چاپ این برگه

ترک تحصیل دو دانش آموز در کهگیلویه و بویراحمد بخاطر 30 هزار تومان + عکس

خواهر و برادری به نام گل افشان و اکبر که تنها به دلیل نداشتن 30 هزارتومان برای خرید کتاب های درسی یک سال است که رنگ کلاس و درس را به چشم خود ندیده اند.

به گزارش بویرنیوز،چندی پیش بود که به همت تشکل مردم نهاد نهضت سبز زاگرس و آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه وبویراحمد بسته های نوشت افزار و لباس مدرسه که با همکاری این دونهاد جمع آوری شده بود را برای اهدا به دانش آموزان مناطق محروم زیلایی بردیم.

در این سفر یک روزه علاوه بر فقر و محرومیت های بهداشتی ،فرهنگی ،اقتصادی و اجتماعی در منطقه زیلایی ، دیدن دختر و پسر هایی که به دلیل فقر مالی و مدرسه متوسطه اول و دوم از تحصیل باز مانده بودند دل هر انسان دلسوزی را به درد می آورد.

از رقیه 15 ساله که به دلیل نداشتن مدرسه راهنمایی در روستا 4 سال از مدرسه رفتن محروم شده تا نجمه یتیم که باید هر روز مسافت زیادی را با پای پیاده و جاده های خاکی و ناهموار طی می کرد تا به مدرسه راهنمایی روستای بعدی برسد و از تحصیل باز نماند.

همچنین خواهر و برادری به نام گل افشان و اکبر که تنها به دلیل نداشتن 30 هزارتومان برای خرید کتاب های درسی یک سال  است که رنگ کلاس و درس را به چشم خود ندیده اندو نیز پسرهای کم سن و سالی که به امید آینده ای روشن سوار برموتور سیکلت کیلومترها جاده خاکی را برای رسیدن به مدرسه طی می کنند همه حکایت از محرومیتی می دهد که تنها می توان با حضور در این مناطق محروم به خوبی آنها را لمس کرد.

پسران زیلایی که با موتور سیکلت به مدرسه خود در روستاهای اطراف می روند

آن روز که به همراه رییس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد و دوستان خیرمان در تشکل مردم نهاد نهضت سبز زاگرس در منطقه زیلایی حضور یافتیم اسماعیل رضایی رییس آموزش و پرورش عشایر استان با حضور در میان مردم و پیگیری مشکلات دانش آموزان منطقه پی برد که چند تن از دانش آموزان این روستا به دلیل مشکلات مالی و مسافتی از تحصیل باز مانده اند.

وی بعد از مطلع شدن از این موضوع با بیان اینکه مدرسه شبانه روزی دوره اول متوسطه دخترانه در شهر یاسوج راه اندازی شده و آماده پذیرش دانش آموزان مناطق محروم و دور افتاده در این مرکز است از خانواده هایی که به دلیل دور افتاده بودن و مشکلات مالی مانع ادامه تحصیل فرزندان خود هستند خواست تا دانش آموزان خود را به این مدارس معرفی کنند .

خانواده های این دانش آموزان در ابتدا با دلیل هایی مثل نداشتن هزینه رفت و آمد ، پول لباس و کتاب مانع حضور فرزندان خود در این مدارس شدند که رییس آموزش و پرورش عشایر استان در اقدامی هزینه رفت و برگشت ، لباس و کتاب این دانش آموزان را بر عهده گرفت و گفت که چند روز بعد با فرستادن یک ماشین اداره به دنبال این دانش آموزان و انتقال آنها به یاسوج و اسکان در مدرسه شبانه روزی دخترانه دوره متوسطه اول نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از به بازماندن این دانش آموزان از تحصیل خواهم کرد.

وی همنچنین با خرید کتاب و لباس برای گل افشان و اکبر و بردن آنها به مدرسه روستا آرزو کرد که هیچ دانش آموزی به دلیل فقر مالی از تحصیل باز نماند .

اکبر و گل افشان که به مدرسه بازگشته و درحال تماشای مدرسه خود هستند

با پیگیری هایی که توسط خبرنگار این پایگاه خبری صورت گرفت و در مدرسه شبانه روزی دخترانه عشایر یاسوج حضور یافت شاهد حضور نجمه و رقیه در مدرسه هستیم و این اقدام انسان دوستانه رییس آموزش و پرورش عشایر کهکیلویه وبویراحمدرا تحسین می کنیم.

رقیه 15 ساله که سادگی و بی آلایش بودن چهره مهربان و خندان او نشان از صداقت و مهربانی مردم منطقه ای که از آنجا آمده است می دهد از احساس خود به ما گفت: از اینکه توانستم بعد از 4 سال دوباره به مدرسه بیایم و سرکلاس درس بنشینم بی نهایت خوشحال هستم.

وی افزود: پدر من یک کارگر ساده است که روز ها و شب ها برای به دست آوردن مایحتاج زندگی به شهر لردگان رفته و از ما دور است.

رقیه گفت:به دلیل اینکه در روستای ما مدرسه راهنمایی و دبیرستان وجود ندارد اکثر خانواده ها با رفتن دختران خود به مدرسه و طی کردن مسافت زیادی که با مدرسه روستای بعدی دارد مخالفت می کنند و از طرفی شرایط مالی اجازه رفتن به مدارس شهر را هم به ما نمی دهد.

نجمه و رقیه در مدرسه شبانه روزی دخترانه یاسوج

این دختر 15 سال با اشاره به اینکه خوشحال است که دوباره توانسته به کلاس درس قدم بگذارد، افزود:هیچ وقت لطف و محبت مسئولینی که باعث شدند من به مدرسه باز گردم را فراموش نخواهم کرد و امیدوارم با درس خواندن و موفق شدن بتوانم زحمات آنها را جبران کنم.

نجمه دختر ساکت و باوقاری که آن روز در روستا که ما حضور یافتیم سرکلاس درس در روستای پایین دست با فاصله 7 کیلومتری و جاده خاکی بود در کنار رقیه ایستاد و با لبخند از ما تشکر کرد.

هیچ وقت یادم نمیرود که آن روز مادر نجمه از روی سراشیبی به دنبال ما می دوید و میگفت بایستید و زمانی به ما نزدیک شد گفت تورا به خدا دختر من را به همراه رقیه ببرید. پدر نجمه برای کارگری به شهر لردگان می رفت که در حادثه تصادف جان خود را از دست داد و نجمه یتیم شد و درحال حاضر نگران نجمه هستم که این همه مسافت را تنها و آن هم در فصل زمستان که جاده ها بسته می شود به مدرسه بفرستم.

از چهره ضمخت این مادر دل سوز خوب می شد هنر دست روز گار که با زجر و فقر بر صورت این بانو که سن و سالی نداردنقش و نگار بسته را دید.

او از من خواست که با رییس آموزش و پرورش عشایر استان صحبت کنم که نجمه را به همراه رقیه به مدرسه شبانه روزی ببرد اما چون آقای رضایی از ما دور شده بود شماره تلفن مرد همسایه شان را گرفتم که به آنها بدهم و پیگیر موضوع باشم.

نجمه و رقیه درکنار هم کلاسی ها ، مدیر مدرسه و رییس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه وبویراحمد

الان حدود یک ماه از آن روز می گذرد و رقیه و نجمه خندان در میان دانش آموزان دختر عشایری و آنهایی که به دلیل نداشتن پول و مدرسه با سرپرستی مدیری مهربانتر از مادر سرکار خانم غلامی در این مدرسه شبانه روزی دور هم گرد آمده اندمشغول به تحصیل هستند.

امید به آن روزی که دیگر هیچ دانش آموزی به دلیل نداشتن پول و مدرسه از تحصیل باز نماند.

گفتنی است منطقه زیلایی از توابع بخش مارگون شهرستان بویراحمد در 150 کیلو متری شهر یاسوج قرار دارد.

همچنین شهر لردگان یکی از شهرستانهای استان چهارمحال و بختیاری است که فاصله بسیار نزدیکی با دهستان زیلایی دارد.

 

 

گزارش و عکس /مرضیه سادات غلامی/ ایل بانو