یکشنبه 21 آذر 1395 - 10:16

تصاویری جالب اما غم‌انگیز در ورودی شهر یاسوج

مردم استان کهگیلویه و بویراحمد از گذشته‌ها به درخت بلوط و جنگل‌های گسترده در پهنای زاگرس احترام می‌گذاشتند و معتقدند که هیچ درختی در دنیا سایه لذت‌بخش بلوط را بر سر بشر نگسترانده است.

در ورودی شهر یاسوج از سمت جاده اصفهان سرنوشتی غم‌انگیز نصیب چندین اصله درخت بلوط شده که دل هر دوستدار طبیعتی را به درد می‌آورد.

به گزارش بویرنیوز، در استان کهگیلویه و بویراحمد درخت بلوط را نماد طبیعت،‌ سرسبزی، استقامت و ایستادگی در برابر سختی در این استان از گذاشته لقب داده‌اند.

13950921000253_photol

در روزگارانی که مردم این استان در فقر شدید دردهای پادشاهی به سر می‌بردند و مبارزه اصلی مردم در این فقر با گرسنگی بود درخت بلوط با میوه‌های پر بار خود مانع از ناامیدی و سرگشتگی مردم می‌شد و همین که در سفره آن‌ها نان کلگی بود زندگی را با درخت بلوط و میوه ان سپری می‌کردند.

درخت بلوط در دوره‌ای که دشمنان قدار به دنبال سرکوب قیام مردم استان در سال‌های ابتدایی این قرن بودند محلی برای استتار و جنگ با دشمن بود که همین موجب پیروزی‌های تاریخی در جنگ‌ها از جمله در تنگ تامرادی و گجستان شده بود.

13950921000256_photol

مردم استان کهگیلویه و بویراحمد از گذشته‌ها به درخت بلوط و جنگل‌های گسترده در پهنای زاگرس احترام می‌گذاشتند و معتقدند که هیچ درختی در دنیا سایه لذت‌بخش بلوط را بر سر بشر نگسترانده است.

اما امروزه با گسترش فعالیت‌های عمرانی از جمله راهسازی و عبور خطوط لوله گاز سرنوشتی بد و غم‌انگیز برای درختان بلوط در حوزه زاگرس به خصوص در کهگیلویه و بویراحمد رقم خورده است.

استانی که می‌تواند با استفاده از فرصت وجود چنین موهبت‌های خدادادی توسعه خود را بر مبنای گردشگری و صنعت توریسم بنا نهد امروز چنان غرق در تخریب این نعمت خدادادی شده که با وضعیت کنونی تا 10 سال آینده نباید چیزی از آن باقی بماند.

13950921000260_photol

جنگل‌های استان در این سال‌ها به بهانه‌های مختلف یا مورد دستبرد قرار گرفته و یا به زیر تیغ ماشین‌آلات راهسازی رفته است که اگر مسؤولان دیر بجنبند و مردم هم مانند امروز بی‌خیال این فاجعه باشند در آینده‌ای نزدیک باید همانند بسیاری از داشته‌های دیگر استان که منقرض شده‌اند شاهد انقراض نسل بلوط هم باشیم.

یکی از صحنه‌های تأثربرانگیز که این روزها شاهد آن هستیم و در ورودی شهر یاسوج از سمت جاده اصفهان به خوبی عیان است سرنوشتی است که نصیب چندین اصله درخت بلوط شده و در عین حالی که جالب به نظر می‌رسد اما دل هر دوستدار طبیعت را به درد می‌آورد.

در کشورهای توسعه یافته سعی بر این است که چنین صحنه‌هایی را از دید مردم و به خصوص نسل نوجوان و جوان دور نگه دارند تا فرهنگ حفاظت از محیط طبیعی خدشه‌دار نشود اما در استان ما و در جلوی روی هزاران مسافری که از این جاده عبور می‌کنند سلاخی بلوط‌ها به وضوح به نمایش گذاشته شده است.

13950921000265_photol

در این نوشته به دنبال تخریب هیچ اداره و ارگانی نبوده و نیستیم اما اعتقاد داریم که با رویکرد فعلی که مردم و مسؤولان در پیش گرفته‌اند استان طی چند سال آینده تنها داشته و ظرفیت بالقوه خود را نیز از دست خواهد داد و آن روز است که دیگر هیچ بستری برای توسعه استان خود نخواهیم داشت.

فارس

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=209742
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. جواد گفت:

    جناب بویر نیوز این عکسها مربوط به جاده ترانزیت کمربندی میباشد که از زمان دولت تدبیر وامید بلا تکلیف مانده این جادها عام المنفعه میباشد شما بایدواز جاهایی که زمین خواری میشه گزارش تهیه نمایید

  2. حاشم گفت:

    بنطرم این کار یکی ازپیمانکارای فرودگاه هست.زمین هم زراعتی است.و پیمانکار جریمه سنگینی شد.هرچند جریمه درخت را برنمیگرداند.کاش قبل از درج خبر…کمی هم تامل میکردید و عجولانه نمی نوشتید

دیدگاه شما