شنبه 13 آذر 1395 - 21:47

“در رَثایِ قانون! “

علی مندنی پور

علی مندنی پور

باورش سخت است ،امّا واقعیّت دارد، واقعیّتی تلخ و گزنده!
اِنگار خواب مي بينیم، خوابي در عالمِ بيداري ،آن هم از جنسِ وحشت!مات و مبهوت مانده ايم،از شنيدن و ديدن صحنه هاي ناخوشايندِ اين همه تصاویر و خبر هایِ جور واجور و عجيب و غريب،امّا در بسياري از موارد”واقعي و ملموس”،كه از بام تا شام در رسانه های جمعی برون مرزی و درون مرزی بویژه در فضای مجازي و شبكه هاي اجتماعي در گردش اند و اعصاب “درب و داغان” و بهم ريخته ي شهروندان را بيش از پيش نشانه گرفته و سوهان ميزنند!

و يكي از ديگري بد يُمن تر و آزار دهنده تَر!شاهدِ مثال:
نه آخرین ،که در زُمره ی آخرین ها!جلبِ نماینده ی خانه ی ملّت نه در روزِ روشن که در نیمه ی شب!!

افشایِ رازهایِ سر به مُهر از صندوقچه ي بزرگِ اَسرارِ مگو در هيبتِ زخم هاي كاري و کشنده ، كه در حالتِ عادي فقط يكي شان براي از كار انداختن توانِ يك كشور كفايت ميكند! و من و تو و ما،حيران و انگشت بر دهان در جايگاه تماشاچيانِ لال و دست و پا بسته ي اين نمايشِ طولاني و ملال آور ،مانده ايم، كه چه بگوئيم و از كدام درد بناليم؟
عيب از چيست،و كجاي كارمان می لَنگد؟
ظاهراً همگان میدانیم و چنانکه عادت دیرینه مان است ،در نظریه پردازی استادیم و کم نمی آوریم!امّا شوربختانه چنانچه تجربه ی تاریخ نشان داده ،درمیدانِ عمل کُمیت مان لَنگ و پای مان چوبین و استدلا ل مان شکننده! .
گرچه بندرت یکدیگر را تحمّل کرده و اختلافِ سلیقه را نه رحمت که زحمت دانسته ایم !ولی چنین بنظر می رسد ، این روزها آرام آرام همه به یک نتیجه ی مشترک رسیده و یا داریم می رسیم که:درمانگران در کار خویش مانده اند و درمانها آنگونه که شاید و باید کار ساز و اثر بخش نبوده اند!چه ،داروها تکراری و کم اثر ، بیماران نا امیّد و مایوس و اطّباء حاذق ، دلسوز و وظیفه شناس خسته و ناتوان گشته اند!
از خود ميپرسيم،چرا لقمه اي را كه مي توان به راحتي در دهان گذاشت،اين همه پيچ و تاب داده،دورِ سر چرخانده،”هَل مَن مبارز” طلبيده،تمامي ذخيره انرژي مان را بِكار گرفته،خود را خسته و كوفته و درمانده كرده،تا توّجه عالم و آدم،را به غير عادي بودن حركت مان جلب نموده و دست آخر خوراك تبليغاتي دندان گيری براي “ديگران”فراهم آورده و اینگونه راحت و بی درد سر آب به آسیاب” بد خواهان” بریزیم؟!

به راستي ما راچه شده است و از اين رهگذر چه چيزي عايدمان گرديده و ميگردد ،كه بجاي انتخاب راهِ امن و بي خطر و ميانبُرِ “قانون”، بيراهه های پر دست انداز، دلهره آور و آسیب پذیر را بر مي گزينيم !
تا كي به چنين آزمون و خطاهايی تن در داده و تكرارشان را به تجربه می نشینیم؟
چرا اين همه هزينه ي سنگين و كمرشكن را برگُرده ی خود و جامعه تحميل كرده، تا ناچار شويم ، گِرهي را كه به راحتي با دست باز مي شود،با دندان و آن هم به گونه اي ناقص باز كنيم،و مسئله اي ساده،پيش پا افتاده و قابلِ حلّ را بنا به عادتِ معهود به كلافي سر در گم،پيچيده و چه بسا غير قابل حلّ،بحث انگيز و تفرقه آميز بَدَل نمائيم؟
اندکی تفّكر و تدبیر بايد !
انصاف بدهيم؛آيا در بحران آفرينی و فرصت سوزي به درجه ي استادي تمام وقت نايل نيامده ايم؟
چرا این همه قانون گریزی و قانون ستیزی؟
تا كي اين سريالِ تكراري،بيروح و كِسِل كننده ادامه دارد؟
وقتش فرا نرسیده ، تا در نوعِ نگرشِ خویش به ” قانون”تجدید نظر کرده و با تجویزِ نسخه ی شفابخشِ اراده ،ایمان و شهامت یک بار برای همیشه ، نور امیّد به بازگشتِ به زندگی را در دلِ این “مریضِ مُحتَضَر” که قانونش می نامیم ،بتابانیم؟

نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=208986
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. کارشناس گفت:

    از حضرتعالی انتظار می رود نگران تضییع حق صدها جوان بی پارتی با استخدام های فله ای در کهگیلویه و بویراحمد هم باشی و تذکر و یادداشتی به فریاد خواهی از این مظلومین هم دهی . بی شک دعای خیر این ها بسیار برای شما بخصوص زبان و قلمتان که زکاتی دارد کار گشا خواهد بود .  

دیدگاه شما