چهارشنبه 17 آذر 1395 - 7:18

همه چیز درباره بیماری ایدز، از روش های انتقال تا پیشگیری و درمان

گرونه اجتماعی – یک متخصص عفونی با بیان اینکه اچ.آی.وی مسبب یک بیماری نقص ایمنی اکتسابی است، گفت: بیماری ایدز مرحله‌ای از سیر ویروس اچ.آی.وی در بدن بوده که بیماری علامتدار شده و اچ.آی.وی نیز نوعی ویروس بوده که ممکن است در بدن شخص وجود داشته باشد و بعد از ماه‌ها یا سال‌ها علائم خود را نشان دهد.
به گزارش بویرنیوز، دکتر محمد غلام‌نژاد افزود: ویروس نقص ایمنی اکتسابی مبین بیماری است، یعنی ایمنی بدن را تخریب نموده و با حمله به سیستم ایمنی بدن، به تدریج فرد در اثر عفونتهای فرصت طلب از پا در می‌آید.
رابطه مستقیم فقر و ابتلا به ویروس اچ.آی.وی
وی بیان کرد: بیماری ایدز فقط یک معضل بهداشتی نبوده، بلکه یک معضل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است که ریشه‌های فقر در آن موج می‌زند و هر چه فرد هم از لحاظ اجتماعی و هم از لحاظ فرهنگی فقیرتر باشد بیشتر در معرض آسیب قرار دارد.
شایع‌ترین راه انتقال ایدز
این متخصص عفونی شایع‌ترین راه انتقال ایدز در کشور را از طریق خون عنوان و تصریح کرد: انتقال بیماری ایدز در بیشتر مناطق اروپا و آمریکا از راه روابط جنسی محافظت نشده است، البته در کشور ما در دو سه سال اخیر روند به سمت افزایش راه انتقال جنسی پیش رفته که این عامل به رفتار پنهان افراد مربوط است.
دکتر غلام‌نژاد انتقال از مادر به فرزند را از دیگر راه‌های انتقال این بیماری عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر قریب به ۴۰ میلیون نفر در دنیا به ویروس اچ.آی.وی آلوده هستند.
وی به کنترل ایدز در بسیاری از کشورها اشاره داشت و گفت: این بیماری در بیشتر کشورهای اسکاندیناوی مانند نروژ و سوئد و یا کشورهای آمریکای شمالی مانند کانادا و یا در کشورهایی مانند استرالیا تا حدودی کنترل شده و در حال حاضر ایدز دیگر یک معضل بهداشتی برای این کشورها نبوده بلکه مانند بسیاری دیگر از بیماری‌ها، یک اتفاق تلقی می‌شود.
این متخصص عفونی افزود: تا سال ۲۰۱۵ شعار سازمان بهداشت جهانی در خصوص بیماری ایدز، getting to zero بود که امسال این شعار به «پایان همه‌گیری ایدز با تشخیص به موقع، درمان به موقع و حمایت از بیماران» تغییر یافت.
برنامه جهانی برای کنترل ایدز
دکتر غلام‌نژاد ابراز کرد: در برنامه کنترل ایدز در دنیا انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰ میزان موارد ابتلای به ایدز سالیانه کمتر از ۵۰۰ هزار نفر شده و میزان مرگ و میر نیز کمتر از این باشد و تا سال ۲۰۳۰ اتمام ایدز هدف جهانی همه کشورها است، به این معنی که ایدز دیگر یک معضل بهداشتی نبوده و مانند بسیاری از بیماری‌ها به صورت تک‌گیر اتفاق بیفتد.
وی عنوان کرد: همچنین یکی دیگر از هدف‌گذاری‌های مهم در برنامه چهارم این است که ۹۰ درصد افرادی که احتمال ابتلا به ویروس اچ.آی.وی را دارند، شناسایی شده و ۹۰ درصد افراد مبتلا که شناسایی شده‌اند، تحت درمان مناسب قرار گیرند و ۹۰ درصد افرادی که تحت پوشش برنامه‌های مراقبت درمان قرار گرفته‌اند نیز از نظر درمان HIV پایش شوند ومیزان ویروس در آنها کنترل گردد. این برنامه در کشور ما نیز قرار است در سال‌های آینده توسط وزارت بهداشت اجرایی شود.
ابتلای بیش از ۳۳ هزار ایرانی به ایدز
این متخصص عفونی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۳۳ هزار نفر در کشور ما به ویروس اچ.آی.وی مبتلا هستند، اظهار کرد: از این تعداد، ۸۴ درصد مرد و ۱۶ درصد زن هستند.
دکتر غلام‌نژاد به تغییر الگوی ابتلا به ایدز در کشور اشاره داشت و تصریح کرد: بیماری ایدز در طی سال‌های اخیر، سنین پایین‌تر و همچنین خانم‌ها را بیشتر درگیر کرده که این موضوع می‌تواند یک زنگ خطر باشد، به این مفهوم که شاید علت پایین آمدن سن ابتلا به ایدز در معرض خطر قرار گرفتن کودکان کار و خیابانی باشد که ممکن است مورد سوء استفاده قرار بگیرند و همچنین در خصوص درگیر شدن بیشتر خانم‌ها، مربوط به زنان بی‌سرپرستی باشد که برای تأمین مایحتاج خود ممکن است تن‌فروشی کنند.وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر، الگوی اپیدمیولوژیک ابتلا به ایدز از انتقال از طریق تزریق مواد به انتقال جنسی تغییر پیدا کرده، ادامه داد: راه انتقال از طریق مصرف مواد مخدر فقط تزریقی نبوده وممکن است فرد مواد روان‌گردان مصرف کرده و بی پروا شده و در نتیجه یک فرد بی‌محابا به سوی یک عمل جنسی یا یک رفتارپرخطر جذب شود.
راه‌های پیشگیری از آلودگی به ویروس اچ.آی.وی
این متخصص عفونی گفت: سازمان بهداشت جهانی در سال‌های اخیر به این نتیجه رسیده که سه آیتم می‌تواند در رابطه با ایدز، کارساز و موثر واقع شود، که این آیتم‌ها شامل «خویشتن‌داری» به معنای تقوا، «پایبندی به خانواده» و «رابطه جنسی ایمن» است.
دکتر غلام‌نژاد با اشاره به اینکه بسیاری از کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله امارات هیچ برنامه مدون و استراتژیکی برای کنترل ایدز و اچ.آی.وی ندارند، افزود: با وجود اینکه ایدز در دنیا در حال کاهش بوده و اکثر کشورها در حال کنترل این بیماری هستند، اما این بیماری در کشورهای حوزه خلیج فارس و خاورمیانه در حال افزایش است.
کودکان کار و زنان بی‌سرپرست در معرض ابتلا به ایدز
وی در رابطه با اقداماتی که می‌توان برای کنترل ایدز انجام داد، بیان کرد: آگاه‌سازی جامعه و اطلاع‌رسانی یکی از مهم‌ترین این اقدامات است، اما این اقدام به تنهایی کافی نبوده و در کنار آن باید حمایت‌های اجتماعی هم وجود داشته باشد، یعنی فقط تهیه و توزیع بروشور و آموزش کافی نبوده و باید کودکان کار و خیابانی، زنان آسیب‌پذیر و حتی متکدیان زیر چتر نهادهای حمایتی مانند شهرداری، بهزیستی و … قرار گیرند.
این متخصص عفونی عنوان کرد: علاوه بر این باید سازمان‌های غیردولتی را در این خصوص فعال کرد تا بتوانند در بیماریابی و پیشگیری از آسیب به نهادهای دولتی کمک کنند.
لزوم فعال شدن نهادهای حمایتی
دکتر غلام‌نژاد با بیان اینکه وزارت بهداشت به تنهایی مسئول کنترل و پیشگیری از ایدز در جامعه نیست، تصریح کرد: وزارت بهداشت می‌تواند آموزش‌های لازم را به منظور پیشگیری از این بیماری ارائه داده و برای درمان بیماری اقدام کند، اما اقدامات حمایتی وظیفه وزارت بهداشت نبوده و در این رابطه حمایت نهادهای اجتماعی را می‌طلبد.
وی نقش اطلاع‌رسانی را در پیشگیری از ایدز مهم عنوان و ابراز کرد: آگاهی خانواده‎ها از میزان خطر این بیماری و این که چه معضلاتی را می‌تواند برای فرد ایجاد کند در کنترل بیماری مؤثر است که در این راستا، خانواده‌ها باید فرزندان خود را در خصوص اثرات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی این بیماری در جامعه آگاه کنند.
این متخصص عفونی با تأکید بر اینکه باید راه‎های پیشگیری و چگونگی انتقال این ویروس آموزش داده شود، تصریح کرد: ایدز یک بیماری ویروسی است که اگر فرد آلوده به این ویروس درمان شود می‌تواند تا ۶۰ سال عمر کند، درست است که کیفیت زندگی چنین فردی شاید مانند یک فرد سالم نشود، اما کمیت زندگی می‌تواند مانند یک فرد سالم باشد.
دکتر غلام‌نژاد با بیان اینکه ایدز یک بیماری مانند سرماخوردگی نیست که بعد از مدتی حذف شود، توصیه کرد: رفتار فرزندان، جوانان و نوجوانان ما که بیشتر در معرض آسیب هستند، باید توسط خانواده‌ها کنترل شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=209329
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما