سه شنبه 25 آبان 1395 - 8:37

تغییر نام کهگیلویه و بویراحمد آرزوی این فرد است (+عکس)

انتظار داریم ائمه جمعه ، نخبگان و تمامی بزرگان استان از این تغییر نام حمایت کرده و امیدواریم این اقدام شایسته بزودی صورت گیرد.

امام جمعه شهرستان باشت تاکید کرد که تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از آرزوهای وی بوده و اکنون که تغییر این نام با موافقت شورای فرهنگی عمومی این استان همراه بوده ، وی نیز از هیچ تلاشی برای این تغییر نام کوتاهی نمی‌کند.

” حجت الاسلام عبدالرحیم عبودی” در گفتگو با ایلنا گفت: ما با تغییر نام استان کهگیلویه و بویراحمد موافق بوده و از تصمیم شورای فرهنگ عمومی استان نیز حمایت می کنیم.

وی با بیان اینکه بحث‌هایی در چند روز اخیر در این ارتباط در استان پیش آمده است، ادامه داد: عده‌ای عنوان کرده‌اند ما مشکلات‌مان نه تغییر نام استان است که ما به عنوان موافقان تغییر نام نمی‌گوئیم که مشکل نام طولانی و تلفظ سنگین آن ، مشکل اساسی استان است.

امام‌جمعه باشت افزود: باید بپذیریم اسم فعلی استان کهگیلویه و بویراحمد از نظر تلفظ برای افراد غیر بومی بسیار سخت و طولانی است.

عبودی تاکید کرد: تصمیمی که شورای فرهنگ عمومی گرفته است تصمیم بسیار خوبی بوده که نخبگان استان، ائمه جمعه، فرمانداران، مسئولان ارشد با حضور حضرت آیت الله ملک حسینی یک تصمیم کلی گرفته شود که به نظر بنده تصمیم بسیار خوبی است.

این استاد دانشگاه گفت: نباید نسبت به تغییر نام استان که واقعا تغییر آن ضروری است، تعصبی برخورد کرد و باید قبول کنیم یک اسم سنگینی داریم و متاسفانه تاکنون که مشکلات فراوانی را در حوزه‌های اداری و حتی معرفی استان برای ما داشته است.
عبودی افزود: انتظار داریم ائمه جمعه ، نخبگان و تمامی بزرگان استان از این تغییر نام حمایت کرده و امیدواریم این اقدام شایسته بزودی صورت گیرد.
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=207408
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :
  1. 6*4=24 گفت:

    حاجی تورا بقرآن( قاری قرآن هم که هستی)لطفا دلایل علمی ومنطقی خود را از ابراز این آرزوی بزرگ بیان کنید؟

    ضمنا
    آرزوی ما جوانان این استان فلک زده خیلی کوچکتر از آرزوی جنابعالی وامثالهم می باشد لطفا به آرزوهایمان که همانا رفع بیکاری وایجاداشتغال که پیش نیاز تمامی بدبختیهای این قشر استان می باشد رسیدگی کنید واز اظهار آرزوهای بزرگی مثل این بپرهیزید که همانا در آخرت باید جوابگوی برآورده نشدن آرزوی ما جوانانی باشین که آنها رابا خود احتمالا به گور خواهیم برد(البته خدانکنه).

  2. دنا بویراحمدی گفت:

    جنای عبودی این نام یک نام باستانی و به جا مانده از گذشته پر فروغ مردمان این دیار است و وظیفه امام جمعه بررسی این موارد نیست

  3. علی گفت:

    اگه همراه باتغییرنام استان شماهم تغییرمیکردیدخیلی عالی میشد .نام شماهم یابایدعبدبودیارحیم

  4. ارشد برق گفت:

    آرزو بر جوانان عیب نیست…

  5. سعید گفت:

    آرزوی ما هم هست.یه عده معروفیت و دیده شدن رو در مخالفت با این کار دیدن دارن مخالفت میکنن وگرنه آرزوی همه تغییره

  6. کارگر گفت:

    واقعا برا کسانی که دنبال چنین بحث هایی هستند متاسفم این نام ی عمر فرهنگ و تاریخ خاطره و رشادت مردم این استان میباشد لطفا بجای چنین پیشنهادهایی ی فکراساسی برا بیکاری جوانان این استان بکنید

  7. امید گفت:

    حتما می خواد اسمشو بزاره استان باشت 

  8. s.b.m گفت:

    خدا زیه و استان ایما که یکی مث یو ایخا اسمشه عوض کنه 

  9. بویر احمد گفت:

    انصافا,,,خداوکیلی ایسو کهگیلویه و بویر احمد عزیز گفتنش راحت تر از عبداالرحیم عبودی نیسه؟……….

  10. بویراحمد در گذرگاه تاریخ گفت:

    حاج اقا الان تو حاضری اسمتو عوض کنی؟؟

  11. ناشناس گفت:

    حیف استادی که به شمالقب دادن،کهگیلویه وبویراحمدنمادفرهنگ،تاریخ این مرزوبوم هست،استانهای دیگری هم هستندکه نامشان طولانی است،این تغییرنام فقط تاریخ مارومیگیره ولاغیر،همه چیزمون حل شده مونده تغییرنام استان،همانطور که مدیرمسئول پایگاه خبری گفته اند:
    کهگیلویه و بویراحمد، نامی که ظاهرا این روزها بیش از بیکاری جوانان و شکم های گرسنه مردم محروم خوابیده بر ثروت استان، دغدغه مسئولان شده و شاید در تغییر نام این استان حکمتی است و همه دردهای این استان به نامش گره زده شده!!! و ما نمی دانیم!

    چه حکمتی است که در سال های آخر دولت احمدی نژاد و اکنون دولت روحانی هم آن وقت که مسئولان باید به مردم حساب پس دهند یکدفعه یادشان می افتد که نام استان ثقیل است و تغییرش مهم ترین اولویت کار!!!

    چه کسی از نام استان گله کرده که مسئولان دایه مهربان تر از مادر شده اند، آیا مردم استان جلوی استانداری برای تغییر نام استان تجمع کرده اند و آنها ناچار به تغییر شده اند، البته نه! و آنهایی که هر روز جلوی استانداری تجمع می کنند جوانان بیکار و و کارگرانی هستند که ماهها حقوقی نگرفته اند!

    تغییر نام استان درد کیست؟ مردم ، مسئولین یا شخص دیگری؟

    چطور مردم و مسولین چهارمحال و بختیاری و سیستان و بلوچستان و ….. تاکنون حتی برای یک لحظه به ذهنشان نرسیده که باید تغییر نام دهند، ولی استان ما که نامش را از هویتش به یادگار گرفته، مسئولان آن اینچنین شتابان برای تغییرش هستند؟

    اصلا چلور استان تشکیل شد؟ و اینجا سخن معلم نامدار خطه جنوب کشور قابل تامل است.

    محمد بهمن بیگی در کتاب ایل من بخارای من می نویسد:

    “در میان ایلات به ایل بویر احمد علاقه خاصی داشتم. همین که آسمان تیره می شد و دلم می گرفت پیش از هرجا به سوی بویراحمد می شتافتم .

    سرزمین بویراحمد سرزمین آفتاب و ستاره بود. از توجیه علاقه ام به بویراحمد عاجزم. گمان دارم بیش از هر چیز شجاعت این مردم مجذوبم کرده است. گوینده شهیر شیراز سخاوت را شریفترین هنر آدمی می داند و من شجاعت را بالاترین می دانستم.
    تاریخ بویراحمد پر از فتح و افتخار است. بویراحمد جنگی نکرد که در آن پیروز نشد. بویراحمد هیچگاه زیر بار زور نرفت. هرگاه گوش ها را برای شنیدن کلمه حق نا توان دید، با صدای رسای گلوله سخن گفت.

    در بویراحمد کوهی نبود که از حماسه سخن نگوید و کمری نبود که از حماسه سخن نسراید. انقلاب عشایر فقط در صورتی جان می گرفت که به بازوی عریان عشایر تکیه داشت. هیچ یک از طغیانهای جنوب بی پایمردی پا برهنگان بویراحمد به جایی نرسید.
    بویراحمد آنقدر دست به ماشه برد و پا در رکاب فشرد تا از یک دهستان یک استان آفرید. بویراحمد آنقدر کوشید

  12. کشاورز شوشتی گفت:

    برای مردم متاسفم این افراد برایشان تصمیم نمی گیرند مرحوم ایت اله ملک حسینی اگر زنده بود ایا کسی جرات به زبان اوردن ابن تغییر راداشت

  13. مجید .س گفت:

    در موقعیت زمانی که بحران های اقتصادی، فرهنگی و اقتصادی باعث ایجاد مشکلات زیادی در این استان محروم شده و بعضا باعث خودکشی، طلاق، قتل، بالارفتن سن ازدواج و عدم رشد جمعیت شده، متاسفانه اولویت اصلی دولت و حکومت شده تغیر نام استان، نامی که برگرفته از هویت، تاریخ و اصالت مردمی هست که در طول تاریخ خود همیشه از کیان و مرزهای ایران دفاع کرده و خونهای زیادی در این باب فدای کشور و اسلام کرده اند و درنتیجه بی تدبیری مدیران و مسئولان کشوری و استانی بعد از 37 سال از انقلاب اسلامی در ایران هنوز تابوی محرومیت بر روی این استان عجین شده، مدیرانی که برای پیش برد منافع خود و ثبات صندلی ریاست، تن به چنین بی غیرتی و بی هویتی خواهند داد

  14. دنا گفت:

    حاج اقا حرفتو پس بگیر

  15. مجید گفت:

    در موقعیت زمانی که بحران های اقتصادی، فرهنگی و اقتصادی باعث ایجاد مشکلات زیادی در این استان محروم شده و بعضا باعث خودکشی، طلاق، قتل، بالارفتن سن ازدواج و عدم رشد جمعیت شده، متاسفانه اولویت اصلی دولت و حکومت شده تغیر نام استان، نامی که برگرفته از هویت، تاریخ و اصالت مردمی هست که در طول تاریخ خود همیشه از کیان و مرزهای ایران دفاع کرده و خونهای زیادی در این باب فدای کشور و اسلام کرده اند و درنتیجه بی تدبیری مدیران بعد از 37 سال از انقلاب اسلامی در ایران هنوز تابوی محرومیت بر روی این استان عجین شده، مدیرانی که برای پیش برد منافع خود و ثبات صندلی ریاست، تن به چنین بی غیرتی و بی هویتی خواهند داد

  16. کهگیلویه گفت:

    اقایون این قدر از روی تعصب حرف نزنید…اقایی که میگی اسمش را بزارید باشت اولا شما فقط خودتون را نبینید و بقیه استان را هم ببینید و دوما اقای عبودی امام جمعه باشت از اهالی کهگیلوبه و شهر دهدشت هستند و چند سالی هست که امام جمعه باشت هستند و اقای عبودی از شهری هستند که نصفی از اسم استان متعلق به شهر ایشان میباشد و اگر ایشان میخواستند از روی تعصب حرف بزنند باید مخالفت میکردند..این قدر از روی تعصب حرف نزنید…بویر اگر بیطرف هستی مطلب من را هم منتشر کن

  17. حجت گفت:

    به یکی گفتن چرا میخوای زنتو طلاق بدی ؟ گفت موقعی که آرد الک میکنه پشتش تکون میخوره (تا آرد ایبیزه پسش ایجمه )

  18. کارشناس گفت:

    لطفا هر جا کم میاریم توپ ناندازیم تو زمین بیت آیت اله ملک حسینی 

  19. محمدرضا گفت:

    متاسفانه مروم استان ما اغلب از روی تعصب نابجا قضاوت میکنند و زود به طرف مقابل توهین میکنند .اصلا این تعصب نابجا تو خون و رگ ما هست و فکر نکنم به این سادگی تغییر کنیم . 
    مثلا این نام کجاش نشان دهنده غرور و افتخار ماست .درسته مردم غیرتمندی جنگیدند تا از دهستانی استانی آفریدند .اما بخاطر این نام طولانی و مبهم نجنگیدند .همان مردمی که این استان را بوجود آوردند خودشون هم از گفتن این نام در غذاب بودند .
    سعی کنیم از نگاه دوربین کل ایدانی ها به خودمون نگاه کنیم تا بفمیم در کجا قرار دتاریم و نمره چند میگیریم. 
    دوستان عزیز تعصب بی جا جز نابودی خود نتیجه مثبت دیگری ندارد .

  20. کیارش گفت:

    اقای عبودی اگر به تاریخ مراجعه کنید جواب سوالات خودتونو دریافت میکنید .نام این استان به هیچ عنوان تغییر تخواهد کرد 

  21. حمید گفت:

    حضرت عباسی تلاشتون رو کنید اسم تغییر کنه

  22. حمید گفت:

    بابا جان تاریخ رو ول کن. چه کسی گفته با تغییر اسم تاریخمان هم عوض میشود. چه کسی گفته اصالت استان با تغییر نام گم خواهد شد. اسم استان انصافا در حد نام یک استان نیست

  23. حمید گفت:

    شک نکنید در آینده اسم استان به همه لطمه خواهد زد

  24. فخریان گفت:

    سلام من مخالف تعویض نام استان هستم بدلیل اینکه 1-آیا مسولین استان به فکر هزینه های سرسام هستن که چقدر مبلغ کلانی بایستی هزینه تابلوهای اداری ومدارس وشرکتها وامثالهم شود 2-آیا بفکر هزینه های فقط کاغذها با سرفصل استان کهگلیویه وبویراحمد بنام اسم جدید هستن 3-آیا بفکر هزینه تابلوهای جاده ای این اسم به آن اسم شده اید4-آیا خدا را خوش آید هزینه های میلیاردی بشه برای تعویض نام استان ولی بفکر راه اندازی یک کارافتصادی واشتغالزایی نباشید 5-با پول هزینه تغییر نام استان میشود دست کم 5000 شغل ایجاد کرد وبااین پول میشود بنگاههای اقتصادی یا کارخانه های راکد را راه انداخت تا جوانان از شر بیکاری خلاص شودند تعویض نام استان دردی را دوا نمیکنه پس چرا پول برای هزینه تغییر نام استان هست ولی برای راه اندازی کارگاههای اشتغالزایی نیست مسولین حداقل بفکر اشتغالزایی باشند

  25. سی سختی گفت:

    تغییر نام استان یکی از ضروریات آینده استان است . بدیهی است که همه مشکلات با تغییر نام استان حل نمیشود ولی در جهان امروز شاخص های شناخته شده فراوانی وجود دارد که اثرات روانی و اقتصادی واجتماعی دارد . از نظر اجتماعی نام کهگیلویه و بویراحمد در ذهن شنونده غیر بومی و بخصوص در ذهن سرمایه گذار تداعی یک استان بسیار عقب افتاده و محروم و حتی نا امن متبادر میشود . در تجارت بین الملل موفق ترین برندهای جهانی با کوتاهترین و رساترین نام ها معرفی میشوند . آیا نامگذاری استان البرز از امکانات و پیشرفت شهر کرج کاسته است ..
    اگر ما امروز با تعصبات همیشه گی تاریخی مان با این مسئله روبرو بشویم آیا مسئله بیکاری فقر و مفاسد اجتماعی تابع نام قدیم و جدید است که امروز مبتلا به آن هستیم حل خواهد شد ؟ آیا ما صدها سال این نام را یدک کشیدیم حالا برخوردار ترین استان کشور هستیم ؟ آیا اگر روزی صد بار از رسانه های ملی و حتی جهانی عنوان بشود که مثلا : (( آریوبرزن لر استان بوده است )) , آنوقت مشکلات جوانان ما حل میشود ؟
    ما در احادیث مذهبی هم داریم که انتخاب نام نکو از مصادیق زیبای هویت میباشد ….

  26. دلروز گفت:

    استاد دانشگاه، به فردی اطلاق می شود که مدرک آکادمیک دکترا دارد و بعد از طی کردن مراحل استادیاری، و دانشیاری به درجه ی استادی رسیده باشد.

  27. سعید گفت:

    اینا همش جوسازیه
    ذهن ها را متوجه تغییر نام استان کرده اند تا درلوای آن کارخود راانجام دهند 

  28. یا حق گفت:

    راست می گن اسم استان خیلی ضایع هست باید عوض بشه.افت کلاس داره

  29. ایلدخت چرام گفت:

    پولهایی که رئیس جمهور به استان اختصاص دادند وسایر بودجه های تخصیص داده شده به استان در چه اموری مصروف شد؟ومساله  اشتغال و بالاترین رتبه بیکاری وهزاران مورد دیگر وجود دارد که مسولین باید پاسخگو باشند وتغییر نام استان فرصت خوبی برای آنهاست.

  30. خدا گفت:

    مردم ما جو گیر شدن.همیشه میگن اسم استان آیروی ما را برده.حالا که میخوان اسمشو عوض کنن همه مخالف شدن.با تغیر اسم استان هیچ فرهنگ و تمدنی از بین نمیره.یه اسم خوب براش انتخاب کنن و خیال ملت را راحت کنن بره

  31. سجاد گفت:

    یعنی ما بیاییم به خاطر چندتا غیر بومی که شاید سالی یه بار هم اسمی از استان ما نیارن و فقط در شرایط خاص اسمشو بیارن یه تاریخ رو تغییر بدیم؟؟؟؟؟ اونا عادت میکنن.

  32. بهبهان گفت:

    بر جوانان استان کهگیلویه و بویراحمدی است که برای حفظ هویت خود که نامها هم جزیی از هویت افراد و مناطق هستند از هیچ کوشش مسالمت امیزی درغ نفرمایند.
    دوستار تارخ و تمدن ایران

  33. شهروند گچساران گفت:

    درود بر شرف شما حاج آقا . کجای این نام بیانگر تاریخ مردم غیور این استان است؟ آیا در جغرافیای ذهن آقایان مکانی برای گچساران باشت بهمئی دنا و لنده وجود ندارد ؟ أین روحانی جلیل القدر جرائت بیان حرفی را داشت که لرزه بر ساختار فکری انحصار طلبان انداخت. انتظار داریم دکتر تاجگردون همچون گذشته صدای مظلومیت مردمان بی صدای استان باشد. سوال من این است که با وجود این اسم تا کنون چه مشکلی حل شد که اکنون با ابقای آن حل شود؟ کدام شغل را ایجاد کردید که دم از مشکلات دیگر استان میزنید؟ چرا فرا فکنی و فرار به جلو می کنید ؟ مگر اظهار نظر در خصوص اسم استان حق مردم نیست که خود را صاحب حق و مالک استان می دانید؟ بگذارید در آرامش مردم و شورای فرهنگی در این خصوص اظهار نظر کنند. متشکرم.

  34. علی گفت:

    شما فقط کامنت های مخالف تغییر نام رو منتشر میکنید
    آقاجون تلفظش واقعا سخته من خودم دانشجوی تهران بودم هیچ کدوم از همکلاسی هام نمی تونستن تلفظ کنن تازه خیلی هاشون با چهارمحال و بختیاری و لرستان اشتباه می گرفتن

  35. ناشناس گفت:

    اتفاقا تغییر نام استان بسیار بجاست. پس سهم گچساران و باشت و بهمیی و چرام ولنده چه میشود؟ شما که اسم شهرستانتان باقی میماند. باید و باید نام استان عوض شود.

  36. مهرزاد بویر احمدی پادوک گفت:

    افرادی که اصالتشون مشکل داره دنبال تغییر اسم استان هستند که بدون شک موفق نخواهند شد….

  37. اردشیر محمدی گفت:

    سلام برهمه دوستان ماهم معتقدیم که هویت مابا نام کهگیلویه وبویراحمد عجین شده است. دوستان اگر راست می گویند زیر ساختها را که همان رفع غبار محرومیت از چهره استان است را درست کنند. تغییر نام پیشکش

  38. نیما صالحی گفت:

    نام هر استانی با تاریخ و هویت آن استان گره خورده است و بی دلیل نبوده که نامی انتخاب شده،همونطور که میبینیم در روستاها نام کوه ها.دره ها.چشمه ها.مسیرها و… بنا به تناسب اون منطقه یا اتفاقات و روایاتی که بزرگترهای ما به اون ها واقف هستند گذاشته شده و هیچگاه حداقل برای مردم اون منطقه قابل تغییر نبوده و تنها سبب یک دوگانگی بین دو نسل قدیم و جدید شده است.
    با تغییر نام استان، نسل بعد از ما با دیدن نام کهگلویه و بویراحمد در یک کتاب تاریخی به قطع یقین نخواهند فهمید که مراد از این نام، استان خودشونه و با دست خودمون هرچه در تاریخ به نام کهگلویه و بویراحمد ثبت شده رو از خودمون میگیریم و عملا جایی در تاریخ نخواهیم داشت…

  39. وهاب گشتاسب گفت:

    به يزدان که گر ما خرد داشتيم,,,,کجا اين سرانجام بد داشتيم…?

  40. ﺑﻮﻳﺮاﺣﻤﺪ گفت:

    اسم حاجی خیلی سخته.لطفا عوضش کنید ما نمیتونیم بگیم عبودی..حاجی یه چیز راحت بدارش.چکار داری بابات کیه.به فکر ما باش که میخوایم فامیلیت بگیم.اصالت خودت ول کن

  41. پریسا گفت:

    اگه نخان یاد بگیرن تلفظش کنن،اسم دو حرفی هم سخته،اینا بهانه س،از تلفظ کلماتی که جدیدأ واسه کلاس بین خانواده ها رایج شده که سختتر نیست،این اصالت و هویت این استانه،از دستش ندید

  42. حمید رضا گفت:

    خدایی ای اسم خیلی زشته

  43. ناشناس گفت:

    هیچ کس از بلندی نام استان گله ای ندارد لطفا امار بیکاری استان را ببینید بخصوص کسانی که از بیکاری به سوی مواد میروند رستای سپیدار مرکزی هم که تمام جوانانش بیکار هستن ضرب المثل هست که میگه مردکی نان شب را نداشت بخوره رفت  پیاز خرید حالا بزرگان ما دنبال کار  برای مردم نیستن میخوان اسم استان عوض کنن این چه حالی بدرد ما دارد

  44. aa گفت:

    کهگیلویه و بویراحمد در زمان حمله عرب جزء یکی از مناطقی بوده که زمیگان نامیده میشدند. ریاست مردم کهگیلویه در اواخر سده دوم و آغاز سده سوم هجری به عهده فردی به نام روزبه بودهاست. پس از او فرزندش مهرگان و پس از مهرگان برادرش سلمه فرمانروای مردم کهگیلویه و بویراحمد شدند. در آن زمان شخصی به نام گیلویه از جایی به نام خمایگاه پائین نزد سلمه آمد و در دستگاه او پایگاه و جایگاهی پیدا کرد و پس از مرگ سلمه توانست زمام امور را بدست بگیرد و آن چنان بزرگی و ارج یافت که منطقه را به نام او کوه گیلویه (کُهگیلویه) خواندند.
    خاندان گیلویه دست کم تا سال ۳۴۶ هجری بر نواحی کهگیلویه فرمانروایی کردند. “گیلویه” از اولین بزرگان ایرانی است که در اواخر قرن دوم هجری علیه عباسیان علم طغیان برداشته سر به شورش می گذارد. او در نبردی “عیسی بن معقل” برادر حاکم جبال ( از همدان تا فارس) را کشته و چندین سال حاکم خودمختار می شود. سرانجام او در جنگ با خاندان ابودلف که نماینده خلیفه و حاکم جبال بوده اند کشته می شود.
    شکست شورشیان کوه نشین تحت حاکمیت “گیلویه” آن چنان مهم بوده که تا سالها در مورد ان نبرد خونین صحبت شده و شعر سروده می شده است. خاندان ابودلف سر “گیلویه” را نقره اندود کرده بر سر نیزه کرده و در نبردهای دیگر به نشانه فتح و پیروزی همراه خود داشته اند تا این که حدود هشتاد سال بعد با طغیان “یعقوب لیث” و شکست ابودلفیان در زرقان شیراز این داستان پایان می پذیرد. اما نام و یاد “گیلویه” همچنان باقی و استان فعلی کهگیلویه بویراحمد که بخشی از سرزمینی تحت حاکمیت وی بوده است به آن نام خوانده می شود.
    در منطقه دشمن زیاری فارس نیز روستای ” گیلومهر” به یاد “گیلویه پسر مهرگان” نامگذاری شده و همچنان به همین نام خوانده می شود.

    چطور میتونی اینها رو نبینی و به ارزوی خودت فکر کنی،ماهم خیلی ارزوها در دل داریم شما جواب گوی انها هستید؟؟؟؟؟؟؟
    لطفا جواب دهید

  45. l گفت:

    اسم استان رو بزاریم کلاس تا خیلی با کلاس باشه

  46. اللل1 گفت:

    درود بر نظر ظریف و به حقتان که خیلی ها جراتش را ندارند.احسنت به شما

  47. منطق گفت:

    بله حضرات برای عرب سازی تمدن ایرانی از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند . کهگیلویه نام پادشاهی بنام گیلویه بود که در مقابل هجوم اعراب ایستادگی کرد و در نهایت شهید شد . بویر هم یعنی نگهبانان آتش گاه . متاسفانه عده ای همه داشته های ملت را به تاراج می برند و مردم متاسفانه کورکورانه دارند حمایت می کنند .

  48. توسعه گفت:

    قران گفته تعصب پدرانتان را کنار بگذارید شاید انها را را اشتباه رفته باشند . به نظر من باید انسان از یک اسم یک مفهوم و یک باور بگیرد که اسم کنونی استان چنین ماهیتی را ندارد . به نظر من اسم استان دنا گذاشته شود مزایای زیادی دارد گرچه برخی تعصبات معایبی را هم به آن ایجاد می کند . دنا چنین مفهومی را در ذهن من تجسم می کند . اول اینکه باید تغبیر کنیم محرومیت تا کی ,فلاکت تا کی و… ما باید به اوج بیندیشم و فکرهای بلندی داشته باشیم . دنا یعنی پیشرفت و توسعه در کنار هم دلی من خود از شهرستان چرامم اما از اسم دنا خورسندم چرا یه مفهوم خوبی را به من القا می کند . به ظاهر نخبگان چه کرده اند برای این استان که دارند مفابله می کنند . مردم تغییر را باید خود ایجاد کنیم و از ذهن های فرسوده دوری گذینیم چون عقب ماندگی ماحصل همین تفکرات است

  49. نگران گفت:

    آقامهردادبویراحمدی قربونت برم بااصالت کاش بدیدمتی ببینم چقدربافرهنگی وچطوررانندگی ایکنی

  50. دلسوز گفت:

    نه تنها آقای عبودی که مثل شیر نظر خودش را بیان بلکه قریب به 90درصد مردم استان خواستار تغییر نام استان هستند چرا سنگ اندازی می کنید بقیه افراد هم جرات داشته باشند حرف دلشان را بزنند

  51. http://mostattractive.ir/ گفت:

    این تغییر نام استان واقعا” ضروری می باشد حتی مسئولین کشوری هم به سختی این نام را تلفظ می کنند

  52. زنده بادبویراحمد گفت:

    نامی برازنده ترازکهگیلویه وبویراحمدبرای استان دلاورخیزمن وجودنداره کوتاه بیاین وگرنه نبردتامرادی تکرارخواهدشد.

  53. لر گفت:

    من لر خوزستان هستم و با تغییر اسم استان مخالفم چون این اسم استان یک اسم تاریخی هست اگه هم قرار بشه اسمش عوض بشه لرستان جنوبی مناسب تر هست چون بسته به هویت مردم کهگیلویه و بویر احمد هستش 

  54. افشار گفت:

    مشکل امروز  استان بیکاری  جوانان است مگه خواب هستید  که مشکلات مردم نمی بینید و حرف از تغییر نام است 
    به جای این حرف ها  کارخانه هایی که راکد هستند  به دادشان برسید بروید یه بازدیدی از شهرکهای صنعتی استان  داشته باشید و به ارزویتان فکر کنید

  55. افشار گفت:

    به فکر معضل بیکاری جوانان استان باشید تا به فکر تغییر نام استان

  56. صادق گفت:

    با سلام.دوستان و همشهریان عزیز عوض کردن اسم استان مثل این می مونه که انسان اجداد و پدران خود را فراموش کرده و بعد از صد سال به فکرخانواده ای جدید باشد.درسته شهر من اسمی از استان نداره ولی اگه داشته باشه چه فرقی به حال همشهریان من داره.آیا وضعیت اقتصادی ما بهبود پیدا میکنه.آیا وضعیت طلاق و ازدواج و خودکشی تغییر میکنه.نفت گچساران بیشتره یا نفت دوبی.دوبی را نگاه کنید و گچساران را.گچساران در مقابل دوبی مثل گدا میماند.چه منطق و دلیل قابل قبولی دارید حاج آقا برای تغییر نام استان.اگه دارید به ما هم بگید تا موافق باشیم.همه جای ایران سرای من است.چرام، دهدشت، گچساران، یاسوج، باشت و دیشموک.لنده و سوق.باید به اسم شهر و استانمون افتخار کنیم.حاج آقا چرا بجای تغییر نام استان به فکر تغییر شیوه زندگی و ازدواج جوانان نیستید،؟ چرا آرزوی تغییر معیشت مردم را ندارید؟ چرا آرزوی تغییر وضعیت بیکاری را ندارید؟

  57. عزیز اله محمدی فرهنگی بازنشسته گفت:

    سلام حیفه که نام اصیل و افتخار آفرین کهگیلویه وبویر احمد از چهره دلبای استان پایتخت طبیعت حذف گردد زیرا به وجود هویت وقد مت اسلامی وتاریخی خود میبالیم واین نام کهگیلویه وبویاحمد همانند خلیج همیشه جاودان فارس بر تارک این استان بدرخشد

  58. طاها گفت:

    لطفا اینقدر تعصبات الکی نداشته باشید ، اونایی که دم از تاریخ و فرهنگ میزنن واقعا تاکنون تلاشی برای تاریخ و فرهنگ استان داشتن? من الان دانشجوی استان دیگه ای هستم و سه سال اینجا هروقت میخوام بگم از کدوم استان باید چند بار اسم استانمون رو بگم و گاهی هم به نوشتن میرسه ، درسته تغییر نام مشکل بیکاری جوانان رو حل نمیکنه اما نباید هم همه ی بحثا رو با هم قاطی بکنیم .

  59. بابک گفت:

    اسم استان باید عوض بشه به زاگرس

    و گچساران هم باید مرکز استان بشه!

    یاشاسین تاج گردون

  60. هم وطن گفت:

    دوباره چه کارجدیدی میخوان انجام دهید که دارین مردمو سرگرم میکنید 

  61. کر باوی گفت:

    سلام دوستان
    بنده از اهالی ایل باوی ام که در جای دیگری از وطن عزیز مشغول خدمتم. دلیل و حوصله کامنت گذاشتن در موضوعی که محل اختلاف و توافق عده ی زیادی است ندارم. لیکن حقیقتا و انصافا اجحاف اظهارات عزیزانی که کامنت گذاشتن، در حق و شخصیت بی بدیل جناب عبودی که بزرگوارانه و بی منت در شهر بنده در طول این چند سال زحمت کشیده اند خیلی بی انصافی است. دوستان تا کی باید بیرحمانه قضاوت و هتاکی و فحش بدهیم و دیگران را تخریب کنیم. کاش قدری به رفتارهایمان و قضاوت هایمان درباره دیگران می اندیشیدیم و تحت تاثیر تعصب فارغ از اصالت بویراحمدی و کهگیلیویه ای و باشتی به زدودن فقر فرهنگی بر گرده ی زخمی استانمان می اندیشیدیم. یادمان باشد هتاکی و تهمت ساده ترین کار، آن هم در فضای وب است…
    با تقدیم احترام به پیشگاه همه هم استانی هایمان؛ فرزند کوچک ایل باشت و باوی

  62. دو رنگی کارت شده گفت:

    انشالله که ایت الله ملک حسینی دخالت میکنند و نمیزاره چنین اتفاقی پیش بیاد .

  63. ابوالفضل گفت:

    واقعا فک میکنید با تغییر نام استان ، بیکاری و گرسنگی مردم بر طرف میشود ؟

    خواهشا مسولین بیشتر به فکر مشکلات هم استانی های خودمون باشند تا سختی تلفظ نام استان برای افراد غیر بومی …
    و جای تاسف داره با وجود این همه بحران و مشکلات ، تمرکز مسولین استانی روی این موضوع سطحی است . ((فقط می خواهند مردم را برای مدتی سر گرم کنند)) 

  64. فاطی گفت:

    حتما اسمشو عوض کنید یا بذارید بویراحمد یا هم زاگرس

  65. ناشناس گفت:

    تغییر نام استان کاملا ضروری است … اگریک مقام کشوری پیدا کردید که بطونه اسم استان را درست تلفظ کنه !!!!!!

  66. چرام گفت:

    اگه مشکلات دیگه حل نمیشه دلیل نمیشه ک این مشکل یعنی تغییر نام استان عملی نشه. درثانی مخالفانی ک میگن کهگیلویه وبویراحمد نشانه تاریخ وهویت ماست اگه اسم استان هم عوضبشه باز دوشهرستان به این نام داریم پس دلواپس نباشید

  67. ظفری. گچساران گفت:

    دانشجوی تهران که نمیتوپی اسم پر افتخار استانت را بگویی بسی جای تاسف است که اسم شریف دانشجو را بر خود گذاشته ای مشخص نیست با چه رابطه ای درست را تا الان ادامه داده ای وضمننا اگه اسم استان ما اشتباه میشه با بختیاریها اسم اونها هم اشتباه میشه به هرصورت اشتباه میشه حالا اشتباه شده شما هم دانشجوی تهران شدیدت حالا بندازپت بیرون بگن اشتباه شده به هرصورت اشتیاه پیش میاد بجه های دو وسه ساله استان ما راحت تلفظ میگنن چون یادشون دادنه

  68. بهمئی گفت:

    بسیار خوب اگر بهانه شما صرفاً. سختی درتلفظ نام استان هست حتماً با نام استان یاسوج که هم در تلفظ آسانترین نام است و هم شهرت دارد موافقید درسته قطعا می گویید خیر پس مشخصه شما مشکلتان چیز دیگری است 

  69. ناشناس گفت:

    عوضش بشه بهتره  نوشتنش نیم ساعت طول میکشه دوساعت هم طول میکشه  چک کنی درست نوشتیش یا نه 

  70. کهگیلویه و بویراحمد گفت:

    هویت سوزی به بهانۀ تغیر نام استان کوه گیلویه و بویر احمد!؟
    علی سینا برقک *   
    لازم است ابتدا تذکری به مدیران نشریات استان داده شود که بخاطرتعریف از مدیران و مزد قلم خود را گرفتن دنبال حقایق تاریخی ونشر مقالاتی در این زمینه نبوده اند. وهمچنین صدا وسیمای استان که بجای پرداختن به مسائل کوچک ده نامه ای که جزئی از هر منطقه است می توانست با زیر پوشش قرار دادن تاریخ بوسیله محققین همراه توجه به دهنامه به جای واقعه نویسان شناخت بیشتر وبهتری در اختیار مردم استان قرار دهد که متأسفانه انجام ندادند.
    سالها است که آوای تغیر نام استان به شیوه های گوناگون به گوش رسیده وهربار مخالفتهایی انجام گرفته است این تبلیغات وتلاشها برای تغیر سؤالهایی را در ذهن ایجاد می کند که اساسی ترین آنها تلاش علیه هویت ملی استان ومردم می باشد. قبل از هرچیز طراحان این تفکر شوم را به چند سؤال دعوت می کنم شاید از جهل نسبت به نام با مفهوم وبا مسمای استان دست برداشته وعلیه هویت مردم اقدام نکنند تامورد تنفر آیندگان قرار نگیرند.
    آن سؤالات عبارتند از اینکه:آیا می دانید که در حدود 3200ق.م تا کنون این استان اصلی ترین قسمت ایالت انشان و دارای مناطق خود مختار وفعال در حفظ استقلال در برابر میان رودان بود؟!
    آیا می دانید که حداقل دو حاکمیت در ایلام بعد از حکومت ارته(انشان)به روی کار آمد که بر اساس نشانه ها درحدود 2800ق. م، تا 2200ق.م در منطه ای بود که قسمت اعظم آن منطبق با این استان بود؟!
    آیا می دانیدکه از 2700ق.م تا 1800ق.م از مرز شوشان تا انشان وخاص این استان به نام زابور(سابور)یا سابوم(زابوم) بوده است؟!
    آیا می دانیدکه قسمت زیادی از شاماش(شیماشکی)در این استان به نام شپوم(سپوم) بوده است.؟!
    آیا می دانیدکه پارسوماش واقعی و جایگاه هخامنشیان نه آنطور که بعضی براساس نظریه های سست و بی اساس نام مشابه در کتیبه های آشوریان آورده اند از جمله خوزستان نام این استان ومتعلق به شاخۀ اول هخامنشی بوده است؟!
    آیا می دانید که بعد از سقوط هخامنشی تا سقوط ساسانی این استان در دو واحد سیاسی بزرگ به نام بازرنگی و الیمائی بوده است؟!
    آیا می دانید که زاگرس نامی است بر رشته کوه زاگرس اگر چه بلندترین قلۀ آن در استان است ولی ربطی به استان ما ندارد .؟!
    آیا می دانیدکه این استان بخش بزرگی از کوره ارگان ساسانی وبلاد شاپورش عشق شاپور اول بود؟!
    آیا می دانید که این استان از زمان سقوط هخامنشیان تا سقوط ساسانی دارای نواحی ونامهای مختلف بوده است؟!
    وآخرین سؤال اینکه کدام نام را برآن می گذارید که با معنی ومفهوم تر از کوه گیلویه و بویر احمد باشد؟!
    اما لازم می دانم وجه تسمیه های این استان را در زیر بیاورم شاید تلنگری باشد به همۀ ما تا بااین شیوه های غیر عقلی و ساده لوحانه که منجر به آن توهین نگارندۀ شیرازی به لر شده است و جواب آن را نیز داده ام و با حمله به هویت استان و مردمش لعن و نفرین برای خود ایجاد نکنیم و بدانیم که مشکل استان ما تغیر نام و بازی با هویت مردم نیست بلکه مشکل ندانم کاری و جهل طراحان نسبت به نام استان می باشد و بهتر است دست برداشت وعقب نشینی کرد.
    اما وجه تسمیۀ استان کوه گیلویه و بویر احمد عبارتند از:
    1- با توجه به نظر استخری به نام سرداری است که از فارس آمد و قدرت را به دست گرفت و با خاندان قاسم بن ادریس عجلی در گیر جنگ بود. اگر چه این شخص در قسمت شمال غربی یاسوج و منطبق با شولیز و نواحی اطراف آن و هماهنگ با قاسم طرفدار امین علیه مامون بود و بوسیلۀ طاهر سر سلسلۀ طاهریان کشته شد.
    2- بر اساس نظر میرزا حسن فسایی گرفته شده از نام کوه و درختی به نام گیلو(سیسه یا زالزالک )گرفته شده به این خاطر و با توصیف وی به کوه گیلویه نامیده شده است.
    3- بر اساس نظر میرزا حسن فسایی و درخت گیلو حتی می توان گفت گرفته شده از گیلک گیاهی است که همانند زالزالک از پوشش های گیاهی این استان بوده ومی باشد.
    4- به قول احمد اقتدار  و شواهد و نشانه های باقی مانده از کیانیان سرزمین کی ها (کوه کی یل) می باشد که ریشه در سرزمین کی یلان(پادشاهان پهلوان) دارد. شاخص ترین آثار بجا مانده از آنها شهر کی لیان (در واقع کی یلان) در شرق بلاد شاپور بوده است و نیز یکی از دروازه های ارگان به نام دروازۀ کیلیان بوده است.
    5- گرفته شده از مرکزیت قدرت یابی گیلها (فرزندان بویه) است. زیرا علی عمادالدوله ، ارگان را مرکز قدرت خود قرار داد و از آنجا به فارس لشکر کشید. بنا براین می توان به کوه گیل ها، آن را نامید که بر اساس قائدۀ میرزا حسن به گیلویه تبدیل شده است.
    6- گرفته شده از نامی است که دختر دانشجوی ژاپنی گفته، چرا که کوههایش گرد و کیلو شکل می باشد. اگرچه این نظریه جدید و سست است.
    7- براساس نظر محقق آلمانی است که به این سرزمین گویلان(شاید همان گَو یلان) گفته است و گَو یعنی پهلوان و یلان یعنی پهلوانان، یا پهلوان پهلوانان می باشد که باز هم ریشه در کیانیان(هخامنشیان) دارد که این سرزمین خاستگاه و متعلق به آنها بود.
    8- کوه یعنی سرزمین کوهستانی و گیله به معنی گردی است. می توان گفت منطقه ای که بخاطر کوهستانی بودن هر قسمتی از آن بصورت یک گیله(گردی) در آمده وبه همین خاطر به نام گیلویه با توجه به قائدۀ میرزا حسن به کوه گیلویه نامیده شده است. بعنوان مثال بخش شرقی بلاد شاپور در میان کوهها محصور و گردی را تشکیل داده که از دیل تا مارون است و سرفاریاب ، دیشموک ،سرآسیاب و ممبی، سادات، لوداب، مارگون، دشت رُم(زُم) یاسوج وغیره وهر منطقه ای از این واحد سیاسی جغرافیایی را که نام ببریم در یک گیله(گردی) قرار گرفته ومحصور به کوهها و بدین طریق تمامی استان مرکب از گیله ها، بوده است.
    9- گیله (گردی) را به مردمک چشم نیز می گویند اگر فرض را براین بگذاریم که این کوهها و دره ها و دلی های میان آنها با قله های خدا آفرین مانند مردمک چشم در قلعه های درون قله ها، ناظر بر سه استان فارس، اصفهان و خاص خوزستان و حالا پنج استان یعنی بوشهر و چهار محال وبختیاری بودند و بر اساس قائدۀ میرزا حسن گیله به گیلویه تبدیل شده است و قلعه های گیله(مردمک چشم) ناظران قدیم الایام این استان بوده اند که در زمان ایلام تا کنون مراقب جاده های تجارتی ، نظامی و کاروانهای وابسته بوده است.
    10- اما مهمترین وجه تسمیۀ آن گرفته شده از کوه و گیلو(گذرگاه) است. چون این نام بیشتر در زمان اتابکان لر و در دورۀ مغولان به آن داده شده به سرزمین کوه ها و گیلو گاه ها نامیده شد که برای رسیدن به هر منطقه و ناحیۀ آن باید از گیلوگاه خاصی عبور کرد به عنوان مثال جهت رسیدن به بلاد شاپور به مرکزیت دهدشت باید از گیلوگاه تنگ تک آب گذشت و بقیۀ مناطق نیز چنین بوده است. به نام کوه گیلویه(سرزمین کوه وگذرگاه) نامیده و مشهور شده است.
    اما پسوند بویر احمد گرفته شده از بزرگترین ایلِ قوم لُر ساکن در این استان می باشد لذا تناسبی ندارد بخاطر جهل ما و یا طولانی بودن نام استان که مزین به هویت جغرافیایی و نژادی آن است به جنگ با هویت مردم و استان رفته و آن را تغیر دهید بهتر است با کلمات چند بخشی آشنا شویم و با هویتها ستیزه نکنیم ای کاش مسؤلین استان بجای طرح گرد کردن نام با مسما ی استان طرح گرد کردن تورم و بی عدالتی در تبعیضهای شغلی را می دادند. با امید به توجه بیشتر به خرد جمعی وسلامتی و موفقیت همۀ دلسوزان، آرزوی ما سعادت مردم و حفظ هویت ما و شما است.

  71. داوود گفت:

    من  بعنوان   یک  هم  استانی  اقای تاجگردون  خواستم  بدونم  که ایشان  بعنوان یکی از نمایندگان  استان  کهگیلویه و بویراحمد  همه مشکلات این  استان  حل شده و دیگر کاری نمانده که انجام بدهند الی  تغییر نام استانو اینکه اگر واقعا تغییر نام  برایتان یک دغدغه شده  فکر کنم  رادک ،لبنان،   و…..در اولویتر  هستند .با تشکر..

  72. سیدی ازکوچه های غریب گفت:

    ای کاش می دانستیدچه قدرمشکل دراین استان وجوددارد

  73. سیدی ازکوچه های غریب گفت:

    حتماایخواسمشه باشت بنه چون اباشته رفیق مه ایماهم نظرنداریم

  74. مهدی گفت:

    ها عوضش کن خیلی خوبه

  75. مهرشاد گفت:

    آفرین فقط لطفا یه اسمی بذارید که با تاریخ این استان هم جور در بیاد.

دیدگاه شما