دوشنبه 15 آذر 1395 - 21:37

تعداد مبتلایان به ایدز در کهگیلویه و بویراحمد (+شیوه ابتلا)

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد به راه‌های انتقال بیماری ایدز در این استان اشاره کرد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد از شناسایی بیش از 200 بیمار مبتلا به ایدز در استان خبر داد.

به گزارش بویرنیوز، رضا چمن عصر امروز در حاشیه بازدید از نمایشگاه هفته پژوهش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه 13 تا 19 آذر به‌نام هفته اطلاع‌رسانی پیرامون بیماری ایدز و HIV نام‌گذاری شده است، گفت: طبق آمار به دست آمده از سال 77 تاکنون 200 بیمار مبتلا به ایدز در استان شناسایی شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد به راه‌های انتقال بیماری ایدز در این استان اشاره کرد و گفت: الگوی انتقال ایدز در کهگیلویه و بویراحمد به مشابه کشور است و آمار نشان می‌دهد بیش از 68 درصد راه‌های انتقال بیماری ایدز از طریق انتقال تزریقی، 18.5 درصد ارتباط جنسی و آمار کمی هم از طریق خون و فرآوردهای خونی بوده و 12 درصد نامشخص است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود، به شایع‌ترین علل مرگ و میر در استان اشاره کرد و گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی، سوانح و حوادث سرطان و تومورها شایع‌ترین علت مرگ و میر در استان است و الگوی مرگ و میر در استان به مشابه کشور است.

این مسؤول با اشاره به اینکه در حال عبور از دوره گذار در سیمای سلامت هستیم، گفت: به تدریج بار بیماری‌های واگیردار، مسری و عفونی در حال کم‌شدن است و بار بیماری غیر‌واگیر سرطان‌ها، تومورها، حوادث،بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، بیماری‌های اعصاب و روان از جمله افسردگی رو‌به افزایش است.

وی تصریح کرد: عوامل متعددی از جمله تغییر سبک زندگی، تغییر عادت غذایی، تغییر مدل زندگی روستایی به شهرنشینی و مصرف غذاهای چرب، شیرین و شور و تغییر عادت غذایی موجب افزایش چاقی، ابتلا به دیابت، سرطان‌ها و سایر بیماری‌های غیرواگیر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از طرفی بهبود شرایط زندگی، بهبود امکانات بهداشتی، اجرای برنامه کنترل بیماری‌های واگیردار و عفونی و پوشش همگانی واکسیناسیون کمک کرده بار بیماری‌های عفونی و مسری کاهش پیدا کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انجام تحقیقات و طرح‌های پژوهشی گفت: در حوزه سلامت و اجرای طرح سلامت نیازمند انجام کار پژوهشی هستیم و تاکنون هم در این خصوص پژوهش‌های خوبی صورت گرفته است.

چمن با اشاره به اینکه پژوهش به اجرای رضایت‌مندی مردم و اثر بخش برنامه‌ها کمک می‌کند، اضافه کرد: تاثیرگذاری طرح تحول سلامت براساس شاخص‌های سلامت مورد بررسی قرار گرفت و مردم از اجرای این طرح رضایت داشتند.

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=209157
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. احمد اورژانسی گفت:

    یک استان، یک دانشگاه علوم پزشکی، یک مدیر، فقط دکتر چمن

  2. ناشناس گفت:

    کاشکی یه طرحی میزاشتین که همه بدون هزینه هم واکسینه بشن هم آزمایش متاسفانه اینقدر همین بیماریای ویروسی قیمت ازمایشاتشون بالاست که همه بی خیال چک کردن خودشون میشن وقتی کار از کار که کذشت اون وقت همه ضرر میکنن نه فقط خود شخص 

دیدگاه شما