چهارشنبه 17 آذر 1395 - 13:45

چرا «فردا» تعطیل نیست؟

خبرگزاری تسنیم در گزارشی به بررسی چرایی تعطیل‌نشدن هشتم ربیع‌الاول امسال، سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) و آغاز ولایت امام عصر(عج) پرداخته است.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز دوشنبه (۱۳ اردیبهشت) و در جریان بررسی مواد الحاقی لایحه تنظیم بخشی از احکام برنامه‌های توسعه کشور، ماده الحاقی ۳۸ این لایحه را تصویب کردند.
طبق ماده ۳۸ لایحه تنظیم بخشی از احکام برنامه‌های توسعه کشور، هشتم ربیع‌الاول، سالروز شهادت حضرت امام حسن عسکری(ع) و آغاز ولایت حضرت ولی‌عصر(عج) به‌‌‌عنوان تعطیل رسمی در تقویم کشور تعیین شده است.
**مصوبات مجلس شورای اسلامی چه‌زمانی «قانون» می‌شود؟
روند شکل‌گیری قانون در نظام جمهوری اسلامی ایران طبق قانون اساسی به این شکل است که دولت و مجلس طرح‌ها و لوایحی را به هیئت رئیسه پارلمان ارائه می‌کنند و پس از بررسی آنها در کمیسیون‌های تخصصی و جلسات علنی بهارستان، این طرح‌ها و لوایح با رأی اکثریت نمایندگان مجلس به تصویب می‌رسد و به‌منظور انطباق آن با موازین شرع و قانون اساسی از سوی مجلس به شورای نگهبان ارسال می‌شود.
براساس این گزارش، چنانچه شورای نگهبان مصوبات مجلس را مغایر موازین شرع و قانون اساسی نداند، رئیس مجلس مصوبات پارلمان را جهت اجرا و قانونی شدن، به رئیس‌جمهور ابلاغ می‌کند.
**ماجرای تعطیلی رسمی «هشتم ربیع‌الاول» چیست؟
مصوبات مجلس شورای اسلامی در صورتی قانونی است که به تأیید شورای نگهبان نیز رسیده باشد، از این رو به‌دلیل اینکه لایحه احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور هنوز در شورای نگهبان در حال بررسی است و این شورا درباره آن اظهارنظر نکرده، هنوز تعطیلی رسمی هشتم ربیع‌‌الاول که امسال با «۱۸ آذر» مصادف شده، قانونی نشده، بنابراین فردا؛ «۱۸ آذر» تعطیل نیست.
پیشتر، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با تسنیم از بررسی تعطیلی و یا غیرتعطیلی ۱۸ آذر در این شورا خبر داده و گفته بود که «شورای نگهبان به‌زودی نظرش را در این درباره اعلام می‌کند».
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=209335
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما