان ملل پیشنهاد می‌دهند تا پس از موافقت طرفها و ضامنها به صورت مشترک تأیید شود.

ششم؛ آغاز مذاکرات برای دستیابی به راهکار سیاسی یک ماه از زمان اجرایی شدن آتش بس در «آستان» پایتخت قزاقستان.

هفتم؛ تسهیل وارد کردن کمکهای بشردوستانه به همه مناطق محاصره شده بر اساس طرحی که روسیه و ترکیه اجرای کامل آن را متعهد می‌شوند.

منابع خبری درباره بندهای مفاد آتش بس علاوه بر تضمین روسیه و ترکیه موارد زیر را در ذیل این مفاد آورده‌اند.

* روسیه و ترکیه ضامن اجرای مفاد آتش‌بس هستند.

* مذاکرات در آستانه و با حمایت روسیه و ترکیه طی یک ماه آتی آغاز خواهد شد.

* اساس مذاکرات، بیانیه ژنو-1 و قطعنامه 2254 است.

* معارضه حق دارد، خودش هیأتش را مشخص و برای مذاکره اعزام کند.

* آتش‌بس شامل همه خاک سوریه و همه اقدامات نظامی می‌شود

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=211570
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما