چاپ این برگه

غاری شگفت انگیز در کهگیلویه و بویراحمد + تصاویر

غار ده شیخ با فاصله ای کمتر از ۵۵ کیلومتر از مرکز کهگیلویه و بویراحمد و دو کیلومتری روستای ده شیخ در مسیر جاده پاتاوه ظرفیت بالایی برای خودنمایی درعرصه گردشگری این استان دارد.

2300885

به گزارش بویرنیوز به نقل از مهر، غار «ده شیخ» در کهگیلویه و بویراحمد، با هفت گالری و مسیرهای مختلف چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

ارتفاع این غار در برخی مناطق تا هفت متر هم می رسد و در دالانهای مختلف غار، قندیلهای آهکی گوناگون با هارمونی عجیب خود زیبایی شگفت انگیزی را در قلب غار رقم زده و مکمل این زیبایی قطرات آبی است که از روی این قندیلها بر کف غار می چکد.

غارنوردان این غار را به دلیل قرار گرفتن در همسایگی و بالادست روستای ده شیخ، به نام روستا نامگذاری کرده اند.

2300886

کارشناسان زمین شناسی که به این غار سفر کرده و به مکاشفه پرداخته اند قدمت غار ده شیخ پاتاوه را به ۱۳۵میلیون سال قبل نسبت می دهند.

یکی از کارشناسان زمین شناسی در این رابطه می گوید: این غار شگفت انگیز و زیبا آمیزه ای چشم نواز از طبیعت و تاریخ است.

ابوطالب ابطحی می افزاید: این غار یکی از شگفت انگیزترین غارهای کشور است که بر اساس بررسی های زمین شناسی شکل گیری آن مربوط به دوره دوم زمین شناسی است.

وی می گوید: ریزش نزولات جوی و ایجاد حفره ها موجب شکل گیری قندیل های شگفت انگیزی در دالانهای غار شده است.

ابطحی می افزاید: این غار در ابتدای کشف، دارای دو دهنه ورودی، دالانهای مسکونی و آبراهه های زیبا بود و در کاوشهای جدید دو ورودی دیگر نیز همراه با سه دالان بزرگ در آن کشف شد.

این کارشناس زمین شناسی ارتفاع ورودی های جدید این غار را ۱۵ تا ۲۰ مترمربع عنوان می کند که در دهانه غار ارتفاع این ورودیها بسیار کم است و به حالت نشسته باید وارد غار شد.

ابطحی تصریح می کند: حوضچه های بزرگ و کوچک آبی در این غار به شکلی حیرت آور توسط دالانهای باریک به هم متصل می شوند.

مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد نیز غار ده شیخ را در زیبایی همتای غار علی صدر می داند و می گوید: این غاز جاذبه های فراوانی برای گردشگران در خود نهفته دارد.

2300887

محمود باقری ایجاد زیرساختهای گردشگری در این مکان را مرهون بخش خصوصی می داند و می افزاید: اقدامات مناسبی توسط سرمایه گذار برای پیشرفت این پروژه انجام شده و تاکنون بالغ بر ۷۰۰۰میلیون ریال برای بخشهای مختلف این پروژه هزینه شده است.

وی این پروژه را یک پروژه شاخص گردشگری، با ظرفیت گردشگر پذیری مناسب می داند و می گوید: ایجاد پیاده رو در نزدیکی غار، عملیات برق رسانی به طول بیش از یکهزار و ۱۰۰ متر از روستای ده شیخ به غار، ایجاد زیر ساخت و نمازخانه از جمله کارهای انجام شده در پروژه است.

باقری ایجاد ۱۵ واحد سوئیت، ۲۰ سکو و آلاچیق، ایجاد کافی شاپ، پارکینگ و دیگر زیرساختهای گردشگری را از فعالیتهای مهم بخش خصوصی در این طرح عنوان می کند.

2300890

وی می افزاید: ۴۰ میلیارد ریال برای اجرای این پروژه هزینه نیاز است.

سرمایه گذار این پروژه نیز غار ده شیخ را از غارهای کم نظیر کشور دانسته و می گوید: با معرفی غار ده شیخ و مشاهده ظرفیت مناسب گردشگر پذیری آن، اقدام به سرمایه گذاری در این بخش کردم.

گنجی می افزاید: با سفر به این استان و بازدید از مناطق مختلف گردشگری متوجه ضعف امکانات خدماتی و در عین پتانسیل بالای استان در زمینه گردشگری شدم.

وی می گوید: با ایجاد زیرساختهای لازم برای گردشگری در این غار، در آینده ای نزدیک این غار به یکی از مهمترین مقصدهای گردشگری در کشور و استان تبدیل می شود.

2301090