چهارشنبه 19 آبان 1395 - 5:42

چرا مردان به ازدواج مجدد گرایش پیدا می‌کنند؟

رسم چند همسری از جمله رسم‌هایی است که تاریخی به قدمت تاریخ بشر دارد، تا آنجا که بشر به یاد دارد از اقوام ابتدایی گرفته تا ملل متمدن این رسم وجود داشته است.

به گزارش ایسنا، به گفته کارشناسان، از مهم‌ترین علل گرایش مردان به داشتن همسر دوم به ویژه در مردانی با موقعیت اقتصادی خوب، تنوع‌طلبی است، اختلالاتی از جمله؛ نبود پیوند عاطفی قوی میان زوجین، سرد مزاجی خانم‌ها، نداشتن فرزند پسر هم از دیگر علل گرایش مردان به داشتن همسر دوم است. البته چند همسری به معنای اختیار کردن بیش از یک زن در نزد شارع مقدس، منوط به شرایط خاص و رعایت عدالت است.

تنوع‌طلبی؛ مهم‌ترین علل گرایش مردان به داشتن همسر دوم

محمدرضا دستجردی معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، یکی از عوامل گرایش مردان را به دوهمسری را مشکلات جنسی خانم‌ها دانست و به ایسنا گفت: مهم‌ترین علل این گرایش را در مردان می‌توان تنوع‌طلبی خواند.

وی ادامه داد: بعضی از زنان با مشکل سردمزاجی مواجه بوده و به دنبال درمان آن هم نیستند که این موضوع باعث سردی رابطه بین زوجین خواهد شد.

این مدرس و مشاور دانشگاه با اشاره به این‌که کسی‌که به سوی تعدد زوجات می‌رود برچسب‌های منفی به او زده خواهد شد، تصریح کرد: دختران و پسران باید بسیاری از مهارت‌های زندگی را از سنین پایین آموزش ببینند تا در زندگی زناشویی دچار مشکلات کم‌تری شوند.

دستجردی با اشاره به این‌که آموزش مهارت‌های زندگی و آداب همسرداری بسیار مهم است، گفت: مسائلی هم‌چون شناخت مردان و زنان نسبت به عواطف و احساسات همدیگر، مسائل جسمانی و هم‌چنین مطالعه در این زمینه باعث کم‌شدن مشکلات در زندگی آینده آن‌ها می‌شود.

وی عنوان کرد: زوجین باید پیش از عقد به مشاوره‌های خانواده رجوع کنند تا از مهارت‌های زندگی و پیش از ازدواج برای پیشگیری از بسیاری مشکلات برخوردار شوند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، خانواده را جایگاه رفع نیازها دانست و یادآور شد: خانواده باید در چهار چوب خود همه کارکردهایش را انجام بدهد، اگر یکی از این کارکردها دچار نقص شود گرایش مرد به بیرون از خانواده بیشتر خواهد شد.

دستجردی با اشاره به روند طلاق در جامعه خاطرنشان کرد: زوجین باید به نیازهای یکدیگر بیشتر توجه کنند و به شخصیت همدیگر احترام گذاشته و هم‌چنین به درستی همدیگر را بشناسند تا بتوانند پله‌های ترقی را در زندگی به خوبی طی کنند.

گرایش به چند همسری در حال کاهش است

حجت الاسلام علیرضا حسینی امام جمعه درمیان نیز به ایسنا گفت: گرایش به چند همسری در جامعه در حال کاهش است.

وی با اشاره به این‌که تنوع‌طلبی در ذات وجودی مردها نیز گاهی اوقات منجر به ازدواج مجدد آن‌ها می‌شود،  ادامه داد: در فقه و شریعت اسلامی این مجوز برای مرد صادر شده که بیش از یک همسر داشته باشند. البته هر مجوزی به معنای وجوب نیست، اسلام ازدواج را امری مستحب دانسته و ازدواج دوم در صورت رعایت کردن عدالت است.

حسینی تصریح کرد: در تبصره‌های دفترچه ازدواج قید شده مرد بدون اجازه همسر اول نمی‌تواند همسر دوم اختیار کند که باید رعایت شود و مرد بدون اجازه همسر اول همسر دیگری اختیار نکند.

وی افزود: گاهی اوقات اختلافات زن و شوهر تا آستانه طلاق کشیده شده است، اما مرد به دلیلی نمی‌خواهد زن خود را طلاق دهد و با ازدواج مجدد، سعی می‌کند زندگی با زن اول را رها کند.

امام جمعه درمیان تصریح کرد: از لحاظ شرعی مجوز چند همسری برای عده‌ای فراهم است، اما در جامعه ما از لحاظ عرفی مورد قبول قرار نگرفته است.

حسینی یادآور شد: اگر با ازدواج مجدد، معضل دیگری به وجود آید بهتر است انجام نشود، هم‌چنین قوانین اسلام اگر درست و به هنگام انجام شود، باعث صلاح و موفقیت خواهد بود.

وی با بیان این‌که جایگاه خانواده در اسلام رفیع است، خاطرنشان کرد: با شناختی که همسران  از یکدیگر دارند  باید به همدیگر احترام گذاشته و فضای صمیمی را در خانواده به وجود بیاورند تا در خانه احساس آرامش کنند.

گرایش به چند همسری ناشی از برخی نیازهاست

حسین امینی یک کارشناس ارشد روانشناسی در خراسان‌جنوبی، به ایسنا گفت: مردها یک سری نیازهایی در زندگی دارند که هر گونه خللی که در نیازهای آن ها به وجود آید گرایش به همسر دیگر پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به این‌که مردها یک سری نیاز عاطفی، جسمی، جنسی و اجتماعی دارند و به دنبال مکمل خود می‌گردند، تصریح کرد: وقتی طلاق در جامعه افزایش داشته باشد جامعه برای رفع نیاز، چند همسری را تقویت می‌کند.

این کارشناس ارشد روانشناسی افزود: بسیاری از مردان که ازدواج مجدد دارند بستر زندگی اول خود را از دست می‌دهند که این درست نیست.

افراط و تفریط‌های زنانه زمینه‌ساز گرایش مردان به دو همسری

امینی گفت: خانم‌هایی که در زندگی به صورت افراط و تفریط عمل می‌کنند این نیاز را در مردان به وجود می‌آورند که مرد به سمت دو همسری برود. خانواده باید مکانی آرام، گرم، عاطفی و مناسب برای زوجین و فرزندان باشد تا بخوبی همه بتوانند در کنار هم زندگی و رشد پیدا کنند.

این کارشناس ارشد روانشناسی با اشاره به توصیه‌هایی برای همسران جوان، تصریح کرد: جایگاه همسر خود را در خانواده حفظ کنید و به روحیات او احترام بگذارید تا او نیز در خانه احساس امنیت و آرامش داشته باشد و به شما احترام بگذارد.

امینی یادآور شد: احساسات و هیجانات بیش از حد، گاهی اوقات مرد را به سمت دو همسری گرایش می‌دهد که برخی از الگوهای تربیتی نیز در این امر می‌تواند تاثیرگذار باشد.

وی ادامه داد: گاهی اوقات یک احساس مسئولیت ذهنی، مرد را به سمت دو همسری گرایش می‌دهد که با مقاومت سخت همسر اول مواجه شده و خانواده را دچار مشکلاتی خواهد کرد.

این کارشناس ارشد روانشناسی خاطرنشان کرد: سعادت و خوشبختی زناشویی در گرو صفا، صمیمیت، گذشت و فداکاری است و همه اینها در چند همسری به خطر خواهد افتاد.

خانواده و دوام آن در دین اهمیت زیادی دارد و پدر خانواده تکیه گاهی است که اگر فرو ریزد، ممکن است نسلی را دچار مشکل کند، بنابر این کسانی می‌توانند به تعدد زوجات اقدام کنند که قدرت جسمی، مالی و عقلی بالایی داشته باشند تا بتوانند بین زنان متعدد خود عدالت را رعایت کنند.
نظرسنجی
فعلا نظرسنجی در جریان نیست
لینک کوتاه : https://boyernews.com/?p=206849
به اشتراک بگذارید:
نظرات کاربران :

دیدگاه شما