شنبه 27 آذر 1395 - 6:00

میلیونها نفر بدون اینکه آگاه باشند به این بیماری مبتلا هستند

به گزارش بویرنیوز، بیماری سلیاک یکی از بیماری های بسیار شایع در جهان است و میلیون ها نفر بدون اینکه آگاه باشند به این بیماری مبتلا هستند، سلیاک یک بیماری خود ایمنی است که دستگاه گوارش را مورد حمله قرار می دهد و باعث آسیب به دیواره روده کوچک و حساسیت آن هنگام خوردن مواد غذایی حاوی گلوتن می شود.
گلوتن چیست و با بدن شما چه می کند؟
گلوتن نوعی پروتئین است که در برخی دانه ها بویژه گندم وجود دارد و این بیماری باعث سخت شدن فرآیند جذب این پروتئین توسط بدن می شود.
فرد مبتلا به سلیاک پس از خوردن مواد غذایی حاوی گلوتن به طور ناگهانی با حمله آلرژیک به صورت تولید آنتی بادی در بدن مواجه می شود و این باعث التهاب و بروز سوء هاضمه در افراد می شود.
علائم سلیاک را در خود احساس می کنید؟
از جمله علائم بیماری سلیاک می توان نفخ شکم، دل درد، اسهال، کاهش وزن، بثورات پوستی شدید، کم خونی و فقر آهن، مشکلات عضلانی و اسکلتی، درد مفاصل، اختلال رشد و کوتاهی قد در کودکان، تشنج، سوزش پاها، آفت و زخم دهان را می توان نام برد.
سایر بیماری هایی که مبتلایان به سلیاک با آن دست و پنجه نرم می کنند
بیماران مبتلا به سلیاک همچنین از مشکلات جانبی چون پوکی استخوان، سقط جنین و ناباروری در بانوان، ابتلا به بیماری تیروئید، دیابت نوع یک و آرتریت روماتوئید نیز رنج می برند.
چگونه تشخیص دهیم که به سلیاک مبتلا هستیم؟
اگر گمان می کنید که علائم بیماری سلیاک در شما وجود دارد بعد از مشاوره با پزشک تنها با یک آزمایش خون می توانید از نتیجه آگاه شوید، همچنین روش نمونه برداری از بافت نرم روده کوچک یا همان بیوپسی از روده هم وجود دارد و می توان به این ترتیب بیماری را در افراد شناسایی کرد.
درمان بیماری سلیاک چگونه است؟
اگر شما مبتلا به بیماری سلیاک هستید علاوه بر مصرف دارو تحت نظر پزشک می توانید با تغییر در رژیم غذایی خود از تشدید علائم بیماری در خود جلوگیری کنید، از جمله غذاهای حاوی گلوتن مانند گندم، جو، جوی دوسر را مصرف نکنید، نتایج تحقیقات بر روی بیماران نشان داده است که با رعایت رژیم غذایی در عرض چند ماه علائم بیماری در بسیاری از افراد کاهش یافته است.
کارشناسان به افراد مبتلا به این بیماری و بویژه والدین کودکان سلیاکی توصیه می کنند نظارت دقیقی بر رژیم غذایی کودکان خود بویژه در مهمانی ها و رستوران ها داشته باشند و قبل از خوردن هر ماده غذایی بویژه مواد غذایی صنعتی و فرآوری شده حتماً مواد تشکیل دهنده آن را بررسی کنند.
این بیماری هنوز درمان قطعی ندارد و تنها رعایت رژیم غذایی و اجتناب از ناپرهیزی می تواند آن را کنترل کند.
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=210285
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما