چهارشنبه 8 دی 1395 - 18:53

افزایش تنش بین اسرائیل و آمریکا درباره فلسطین؛ جان‌ کری از پشت به ما خنجر زد!

 جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، روز چهارشنبه در واشنگتن طی نطقی موضع آمریکا درباره آینده مذاکرات متوقف شده صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها را اعلام خواهد کرد.

به گزارش بویرنیوز؛ یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفته که آقای کری به اظهارات «گمراه‌کننده» اسرائیل که کاخ سفید را به تهیه متن قطعنامه اخیر شورای امنیت علیه شهرک‌سازی‌های اسرائیل متهم کرده‌ پاسخ خواهد داد.

شورای امنیت سازمان ملل متحد جمعه گذشته در اقدامی کم‌سابقه با تصویب قطعنامه‌ای، شهرک‌سازی‌های اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی فلسطینیان را محکوم کرد و خواهان توقف این کار شد.

آمریکا که معمولا در حمایت از اسرائیل چنین قطعنامه‌هایی را وتو می‌کرد، به آن رای ممتنع داد و ۱۴ عضو دیگر شورای امنیت به آن رای مثبت دادند.

نخست‌وزیر اسرائیل قطعنامه شورای امنیت را شرم‌آور و ضد‌اسرائیلی خوانده و تاکید کرده است که اسراییل به این قطعنامه عمل نخواهد کرد. بنیامین نتانیاهو گفته است که در مناسبات خود با این نهاد جهانی تجدیدنظر خواهد کرد.

اسرائیل همچنین در اقدامی بسیار نامعمول سفیر آمریکا را احضار کرد. پیش از آن وزارت خارجه اسرائیل سفرای ۱۴ کشور دیگر را هم که به قطعنامه رای مثبت داده بودند احضار کرده بود.

دیوید کیز، سخنگوی دفتر نخست‌وزیری اسرائیل هم به خبرنگاران گفته است که از منابع کشورهای عرب اطلاعات محکمی به دست اسرائیل رسیده که نشان می‌دهد آمریکا در تدوین پیش‌نویس قطعنامه شرکت داشته و برای تصویب آن تلاش کرده است.این سخنگو گفت: «ما کیسه‌بوکس کسی نخواهیم شد و سرمان را پایین نمی‌اندازیم تا بی‌ سر و صدا صحنه را ترک کنیم.»

اسرائیل می‌گوید مدارک آنچه تشویق اعضای شورای امنیت توسط دولت آمریکا به تصویب قطعنامه مذکور می‌خواند را به رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا – دونالد ترامپ – ارائه خواهد کرد. آقای ترامپ به‌شدت از رای شورای امنیت انتقاد کرده است.

در پی رای مثبت اوکراین به آن قطعنامه، اسرائیل برنامه سفر ولادیمیر گرویسمن، نخست وزیر اوکراین به بیت المقدس را لغو کرد. وزارت امور خارجه اوکراین نیز در واکنش، سفیر اسرائیل را در کیف برای اعتراض رسمی فراخواند.

“جان کری لکه ننگ آمریکاست”

همچنین یک مقام ارشد شورای شهرک‌های رژیم‌صهیونیستی نیز امروز (چهارشنبه) در ادامه ابراز خشم سران این رژیم علیه آمریکا، جان کری را به باد انتقاد گرفت و او را لکه ننگ سیاست خارجی آمریکا خطاب کرد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ‘اودد رویوی’ فرستاده ویژه خارجی شورای ‘یشا’ همچنین از جان کری به عنوان فردی ‘غافل’ یاد کرد.

وی اضافه کرد که کری ‘از پشت به نزدیک ترین متحدش خنجر زد’ و ‘بدترین وزیر خارجه آمریکا در تاریخ’ بوده است.او در ادامه رگبار اتهامات به کری تصریح کرد که، وی از ‘واقعیت های’ شهرک سازی های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری چیزی نمی داند.

ادامه شهرک‌سازی

حدود نیم میلیون یهودی در ۱۴۰ شهرکی زندگی می‌کنند که اسرائیل در زمین‌هایی ساخته است که پس از سال ۱۹۶۷‌ در کرانه باختری رود اردن و بیت‌المقدس شرقی اشغال کرده است. این شهرک‌ها مطابق حقوق بین‌الملل غیرقانونی محسوب می‌شوند، اما اسرائیل این مساله را قبول ندارد.

بنا بر گزارش‌ها، روز چهارشنبه شهرداری بیت‌المقدس برای ساخت حداقل ۶۰۰ واحد مسکونی دیگر در اراضی اشغالی فلسطینیان مجوز صادر خواهد کرد.

از طرف دیگر، قرار است فرانسه روز ۱۵ ژانویه سال میلادی آینده یک کنفرانس بین‌المللی در مورد صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها برگزار کند. مقامات ارشد ۷۰ کشور از جمله جان کری در کنفرانس پاریس شرکت خواهند کرد.

قرار است در این نشست پارامترهای حل و فصل موضوعات اصلی مورد اختلاف از جمله آینده شهرک‌های اسرائیل، خطوط مرزی و وضعیت آوارگان فلسطینی مورد بحث و بررسی قرار بگیرد تا چارچوب تاسیس کشور مستقل فلسطین که پایتخت آن بیت‌المقدس شرقی خواهد بود، مشخص شود.

گفته می شود که اسرائیل نگران است فرانسه و آمریکا بخواهند بیانه نهایی کنفرانس را به شورای امنیت ارائه کنند و پیش از پایان دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما در روز ۲۰ ژانویه آینده، آن را به رای بگذارند.

تعویق تصمیم ساخت صدها خانه برای شهرک‌نشین‌ها

همچنین یکی از کمیته‌های شهرداری بیت‌المقدس رای‌گیری درباره ساخت ۵۰۰ خانه جدید برای شهرک‌نشین‌های اسرائیلی در شرق این شهر را به تعویق انداخت.

یکی از اعضای این کمیته به بی‌بی‌سی گفته است رای‌گیری به درخواست بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به تعویق افتاده است. این عضو کمیته دلیل این درخواست را پیش‌گیری از رویارویی بیشتر با آمریکا در آستانه سخنرانی جان کری، وزیر امور خارجه این کشور درباره روند صلح خاور میانه عنوان کرد.

نتانیاهو: روابط‌مان با سازمان ملل را بازبینی می‌کنیم

همچنین بنیامین نتانیاهو، در ادامه نارضایتی خود گفته است که به وزارت خارجه دستور داده ظرف یک ماه مناسبات میان کشورش و سازمان ملل متحد را بازبینی کند و نظر کارشناسی خود را به نخست وزیر اعلام کند.

گفتنی است که تصویب این قطع‌نامه در میان فلسطینینان و کشورهای خاورمیانه با استقبال همراه بوده است. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی گفته تصویب این قطعنامه شکست سختی برای سیاست‌های اسرائیل بوده و حمایت قاطعی است از طرح تشکیل دو کشور مستقل.

سفیر فلسطینیان در سازمان ملل متحد هم تصویب این قطعنامه را به‌موقع، ضروری و مهم خوانده هر چند گفته این کار باید مدت‌ها پیش به سرانجام می‌رسید.

جنبش فلسطینی حماس نیز از قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مورد توقف شهرک‌سازی اسرائیل در نواحی اشغالی فلسطینی استقبال کرده است. حماس در بیانیه‌ای از کشورهایی که به این قطعنامه رای داده‌اند، تقدیر کرده است. در این بیانیه همچنین بر ضرورت انجام اقدامات بیشتر برای پایان دادن به اشغال این مناطق از سوی اسرائیل تاکید شده است.

اردن هم از قطعنامه “تاریخی” شورای امنیت سازمان ملل استقبال کرده و گفته است که این اقدام راه را برای عملی شدن راه حل تشکیل دو دولت فلسطینی و اسرائیل را هموار کرده است.

وزیر اطلاع‌رسانی اردن گفته است: “این تصمیم تاریخی حاکی از اجماع جامعه بین‌المللی در مورد غیرقانونی‌بودن شهرک سازی‌های اسرائیل است و این تصمیم شورای امنیت تایید‌کننده حق تاریخی مردم فلسطین برای زندگی در بیت‌المقدس و سرزمین‌های تاریخی است.”

اختلاف در واشنگتن

در همین حال، سامانتا پاور، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد هم تصویب این قطعنامه را بازتاب‌دهنده واقعیات جاری در مساله اسرائیل و فلسطینیان ارزیابی کرده است. خانم پاور گفته گسترش ساخت و سازها در سرزمین‌های اشغالی طرح تشکیل دو کشور مستقل را تهدید می‌کند.

او در واکنش به انتقادهای تند نخست‌وزیر اسرائیل از تصویب این قطعنامه گفته: “نمی‌شود همزمان هم به دنبال گسترش ساخت و سازها بود و هم خود را حامی طرح تشکیل دو کشور مستقل معرفی کرد.”

با وجود این، خانم پاور گفته آمریکا به این قطعنامه رای مثبت نداده چرا که به نظرش متن قطعنامه بیش از اندازه بر مساله ساخت و سازها متمرکز بوده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری منتخب آمریکا که در کمتر از ۳۰ روز دیگر وارد کاخ سفید خواهد شد در توییتی نوشته: “اوضاع از بیستم ژانویه عوض خواهد شد.” اشاره‌ای به روز سوگند یادکردن او و آغاز به کارش تحت عنوان رئیس جمهوری جدید ایالات متحده آمریکا.آقای ترامپ یک روز پیش از تصویب این قطعنامه از اعضای شورای امنیت خواسته بود که به آن رای مثبت ندهند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=211459
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما