دوشنبه 6 دی 1395 - 19:13

فواید خرما براي زنان باردار

بویرنیوز- خرما یک منبع غنی از پروتئین، فیبر و بسیاری از ویتامین ها مختلف است

راه های قد بلند شدن

همانطور که می دانید دوران بارداری هر زني، زمان بروز هوس هایي براي مصرف مواد غذایی مختلف است. اما اگر شما هم به عنوان یک مادر باردار، می خواهید از فواید آنچه که می خورید برای سلامت بدن خود و جنین داخل رحمتان مطمئن شوید، حتما قبل از مصرف هر گونه ماده غذايي در اين دوران حساس، با یک پزشك متخصص زنان و زايمان مشورت نمایید.

هنگامی که زنی حامله می شود، تقریبا در مورد آنچه که باید بخورد، دچار سردرگمی می شود. به همين دليل، علاوه بر نوع ماده غذایی كه يك زن باردار مصرف مي كند، تاریخ مصرف درج شده بر روی بسته آن نیز بايد برای او حائز اهمیت باشد.

جالب است بدانيد كه نظریات متفاوتی در این مورد وجود دارد. برخی از کارشناسان تغذیه، مصرف همه مواد غذایی را در اندازه زیاد برای زنان باردار توصیه می کنند، در حالی که برخی از پزشکان متخصص زنان و زايمان اعتقاد دارند كه زنان باردار بايد در مصرف همه مواد غذایی حد اعتدال را رعايت كنند.

با اين حال، يادتان باشد كه بهترین راه برای از بین بردن تمام تردیدها و اطمینان کامل از امنیت مصرف مواد غذایی مختلف در دوران بارداری، مشورت نمودن با يك دکتر متخصص زنان و زايمان است. برای اين منظور، در ادامه این مقاله در مورد جوانب مثبت و منفی مصرف خرما در دوران بارداری مطالبی ارائه داده شده است، تا به شما مادران جوان و بي تجربه کمک كند كه در دوران بارداری خود در مورد مصرف این ماده غذایی بسیار مغذی رفتاري آگاهانه داشته باشید.

در ادامه این مقاله، به منظور راهنمای زنان حامله، در مورد ارزش غذایی خرما و مصرف آن در دوران بارداری به طور کامل بحث شده است. در واقع، مقاله اثبات مي كند كه که مصرف این ماده غذایی در دوران بارداری زنان خوب است و یا نه.

ارزش غذایی خرما براي زنان باردار:
ارزش غذایی هر 100 گرم خرما به شرح زیر است:
• انرژی 282 کیلوکالری
• پروتئین 2.5 گرم
• فیبر 8 گرم
• چربی 0.4 گرم
• فولات 19 GS
• آهن 1.09 میلی گرم
• ویتامین 2.7 میلی گرم
• منیزیم 43 میلی گرم
• پتاسیم 656 میلی گرم

خوردن خرما در دوران بارداری:
تا به حال در تاریخ پزشکی، هیچ مطالعه و یا تحقیقی نشان نداده است که لازم است مادران باردار میوه خرما را از برنامه غذایی خود، به طور كامل حذف كنند. در واقع، اكثر اين مطالعات ادعا مي كند كه مصرف این ماده غذایی در دوران بارداری زنان می تواند به سلات مادر باردار و جنين داخل رحم او کمک کرده و بدن هر دوي آن ها را از مواد مغذی و ویتامین های مختلف بهره مند سازد.

فواید خوردن خرما در دوران بارداری:
خرما یک منبع غنی از پروتئین، فیبر و بسیاری از ویتامین ها مختلف است، در حالی که چربی بسیار کمی دارد. همچنين، اين ميوه مغذي حاوی ترکیبی از فیبر محلول و نامحلول می باشد که مصرف ان برای حفظ سلامت سیستم گوارشی زنان باردار و جنين داخل رحم اين افراد بسیار مفید است. همچنین، جالب است بدانيد كه ميوه خرما دارای مقدار مناسبی از قند طبیعی بوده و سرشار از پتاسیم و سدیم کمتری می باشد. در نتیجه، مي توان ادعا كرد كه مصرف آن به تنظیم سیستم عصبی مادران باردار و جنين داخل رحمشان کمک زیادی خواهد نمود. در ادامه این مقاله، به برخی از مهم ترین مزایای مصرف خرما در دوران بارداری اشاره شده است. اين موارد عبارتند از:
1. تامین انرژی لازم در دوران بارداری با خرما:
بدن زنان در دوران بارداری، به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد، كه مصرف خرما سریع ترین راه برای ارائه انرژی به بدن این افراد خواهد بود.

2. داشتن بدن کشیده و بلند جنین با خوردن خرما در دوران بارداری:
پروتئین ها معمولا متشکل از اسید آمینه ها هستند، که سلول های بدن مادران باردار و جنين داخل رحم اين افراد را می سازند. با توجه به اين توصيفات، برای این که بدن کودکی کشیده و بلند شود و از رشد کافی برخوردار باشد، باید از دوران جنینی و در داخل رحم مادرش پروتئین کافی دریافت کند. پس، مادران حامله باید برای حمایت از رشد نوزاد داخل رحم خود و برآورده نمودن نیازهای بدن او حتما پروتئین را به مقدار مناسبي مصرف کنند.

3. کنترل وزن در بارداری با خرما:
آز آن جايي که برای سالم نگه داشتن دستگاه گوارش زنان باردار، باید بدن اين افراد را از بروز مشکل یبوست در امان نگه داشت، پس مصرف میوه خرما كه داراي مقدار فیبر بالايي است، گزینه خوبی خواهد بود. علاوه بر اين موارد، مصرف میوه خرما مي تواند سطح کلسترول خون مادران باردار را تنظیم نموده و بدن اين افراد را از ابتلا به انواع عفونت ها محافظت نمايد. با آغاز روند بارداري، مادران در معرض خطر ابتلا به فشار خون و دیابت دوران بارداري قرار دارند، كه مصرف فیبر زیاد در این دوره حساس کمک خواهد کرد تا از بروز این مشکلات در بدنشان جلوگیری كنند. در نهايت، فراموش نکنید كه مصرف میوه خرما در دوران بارداری، براي حفظ وزن متعادل زنان نيز بسیار مفید است.

به دلیل این که اغلب زنان در دوران بارداری خود، بیش از حد گرسنگی می کنند، پس مصرف فیبر زیاد مي-تواند احساس گرسنگی را در بدن آن ها کنترل کرده و احساس پر بودن معده را براي یک مدت طولانی فراهم می کند.

راه های قد بلند شدن

خرما برای حفظ سلامت سیستم گوارشی زنان باردار و جنين بسیار مفید است
4. خرما و جلوگیری از نقایص مادرزادی:
همانطور که می دانید فولات و یا اسید فولیک در تشکیل سلول های جدید بدن زنان باردار و جنين داخل رحم اين افراد بسیار موثر بوده و از بروز مشکل کم خونی در بدن زنان باردار جلوگیری مي كند. همچنین، مصرف این میوه در پیشگیری از بروز نقائص هنگام تولد در بدن نوزادان که بسیار هم خطرناک است، مفید می باشد. در نهايت، جالب است بدانيد كه مصرف منظم اين ميوه ممکن است از آسیب رسیدن به مغز و نخاع نوزاد، مانند بروز بیماری اسپینا بیفیدا و آنانسفالی در بدن او هم جلوگیری کند.

5.رشد استخوان جنین با ویتامین K موجود در خرما:
ویتامین K نقش کلیدی در لخته شدن خون زنان باردار داشته و در قوی نگه داشتن استخوان های بدن خود مادر باردار و جنين داخل رحم او هم نقش حیاتی بازی می کند. همچنين، فراموش نکنید كه کمبود ویتامین K در بدن مادران باردار می تواند بسیار خطرناک باشد، چون اين مادران در هنگام بروز جراحات و زخم ها در معرض خطر لخته نشدن خون قرار مي گيرند که این حالت می تواند زندگی خود مادر و جنين داخل رحم او را تهدید کند. علاوه بر اين موارد، کمبود این ویتامین در بدن زنان باردار، باعث رشد نیافتن استخوان هاي جنين داخل رحم او خواهد شد.

6. تامین آهن زنان باردار با خرما:
همان طور كه مي دانيد وجود آهن در بدن زنان باردار، نقش مهمی را در انجام فرآیندهای متابولیکی ایفا می کند. علاوه بر اين مورد، آهن همراه با مولکول گلوبین، در تولید اکسیژن و رسیدن آن به تمام سلول های بدن مادران باردار و جنين داخل رحم اين افراد بسیار موثر است.

كه رسیدن آهن به بدن زنان در هر دوره از زندگي، به خصوص در دوران بارداری بسیار مهم است، زیرا آهن بخشی جدایی ناپذیر از میوگلوبین، کلاژن، آنزیم های بدن مادران باردار و جنين داخل رحم اين افراد می باشد. در نهايت، یادتان باشد كه رسیدن آهن کافی به بدن جنين داخل رحم زنان باردار مانع بروز کم خونی در بدن آن ها شده و باعث می شود كه سیستم ایمنی بدن نوزاد قوی تر شود.

7. جلوگیری از مشکل کلیوی با خوردن خرما در بارداری:
به خاطر بسپارید كه پتاسیم یکی از الکترولیت های مهم موجود در بدن زنان باردار و جنين داخل رحم اين افراد است. همچنين، وجود اين ماده معدني مفيد در حفظ و کنترل فشار خون زنان باردار هم بسيار مفيد مي باشد. فراموش نکنید كه وجود پتاسیم كافي در بدن زنان باردار، به حفظ تعادل آب در آن كمك كرده و سلامت قلب، دستگاه گوارش و عملکرد عضلات اين افراد را تضمین خواهد كرد. به همین دلیل، پزشكان متخصص زنان و زايمان ادعا مي كنند كه مصرف پتاسیم در دوران بارداری، به بدن اين مادران كمك می کند تا اعصاب و عضلات خود را کنترل كنند.

کمبود پتاسیم در بدن زنان باردار مي تواند باعث بروز مشکلات کلیوی شده و منجر به مرگ فرد شود.

8. زایمان آسان تر با خوردن خرما در بارداری:
وجود منیزیم در بدن زنان باردار کمک می کند تا حمل و نقل یون های کلسیم و پتاسیم از طریق غشای سلولی که در انقباضات عضلانی و ریتم طبیعی قلب موثر هستند، به صورت فعال انجام گیرد. همچنین، رسیدن منیزیم كافي به بدن مادران باردار در شکل گیری دندان ها و رشد مناسب استخوان هاي جنين داخل رحم افراد بسیار موثر بوده و کمک می کند تا سطح قند خون در بدن خود مادر هم در حالت طبیعی کنترل شود.

جالب است بدانيد كه نتايج تحقیقات اخير دانشمندان نشان داده است كه مصرف ناکافی منیزیم در دوران بارداری زنان می تواند منجر به مبتلا شدن زنان حامله به فشار بالا خون، اختلالات کبد و کلیه و مشکلات بینایی شود. همچنین، تحقیقات درج شده در مجله زنان و زایمان سال 2011 نشان می دهد زنانی که در دوران بارداری خود منیزیم را به اندازه کافی دریافت کرده اند، زایمان آسانی داشته اند، چون رسیدن منیزم به بدن اين افراد باعث اتساع راحت دهانه رحم شده و مدت زمان انجام روند زایمان طبيعي را کاهش می دهد. پس، اگر شما هم به عنوان یک زن حامله تصمیم دارید تا فرزند خود را با زایمان طبیعی به دنیا بیاورید، بهتر است آمادگی خود را برای تولد طبیعی نوزادتان در ماه های اولیه دوران بارداری به اطلاع پزشک معالج خود برسانید.

با اين حال، آنچه که در این میان بسیار مهم است و همه زنان باردار باید همیشه آن را به یاد داشته باشند، این است که رعایت حد اعتدال در مصرف هر چیزي بهترین گزینه خواهد بود. همچنين، به عنوان يك خانم باردار بايد تاریخ مصرف درج شده بر روی بسته مواد غذایی را هم مورد توجه خود قرار دهيد. در نهايت، به عنوان يك هنگامی که شما به عنوان یک زن حامله، هوس خوردن مواد غذایی خوشمزه و سالم را در سر دارید، هم مشورت کردن با پزشک متخصص زنان و زايمان را فراموش نكنيد!

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=211292
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما