سه شنبه 16 آذر 1395 - 7:58

رئیس جمهور: در برجام هیچ قدمی برنداشتیم مگر با مشورت مقام معظم رهبری/ عکس‌العمل تند ایران در صورت نقض برجام/ دانشجویان از سایر قوا هم انتقاد کنند

گروه سیاسی – رییس جمهور گفت: همین که شما دانشجویان در دانشگاه تهران می‌آیید پشت تریبون نظر خود را می‌گوید، این حاصل انقلاب است.چه زمانی این آزادی بود که یک دانشجو بیاید در مقابل رئیس دولت آنچه را که مصلحت می‌داند بگوید.

به گزارش بویر نیوز، حسن روحاني رئيس دولت يازدهم با حضور در دانشگاه تهران به مناسبت روز دانشجو، در ادامه سخنانش گفت: هيچ ضرورتي در عصر حاضر براي ما مهمتر از اميد براي مردم و اعتماد نيست، شما بدانيد اگر اميد به آينده از بين رفت، ما ديگر سرمايه اي نخواهيم داشت.

57396129

* رئيس جمهور با اشاره به لزوم انقلابي ماندن،‌ اظهار كرد: اينكه رهبر انقلاب بر انقلابي ماندن و بودن تأكيد مي كنند ، معني اش اين است كه كار تمام نشده است اگر كار  تمام شده بود، پس چرا ما بايد انقلابي باشيم؟ در اين صورت يعني ما به هدف رسيديم. انقلاب يعني تحول جامعه براي آرمان هاي بزرگ يك ملت عزت خواه و عدالتجو. انقلاب براي اين بوده است. ما به همه اهداف انقلاب رسيديم؟ نرسيديم. به هيچ نرسيديم و به خيلي چيزها هم رسيديم.

* روحاني با اشاره به دستيابي به برخي از اهداف انقلاب،‌ تأكيد كرد: پس ما تا به امروز به اهدافي دست يافتيم. من فكر نمي كنم استقلال سياسي كه امروز ايران دارد شما نظيرش را در كل دنيا داشته باشيد. شما ببنيد در آمريكا يك آقايي انتخاب شده است چه تزلزلي در ذهن سياستمدارهاي اروپا،‌آسيا و بخش هايي از قاره آمريكا پديد آمده است. تنها كشوري كه براساس بيان رهبري ميگويد ما نه خوشحاليم نه غمزده. حالا فردي انتخاب شده است،‌ هر برنامه اي كه دارد بعدا مشخص ميشود. ما راه خود را ميرويم. ممكن او خيلي چيزها بخواهد،‌بخواهد برجام را تغيير دهد اما مگر ملت ما مي گذارد.

اين صحبت رئيس جمهور با تشويق حاضرين و شعار مرگ بر آمريكا همراه شد.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور که به مناسبت مراسم ۱۶ آذر(روز دانشجو) به دانشگاه تهران رفته، در جمع دانشجویان این دانشگاه، گفت: بسیار خوشحالم که برای چهارمین بار خداوند به من توفیق داد تا در روز ۱۶ آذر روز دانشجو روز دانشگاه، روز حرکت عظیم ضد استبدادی و ضد استعماری که از همین دانشگاه توسط عزیزترین دانشجویان شریعت رضوی، قندچی، بزرگنیا، توانست پرچم ایستادگی و مقاومت را در دانشگاه تهران به احتزاز آورد که البته این پرچم تعلق به همه جوانان و دانشجویان و عزیزانی داشت و دارد که حاضرند خود را فدای کشور، فدای استقلال و فدای آزادی بنمایند.

وی ادامه داد: درود و سلام بر آن پیر روشن ضمیر و هادی ما امام عزیز و بزرگوار ما درود و سلام بر مرحوم آیت الله طالقانی، مظهری، شریعتی، مفتح و همه آنهایی که همین دانشگاه ها به جبهه مبارزه در برابر متجاوزین شتافتند شهید همت ها، باکری‌ها، زین الدین‌ها، ستاری‌ها، بابایی‌ها و همه آنهایی که از دانشگاه و دانشگاه تهران در جبهه‌های مبارزه ایستادگی و مقاومت کردند.

رئیس جمهور تصریح کرد: درود و سلام من بر همه دانشگاهیان و دانشجویان و اساتیدی که در این سه و سال نیم از دولت تدبیر و امید حمایت کردند. از همه ملت بزرگ ایران از مقام معظم رهبری، حوزه‌های علمیه، و همه مردم آنچه دستاورد ما بوده جایی بوده که همه با هم بودیم و دست به دست هم دادیم. اجماع همواره کارساز بود و گره‌ها را از پیش روی ما باز کرد.

به گزارش تسنیم، روحانی ادامه داد: زیبایی دانشگاه به زبان باز و گویا و زبان نقاد است. ما هم یک روزی مثل شما دانشجوی همین دانشگاه بودیم و آن روزهایی که معمولا حرکت انقلابی از دانشکده فنی دانشگاه تهران شروع می‌شد در مرحله بعد دانشکده حقوق بود ما صف دوم بودیم و بعد بقیه دانشکده‌ها این مسیر را ادامه می‌دادند آن روزی که سراسر دانشگاه تهران تبدیل می‌شد به شعار علیه استبداد و استعمار چقدر زیبا و  با عظمت بود.

وی با بیان اینکه دانشگاه پیشران و پیشتاز بوده و همانند حوزه‌های علمیه و فیضیه دانشگاه حق بزرگی به گردن ما دارند،  تصریح کرد: انقلاب عظیم و بزرگ ما به سادگی به دست نیامده است. هیچ کس را به یاد ندارم و اگر کسی هم هست من نمی شناسم هیچ انقلابی بزرگی که از سال ۴۱ در کنار هم و پشت سر امام ایستادند و مبارزه کردند انقلاب را استقرار بخشیدند در برابر تجاوز بیگانگان ایستادگی کردند در برابر تحریم مقاومت کردند، من  انقلابی پشیمان را نمی‌شناسم.

به گفته رئیس‌جمهور انقلاب اسلامی فخر ما است. افتخار ما هست، همانطور که به ایران عزیز و سربلندمان افتخار می‌کنیم.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: می‌خواهم از این نکته بحثم را آغاز کنم و به برخی از مسائلی که در اینجا شما دانشجویان عزیز بیان فرمودید اشاره‌ای داشته باشم. هیچ ضرورتی در عصر حاضر و مقطع فعلی برای ما مهمتر از امید در میان مردم و اعتماد نیست. شما بدانید اگر امید به آینده از بین رفت ما دیگر سرمایه‌ای نخواهیم داشت. هرچه کشور ما خوب باشد هرچه موفقیت بدست آورده باشیم تا نقطه مطلوب فاصله داریم. ما از یک فرهنگ استبدادی استعماری گذر کردیم می‌خواهیم به یک فرهنگ محمدی و علوی برسیم.

روحانی بر همین اساس خاطرنشان کرد: بخش بزرگی از مسیر راه را پیمودیم، بخشی هم باقی مانده است، اینکه رهبر معظم انقلاب تأکید می‌کنند بر انقلابی ماندن و انقلابی بودن؛ معنی آن این است که کار تمام نشده و اگر کار تمام شده بود برای چه انقلابی باشیم ما به هدف و مقصود رسیدم.

«انقلاب یعنی تحول بزرگ در جامعه برای آرمان‌های بزرگ و بلند یک ملت عزتخواه و عدالتجو و انقلاب برای این بوده است و آیا ما به همه اهداف انقلاب رسیدم؟ نرسیدیم اما به خیلی‌ چیزها و اهداف انقلاب دست یافتیم. ما همین که شما در دانشگاه تهران می‌آیید هرچه که نظر شماست پشت این بلندگو می‌گویید، این آثار انقلاب اسلامی است، کِی این آزادی بود، کی این آزادی بود که یک دانشجو بیاید در برابر رئیس اجرایی کشور آنچه را که می‌فهمد مصلحت می‌داند و لازم می‌داند با صراحت لهجه و بیان همان که امیرالمومنین فرمود که آدم بتواند سخنش را بدون اینکه دغدغه‌ای داشته باشد، لکنت زبانی داشته باشد صریح و آزاد بیان کند.»

روحانی تصریح کرد: ما به اهدافی دست یافتیم من فکر نمی‌کنم استقلال سیاسی که امروز ایران دارد شما نظیر آن را نه تنها در منطقه ما، در کل دنیا ببینید. در انتخابات آمریکا آقایی انتخاب شده ببینید چه سروصدا و چه تزلزلی در ذهن سیاست مدارها در اروپا، شرق دنیا در آسیا در بخشهایی در قاره آمریکا پدید آمده است. به بیان مقام معظم رهبری ما از این اتفاق ( انتخاب ترامپ) نه خوشحالیم و نه غم زده‌ایم؛ آقایی انتخاب شده است هر برنامه‌ای هم دارد بعدها معلوم خواهد شد ما راه و مسیر خودمان را می‌رویم و ادامه می دهیم دلش بخواهد برجام را تضعیف و پاره کند مگر ما می‌گذاریم مگر ملت ما می‌گذارد.

وی یادآور شد: آمریکا نمی‌تواند تأثیرگذار در اراده ما باشد. آمریکا نمی‌تواند در استقامت این ملت، تاثیر بگذارد. ایستادگی ما در جنگ تحمیلی را ببینید، توانستند در جنگ تحمیلی؟  همه بودند پشت بهثی‌ها چه کسانی بودند؟ شرق و غرب و اروپا و آمریکا و شوروی سابق همه آمدند. کشورهای مرتجع منطقه آمدند مگر وسط جنگ به صدام افلقی میراژ  و هواپیماهای مختلف غربی و شرقی ندادند؟ میراژ F1  وسط جنگ مگر به عراق ندادند؟ موشک زمین به زمین ندادند، تمام ابزار و سلاح شیمیایی از همین اروپا در اختیار صدام قرار نگرفت؟ دنیایی در برابر ما ایستاد چطور ما موفق شدیم؟ دست به دست هم دادیم و ما در برابر توطئه‌های عظیم وبزرگ به پیروزی رسیدیم. دنیا را به شکست کشاندیم؛ بسیج قهرمان، ارتش قدرتمند نیروی انتظامی سپاه و عشایر و مردم همه در کنار هم آمدند از دانش آموز گرفته تا دانشجو و کارگر همه در کنار هم قرار گرفتند و ما توانستیم پیروزی بدست بیاوریم. ما امروز با امید از همه مشکلاتمان با حول و قوه الهی عبور خواهیم کرد. روزهای بسیار سختی را در این سه سال گذراندیم و به حول و قوه الهی با هدایت رهبری بقیه مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت.

رئیس جمهور تصریح کرد: می‌خواهم به افتخاری که برای ملت ما است توجه داشته باشیم، به اعتراف همه کشورها حتی آنهایی که دشمن سرسخت ما هستند هیچ کشوری نبوده که بتواند در عرض دو یا سه سال ۲۰ یا ۳۰ ماه در برابر قدرتهای بزرگ جهانی از حقوق ملت خودش به خوبی دفاع کند. پرونده را از شورای امنیت سازمان ملل خارج کند. موفقیت‌های ما برای دولت نیست برای ملت ایران و رهبر ایران است.

روحانی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع برجام اشاره کرد و افزود: ما هیچ قدمی در مسئله برجام برنداشتیم مگر آنکه با مقام معظم رهبری مشورت کردیم. جلسه گذاشتیم، ایشان نامه‌های مکتوب دارند به من خطاب کرده و دستوری که من روی نامه‌های ایشان دادم. هیچ نامه‌ای نبوده که ایشان بنویسد و من دستور قاطع ندهم. در مقام عمل جایی کم و کسر آوردیم اما مبنا براین بوده که دستورات ایشان عملی شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ایشان ( رهبر نقلاب) دستوری دادند، ایشان گفتند توکل کنید و جلو بروید. تیم را خواستم دکتر ظریف و عراقچی و دوستان را خواستم تهران آمدند برایشان توضیح دادم اینطور عمل کنیم و نظر مقام معظم رهبری است. به من گفتند اگر اینجور هست و این دستور است مذاکره تمام می‌شود منتقل می‌کنیم و مذاکره تمام می‌شود. مدتی ما صحبت کردیم دو یا سه ساعت صحبت می‌کردم، وقتی بلند می‌شدم آقا به من گفت توکل به خدا کنید ما از این مشکل عبور خواهیم کرد با این ایمان قوی بروید و و من هم همین را گفتم ادامه بدهید نکاتی که ایشان فرمودند به حول و قوه الهی اجرا و عمل می‌کنیم. به گزارش تسنیم، امید به آینده باعث شد، راجع تصمیماتی که راجع به مذاکرات  اتخاذ می‌شد ساعت‌ها در خدمت مقام معظم رهبری تشکیل می‌شد، مطلع باشید،  روند کار در تاریخ و در زمان خودش منتشر خواهد شد. ما چه چیزی می‌خواستیم آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها در رأس آنها بودند می‌خواستند ایران هراسی را در دنیا جا بیاندازند و بگویند ایران خطر منطقه و امنیت و ثبات است. برای کشورهای همسایه خطرناک است برای صلح جهانی خطرناک است پرونده ما را برده بودند در ذیل فصل ۷ در شورای امنیت بر مبنای اینکه صلح جهانی را به خطر انداخته است هدف این بود که مابه دنیا بگوییم که دروغ می‌گویند اگر خطری برای دنیا وجود دارد از طرف خود آمریکا و صهیونیسم است و دنبال روان آنهاست ایران برای کسی خطر نیست خطر برای چه کسی بودیم آن روزی که شوروی بهم ریخت وتجزیه شد آیا ما رفتیم و کشورهای کوچکی که ایجاد شده بود را مسلط شویم؟ ما رفتیم؟ عراق به هم ریخت و به اصطلاح ائتلاف ۳۰ کشور برای آزادی کویت حمله کردند دشمنی با ما کرده بود فرصت نبود ما به عراق حمله کنیم و سوء استفاده کنیم.

روحانی تصریح کرد: ملت و کشور و حکومت ما یک حکومت متجاوز نیست البته از حق خودش دفاع می‌کند با قاطعیت کل ملت ما ایستاده. اگر یک روز خطر باشد همه  ملت می‌ایستند و ما همه بسیجی هستیم همه مردم. بسیج یک گروه خاص نیست، برای دفاع از کشور همه ملت ما بسیجی هستند.

رئیس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: اگر روزی خطر بخواهد ما را تهدید کند، همه جوان‌های ما جناح و حزب نمی‌شناسیم، در این صورت دانشگاه، طایفه و قوم وجود ندارد و با هم بحث ملی را پیگیری می‌کنیم و این بحث جناحی نیست.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه از کشورمان دفاع خواهیم کرد و تمام افتخارات ما و پیروزی و موفقیت ما هر جایی که به دست آوردیم برای یکپارچگی ما بوده است، گفت: رو در روی هم بایستیم قدرت‌مان را تضعیف کردیم.

روحانی با تاکید بر اینکه ما باید تحمل‌مان را بالا ببریم، خاطرنشان کرد: از بنده که خادم شما و منتخب ملت تا شما و همه حضار و دانشجویان و جوانان افکارمان یکی نیست، اما در اهداف بلند ملی یکی هستیم، در تبعیت از رهبری و حفظ کشور و تمامیت ارزی نظر واحد داریم.

وی با بیان اینکه باید از کشور و انقلاب دفاع کنیم و باید همه ما انقلابی باشیم، اظهار داشت: انقلابی به این معناست که مسیری که از سال ۱۳۴۱ شروع و انتخاب کردیم و در ۲۲ بهمن ملت ما همه با هم به موفقیت رسید و در ۱۲ فروردین سال ۵۸ به آن رأی دادیم، نظام جمهوری اسلامی ایران است و ما آن راه و مسیر را ادام می‌دهیم، البته ایستادگی و استقامت جزو انقلاب ماست، یکپارچه بودن و انسجام جزو انقلاب ماست و همه باید بایستیم و امید به آینده داشته باشیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ما گفتیم ایران‌هراسی دروغ است و قطعنامه سازمان ملل، ظلم به ملت و کشور ماست و این قطعنامه‌ها غیرقانونی است و برخلاف منشور است، گفت: ما آنچه انجام دادیم، ثابت کردیم ایران تهدید نیست و در خود سازمان ملل و همان شورای امنیتی که گفته بود ایران تهدید است، همان شورای امنیت گفت باید در زمینه صلح‌آمیز هسته‌ای و فعالیت‌های صلح‌آمیز هم کشورها به ایران کمک کنند.

روحانی تصریح کرد: در قطعنامه ۲۲۳۱  این مسئله که همه کشورها باید در زمینه دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای به ایران کمک کنند به صراحت آمده، اما  اینکه ایران باید در مسیر صلح‌آمیز خود حرکت کرد، فرصتی بود و این دستاورد به دلیل حمایت همه ملت رقم خورد؛ اگر ملت ایستادگی نکرده بود، آیا وزارت خارجه به تنهایی می‌توانست؟ اگر مقام معظم رهبری تأیید و حمایت و هدایت نکرده بود، اگر مجلس رأی نمی‌داد و همه ملت با هم نبودیم، نمی‌توانستیم در این مسیر حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه قدرت ما در مذاکرات از ملت نشأت می‌گیرد یادآور شد: اگر دنیا بداند رئیس‌جمهوری که دارد با آنها صحبت می‌کند، نماینده ملت است با قدرت می‌تواند با آنها صحبت کند، اما اگر احساس کند رئیس‌جمهور در کشورش بدون حمایت مردم است و تنها خود و حزبش است، در این مسیر ناتوان است و نمی‌تواند حرفش را به کرسی بنشاند؛ ما در این حرکت ملی و بزرگ که مسئله جناحی نیست، کاری کردیم که فعالیت هسته‌ای ایران که می‌گفتند خلاف قانون و قطعنامه است، امروز به جایی رسید که به راحتی می‌توانیم از خارج کیک زرد وارد کنیم.

رئیس‌جمهور در همین زمینه گفت: ما بعد از انقلاب نتوانستیم حتی یک گرم کیک زرد وارد کنیم؛ قبل از انقلاب از آفریقای‌جنوبی گرفته بودیم و همچنین معادنی داریم که می‌توانیم کیک زرد را تولید کنیم، اما تلاش کردیم از خارج بیاوریم که نشد، اما در حال حاضر طی توافقی که در دو هفته پیش صورت گرفت،  قرار است ۹۰۰ تن کیک زرد وارد کنیم. این موفقیت بزرگ برای انرژی هسته‌ای ماست که کار عظیمی شده است.

روحانی خاطرنشان کرد: آن زمان به ما می‌گفتند نمی‌توانید آب سنگین تولید کنید و تولید آن در داخل خلاف قانون است، اما ما امروز آب سنگین را به دنیا می‌فروشیم، محموله اول را به آمریکا و محموله دوم را به روسیه فروختیم و این کار بزرگ و عظیمی است که صورت گرفته است. همچنین در مسئله رآکتور اراک نیز بدانید که اراک مودیفای خواهد شد، یک رآکتوری که به مراتب بهتر از قبل خواهد بود و در مسیر راه قرار داریم. چارچوب راکتور آینده اراک مورد توافق قرار گرفته و وارد فاز اجرایی و عملیاتی می‌شود و چیزی را از دست نداده‌ایم.

وی در ادامه افزود: آنها می‌گفتند اول ۱۰ تا ۲۰ یا ۱۰۰ سانتریفیوژ داشته باشید و تحقیق و توسعه نداشته باشید، اگر ایران می‌پذیرفت واقعاً خسارت بزرگی بود، ما تحقیق و توسعه را  ادامه می‌دهیم، IR8 را تولید می‌کنیم که اولین کار بعد از برجام تزریق IR8 بود که الان فعال است و مراحل بعدی را طی می‌کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به سخنان یکی از دانشجویان درباره اینکه تحریم‌ها ترک بر نداشته است، یادآور شد:  فرض کنیم ترک بر نداشته، من از شما می‌پرسم؛ در شرایطی که هستیم، آیا برای فروش میزان نفت‌مان آزاد نیستیم؟ حرفی را یکی از دوستان عزیز فرمود که در مقطعی که وزیر نفت ما کار بزرگی که در اجلاس اوپک کرد، قشنگ نبود. ما حق‌مان را پس گرفتیم، قبل از اجرایی شدن برجام یعنی قبل از اواخر دی ماه سال گذشته در زمینه صدور نفت خام ۹۷۰ هزار بشکه و در روزهای آخر یک میلیون بشکه نفت خام صادر می‌کردیم که این میزان در حال حاضر به دو میلیون و ۳۰۰ رسیده، آیا این خوب است یا بد؟

روحانی گفت: در حال حاضر که کشور قادر هست طبق اراده خودش هر مقدار  نفت که نظام مصلحت می‌داند تولید کند و به هر کشوری صادر کند، چون به ما گفته بودند به هر کشوری نمی‌توانید صادر کنید، آنها هم این‌طور نبود که از ما بخرند و پول نقد دهند، می‌گفتند نفتی که از شما می‌خریم نصف آن با پول خودمان در حساب بماند و نصف دیگر آن در حساب دیگر به یورو یا پول دیگر باشد و برای گرفتن آن هم از ما برای نقل و انتقال پول کارمزد می‌گرفتند، اما امروز برای نقل و انتقال آزاد هستیم. آیا این خوب است یا بد؟

وی تصریح کرد: تمام کشورهای دوست ما از آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا هر که به ما ‌می‌رسد از برجام ابراز خوشحالی می‌کند، زیرا می‌تواند با ما تبادل داشته باشد و صادرات و واردات داشته باشیم. در مسئله تحریم جز در مسئله بانکی بقیه تحریم‌ها به طور کامل و  ۱۰۰ درصد برداشته شده است.

رئیس‌جمهور در همین زمینه یادآور شد: در مسئله بانک‌ها امروز با بانک‌های کوچک در دنیا کار می‌کنیم، اگر بخواهیم چیزی را صادر یا وارد کنیم، می‌توانیم انجام بدهیم، در دوران تحریم ناچاراً باصرافی‌ها کار می‌کردیم، خطرات بالایی داشت و هزینه بالایی پرداخت می‌کردیم. این هزینه امروز پرداخت نمی‌شود و ما با بانک‌های کوچک و متوسط کار می‌کنیم، یک تعداد بانک‌هایی هستند که می‌ترسند.

روحانی خاطرنشان کرد: البته این نکته درستی است که طرف ما ۶ کشور هستند، بعضی‌های شان با ما دوست هستند، با بعضی‌‌ها نسبتاً رابطه خوبی داریم و آمریکا که جزو این ۱+۵ است خصم ما و دشمن ما هست، ما که در این موضوع تردید نداریم؛ آمریکایی‌ها تا جایی که بتوانند فشار می‌آورند، ما باید مقاومت و ایستادگی کنیم و راه‌حل به دست بیاوریم، آنها ممکن است تخلف کنند و تخلف می‌کنند، در مورد اخیر قانون داماتو که خلاف برجام انجام می‌دهند، این دو حالت دارد؛ اگر چیزی که کنگره تصویب کرده، اجرایی شود این نقض فاحش و صریح برجام است و با عکس‌‌العمل بسیار تند ما روبرو خواهد شد.

وی همچنین گفت: باید بدانید که در مسئله برخورد با نقض برجام نظر واحدی در کشور هست و هیچ اختلافی بین دولت، مجلس و نظراتی که مقام معظم رهبری دارد، نیست. همه قوا زیر نظر ایشان فعالیت می‌کنند و تردید نداشته باشید و اگر همین مصوبه را رئیس‌جمهور آمریکا امضا کند و بعد در مقام عمل آن بلااثر کند، این مقدار را هم تخلف از برجام می‌دانیم در برابر این مقدار هم عکس‌العمل نشان می‌دهیم.

رئیس‌جمهور افزود: برای جلسه فردا(چهارشنبه) هیئت نظارت بر برجام همه را دعوت کردیم و بحث ما در این جلسه این است که عکس‌العمل را مشخص کنیم و آن را اعلام می‌کنیم. من به دوستان خوب و انقلابی عرض می‌کنم که نگران و دلواپس نباشند، حتماً از حقوق ملت دفاع خواهیم کرد و حتماً برای آرمان‌های آینده با همه توان ایستادگی خواهیم کرد.

روحانی ادامه داد: از دوستان تقاضا می‌کنم در نقدی که نسبت به دولت دارید، دقت کنید. اصل نقد خیلی خوب است، انتقاد کنید اما همه دقت کنیم در نقد جملاتی که به کار می‌بریم درست و دقیق باشد، همه ما مسلمان و ایرانی و انقلابی هستیم و می‌دانیم دروغ حرام است و چیزی نباید غیرواقعی باشد، اینکه گفته می‌شود دولت امیدش به برجام بود من از شما سوال می‌کنم در سال ۹۲ که هنوز برجامی نبود، آیا ما نتوانستیم تورم را یک قدم پایین بیاوریم؟ به آمار تورم مرکز آمار و بانک مرکزی نگاه کنید، در پایان ۹۲ و اوایل سال ۹۳ تورم ۴۵ درصد را به ۳۵ درصد رساندیم، نرخ تورم کاهش یافت و  قول دادیم که این ۳۵ درصد به ۲۵ درصد در سال آینده برسد که به جای ۲۵ درصد به ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد.

وی گفت: به مردم قول دادیم ما تلاش می‌کنیم تا سال ۹۶ تورم را تک رقمی کنیم که بعضی از دوستان دانشگاهی و اساتید نامه نوشتند که تک رقمی نمی‌شود، گفتم که محاسبات ما این بوده و ما از خرداد امسال تورم را تک رقمی کردیم. می‌خواهم بگویم این روند که از ابتدای دولت شروع شد، ادامه پیدا کرد. نباید کار یکدیگر را تخطئه کنیم، اساس انصاف و اخلاق این است که بگوییم این کار خوب است و برای اولین بار در ۶۰ سال گذشته صادرات غیرنفتی بر واردات پیشی گرفت.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امسال هم تلاش می‌کنیم این روند ادامه پیدا کند، صادرات غیرنفتی ما بیشتر از واردات است و این یک دستاورد است، رکود و بیکاری حرف درست است و از یک رکود عمیق رنج می‌بریم، از شما می‌پرسم در سال ۹۱ و ۹۲ که رشد ما منفی بود، در سال ۹۳ رشد ما ۳ درصد شد،  پس ما در سال ۹۳ از رکود عبور کردیم. در سال ۹۴ به خاطر کاهش قیمت نفت دچار تنگنای بسیاری شدیم، قبلاً هم یک بار در سخنرانی گفته‌ام تمام کشورهای تولیدکننده نفت در سال ۹۴ و ۹۵ از ذخایرشان استفاده کردند، اما ما هم در سال ۹۴ و هم در سال ۹۵ توانستیم ۲۰ درصد از درآمد نفتی به صندوق توسعه منتقل کنیم.

روحانی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به این معنی است که اقتصاد را به گونه‌ای طراحی کنیم که در شرایط  سخت بتوانیم مسیر اقتصادی خود را پیش ببریم، گفت: در شرایطی که کشوری مانند ونزوئلا به دلیل کاهش قیمت نفت دچار تورمی ما ۴۸۵ درصدی به قول خودشان است؛ ما توانستیم تورم را کاهش بدهیم، لذا نباید کار صحیح و خوب را فراموش کرد و اصل این مسئله به دلیل این است که امید به آینده برای ما اصل است.

وی با اشاره به ضرورت امید بخشی به جامعه و مردم یادآور شد: اگر امید را از دست بدهیم روزنامه، فضای مجازی و حقیقی امید تحت‌الشعاع قرار دهند به گونه‌ای که مردم بگویند هر دولتی که می‌آید فایده ندارد  شعار و حرفی که می زند خلاف انقلاب و نظام و پیشرفت نظام است. قبول دارم مشکلات هست و بیکاری وجود دارد، حق با شماست در مسئله بیکاری مشکل داریم، اما دولت در این سال‌ها تلاش کرده و براساس مرکز آمار و بانک مرکزی هر سال بیش از ۷۰۰ هزار شغل جدید درست کردیم، البته ورودی به کار بسیار بیشتر است و یک میلیون و ۲۰۰ داریم، لذا آمار بیکاری ما بالا می‌رود و ورودی ما با جذب یکی نیست.

رئیس‌جمهور در همین زمینه خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته اشتغال خالص ما تقریباً صفر بوده است؛ ۱۲ هزار شغل و ۱۴ هزار شغل بوده، بنابراین قدم خوبی در زمینه اشتغال برداشتیم، هر چند تا نقطه مطلوب فاصله داریم، در این شرایط ۶۵ درصد بیکاران ما را دختران و زنان تشکیل می‌دهند.

روحانی در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: دولت به تنهایی نمی‌تواند با این مشکلات مقابله کند. هر دولتی هم باشد نمی‌تواند چون امکانات‌مان محدود است، کل بودجه  امسال ما ۱۲۰ هزار میلیارد تومان است و این رقمی نیست. همچنین بودجه عمرانی ما خیلی نسبت به سال ۹۱ که ۱۰ هزار میلیارد بوده  به ۶۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. باز هم در برابر کشور عظیم و بزرگ ایران چیزی نیست.

وی ادامه داد: دولت از این به بعد نمی‌تواند دولت سرمایه‌گذار باشد، دولت از این به بعد باید دولت انتظام‌گر، هدایت‌کننده و ناظر باشد، سرمایه را مردم باید بیاورند، هر چه بگوییم اوضاع خراب است، سرمایه‌دار فرار می‌کند، باید ابتدا سرمایه داخلی و بعد سرمایه خارجی بیاوریم، امروز برای نفت و گازمان ۲۰۰ میلیارد سرمایه نیاز داریم، دولت توانش محدود است، بخش خصوصی داخلی و خارجی‌ها و آمدن سرمایه هست، به تکنولوژی نیاز داریم، چرا در هوای آلوده گرفتار شدیم؟ تکنولوژی نیاز داریم، ماشین، سوخت و بنزین، تمام وسایل گرم‌کننده و نیروگاه‌های ما به نوعی آلودگی درست می‌کنند، باید آلودگی از بین برود والا تا واررونگی هوا رخ می‌دهد ناچاریم مدرسه تعطیل کنیم، این درمان درد نیست.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: امسال در مجلس اعلام کردیم در بودجه سال ۹۶، ۱۰ هزار میلیارد تومان برای ۴ موضوع  آب که مشکل اکثر استان‌هاست، فاضلاب که مشکل بسیار بزرگی در برخی از شهرهای شمال و جنوب نزدیک به دریاست، محیط زیست و ریل سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.

روحانی با تأکید بر نقاد بودن دانشگاه، گفت: دانشگاه  باید از ما انتقاد کند، از رئیس‌جمهور انتقاد کنید، البته با بیان احسن انتقاد کنید و البته از بقیه قوا از نظر من هم انتقاد کنید. نقد حق شماست، دانشجو باید نقاد باشد، من حال و هوای دانشجویی را می‌دانم، یکی از ویژگی‌های دانشجو بیان نقد است، البته در کنار نقد به ما راه‌حل هم بدهید و به ما کمک کنید.

وی با بیان اینکه بار علم و دانش و فناوری بر دوش دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی است، خاطرنشان کرد: وضع ما خوشبختانه در حوزه علم و فناوری خوب است، معاونت قدم‌های خوبی برداشته و طبق آمارهای ارائه شده در سال گذشته شرکت‌های دانش بنیانی ۱۵ هزار میلیارد تومان  درآمد داشته‌اند و تا پایان سال این رقم به ۲۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

رئیس‌جمهور با اشاره به فعالیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تدوین آئین‌نامه پایان‌نامه‌ها گفت: تنها با پایان‌نامه مشکلات ما حل نمی‌شود، تجاری‌سازی و اختراعات می‌تواند به صادرات و اقتصاد کشور کمک کند. وقتی صادرات ما از یک میلیون به ۵۲ میلیون می‌رسد که یک شاخص است یعنی می‌توانیم در این زمینه حرکت کنیم و بیشترین کمک را دانشگاه‌ها می‌توانند انجام دهند.

روحانی با بیان اینکه وحدت و اتحاد رمز اصلی موفقیت ماست، خاطرنشان کرد: ممکن است نظرات مختلفی داشته باشیم، اما می‌توانیم لحن‌ها را آرام‌تر و اخلاقی‌تر کنیم، از دولت و رئیس‌جمهور نقد کنید، ما بدون نقد پیش نمی‌رویم، بار سنگینی بر دوش همه ما برای پیشرفت کشور قرار دارد و هدف ما رسیدن به آرمان بزرگ ایران توسعه یافته است.

رئیس‌جمهور در پایان از وزرای علوم، بهداشت و مسئولان دفتر ریاست‌جمهوری درخواست کرد نکاتی که دانشجویان اعلام کرده‌اند دنبال کنند تا از این طریق به پیشرفت کشور کمک شود.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=209205
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما